Gå til innhold

Når ble det normalt at 8-10-åringer legger seg klokken 22?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, når ble det normalt? De små kroppene og hjernene er nødt til å ha masse søvn da de er i konstant vekst. Når ble det vanlig at så små barn legger seg så sent?  Og sover like kort som voksne gjør? 

 

Anonymkode: b6d1a...0fd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min på 9,5 sovner ofte rundt 21.30-22.00 denne tiden av året. Han sovnet tidligere i vinter/vår. Tja, hva skal jeg gjøre med det? Han sovner rett og slett ikke før. Han leser litt på senga før han sovner, men jeg ser ikke poenget i at han skal ligge i senga lenge før han faktisk er trøtt. 

Anonymkode: 8cb33...03b

  • Liker 18
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dette det nå skal moraliseres om🙄 mammapolitiet altså. Nå har en kranglet som busta fyker om de som kvir seg litt til ferie med små barn og de som er hevet langt over dette og er alt for gode til å kunne ha en slitsom ferie med barn og nå er det altså søvnen det skal kveruleres om. Nå på sommeren med lyset og varmen får de fleste, ja dette inkluderer også barn mindre søvn enn om vinteren. Helt normalt. Barn er også individuelle skapninger akkurat som voksne, noen trenger mer søvn enn andre. Å ligge i sengen bare for å ligge i sengen ser ikke jeg noe hensikt i. 

Anonymkode: a4af6...459

  • Liker 24
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 9 åring har leggetid klokken 20:30 nå i skoleferien. Blir nok senere når jeg tar ferie fordi vi skal reise. Jeg personlig hadde fått fnatt av å ha små barn oppe så lenge hver dag når jeg skal på jobb

Anonymkode: c505b...7fc

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det dette det nå skal moraliseres om🙄 mammapolitiet altså. Nå har en kranglet som busta fyker om de som kvir seg litt til ferie med små barn og de som er hevet langt over dette og er alt for gode til å kunne ha en slitsom ferie med barn og nå er det altså søvnen det skal kveruleres om. Nå på sommeren med lyset og varmen får de fleste, ja dette inkluderer også barn mindre søvn enn om vinteren. Helt normalt. Barn er også individuelle skapninger akkurat som voksne, noen trenger mer søvn enn andre. Å ligge i sengen bare for å ligge i sengen ser ikke jeg noe hensikt i. 

Anonymkode: a4af6...459

Moraliseres? Traff jeg et sårt punkt? Mammapoliti? 😂

Jeg bare spør, for da vi var små la vi oss klokken 20 da vi var 8 år. Og jeg har selv 6-åringer og lurer på om det virkelig er sånn at de skal sitte opp med meg til jeg legger meg om bare 2 år.

Anonymkode: b6d1a...0fd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja, når ble det normalt? De små kroppene og hjernene er nødt til å ha masse søvn da de er i konstant vekst. Når ble det vanlig at så små barn legger seg så sent?  Og sover like kort som voksne gjør? 

 

Anonymkode: b6d1a...0fd

Det er vel ikke så vanlig på hverdager. Men i sommerferien er det jo ikke unormalt at man forskyver leggetiden til barna. De legger seg senere og står opp senere. Slik har det i hvertfall vært for mine 3 barn. 

Anonymkode: dff2d...91c

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Moraliseres? Traff jeg et sårt punkt? Mammapoliti? 😂

Jeg bare spør, for da vi var små la vi oss klokken 20 da vi var 8 år. Og jeg har selv 6-åringer og lurer på om det virkelig er sånn at de skal sitte opp med meg til jeg legger meg om bare 2 år.

Anonymkode: b6d1a...0fd

Jeg antar siden du opprettet denne tråden at du var interessert i å høre andres synspunkter. Nå er du på et diskusjonsforum og her diskuterer en saker uten at en er såret av den grunn.

Du bestemmer vel hvordan du ønsker å gjøre det i form av leggerutiner av dine egne barn. Min 10 åring sitter ikke nødvendigvis "oppe med meg", men er på rommet, spiller spill osv. 

Anonymkode: a4af6...459

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er leggetid kl 21 før skoledager. I helger ca 22 og i ferier litt flytende. Klokka kan godt bli 23. Hvirfor ikke, når det ikke er noe som skal rekkes tidlig om morgenen?

Anonymkode: 780f4...347

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 åringen her har leggetid kl 20 når det er skole. Nå som det er ferie, så er han oppe til kl 22. Han sover likt antall timer uansett når han legger seg, så kan ikke se at det er et problem. Ved skolestart snur vi raskt rytmen tilbake. Sover fra 20-7 (legger seg kl 20, sovner raskt, våkner mellom 6.30 og 7) det er skole. I ferien legger han seg kl 22, sovner raskt, og sover til 8.30-9.

Anonymkode: ff73b...1f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja, når ble det normalt? De små kroppene og hjernene er nødt til å ha masse søvn da de er i konstant vekst. Når ble det vanlig at så små barn legger seg så sent?  Og sover like kort som voksne gjør? 

 

Anonymkode: b6d1a...0fd

Alle barn har ulike behov. Når andre velger å legge sine barn angår vel ikke deg. 

10 åringen her legger seg kl 21 i ukedager og 22-22.30 i helgene. 

Anonymkode: 50ff9...705

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også 22 er for sen leggetid på hverdager for den aldersgruppen, men jeg har ikke inntrykk av at det er vanlig leggetid på hverdager for dem selv om det nok finnes unntak. I ferier (ikke helger, det er for kort tid til å snu døgnet) har mine fått være oppe like lenge som oss (over midnatt) og da sover de jo tilsvarende om morgenen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det normalt at 8-åringer legger seg 22:00? Det er i alle fall ikke mitt inntrykk her jeg bor. Mine barn på snart 8 og snart 12 legger seg naturligvis senere nå i ferien, men i hverdager er de ikke opp til 22 noen av de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle barn har ulike behov. Når andre velger å legge sine barn angår vel ikke deg. 

10 åringen her legger seg kl 21 i ukedager og 22-22.30 i helgene. 

Anonymkode: 50ff9...705

om disse sure, dysregulerte ungene skal henge med mine unger, så er det greit å vite

Anonymkode: b6d1a...0fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nabobarn der eldste er 8 år, de holder meg våken utover kveldstid, jeg legger meg kl 22 da jeg skal tidlig opp, de holder ihvertfall koken frem til 23:30-00 ish. 

 

SÅ jeg vil si ganske normalt TS. Fri barneoppdragelse og det å at barna aldri skal oppleve motgang

Anonymkode: 6b527...766

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la meg 20:00 til jeg var 12 år. Søsteren min la seg tidligst 22:00 fra hun var 2 år. Noen ganger lekte hun i senga til midnatt. Som voksne, legger jeg meg 22:00 og min søster 02:00.

Vi er begge normale mennesker med totalt forskjellig søvnbehov.

Anonymkode: 53fba...ca4

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var normalt da jeg var ti år i år 2000 i alle fall

Anonymkode: 841bb...7ce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her legger 8 åringen seg 2030, 10 åringen 21, 13 og 14 åringen 2215 når det er skole dagen etter. 
Vi trenger ikke stå opp før 0730-0800:) 

Nå i ferien legger 8 og 10 åringen seg 22. De eldste har fått beskjed om å legge seg til midnatt. 

Anonymkode: d4b46...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er normalt i alle miljøer. Min sønn sovnet åtte når han var på den alderen og det samme gjorde de fleste andre på hans alder. I sommerferien var det derimot annerledes.

Anonymkode: 4f39c...db3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-åringen min legger seg 22:00, og har gjort det i flere år, fordi hun ikke er trøtt før. Står opp 07:15 sånn omtrent. Er opplagt gjennom hele skoledagen pluss at hun går på kveldsaktiviteter 2 dager i uka.

Husker at da jeg var på den alderen så la jeg meg nok tidligere, men jeg fikk ligge og lese så lenge jeg ville... og jeg var en lesehest, så det var ofte jeg lå og leste til midnatt. 

Anonymkode: 88e02...8be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...