Gå til innhold

Seniorfôr til hund, når?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to mellomstore hunder (20-22 kg) som er hhv 10 og 9 år gamle. Har ikke tenkt over at de kanskje pr definisjon er seniorer, og fôrer fortsatt med vanlig fôr. De er spreke og oppfører seg som de alltid har gjort. Var hos veterinær for vaksiner for noen uker siden, og fikk tilbakemelding om at de var friske og fine begge to.

Burde man gå over til seniorfôr? De er ikke overvektige (heller på den slanke siden). Ei venninne sa plutselig at hun hadde lest at hunder ofte regnes som senior når de er 7 år.....

Anonymkode: 0a9c5...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine gikk over til seniorfôr når de var 7-8 år gamle, kort og greit fordi at seniorfôr inneholder litt ting som skal hjelpe den gamle hunden ❤️ Litt smøring for ledd osv. 

Om det du forer på nå fungerer så brenner det jo ikke med å bytte, men kanskje du skal snakke med de du kjøper for av neste gang om du kanskje skal vurdere å bytte? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individuelt når behovet for seniorfôr/annet fôr kommer. Seniorfôr er ofte litt magrere enn ordinært voksenfôr og inneholder gjerne litt mer av de næringsstoffene en eldre hund trenger, slik som kalsium og fettsyrer.

Du må nesten se det an, hvilke behov akkurat dine seniorhunder har.

Hos meg begynte en hund med leddfôr da han var 6 år, og gikk aldri over til seniorfôr (han ble 12). Hadde en hannhund som var så mager at han måtte stå på høyenergifôr hele livet. Har nå ei som er 10 år som nettopp har begynt med seniorfôr, da hun har begynt å legge på seg. 

Anonymkode: 20b8b...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er veldig opptatt av å følge alderen som står på fôrposen, men seniorfôr er for veldig mange ikke nødvendig i det hele tatt. Min er 12 nå og trives helt fint på "vanlig" fôr (men han får også en del råfôr da).

 

Anonymkode: adcbd...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 13, og jeg har aldri byttet til seniorfor. Men hun får tilskudd for ledd.

Anonymkode: 05bfc...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge begynte da dyrlegen anbefalte det. Nuffen var 7 år og labradoren var 2 år. 🙈 Skal sies at labradoren bruker seniorfor fordi det er magert. Blir lett tjukk, men trenger større volum for å holde seg mett.

Anonymkode: 13d6e...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri sett behovet for seniorfor til min hund. Men så fores han hovedsakelig på vom, fordi det er best for magen hans 😊 Og det mest naturlige man kan gi til hund 😊 

OM jeg skulle begynne å fore mer med tørrfôr, så hadde det ikke nødvendigvis vært med seniorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte dyrlegen da forrige hund rundet 7, men hun mente at det ikke var noe poeng i å bytte med en frisk og sprek hund i riktig hold. Den fikk faktisk aldri seniorfor, men fikk tilskudd for ledd etterhvert som den ble eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil vel variere fra rase til rase når de er å anse som senior, og varierer fra individ til individ om de  er "gammel: eller "ung" for alderen. 

Tenker at en rase med forventa levetid på 6-8 år er tidligere senior enn en rase der forventa levetid er 12-15 🤔.

Husker ikke når vi gikk over til seniorfórctil vår, men vi gikk over til det etter at hunden ikke trengte å være på slankekur.  Han hadde lagt på seg etter sykdom og nødvendig kastrering  da han var ca 11, og han levde ca 5 år etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...