Gå til innhold

Dyrt å eie bolig også, valgte å gå over til leie igjen..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Det eneste denne leiingen er kjipt for, er arvingene. 

Arvingene trøster seg med at hun har hatt det godt, bodd godt og ikke har hatt noe ansvar. Hverken med hage, snømåking, oppussing, vedlikehold eller annet. Hun har brukt tiden sin på å leve - midt i byen. Om verden rundt er nedsnødd eller oppblomstret, om en storm river av taket eller uansett, så har hun levd helt bekymringsløst. En bekymringsløshet som slekta rundt også har høstet godt av. For det har aldri vært snakk om vedlikehold, dugnader eller problemer.

Så det er ikke så kjipt for arvingene likevel. Og til syvende og sist så klarer arvingene seg meget godt på egenhånd uansett.

Anonymkode: 9c258...0b0

Jeg satt klar til å diskutere den første setningen der. 😅

Nå handler vel denne debatten om penger, men for en del mennesker som leier er pengene de "taper" på å leve bekymringsløst en investering i et enklere liv. Jeg har både eid og leid, og elsket friheten ved å leie. Jeg orker ikke tanken på å vedlikeholde en bolig, så jeg trivdes godt med å betale huseier for å fikse alt ved boligen min. Nå eier jeg en knøttliten hytte med få fasiliteter, lav verdi, og langt ute i skauen. Har få utgifter, og det som må fikses kan jeg lett gjøre alene. Men det blir lite arv etter meg.

 

Anonymkode: c8390...2d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 14.49):

Da jeg fikk kreft som 37-åring gjorde det at vi Eide bolig at vi fikk mulighet til å ha avdragsfrihet på lånet en lang periode og på den måten ha romsligere økonomi. Selv om behandling er gratis, er det DYRT å være syk. Bare det at mannen min ikke kunne reise kollektivt for å besøke meg på sykehuset (pga. covid) medførte at vi måtte bruke mange tusen på parkering mens jeg var innlagt. Avdragsfrihet gjorde det også mulig for oss å ha vaskehjelp mens jeg var innlagt/syk, noe som var til enorm hjelp for mannen min. Det gikk nok med en del mer på takeaway enn vi vanligvis bruker også. Det at vi eide boligen vår gjorde det også mulig å tilpasse den slik at jeg kunne ha hjemmesykehus deler av tiden jeg var innlagt. Er det en periode jeg VIRKELIG har vært glad for å eie må det være mens jeg var så alvorlig syk. 

Anonymkode: 45a88...d06

De fleste slipper jo vaskehjelp og takeaway når de blir alvorlig syke, spesielt når man er to. Men for all del, mange får en krisereaksjon, og for mannen din så var dette sikkert helt nødevendig ♥️

Anonymkode: 25cff...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg satt klar til å diskutere den første setningen der. 😅

Nå handler vel denne debatten om penger, men for en del mennesker som leier er pengene de "taper" på å leve bekymringsløst en investering i et enklere liv. Jeg har både eid og leid, og elsket friheten ved å leie. Jeg orker ikke tanken på å vedlikeholde en bolig, så jeg trivdes godt med å betale huseier for å fikse alt ved boligen min. Nå eier jeg en knøttliten hytte med få fasiliteter, lav verdi, og langt ute i skauen. Har få utgifter, og det som må fikses kan jeg lett gjøre alene. Men det blir lite arv etter meg.

 

Anonymkode: c8390...2d3

Ja, og det er vel det jeg også sier. Bestemor har levd enkelt og bekymringsløst som leietaker. Det hadde hun ikke gjort som huseier. 

Dessuten, om du eier eller leier over et langt liv, så har det lite å si den dagen du må ta noen steg tilbake. Enten av alderdom eller sykdom, eller at du dør. Om du har betalt 3 000 000,- - 4 000 000,- i leie eller på et hus som du eier disse årene så vil du i liten til ingen grad nyttiggjøre dette. Folk som eier bor gjerne i husene sin til de en dag ikke er i stand til å bo der, og gjør da lite med pengene av et hussalg.

Denne økonomiske debatten om hva som lønner seg handler i egentlig om arv og arvinger, med mindre du skal flippe boliger og høste gevinster på veien som en eldre person. Men dette gjør stort sett ingen, og særlig ikke når man bikker 50 år. Da bor man der til man flytter på omsorgsbolig, eldresenter eller dør. Og spoiler alert: da har man egentlig ikke bruk for pengene fra et boligsalg. Man klarer seg godt med det man har spart og/eller pensjon. 

Så det eneste stresset med å leie er arv, ellers finnes det utrolig mange positive sider ved det. Alt etter leiepris selvfølgelig. Du må da ikke bli ranet på veien, altså at du leier deg ihjel.

Anonymkode: 9c258...0b0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solanum skrev (11 timer siden):

Forklar. 

Du leier pengene av banken.

Anonymkode: 8d2fb...d73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 9.17):

Fordi, om man betalte 30.000 i husleie hver måned, betalte man til noen andres formue. Betaler man 30.000 på boliglånet, betaler man til egen formue. Det er rimelig oppsiktsvekkende at voksne ikke skjønner den forskjellen, men det er vel resultatet av at økonomifaget forsvant fra vgs. Vi ser jo at nordmenn bare blir dårligere og dårligere på økonomistyring.

Anonymkode: 45a88...d06

Veldig naiv og enkel måte å se på det. Utleiemarginer er små. Renteutgifter på eget lån og vedlikehold betydelig. Alternativ kostnaden av kapital også betydelig. Mulig du ikke har særlig økonomisk forståelse faktisk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De fleste slipper jo vaskehjelp og takeaway når de blir alvorlig syke, spesielt når man er to. Men for all del, mange får en krisereaksjon, og for mannen din så var dette sikkert helt nødevendig ♥️

Anonymkode: 25cff...1e0

Nei. Jeg kjenner etter hvert MANGE unge med kreft, og alle trenger ekstra hjelp for å få familien til å gå rundt når man blir plutselig og alvorlig syk. Enten betaler man eller så har man familie og venner som stiller opp. De som ikke har mulighet til noen av delene får det ekstra dritt. 

Anonymkode: 45a88...d06

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bokormsen skrev (2 timer siden):

Veldig naiv og enkel måte å se på det. Utleiemarginer er små. Renteutgifter på eget lån og vedlikehold betydelig. Alternativ kostnaden av kapital også betydelig. Mulig du ikke har særlig økonomisk forståelse faktisk. 

Ja, det er vel fordi utleiemarginene er så små at de rikeste i Norge har blitt det av å leie ut boliger. 

Anonymkode: 45a88...d06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 9.17):

Fordi, om man betalte 30.000 i husleie hver måned, betalte man til noen andres formue. Betaler man 30.000 på boliglånet, betaler man til egen formue. Det er rimelig oppsiktsvekkende at voksne ikke skjønner den forskjellen, men det er vel resultatet av at økonomifaget forsvant fra vgs. Vi ser jo at nordmenn bare blir dårligere og dårligere på økonomistyring.

Anonymkode: 45a88...d06

Altså, vi betaler 20.000,- hver måned nå, og det er bare 5.000,- av de som går til oss/nedbetaling. 

Anonymkode: 6d851...3e4

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt regnestykke er nok riv ruskende galt🤓Men her er min tankegang rundt salg av boligen min og inntreden på leiemarkedet:

Renter, litt vedlkehold og fellesutgifter utgjør ca 10 000kr hver mnd. Avdrag, strøm og innbo ca 5000kr. Når jeg nå har EK tilgjengelig, ønsker jeg en avkastning på 5000kr etter skatt, for å ikke føle at jeg taper fullstendig. Men ikke fond siden jeg håper på å kjøpe igjen. Er ikke spesielt opptatt av å eie, men er syk og det kan bli rått å bli satt på gata med 2 mnd varsel. Det er hovedgrunnen til mitt ønske om å eie. Og det verste å leie er kjellerleiligheter der man omtrent bor med husverten😌

Anonymkode: 2261f...bd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Altså, vi betaler 20.000,- hver måned nå, og det er bare 5.000,- av de som går til oss/nedbetaling. 

Anonymkode: 6d851...3e4

Hvor mye er dette lånet? Du betaler altså 15 000kr pr mnd i leie til banken din...for å låne disse pengene 😳

Penger som er skapt av intet, opprettet som tall på en skjerm.

Anonymkode: 8d2fb...d73

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mitt regnestykke er nok riv ruskende galt🤓Men her er min tankegang rundt salg av boligen min og inntreden på leiemarkedet:

Renter, litt vedlkehold og fellesutgifter utgjør ca 10 000kr hver mnd. Avdrag, strøm og innbo ca 5000kr. Når jeg nå har EK tilgjengelig, ønsker jeg en avkastning på 5000kr etter skatt, for å ikke føle at jeg taper fullstendig. Men ikke fond siden jeg håper på å kjøpe igjen. Er ikke spesielt opptatt av å eie, men er syk og det kan bli rått å bli satt på gata med 2 mnd varsel. Det er hovedgrunnen til mitt ønske om å eie. Og det verste å leie er kjellerleiligheter der man omtrent bor med husverten😌

Anonymkode: 2261f...bd9

Hva er dine boutgifter uten strøm pr mnd?

Hvor mye kan du få leid for i stedet?

Anonymkode: 8d2fb...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva er dine boutgifter uten strøm pr mnd?

Hvor mye kan du få leid for i stedet?

Anonymkode: 8d2fb...d73

Boutgifter uten strøm i selveier er ca 14.500. Men flytter til en større by, og må betale 15 000kr i leie☹️Pga funksjonsnedsettelse og dårlig økonomi må jeg bo nærme lege og andre behandlingssteder. Kunne sikkert leid en kåk med muggsopp 1-2 t unna til 8000kr, men ønsker ikke et verre liv😇😛

Anonymkode: 2261f...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer veldig an på livssituasjon, økonomi og personlig preferanse. 

Jeg har nettopp kjøpt meg bolig. Gikk fra eldre enebolig (bygget på 1800-tallet) med 2 soverom og ett utslitt bad fordelt på 2 etasjer, til rekke hus med 4 soverom, nyere bad og 3 etasjer. Betaler det samme i lån pr mnd som jeg gjorde i husleie. Skulle jeg leid ett hus/leilighet i samme str som jeg kjøpte for måtte jeg ut med over 25K + strøm i mnd  i området jeg bor i. Er låst til område her pga barn i skolealder.

Nå betaler jeg til meg selv, jeg og barna har nå fått ett trygd bosted og jeg slipper å stresse over utgått kontrakt om x-antall år. 

Men jeg kjenner ei som solgte og sier hun aldri skal eie igjen. Så om det er best å eie eller leie kommer nok helt an på deg som person og hvor du er i livet ditt 

Endret av Diana
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dyrt å leve. :sukk:  Jeg har leid før, eier nå og har gjort det over lang tid, men drømmer om å leie en trygg enebolig. Dessverre er leiesituasjonen utrygg, for de kan når som helst si at de trenger huset selv (noen i familien må ha det) og da er jeg på let igjen, med alle møbler og styr som det blir.  Hvis en finner en bolig da. Slikt tar tid. Skulle gjerne ha leid av en bra, ærlig og solid utleier resten av mitt liv. Trygt og godt, men slik blir det ikke. 

Anonymkode: d823e...14a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare på veldig kort sikt at det lønner seg å leie, kjære dere…

Avstanden mellom lånet og inntekten minsker årlig pga inflasjon, så etter noen få år med lån vil man ha mye bedre råd enn de første par årene. Og så sitter man med en større og større eierandel i boligen sin. 
 

Det er dessverre, må jeg si, økonomisk dumt å leie uansett hvordan man vrir og vender på det. Bortsett fra hvis man vet man kun skal bli boende et sted et par år, da blir omkostningene ved kjøp og salg høyere enn det du sparer.

Anonymkode: d6ffb...cce

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 18.07):

Verdien DU  har avgjøres ikke av hvor mye du skylder banken 😉  Så ikke bry deg om de som det  kaller " nederlag " å leie. De eier ingenting. Kun GJELD .

 

 

Anonymkode: 8435a...606

Jeg eier en mill om jeg selger da. Så jeg eier ikke bare gjeld. Og når jeg blir gammel så går verdien på boligen til min sønn. Det er for han at jeg har kjøpt. 

Anonymkode: fd116...b9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diana skrev (18 minutter siden):

jeg kjenner ei som solgte og sier hun aldri skal eie igjen. Så om det er best å eie eller leie kommer nok helt an på deg som person og hvor du er i livet

Ja det er så forskjellig hva folk vil. Jeg sier det motsatte. Følte meg som en hakkekylling når jeg leide. Ja jeg har dominerende folk som naboer men ingen som låser seg inn, krever penger urettmessig osv. 

Anonymkode: fd116...b9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Boutgifter uten strøm i selveier er ca 14.500. Men flytter til en større by, og må betale 15 000kr i leie☹️Pga funksjonsnedsettelse og dårlig økonomi må jeg bo nærme lege og andre behandlingssteder. Kunne sikkert leid en kåk med muggsopp 1-2 t unna til 8000kr, men ønsker ikke et verre liv😇😛

Anonymkode: 2261f...bd9

Får du fristillt mye penger ved å selge boligen din da? Har du det stramt nå.

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):


Det er dessverre, må jeg si, økonomisk dumt å leie uansett hvordan man vrir og vender på det. 

Anonymkode: d6ffb...cce

Det stemmer ikke, er kostnader som avgjør dette. Noen kan leie ekstremt rimelig, så alt handler om tallene :)  Har ei venninne som leier for 5000kr pr mnd. Da er ikke kjøp lønnsomt.

Anonymkode: 8d2fb...d73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Får du fristillt mye penger ved å selge boligen din da? Har du det stramt nå.

Det stemmer ikke, er kostnader som avgjør dette. Noen kan leie ekstremt rimelig, så alt handler om tallene :)  Har ei venninne som leier for 5000kr pr mnd. Da er ikke kjøp lønnsomt.

Anonymkode: 8d2fb...d73

Wow det kan ikke være sentralt?☺️

Til den som spurte over: i utgangspunktet har jeg det greit økonomisk, dvs har ikke råd til ferier, restauranter mm. Men er uansett for syk til å nyte sånt😅Men jeg har slitt lenge med akutte ting jeg må betale for; type 35k til tannlege, betale dyrt for alt fra snømåking til vindusvask. For meg vil det å frigjøre kapital kunne bety et mer behagelig liv. Å dra kredittkortet hos helsepersonell er ikke gøy. Eller å miste nattesøvn av bekymring rundt økonomi. Hadde jeg hatt mer mot hadde jeg flyttet til et lavkostland. 2 timer hjemmehjelp per mnd koster 1000kr for meg. Med null rett på bpa så blir det kostbart å motta hjelp.

Anonymkode: 2261f...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...