Gå til innhold

Dyrt å eie bolig også, valgte å gå over til leie igjen..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Solanum
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du vil angre såååå bittert på det når du nærmer deg 60, du må nk stå i jobb til du dauer, ingen har råd til å leie som pensjonister.

Anonymkode: ef6aa...66b

Det tenker jeg også. Og det jeg betaler ned nå kan jeg ta ut igjen når jeg blir senior. Da kan jeg ta seniorlån, slippe avdrag på det og jeg har ekstra å leve for når jeg blir gammel. Faktisk ganske mange millioner når den tid kommer. Og jeg vil bli minstepensjonist, så jeg synes jeg har en god plan. 

Litt dyrt nå, luksus om 20 år. 

Et boliglån er en fiffig ips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig TS! Man blir hele tiden fortalt at å leie er å "kaste penger ut av vinduet" men da jeg faktisk satte meg ned og gjorde et grundig regnestykke på det, så var det faktisk dyrere å eie enn å leie, for meg.

Jeg fant ut at det kun lønte seg å eie hvis jeg var villig til å kjøpe en trang, møkka-leilighet som var i dårligere stand enn det jeg leide. Ellers var det bare tap. Måtte jo betale nesten like mye i renter som jeg betalte i husleie.

Nå har jeg kjøpt hus med kjæresten, og elsker å ha masse plass. Når man er to, så er det mye lettere å betale alle kostnadene - men det er fortsatt dyrt. Og ikke finnes det en husvert som kommer og reparerer ting - nei man må betale for alle knuste vinduer, ødelagte rør, hvitevarer og absolutt alt vedlikehold selv. 

Jeg tror mange som er desperate etter å eie, ikke tenker over alle kostnadene som følger med å eie et hus. Jeg hadde aldri kjøpt som singel, men heller spart pengene jeg fikk til overs i fond. Gir like bra avkastning.

Anonymkode: 41589...9b0

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal selge nå, ikke fordi jeg sliter med lånet, men fordi det har dukket opp viktigere ting jeg må prioritere. Betaler ca 14500kr hver mnd(inkl alt av boutgifter). Og skal leie til 15 000kr+strøm. EK på 1,5 blir satt i fastrenteinnskudd. Kunne kjøpt 35m2, men trives ikke med å bo så trangt. Håper jeg får kjøpt igjen innen et par år, men det er ikke et must. Rente på innskudd er nå 5%. Tør ikke satse på fond i tilfelle det blir boligkjøp. Men nordmenn er jo besatt av å eie🤔

Anonymkode: 2261f...bd9

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solanum skrev (39 minutter siden):

Det tenker jeg også. Og det jeg betaler ned nå kan jeg ta ut igjen når jeg blir senior. Da kan jeg ta seniorlån, slippe avdrag på det og jeg har ekstra å leve for når jeg blir gammel. Faktisk ganske mange millioner når den tid kommer. Og jeg vil bli minstepensjonist, så jeg synes jeg har en god plan. 

Litt dyrt nå, luksus om 20 år. 

Et boliglån er en fiffig ips. 

Du skal leve i fremtiden? Hva med å leve nå :) Ei venninne av meg var av samme type, døde av kreft som 38. Hun maste evig om at jeg måtte kjøpe bolig pga pensjonsalderen....

Anonymkode: 8d2fb...d73

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fordi, om man betalte 30.000 i husleie hver måned, betalte man til noen andres formue. Betaler man 30.000 på boliglånet, betaler man til egen formue. Det er rimelig oppsiktsvekkende at voksne ikke skjønner den forskjellen, men det er vel resultatet av at økonomifaget forsvant fra vgs. Vi ser jo at nordmenn bare blir dårligere og dårligere på økonomistyring.

Anonymkode: 45a88...d06

Jeg forstår forskjellen.

Og du misser hele poenget mitt. Bytt 30 000 med 50 000, da, om det er din smerteterskel for når du fortsatt har penger til å leve. 

TS bodde seg i hjel når hun eide - altså hadde hun tatt på seg mye større lån enn hun burde, og burde kjøpt noe rimeligere. 

Anonymkode: de6a5...44c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fordi, om man betalte 30.000 i husleie hver måned, betalte man til noen andres formue. Betaler man 30.000 på boliglånet, betaler man til egen formue. Det er rimelig oppsiktsvekkende at voksne ikke skjønner den forskjellen, men det er vel resultatet av at økonomifaget forsvant fra vgs. Vi ser jo at nordmenn bare blir dårligere og dårligere på økonomistyring.

Anonymkode: 45a88...d06

Og jeg er forresten siviløkonom, med master i revisjon. Og nesten nedbetalt bolig. Som også har hatt penger til å leve, da vi ikke makset lånet. 

Hersketeknikker er dårlig stil 

Anonymkode: de6a5...44c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nonstop1 skrev (2 timer siden):

Tro det eller ei, det er en god del som taper på boligmarkedet også. Jeg har sett flere som bare har tapt litt, også har jeg sett skrekkhistorier hvor huset har sendt dem i gjeldsordning. Selv om det stort sett lønner seg er det ikke det beste for alle i alle situasjoner. Vi har særlig sett en bølge med folk som sliter på grunn av boligen de kjøpte under pandemien. Mange sliter også med å få solgt igjen. Men her er det så klart lokale variasjoner.

De som må selge på tvangssalg må jo ikke det fordi de eier, men fordi de enten har for dårlig økonomisk styring eller har kjøpt for mer enn de har råd til å betale. Akkurat det samme ville skjedd dersom de leide, men da ville de hatt MYE dårligere rettssikkerhet. 

Hvor er den bølgen? Om det var reelt ville det vært store oppslag om det på nyhetene, og det er det ikke. Tvert om, boligprisene stiger og stiger ENNÅ. Til tross for alle spådommer om at de skal "kræsje snart". Selv med en relativt høy rente er det ingen tegn til noen kræsj i det hele tatt.

Anonymkode: 45a88...d06

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du skal leve i fremtiden? Hva med å leve nå :) Ei venninne av meg var av samme type, døde av kreft som 38. Hun maste evig om at jeg måtte kjøpe bolig pga pensjonsalderen....

Anonymkode: 8d2fb...d73

Sannsynligheten for å rekke å bli pensjonist er en god del større enn å dø av kreft i ung alder. Slik pensjonsreformene nå utarter seg, blir det stadig mindre på pensjonister og man må jobbe lenger. En viktig del av et regnestykke man ikke skal kimse av. Samordningen gjør at man også blir avkortet ganske brutalt selv om man har stått i godt betalt arbeid i over 40 år. Innskuddspensjon er for mange en fjern ordning og man «ser» ikke disse pengene når man er yngre. Er helt enig i at livet er nå! Men det går ann å gjøre smarte valg likevel. Fond blir jeg bare stresset av slik verden er nå. 
Trist med venninnen din❤️

Anonymkode: 9475d...5df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk kreft som 37-åring gjorde det at vi Eide bolig at vi fikk mulighet til å ha avdragsfrihet på lånet en lang periode og på den måten ha romsligere økonomi. Selv om behandling er gratis, er det DYRT å være syk. Bare det at mannen min ikke kunne reise kollektivt for å besøke meg på sykehuset (pga. covid) medførte at vi måtte bruke mange tusen på parkering mens jeg var innlagt. Avdragsfrihet gjorde det også mulig for oss å ha vaskehjelp mens jeg var innlagt/syk, noe som var til enorm hjelp for mannen min. Det gikk nok med en del mer på takeaway enn vi vanligvis bruker også. Det at vi eide boligen vår gjorde det også mulig å tilpasse den slik at jeg kunne ha hjemmesykehus deler av tiden jeg var innlagt. Er det en periode jeg VIRKELIG har vært glad for å eie må det være mens jeg var så alvorlig syk. 

Anonymkode: 45a88...d06

  • Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror noen at de fleste aldri blir pensjonister og dør av lungekreft ved 38 år? Nordmenn er dårlige på økonomi og statistikk.

Når du blir pensjonist har du knapt nok penger til mat, bare glem husleie. I fremtiden koster et brød 200,-

Anonymkode: 0071b...ad9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror noen at de fleste aldri blir pensjonister og dør av lungekreft ved 38 år? Nordmenn er dårlige på økonomi og statistikk.

Når du blir pensjonist har du knapt nok penger til mat, bare glem husleie. I fremtiden koster et brød 200,-

Anonymkode: 0071b...ad9

Nei, det tror vi ikke. Det noen av oss mener er at man bør finne en balanse. Man bør selvsagt ha en fornuftig tilnærming til pensjon og unngå å sette seg på bar bakke i pensjonsalder, samtidig er det viktig å leve litt her og nå. Selv om majoriteten blir pensjonister, er det en god del som ikke kommer så langt, det er dessverre ingen som kan garantere at man kommer så langt at man blir pensjonist.

Anonymkode: 170f5...fe0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men du betaler fortsatt over 100.000 i året på en annen manns lån.. 🙂↕️

Anonymkode: 9797d...79b

Bingo!! Å leie på langtidsbasis er bare dumt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, det tror vi ikke. Det noen av oss mener er at man bør finne en balanse. Man bør selvsagt ha en fornuftig tilnærming til pensjon og unngå å sette seg på bar bakke i pensjonsalder, samtidig er det viktig å leve litt her og nå. Selv om majoriteten blir pensjonister, er det en god del som ikke kommer så langt, det er dessverre ingen som kan garantere at man kommer så langt at man blir pensjonist.

Anonymkode: 170f5...fe0

Men det er virkelig svært, svært få i Norge som er for forsiktige med penger. Tvert om. 

Anonymkode: 45a88...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forstått hvor dumme vi er vi som eier så nå blir det salg her, sliter bare litt med og finne ett hus til leie på over 175 kvm på 100 kvm tomt sentralt på østlandet som koster meg under 6000 i måneden inkludert strøm men så fort det dukker opp flytter jeg inn.

Anonymkode: 30c76...468

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har forstått hvor dumme vi er vi som eier så nå blir det salg her, sliter bare litt med og finne ett hus til leie på over 175 kvm på 100 kvm tomt sentralt på østlandet som koster meg under 6000 i måneden inkludert strøm men så fort det dukker opp flytter jeg inn.

Anonymkode: 30c76...468

*1000 kvm

Anonymkode: 30c76...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg godt her. Med å leie slipper du også ansvar for oppussing/renovering til flere hundre tusen. Så du sparer sånn sett. Det blir jo en friere livsstil på en måte :)

Endret av Mayer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mayer skrev (10 minutter siden):

Forstår deg godt her. Med å leie slipper du også ansvar for oppussing/renovering til flere hundre tusen. Så du sparer sånn sett. Det blir jo en friere livsstil på en måte :)

Ja, det er også en fordel :) Men jeg behandler ting pent, rengjør regelmessig også Her var nye hvitevarer inkludert også.

Anonymkode: 8d2fb...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fordi, om man betalte 30.000 i husleie hver måned, betalte man til noen andres formue. Betaler man 30.000 på boliglånet, betaler man til egen formue. Det er rimelig oppsiktsvekkende at voksne ikke skjønner den forskjellen, men det er vel resultatet av at økonomifaget forsvant fra vgs. Vi ser jo at nordmenn bare blir dårligere og dårligere på økonomistyring.

Anonymkode: 45a88...d06

Vel, vi betaler knapt 30000 til banken. Det kalles renter. Og rentenivået er høyt om dagen i tilfelle du ikke har fått det med deg. Vi får litt fradrag for det, men det er jo begrenset hvor mye det er sammenlignet med for 25-30 år siden da også rentenivået var høyt (men boligprisene ekstremt mye lavere). 

For boligprisene i Oslo i dag der man må låne eksempelvis 85 % av prisen er det veldig mye billigere å leie enn å eie.

En vanlig 3-roms på 70 kvm i en av drabantbyene koster 4,5-5 mill å kjøpe. Med 4 mill i lån er rentene 20000 og felleskostnader 4-5000 betaler man 25000 bare for å bo - og så kommer vedlikehold og oppgraderinger oppå. Leie? Knapt 20000 i mnd uten ansvar for noe som helst, og man kan ringe utleier når noe går i stykker.

Anonymkode: 8db50...7a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarene her er jo som vanlig, man skal belæres. Man er dum fordi man leier 🙄

Samme med pensjon, jobbe deltid....der skal andre også belære deg. Fortelle deg hva som er "riktig"!

Nei du! :) Jeg trenger ikke det.

Anonymkode: 8d2fb...d73

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt regnestykke, kjøper bolig til 3mill, egenkapitalen som kreves er ca 500k. Lånet blir 2,5mill, over 30år så er avdraget pr mnd ca 15 500kr.  Rente nominell 6,25%.

Av beløpet 15 500kr er jo bare ca 2400kr avdrag på lånet, resten renter. 😳 Ca 84% av summen du betaler er avdrag til lånet 😳

Tragisk.

Anonymkode: 8d2fb...d73

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...