Gå til innhold

Dyrt å eie bolig også, valgte å gå over til leie igjen..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha eid i 2år, betalt ca 23 000kr pr mnd inkl felleskostnader. Så ga jeg opp, det gikk akkurat rundt hver mnd. Det kostet endel med megler å selge også, så ble ikke noe fortjeneste på salget. Gikk i null etter alt var betalt.

Mange er besatte av å eie, betale på noe som er sitt eget. Jeg forstår jo det! Men alle kan ikke det pga økonomien, husk hvor vanlig det er å leie bolig i andre land.

Nå leier jeg for 9000kr + strøm. MYE billigere for meg å leve slik, faktisk råd til å leve et godt liv. Med mat og evt ekstra ting, reise litt kan jeg også. Spare hver mnd også, 5000kr+  i fond.

Så det å eie bolig er ikke så viktig for meg lenger, heller å leve NÅ.

Anonymkode: 8d2fb...d73

  • Liker 28
  • Hjerte 7
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leier også, 6000 inkl strøm og Internett, på bygda. Hadde møte med banken om hva jeg kan låne, tilbud på rundt 2 mill, ca månedlig utgift på det ca 12- 13.000 + eventuell fellesgjeld, eller eget hus, kommunale avgifter og forsikringer. Det fristet ikke akkurat. 

Anonymkode: c6005...e8d

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier og betaler litt over 7000 i mnd pluss strøm. Alt for stort hus no når det er bare mannen og meg. Men frister ikke å finne noe annet når jeg ser hvor dyrt det er med leilighet. Vi lever veldig godt. Sparer mye i fond i tillegg. 

Anonymkode: 0412a...552

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg leier også, 6000 inkl strøm og Internett, på bygda. Hadde møte med banken om hva jeg kan låne, tilbud på rundt 2 mill, ca månedlig utgift på det ca 12- 13.000 + eventuell fellesgjeld, eller eget hus, kommunale avgifter og forsikringer. Det fristet ikke akkurat. 

Anonymkode: c6005...e8d

Men TRENGER du 2 mill i lån for å kjøpe et hus på bygda? Jeg kjøpte hus "på bygda" for rett over millionen (riktignok med litt kosmetiske oppussingsbehov), betaler 4800 kr i måneden på renter og avdrag... 

Anonymkode: 4da48...4b6

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eiekulturen står veldig sterkt her i Norge. Alt annet er "dumt" Har selv investert i bolig og gjort det godt. Kommer når jeg blir eldre til å leie noe igjen, for å selge boligen så jeg sitter igjen med kapital, som skal plasseres i ulike fond.

Det kan være noe stress med å eie leilighet. Også er det selvfølgelig hvis noe dyrt må fikses. Lånet har blitt mye dyrere som du sier, det merker jeg også. Å det stresset når man selger. Man står mye friere når man leier, men det kan også være stressende hvis man liker forutsigbarhet mtp videre leie. For min del tror jeg det hadde gått fint

Anonymkode: 21045...6b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid det lønner seg å eie framfor å leie. Så lenge en er fornøyd med sin egen bosituasjon så spiller det ingen rolle hva andre må mene.

Anonymkode: 8d74d...a97

  • Liker 12
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor i by og må betale 16000 i husleie. Hadde jeg fått godkjent lån kunne jeg fått samme ste og standard gil 13-14000 o mnd. Så for meg er det katastrofe. Har ikke mye muligheter til å spare. 
 

enslig forelder etter samlivsbrudd og barnefar sitter selvfølgelig med alle verdier 

Anonymkode: b8d40...4bf

  • Liker 8
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte 1.3 for enebolig på bygda. Har nå 4 sov, 2 bad, stor plass ute, garasje ++ Har pusset opp og fått takst på 1.8. Betaler 9200 med forsikring, lån og kommunale avgifter. Finner ikke samme type bolig til leie i en slik prisklasse hvert fall. 

Anonymkode: 77dcd...a74

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men TRENGER du 2 mill i lån for å kjøpe et hus på bygda? Jeg kjøpte hus "på bygda" for rett over millionen (riktignok med litt kosmetiske oppussingsbehov), betaler 4800 kr i måneden på renter og avdrag... 

Anonymkode: 4da48...4b6

Her jeg bor så er hus under det i såpass behov for oppussing at det dessverre ikke bare er kosmetisk, bad som må byttes ut, drenering på nytt, eller full modernisering, hvis noe koster 1 million eller 1,5 her, så må det nesten egentlig bare tomta som selges. 

Anonymkode: c6005...e8d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Etter å ha eid i 2år, betalt ca 23 000kr pr mnd inkl felleskostnader. Så ga jeg opp, det gikk akkurat rundt hver mnd. Det kostet endel med megler å selge også, så ble ikke noe fortjeneste på salget. Gikk i null etter alt var betalt.

Mange er besatte av å eie, betale på noe som er sitt eget. Jeg forstår jo det! Men alle kan ikke det pga økonomien, husk hvor vanlig det er å leie bolig i andre land.

Nå leier jeg for 9000kr + strøm. MYE billigere for meg å leve slik, faktisk råd til å leve et godt liv. Med mat og evt ekstra ting, reise litt kan jeg også. Spare hver mnd også, 5000kr+  i fond.

Så det å eie bolig er ikke så viktig for meg lenger, heller å leve NÅ.

Anonymkode: 8d2fb...d73

Du vil angre såååå bittert på det når du nærmer deg 60, du må nk stå i jobb til du dauer, ingen har råd til å leie som pensjonister.

Anonymkode: ef6aa...66b

  • Liker 10
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt hva du mener. Vi «eier»  hus og hytte, men betaler derfor 30 000,- i mnd på lån på disse+vann/kloakk, forsikringer++  Vi kommer nok til å betale på dette til vi blir rundt 60 år. Samtidig har det gitt oss en trygghet av at det er vårt og at ingen kan hive oss ut/velge å bruke boligen selv. I tillegg har vi når vi går blir 60 år verdier for 12-13 millioner, og har planer om å selge hus og kjøpe noe mindre. Da vil vi ha 2-3 mill, leilighet/rekkehus og hytte som er gjeldfrie og vi går ikke noe ned i levestandar, samt har masse penger å reise for. I tillegg vil det ligge gode verdier igjen til barna som gjør at de får en lettere økonomi. 

Tenker det er viktig å gjøre det som man selv trives best med. Nå er vi to som tjener helt greit og ting går rundt med at den ene lønnen går vekk til hus og hytte. Samtidig har vi råd til å reise utenlands noen ganger i året, kjøpe det vi vil av mat, klær, tjenester++ Vi har prioritert ned biler og kjører rundt på gamle biler, men det har ingen vondt av. Hadde jeg hatt en inntekt hadde jeg aldri lagt så mye penger ned i eiendom.

Anonymkode: ea296...992

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Etter å ha eid i 2år, betalt ca 23 000kr pr mnd inkl felleskostnader. Så ga jeg opp, det gikk akkurat rundt hver mnd. Det kostet endel med megler å selge også, så ble ikke noe fortjeneste på salget. Gikk i null etter alt var betalt.

Mange er besatte av å eie, betale på noe som er sitt eget. Jeg forstår jo det! Men alle kan ikke det pga økonomien, husk hvor vanlig det er å leie bolig i andre land.

Nå leier jeg for 9000kr + strøm. MYE billigere for meg å leve slik, faktisk råd til å leve et godt liv. Med mat og evt ekstra ting, reise litt kan jeg også. Spare hver mnd også, 5000kr+  i fond.

Så det å eie bolig er ikke så viktig for meg lenger, heller å leve NÅ.

Anonymkode: 8d2fb...d73

Men her må du se på faktiske utgifter. Hvor mye av de 23 000 kronene gikk til å betale ned lånet? 

  • Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes det jo som om du har kjøpt over evne.

Man starter smått, med noe rimelig. Og så kjøper man seg opp noen ganger. Og vipps sitter man på nedetalt hus til 10 millioner i god tid før pensjonsalder, og har ikke noe annet en renovasjon, litt vedlikehold og eiendomsskatt i årlige kostnader. 

Anonymkode: de6a5...44c

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Debatten om å eie vs. å leie er en gammel klassiker! Regnestykket kan være veldig individuell mtp. egen økonomi og objektene som skal eies eller leies. Mange tar regnestykket feil.

Jeg mener at det er hensiktsmessig med en eller annen form for langsiktig formuebygging. Det kan være bolig. Det kan også være fond. Begge varianter kan lønne seg. Legg merke til ordet "langsiktig". Du har eid din bolig for kort.

Jeg mener også at bokostnadene ikke burde være mer enn 40% av nettomånedslønn. Mange makser ut lånet pga. for lite egenkapital. Ikke uvanlig at et ungt par bruker den ene lønnen pluss litt til for å bo. Da låser du selvsagt økonomien og det blir slitsomt når du ikke har friheten til å bruke penger på noe annet.

Til slutt er jeg overbevist at det kan være gøy å eie sitt eget sted. Det handler selvsagt ikke bare om penger. Livskvaliteten av at du ikke kan kastes ut eller at du må forholde deg til en huseier mtp. farge på veggen er veldig grei.

Heia på ditt godt gjennomtenkt valg!

Schmuhu

  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du vil angre såååå bittert på det når du nærmer deg 60, du må nk stå i jobb til du dauer, ingen har råd til å leie som pensjonister.

Anonymkode: ef6aa...66b

Han setter inn penger hver mnd i fond, som vokser og vokser og vokser. Friheten kan han nyte

Anonymkode: 21045...6b8

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med at mange velger å makse lånet er et veldig viktig poeng. Jeg blir like frustrert hver gang noen her inne spør "hvor mye kan jeg låne?"

For spørsmålet er "hvor mye bør jeg låne?"

Om du fikk tilbud om en råflott leilighet til 30 000 i leie ville du jo takket nei-takk.

Så hvorfor takker du ikke nei når banken tilbyr deg et lån som gjør at du må betale 30 000+ i måneden? 

Anonymkode: de6a5...44c

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg eier rekkehusleilighet, betaler mange tusen mer enn naboen som leier. Trøster meg med at jeg er trygg og at på sikt blir det lettere

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette med at mange velger å makse lånet er et veldig viktig poeng. Jeg blir like frustrert hver gang noen her inne spør "hvor mye kan jeg låne?"

For spørsmålet er "hvor mye bør jeg låne?"

Om du fikk tilbud om en råflott leilighet til 30 000 i leie ville du jo takket nei-takk.

Så hvorfor takker du ikke nei når banken tilbyr deg et lån som gjør at du må betale 30 000+ i måneden? 

Anonymkode: de6a5...44c

Fordi, om man betalte 30.000 i husleie hver måned, betalte man til noen andres formue. Betaler man 30.000 på boliglånet, betaler man til egen formue. Det er rimelig oppsiktsvekkende at voksne ikke skjønner den forskjellen, men det er vel resultatet av at økonomifaget forsvant fra vgs. Vi ser jo at nordmenn bare blir dårligere og dårligere på økonomistyring.

Anonymkode: 45a88...d06

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi, om man betalte 30.000 i husleie hver måned, betalte man til noen andres formue. Betaler man 30.000 på boliglånet, betaler man til egen formue. Det er rimelig oppsiktsvekkende at voksne ikke skjønner den forskjellen, men det er vel resultatet av at økonomifaget forsvant fra vgs. Vi ser jo at nordmenn bare blir dårligere og dårligere på økonomistyring.

Anonymkode: 45a88...d06

Vel, hvis lånet er en for stor del av sine månedlige utgifter gjelder jo det samme de. Ikke noe gøy å bo seg ihjel bare for å eie heller...

Anonymkode: 21045...6b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du betaler fortsatt over 100.000 i året på en annen manns lån.. 🙂↕️

Anonymkode: 9797d...79b

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...