Gå til innhold

Male eldre kjøkken - hjelp

monroe927

Anbefalte innlegg

Har et eldre kjøkken som jeg ønsker å male - har med andre ord fått ånden over meg.

Jeg vet ikke nøyaktig hvor gammelt kjøkkenet er, men det er laget med et slags tykt plastbelegg over noe som ser ut som noe behandlet treverk av noe slag. 
Var i utgangspunktet tenkt å male oppå dette plastbelegget, men det har nå begynt å løsne litt rundt om kring på kjøkkenet. (Det er ikke typ kontaktplast, er mye tykkere/stivere). Tenker at det gjerne da er klokest å fjerne det? 

Noen med erfaringer fra lignende kjøkken som vil dele litt erfaring og tips?🤩🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dersom det ikke er enkelt og fjerne på alle overflatene og underlaget er slett og grei,  hadde jeg prøvd å lime de på igjen og så malt etterpå. 

Det er dog ikke alle typer kjøkkenskap som nødvendigvis blir så fine med maling, alle ujevnheter, hakk osv kommer frem, så da må du være veldig nøye med forarbeidet for at det skal bli bra. 

Anonymkode: 813f5...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg malte et kjøkken fra 80-tallet som jeg tror er samme som du snakker om... Bare pussa godt der det var gått av biter, men man kan også bruke woodfiller tipper jeg. 

Perfekt blir det ikke uansett med gammelt kjøkken så jeg gjorde det på enkleste måte 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sponplate med melamin? Hadde vært supert med et bilde eller to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Over noe behandlet treverk, som i at det er malt eller lakket treverk under? 
Er det slette eller profilerte fronter? 
Løsner det i hjørner/kanter, i utskjæringer eller på flatene? 

Anonymkode: 68110...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg malte gammelt 80talls kjøkken, dro jeg av alt det plastbelegget på alle synlige overflater. Hos meg var det ikke så vanskelig,  og brukte en tapetkniv for å lirke det løs her og der. Knivbladet var tynt nok til å komme imellom, og da var det enklere å få det løs. 

Anonymkode: 12496...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, det der tror jeg ikke er så lett å få et skikkelig bra resultat av å male. 

Er det i nærheten av en koketopp med litt dårlig avtrekk på vifta som har fått det til å løsne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, løsner litt her og litt der dessverre. 
Ikke mulig å male på det som er under tenker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ser ut som noe lignende jeg hadde (jeg er den som reiv av alt og så malte!)

Det blir såklart ikke den aller vakreste finishen, å male på materialet som er under belegget. Men for min del ble det utrolig mye vakrere enn om jeg ikke hadde gjort det. Det gjorde kjøkkenet levelig de to årene jeg trengte for å spare og planlegge kjøkkenrenoveringen ;)

Og jeg brukte en grunning som gjorde underlaget litt glattere før malingen.

Anonymkode: 12496...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at det går. Men spon er ikke alltid like jevnt overalt. Og så må/bør du da få av all folie. Og funker det dårlig har man et problem. 
Kan jo prøve å male der det har løsnet. Se hvordan resultatet blir. 
Bør nok isåfall bruke Supreme Finish eller tilsvarende, det er en ganske robust maling. 
Eller ta ned en skapdør og gå ned til en lokal malerbutikk, det hender man møter noen med god kunnskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...