AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #1 Skrevet 26. juni 2024 Jeg har akkurat blitt ansatt i et mammaperm-vikariat med en varighet på 1 år (juni 24-mai25). Problemet er at jeg selv er gravid og skal ha permisjon. Termin er i slutten av oktober, så jeg går ut i permisjon i begynnelsen av oktober. Dette er min første jobb etter studiene, en jobb jeg trives veldig godt i, og jeg ønsker derfor i utgangspunktet å jobbe mest mulig for at jeg skal få med meg erfaring fra stillingen (og kanskje få tilbud om fast stilling etterpå). Jeg tenker derfor i utgangspunktet å ha permisjon fra oktober og ut januar, for så å gå tilbake til 80% stilling når barnet er rett over 3 mnd, og 100% stilling fra mars når barnet er 4 mnd. Når vikariatet mitt er ferdig i mai tar jeg ut resten av permisjonen og har da god tid til å eventuelt finne ny jobb. Jobben har fleksitid, mulighet for hjemmekontor og 2 timer ammefri. Når jeg går tilbake i jobb vil barnets far ha permisjon, og tanken er å pumpe/mate med flaske de timene jeg er på jobb og amme når jeg er hjemme. Men.. jeg vet jo at dette ikke akkurat er normalen (altså at de fleste har mye lenger mamma-perm), og jeg lurer veldig på om dette er realistisk og om vi kommer til å klare det. Siden det er første barn vet jeg jo ikke hvordan dette vil være både følelsesmessig og i praksis… hva tenker dere, noen som har gjort noe lignende, hvordan gikk det? Har også fått med meg at man kan endre på fordeling av permisjon underveis, men hvordan fungerer dette i praksis mtp varsel til jobb? Hvis vi ikke får til flaskemating, eller det skjer noe annet som gjør at jeg ikke kan/vil gå tilbake på jobb til avtalt tid, hvor lenge i forveien må arbeidsgiver varsles? Finnes det noen regler rundt dette? Alle erfaringer mottas med takk♥️ Anonymkode: 13de6...32e
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #2 Skrevet 26. juni 2024 Jeg har ingen erfaring med dette og ikke svar på det siste du spør om, bare en kommentar til planen deres. Jeg syns den høres bra ut. Realistisk. Du har både fleksitid, ammefri og hjemmekontormulighet. Jeg hadde gått for en sånn løsning hvis jeg hadde hatt muligheten. Anonymkode: 67555...725 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #3 Skrevet 26. juni 2024 Absolutt ikke normalen, men absolutt gjennomførbart i teori. Man vet ikke på forhånd hvordan baby man får, så vanskelig å vite sikkert om du vil klare å gjennomføre det. Men du står helt fritt til å dele opp slik du har tenkt her. I forhold til varsling til arbeidsgiver ved endringer av permisjon etc ville jeg sjekket opp med Nav for å få mest mulig korrekt svar for din situasjon og plan. Anonymkode: 0f6cc...926 2
Anonym6789 Skrevet 27. juni 2024 #4 Skrevet 27. juni 2024 Absolutt gjennomførbart men utrolig vanskelig å svare på, da babytider er så forskjellig 1
krieli Skrevet 27. juni 2024 #5 Skrevet 27. juni 2024 Jeg gjorde dette, og begynte i jobb når barnet var 4 måneder, men var mye tøffere enn jeg antok på forhånd. Jeg savnet datteren min enormt når jeg var på jobb, jeg hadde melkespreng og jeg var alltid trøtt da jeg ble vekt flere ganger hver natt og måtte amme. Hadde nok vært litt lettere hadde jobben min vært i gåavstand, og jeg ikke måtte pendle en time hver vei. Hadde og 2 timer ammefri og hjemmekontor, men kunne ikke benytte meg av hjemmekontor det første halve året pga opplæring. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #6 Skrevet 27. juni 2024 Jeg syns det høres veldig kronglete ut for både arbeidsgiver og deg. Og selv om det kan være gjennomførbart så kommer du neppe til å være i stand til å yte ditt beste jobbmessig med en så liten baby hjemme. Jeg ville heller fokusert på å gjøre en god jobb og bygge relasjoner nå de månedene du er der fram til permisjonen, og så ta en vanlig permisjon når tiden kommer. Begynte selv å jobbe deltid 25% når baby var 5 måneder, på grunn av prosjektarbeid der det ble vanskelig om jeg skulle være 100% borte i lang tid. Det gikk, men jeg ville ikke valgt det om jeg hadde en annen type jobb. Hadde aldri klart (eller ønsket) å jobbe fullt så tidlig. Anonymkode: 5d803...d4a 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #7 Skrevet 27. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 8.23): Jeg har akkurat blitt ansatt i et mammaperm-vikariat med en varighet på 1 år (juni 24-mai25). Problemet er at jeg selv er gravid og skal ha permisjon. Termin er i slutten av oktober, så jeg går ut i permisjon i begynnelsen av oktober. Dette er min første jobb etter studiene, en jobb jeg trives veldig godt i, og jeg ønsker derfor i utgangspunktet å jobbe mest mulig for at jeg skal få med meg erfaring fra stillingen (og kanskje få tilbud om fast stilling etterpå). Jeg tenker derfor i utgangspunktet å ha permisjon fra oktober og ut januar, for så å gå tilbake til 80% stilling når barnet er rett over 3 mnd, og 100% stilling fra mars når barnet er 4 mnd. Når vikariatet mitt er ferdig i mai tar jeg ut resten av permisjonen og har da god tid til å eventuelt finne ny jobb. Jobben har fleksitid, mulighet for hjemmekontor og 2 timer ammefri. Når jeg går tilbake i jobb vil barnets far ha permisjon, og tanken er å pumpe/mate med flaske de timene jeg er på jobb og amme når jeg er hjemme. Men.. jeg vet jo at dette ikke akkurat er normalen (altså at de fleste har mye lenger mamma-perm), og jeg lurer veldig på om dette er realistisk og om vi kommer til å klare det. Siden det er første barn vet jeg jo ikke hvordan dette vil være både følelsesmessig og i praksis… hva tenker dere, noen som har gjort noe lignende, hvordan gikk det? Har også fått med meg at man kan endre på fordeling av permisjon underveis, men hvordan fungerer dette i praksis mtp varsel til jobb? Hvis vi ikke får til flaskemating, eller det skjer noe annet som gjør at jeg ikke kan/vil gå tilbake på jobb til avtalt tid, hvor lenge i forveien må arbeidsgiver varsles? Finnes det noen regler rundt dette? Alle erfaringer mottas med takk♥️ Anonymkode: 13de6...32e Du har permisjon og får lønn som andre som har permisjon men må søke ny jobb etter permisjonen. Anonymkode: 9bcdc...5c7
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #8 Skrevet 27. juni 2024 Jeg tenker permisjon og babytid er en gang i livet og for meg personlig viktigere enn jobb. Det kan gå helt fint, men jeg tror det kan bli tøft med amming og dårlig søvn. Ikke minst å være borte fra babyen når den er så liten. Anonymkode: b82e2...7fb 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #9 Skrevet 27. juni 2024 Begynte å jobbe 100% når baby var 5 mnd. Tok ikke ut ammefri, men flekset litt det gikk kjempefint! Ungen tok flaske etter en dag hjemme med pappa og de koste seg masse. Anonymkode: eb503...d0e 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #10 Skrevet 28. juni 2024 Mest sannsynlig går det helt fint. Barnet har jo en far. Jeg kjenner en som gikk tilbake til studier da barnet var 6 uker gammelt. Hun hadde ganske fleksible dager, så det er ikke helt samme situasjon. Men mest sannsynlig går det helt fint. Anonymkode: f7def...0c9 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #11 Skrevet 28. juni 2024 Jeg kunne aldri gjort dette med noen av mine to. Synes det var brutalt nok å begynne å jobbe igjen når de var hhv 10 og 9 mnd. Ingen av dem tok flaske (men ville kanskje gjort det hvis innsatsen var hardere fordi de måtte). Først og fremst følte jeg meg ikke emosjonelt klar. Elsket perm. Men du nevner jo selv at du ikke vet hvordan det vil bli følelsesmessig. Og det kan være det fungerer kjempefint for deg/dere! Men siden alle ande her var så positive, så tenkte jeg det var greit med en motsatt erfaring også😅 lykke til uansett, med både jobb og baby! Anonymkode: 84312...5b5 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #12 Skrevet 28. juni 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg kunne aldri gjort dette med noen av mine to. Synes det var brutalt nok å begynne å jobbe igjen når de var hhv 10 og 9 mnd. Ingen av dem tok flaske (men ville kanskje gjort det hvis innsatsen var hardere fordi de måtte). Først og fremst følte jeg meg ikke emosjonelt klar. Elsket perm. Men du nevner jo selv at du ikke vet hvordan det vil bli følelsesmessig. Og det kan være det fungerer kjempefint for deg/dere! Men siden alle ande her var så positive, så tenkte jeg det var greit med en motsatt erfaring også😅 lykke til uansett, med både jobb og baby! Anonymkode: 84312...5b5 Folk er forskjellige. Jeg begynte på jobb da baby var 7 måneder og jeg syntes det var fantastisk å få kroppen min for meg selv igjen. Min tok heller ikke flaske, jeg ammet før og etter jobb (og kveld og natt). Det er like normalt å være klar for å dra tilbake på jobb som å ikke være det. Anonymkode: f7def...0c9 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #13 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Folk er forskjellige. Jeg begynte på jobb da baby var 7 måneder og jeg syntes det var fantastisk å få kroppen min for meg selv igjen. Min tok heller ikke flaske, jeg ammet før og etter jobb (og kveld og natt). Det er like normalt å være klar for å dra tilbake på jobb som å ikke være det. Anonymkode: f7def...0c9 Er ikke uenig i det. Mente bare at det er ulikt, og for min del hadde det vært uaktuelt med jobb etter 3-4 mnd. Ts bør være forberedt på at kanskje hun også føler det slik. Anonymkode: 84312...5b5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #14 Skrevet 28. juni 2024 Jeg var tilbake i 20 prosent jobb fra 3 måneder og elsket det Med hjemmekontor, fleksibilitet og ammefri går det nok kjempefint, eneste er at du kan oppleve at hodet ikke henger helt med. Ammetåka hos meg var reell, og lettet ikke før etter ca 10 mnd. Anonymkode: b20a0...6e7
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #15 Skrevet 28. juni 2024 Hvem skal passe barnet når du går tilbake til jobb om ikke far har permisjon da? Du har vel ikke tenkt å ha barnet hjemme mens du jobber? Anonymkode: fde46...2f2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #16 Skrevet 28. juni 2024 Jeg var tilbake 30% fra 5 måneder og når jeg startet opp for fullt kombinerte jeg det med ammefri, så jeg jobbet bare 5 timer hver dag. Gikk så fint! Anonymkode: 19bb0...be7
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #17 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvem skal passe barnet når du går tilbake til jobb om ikke far har permisjon da? Du har vel ikke tenkt å ha barnet hjemme mens du jobber? Anonymkode: fde46...2f2 Far skal selvfølgelig ha permisjon når jeg går tilbake til jobb ja, uansett når det blir Tusen takk for mange gode svar folkens! Forstår selvfølgelig at det er store forskjeller på både mammaer og babyer, så man kan jo aldri vite hvordan ting blir for en selv! Men det var overraskende mange som hadde positive erfaringer / tenker at det kan gå fint! Jeg har fått litt mer mot til å prøve på original plan, og tenker jeg må ta en god samtale med sjefen i forkant og gå igjennom hvilke muligheter som finnes for endring og tilrettelegging hvis vi plutselig kommer til januar og jeg kjenner at dette ikke går! Anonymkode: 13de6...32e 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #18 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Far skal selvfølgelig ha permisjon når jeg går tilbake til jobb ja, uansett når det blir Tusen takk for mange gode svar folkens! Forstår selvfølgelig at det er store forskjeller på både mammaer og babyer, så man kan jo aldri vite hvordan ting blir for en selv! Men det var overraskende mange som hadde positive erfaringer / tenker at det kan gå fint! Jeg har fått litt mer mot til å prøve på original plan, og tenker jeg må ta en god samtale med sjefen i forkant og gå igjennom hvilke muligheter som finnes for endring og tilrettelegging hvis vi plutselig kommer til januar og jeg kjenner at dette ikke går! Anonymkode: 13de6...32e Da har jeg stor tro på at det skal gå fint😀 Anonymkode: fde46...2f2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå