Gå til innhold

Kjøpe hest etter lang pause


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen andre som har kjøpt hest etter lengre pause? Siste hesten jeg hadde ble solgt da jeg var 25. Er nå 39, tatt master og fått barn, hus og alt det. Savner å ha hest og vurderer å kjøpe en type mor/datter og sønn hest. Ungene er 6 og 4. Har en stall med ridebane og hall 15 min gange unna huset vårt, med fine turområder. 

Noen andre som har vært i samme situasjon og vil fortelle? Ble det slik du så for deg? Hva slags hest kjøpte du, og var ungene intr i å ri? 

Anonymkode: 179d9...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøpte hest som 26 åring etter å ha hatt pause siden jeg var 17. Har ikke barn da.

Jeg begynte med å ta noen ridetimer først, hadde vel rundt 6 mnd med ridetimer for å friske opp hukommelsen. Det ble bedre enn jeg så for meg, har nå mye mer kunnskap og erfaring enn jeg hadde den gang. Noe som gjør at jeg er tryggere og har et sterkere bånd med hestene. Jeg kjøpte 2 hester sånn at jeg kunne ha hest hjemme, har en varmblodstraver da jeg er vandt til fart og heite hester. Skaffet også en trygg og rolig døl som jeg låner til venner og familie som vil være med på ridetur, eller kjøretur. Har ei niese på 10 år som har blitt veldig glad i dølen, og som ofte kommer for å stelle og kjøre. Hun er nok litt for nervøs til å ri enda, men kanskje etter hvert. 

Anonymkode: cba05...e59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt hest å for først. 

Jeg gikk og kjøpte meg hest, og det ble for mye for min del. Den enorme gleden jeg kjente på i tenårene var ikke der lengre, det var iskaldt på vinterstid som jeg tidligere ikke hadde brydd meg om. Mange utgifter. Start i det små, få en hest på for også ser du heller om det blir som du hadde forestilt deg:) Så kan du heller kjøpe senere. 

Anonymkode: 14d6b...ef4

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på samme alder, og har nylig kjøpt meg hest. Men har ikke barn da. Jeg elsker å ha hest igjen, men skjønner ikke hvordan jeg skulle klart å få det til å gå rundt om jeg hadde hatt barn ved siden av. Synes så vidt jeg har nok tid som det er 😅

2-4 timer i stallen hver ettermiddag 6 dager i uka, 6000+ i utgifter hver måned. Får du det til å passe sammen med familielivet ellers? 

Anonymkode: 73ca2...3e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ridetimer først, så en periode med forhest, så kjøp. Er veldig glad for at jeg tok det rolig, for preferansene mine hadde endret seg veldig. Jeg ble brukt som crash test dummy og satte meg opp på hva som helst tidligere, men nå gjorde det plutselig vondt å falle av. 😇

Går ikke utover familielivet, men jeg er student uten jobb på sida og har mulighet til å dele det opp. Møkker og ordner for på vei fra levering i barnehage og kommer tilbake etter leggetid for å stelle og trene hesten, for eksempel.

Barnet er 2 år og liker hesten på avstand foreløpig.

Anonymkode: 105a3...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var aktiv konkurranse dressurrytter frem til jeg var ca 28 år og kjøpte hest igjen når jeg var 38 år. 

Dro til Tyskland og og kjøpte unghest til kr 350 000 og begynte å ri igjen. Det gikk helt fint bare at jeg hadde mye større forventninger til meg selv og hesten.

Tok ikke lang tid før man var helt inne i det igjen. Jeg hadde da vært helt bort fra hest i 10 år.

Anonymkode: 3daef...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ville jeg aldri gjort med så små barn. Du må jo være i stallen flere timer hver dag? Vil du ta dette fra tida med ungene?

Anonymkode: 10d4e...8b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/26/2024 at 10:33 PM, AnonymBruker said:

Det ville jeg aldri gjort med så små barn. Du må jo være i stallen flere timer hver dag? Vil du ta dette fra tida med ungene?

Anonymkode: 10d4e...8b9

Tenkte ta med ungene et par dager i uka hver, de går også på dans og svømming 2 dager, samt at jeg har forrytter til 2-3 dager i uka. Så sånn sett ser jeg for meg at dette blir mer kvalitetstid for hele familien :)

On 6/26/2024 at 1:50 PM, AnonymBruker said:

Ja, var aktiv konkurranse dressurrytter frem til jeg var ca 28 år og kjøpte hest igjen når jeg var 38 år. 

Dro til Tyskland og og kjøpte unghest til kr 350 000 og begynte å ri igjen. Det gikk helt fint bare at jeg hadde mye større forventninger til meg selv og hesten.

Tok ikke lang tid før man var helt inne i det igjen. Jeg hadde da vært helt bort fra hest i 10 år.

Anonymkode: 3daef...014

Det høres fantastisk ut! Jeg konkurrerte i sprang da jeg var ung, men har lyst til å prøve ut litt forskjellig nå (WE, western pleasure, huske banen i LB dressur 🙈) i tillegg til å ri en del på tur, samt lære ungene å ri. Ser for meg en 10-15 år pent brukt hest med kaldt hode som har vært skadefri. 

Godt tips med hest på for, men er dessverre ingen passende som leies ut på hel eller halvfor her, er en del varmblodstravere og islandshester - men førstnevnte blir ikke riktig for meg, og islandshest er jeg for stor (75-80kg) til å jobbe skikkelig med så da hadde det kun blitt rolige turer. 

Veldig moro å høre om andres erfaringer, forstår også bekymring om mindre tid med familie - men håpet er jo at alle skal få ri og kose seg, så får vi evt kjøpe ponnier når de er større 😛

 

Anonymkode: 179d9...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...