Gå til innhold

Kan man kreve at eksen fjerner felles etternavn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når et par har blitt separert, kan man da kreve/be om at eksen fjerner navnet sitt (ditt)? Eller kan man først be om dette når man er blitt skilt? Og hvorfor er det slik at enkelte damer (det gjelder jo mest damer) nekter å fjerne mannens etternavn? Kun pga at barna kanskje har du navnet eller hva...? 

Jeg kan knapt vente til eksen kvitter seg med navnet mitt. Men jeg kan kanskje ikke be om det nå som vi bare er separert.... 

Mann, 49

Anonymkode: c09f1...996

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, man kan ikke kreve det. Du kan spørre, men sier hun nei så kan du ikke gjøre noe med det.

Anonymkode: a607d...293

• Liker 27
  • Nyttig 6
Skrevet

Nei, det kan du ikke kreve. 

• Liker 12
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvfølgelig kan du ikke tvinge henne til å endre navn. Skulle du tenkt på før du fikk henne til å endre navn i første omgang. Husk på dette neste gang, så kan du heller være den som bytter etternavn med kone nr. 2 

Anonymkode: bbb62...a8d

• Liker 12
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo bytte etternavn selv. Til din mors? 

Anonymkode: 33d08...bdf

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke kreve det nei.

Anonymkode: 49451...865

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Du får foreslå å bytte etternavnene på barna så kanskje hun bytter. Hvis ikke, lev med det. Det er ikke «mannens etternavn» lenger. Dette er hennes også. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis skiftet eksen min etternavnet tilbake til sitt pikenavn, og hun gjorde stor innsats på å få vår felles datter til å skifte sitt også, men det eksen min ikke visste var at dattra vår sladret til meg og sa at hun aldri kom til å bytte til mors pikenavn. 

Det sier i grunn alt om eksen at hun prøvde å manipulerte vår datter til å skifte etternavnet.  

Anonymkode: bec81...ca0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan spørre, men ikke kreve. Min eks (som nå ikke lenger er min eks fordi vi er sammen igjen) ville ikke at jeg skulle ha hans etternavn da vi ble skilt.  Jeg godtok dette. (Navnet er uansett så vanlig / kjedelig at det gikk helt fint for min del). Men jeg hadde nok ikke endret Navnet hvis han ikke hadde spurt om det.

Hvordan du spør har nok også litt å si for hvordan hun responderer. 

Anonymkode: 353ab...a94

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Når et par har blitt separert, kan man da kreve/be om at eksen fjerner navnet sitt (ditt)? Eller kan man først be om dette når man er blitt skilt? Og hvorfor er det slik at enkelte damer (det gjelder jo mest damer) nekter å fjerne mannens etternavn? Kun pga at barna kanskje har du navnet eller hva...? 

Jeg kan knapt vente til eksen kvitter seg med navnet mitt. Men jeg kan kanskje ikke be om det nå som vi bare er separert.... 

Mann, 49

Hva tror du selv? At du har opphavsrett til etternavnet ditt Hansen og at du har fullmakt over hva en voksen kvinne skal hete? Jeez

Anonymkode: 1c6a8...ff2

• Liker 16
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tviler på at jeg ville skiftet navn om jeg ble skilt. 

1) Vil ha samme etternavn som barna

2) Har hatt dette navnet i såpass mange år at det er mer min identitet enn pikenavnet.

3) Det er forbasket mye styr å skifte navn. Både papirarbeidet, alle mulige steder det må meldes inn/endres (Det er sikkert flere 100 forskjellige steder..), og selvsagt styret med å skaffe nytt pass og førerkort.

4) Det er nok også uheldig i forbindelse med jobb, der man har knyttet nettverk og opparbeidet seg omdømme med "mannens" etternavn.

Anonymkode: 56bf1...7d5

• Liker 19
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistenker at dere har et skyhøyt konfliktnivå her. Ville latt det ligge til tingene har roet seg litt. Spør henne når stridsøksene er begravet er iallfall mitt råd. 

Og respekter det om hun sier nei. Det er helt legitimt hvis hun ikke vil fordi hun vil hete det samme som barna. 

Anonymkode: a5d09...486

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skiftet ikke du etternavn da dere giftet dere, hvis felles navn var så viktig? Da kunne du bare ha byttet tilbake igjen nå.

Anonymkode: 64d0b...f07

• Liker 8
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Mann, 49

Hvorfor vil du at hun skal fjerne navnet? Min eks slengte ut det samme i et sinneanfall, men jeg synes ikke det er greit å kreve at mor ikke lenger skal få lov til å hete det samme som barna sine. Da burde dere ikke forventet at vi skulle tatt deres navn i utgangspunktet.

Anonymkode: 34d63...161

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er kjemperart å beholde eksmannens navn. Hvorfor skal man hete det samme som barna? Mannens etternavn har blitt din «identitet»? På tide å skaffe seg egen identitet, ikke lene seg på eksmannens. 

Anonymkode: ef4cf...d90

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er da kjemperart å ta mannens navn uansett, om man ikke har et utrolig kjedelig etternavn selv.

Men enda rarere å kreve navnet tilbake 😅

Anonymkode: cb876...ca5

• Liker 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det kan du ikke. De fleste jeg kjenner beholder samme navn som barna 

Anonymkode: fe3c6...58f

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er kjemperart å beholde eksmannens navn. Hvorfor skal man hete det samme som barna? Mannens etternavn har blitt din «identitet»? På tide å skaffe seg egen identitet, ikke lene seg på eksmannens. 

Anonymkode: ef4cf...d90

Veldig veldig enig! Hvorfor i alle dager skal du i ettertid hilse på folk og presentere deg som "von Schneider" og folk vil da si "å ja! Du er kona til/i familie med" eksen "" 

Hvorpå du må svare og forklare at eh nei vi er skilt... 

Jaja, interessant at du beholder navnet da.... 

Syns det er helt utrolig rart med damer som beholder navnet til eksen sin. Og hvis eksen skulle gifte seg igjen er det også kjipt for den nye dama sikkert. 

Jeg håper hun godtar å fjerne navnet. Barna heter dessuten både hennes og mitt etternavn så det burde være en grei sak ift dem hvertfall. 

Og til dere som mener jeg har så veldig "opphavsrett" til navnet? Ja jo faktisk. Vi har et etternavn som svært få har og det er sjeldent. Så joda... 

Kan til dels skjønne det dersom det handler om å hete det samme som barna.. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...