Gå til innhold

Mina og meg med hele sirkuset


NordicViking

Anbefalte innlegg

Syns de barna blir pushet litt vel mye ..ikke minst den ansvarsbiten storesøster 'påtar seg'. Hun har prøvd å sette ord på det flere ganger.. Til og med gubben reagerte ,det ender opp med å bli motsatt.. friluftsliv i vranghalsen 🩷 

  • Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elmarora skrev (13 timer siden):

Jeg er også voksen. Og våre barn har blitt voksne. Jeg elsker programmet. Og jeg blir inspirert med mye fin natur og naturtips. 

Du verden for en glede barna har. Og de får enormt med nyttig lærdom og kunnskap.

Mange synes dette er eksponering av barn. Det er et TV-program. Og begynne å diskutere eksponering av barn blir feil. Se bare på NRK 3 og barne-tv. Hvor mange barn er ikke med på skjermen i ulike programmer der? Da er det ingen som  ropet om at de ungene blir eksponert. 

Jeg er enig i at barn ikke skal eksponeres på sosiale medier. Men dette er et TV-program. 

Jeg synes ikke dette kan sammenlignes med barne-tv og korte snutter/bilder i SoMe (ja, noen få deler litt for mye i SoMe, det støtter jeg heller ikke). Dette programmet blir mer en åpen dagbok hvor barnas ekte følelser, opplevelser og reaksjoner deles uten at barna egentlig forstår rekkevidden av det eller i det heletatt har noe valg. Vi følger dem over tid og i sårbare situasjoner, for eksempel der barnet er trist pga. hjemlengsel eller savn eller har tisset seg ut. Jeg får litt vondt av tanken på å skulle eksponert mitt barn i samme alder på den måten hvertfall, og får vondt av barna i dette programmet.

  • Liker 18
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker programmet, vi pleier å se det hele familien. Det er jo veldig ekte og får frem hele opplevelsen, både den gode turmagien, men også alt det tunge. De blir trøtte, får skrubbsår, blir syke, kalde, svette, skitne, slitne, de krangler og har dårlige dager. Synes det er fint at de viser hele spekteret, for serier der de bare viser glade barn med sjokolade på toppen har vi sett før… Og det hadde nok vært temmelig demotiverende for familier som ville prøve turlivet og tenkte det ville bli et glansbilde, men så ble det alt annet. 
 

Jeg følger ikke familien i sosiale medier og vet ikke hva de legger ut der. Uttaler meg kun om serien. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kløvereng skrev (12 timer siden):

Jeg liker programmet, vi pleier å se det hele familien. Det er jo veldig ekte og får frem hele opplevelsen, både den gode turmagien, men også alt det tunge. De blir trøtte, får skrubbsår, blir syke, kalde, svette, skitne, slitne, de krangler og har dårlige dager. Synes det er fint at de viser hele spekteret, for serier der de bare viser glade barn med sjokolade på toppen har vi sett før… Og det hadde nok vært temmelig demotiverende for familier som ville prøve turlivet og tenkte det ville bli et glansbilde, men så ble det alt annet. 
 

Jeg følger ikke familien i sosiale medier og vet ikke hva de legger ut der. Uttaler meg kun om serien. 

Det gjør ikke jeg heller. Jeg kan ikke uttale meg om hva han deler på sosiale medier. Kun ut fra serien, og den liker jeg ☺️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trillian Astra skrev (21 timer siden):

Rart å samme ligne med Flaskepost fra havet. Flaskepost fra havet var en kort periode der familien var på en veldig spesiell reise. Det viser ikke barna i sårbare situasjoner, bare hvordan det er å leve der.

Denne faren har eksponert barna sine over mange år i forskjellige sosiale medium og på tv og i sårbare situasjoner. De har nærmest vokst opp i rampelyset. Boikotter denne serien.

Flaskepost fra stillehavet går jo over flere sesonger. De kommer også med en ny sesong nå snart. Der får vi jo se barna «vokse opp». Husker vi der fikk se barna måtte lære at de måtte bæsje i havet og at ene barnet ikke synes noe om det. Det er flere år siden. Men sann  jo livet når man opplever nye ting og kulturer
 

jeg liker å se begge seriene med barna mine. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes serien er helt forferdelig. Her er det en pappa som prøver å si "turmagi" flest mulig ganger, gir Mina alt for mye ansvar og eksponerer barna på det groveste. Burde ikke vært lov å behandle egne barn på denne måten! 

  • Liker 34
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skrev det i en annen tråd her inne for noen år siden, når "Mina og meg" gikk på TVen; dette er Norges svar på missekonkurranser for barn, slik de har i statene. Toddlers and tiaras hadde nok ikke gått så greit i Norge, men hvis du kan hekte det på FRILUFTSLIV, da er det tydeligvis ok. Den gang reagerte jeg på hvem som egentlig hadde utbytte av turen.

 

  • Liker 26
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sesongen synes jeg var drøy. Likte absolutt ikke det jeg har sett til nå. De kranglene foreldrene har, hva er poenget?
Og det toppa seg da de kjørte veteranbil fra Tinn til Rjukan uten og sikre barna i bilen. Det er en lang tur på svingete landeveier med høy fart. Hvem f gjør sånt i 2024 mot barna sine? 

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har sett alle episodene av mina og meg, og den nyeste sesongen det hele familien er på tur det de reiser fra Oslo til Finnmark ? 
 

Her hjemme har vi sett alle tidligere sesonger der "daddy" har dratt med seg barna på tur og vi holder nå på å se når hele familien er på tur. Men vi reagerer så mye på hvor utrolig sutrete de barna er, det er sutring og klaging over ingenting der i gården 🙄🙄 Og hvorfor kaller de faren for "daddy" ? I tillegg når barna er "ufine" eller ikke hører etter så duller "daddy" hele tiden. Altså misforstå meg rett, jeg synes det er fint at han har en veldig lang lunte, men han setter jo aldri barna på plass. Altså, jeg hadde aldri godtatt at våre barn hadde vært så sutrekopper og snakker til oss voksne slik som de barna gjør av og til. Om ikke "daddy" eller mora begynner å sette de ordentlig på plass så kommer de til å bli utrolig krevende som ungdom og i puberteten. Måten de snakker på til barna når de sutrer eller svarer frekt så snakker de til barna på samme måte som når vi snakker normalt til barna. Men det vi reagerer mest på er hvor utrolig sutrete Mina er, og vi ser jo at lilje også går i samme fotspor. Utrolig slitsomme barn altså  

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ har vi sett på samme program? De barna sutrer minimalt spør du meg. Tenk på alt de er med på og hvor slitsomt det må være. Jeg hverken har vært eller er sutrete, men hadde jeg vært med på det samme som de er med på, hadde jeg som voksen garantert sutret mer😅 synes de er utrolig tøffe og lite sutrete

  • Liker 21
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MammaogMini skrev (16 minutter siden):

Er det noen som har sett alle episodene av mina og meg, og den nyeste sesongen det hele familien er på tur det de reiser fra Oslo til Finnmark ? 
 

Her hjemme har vi sett alle tidligere sesonger der "daddy" har dratt med seg barna på tur og vi holder nå på å se når hele familien er på tur. Men vi reagerer så mye på hvor utrolig sutrete de barna er, det er sutring og klaging over ingenting der i gården 🙄🙄 Og hvorfor kaller de faren for "daddy" ? I tillegg når barna er "ufine" eller ikke hører etter så duller "daddy" hele tiden. Altså misforstå meg rett, jeg synes det er fint at han har en veldig lang lunte, men han setter jo aldri barna på plass. Altså, jeg hadde aldri godtatt at våre barn hadde vært så sutrekopper og snakker til oss voksne slik som de barna gjør av og til. Om ikke "daddy" eller mora begynner å sette de ordentlig på plass så kommer de til å bli utrolig krevende som ungdom og i puberteten. Måten de snakker på til barna når de sutrer eller svarer frekt så snakker de til barna på samme måte som når vi snakker normalt til barna. Men det vi reagerer mest på er hvor utrolig sutrete Mina er, og vi ser jo at lilje også går i samme fotspor. Utrolig slitsomme barn altså  

Hvordan mener du de bør «settes på plass» ?

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinkerbellee skrev (6 minutter siden):

Hæ har vi sett på samme program? De barna sutrer minimalt spør du meg. Tenk på alt de er med på og hvor slitsomt det må være. Jeg hverken har vært eller er sutrete, men hadde jeg vært med på det samme som de er med på, hadde jeg som voksen garantert sutret mer😅 synes de er utrolig tøffe og lite sutrete

Enig! 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MammaogMini skrev (17 minutter siden):

Er det noen som har sett alle episodene av mina og meg, og den nyeste sesongen det hele familien er på tur det de reiser fra Oslo til Finnmark ? 
 

Her hjemme har vi sett alle tidligere sesonger der "daddy" har dratt med seg barna på tur og vi holder nå på å se når hele familien er på tur. Men vi reagerer så mye på hvor utrolig sutrete de barna er, det er sutring og klaging over ingenting der i gården 🙄🙄 Og hvorfor kaller de faren for "daddy" ? I tillegg når barna er "ufine" eller ikke hører etter så duller "daddy" hele tiden. Altså misforstå meg rett, jeg synes det er fint at han har en veldig lang lunte, men han setter jo aldri barna på plass. Altså, jeg hadde aldri godtatt at våre barn hadde vært så sutrekopper og snakker til oss voksne slik som de barna gjør av og til. Om ikke "daddy" eller mora begynner å sette de ordentlig på plass så kommer de til å bli utrolig krevende som ungdom og i puberteten. Måten de snakker på til barna når de sutrer eller svarer frekt så snakker de til barna på samme måte som når vi snakker normalt til barna. Men det vi reagerer mest på er hvor utrolig sutrete Mina er, og vi ser jo at lilje også går i samme fotspor. Utrolig slitsomme barn altså  

Mina, Lilje og Rose er virkelig ikke sutrete.

Når du sier at dere ikke tolererer "sutring" hjemme hos dere og derfor ikke har sutrete barn så tror jeg dere gjør dere selv en ganske stor bjørnetjeneste. Barna deres føler antakeligvis ikke at alle følelser er lov, at de får vise hva de egentlig føler i alle situasjoner, at dere foreldrene har plass til hele dem osv.

Daddy og mamma lar ikke ungene grine for ingenting heller, daddy har flere ganger vist forståelse og så fått barna til å tenke mer positivt.

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MammaogMini skrev (24 minutter siden):

Er det noen som har sett alle episodene av mina og meg, og den nyeste sesongen det hele familien er på tur det de reiser fra Oslo til Finnmark ? 
 

Her hjemme har vi sett alle tidligere sesonger der "daddy" har dratt med seg barna på tur og vi holder nå på å se når hele familien er på tur. Men vi reagerer så mye på hvor utrolig sutrete de barna er, det er sutring og klaging over ingenting der i gården 🙄🙄 Og hvorfor kaller de faren for "daddy" ? I tillegg når barna er "ufine" eller ikke hører etter så duller "daddy" hele tiden. Altså misforstå meg rett, jeg synes det er fint at han har en veldig lang lunte, men han setter jo aldri barna på plass. Altså, jeg hadde aldri godtatt at våre barn hadde vært så sutrekopper og snakker til oss voksne slik som de barna gjør av og til. Om ikke "daddy" eller mora begynner å sette de ordentlig på plass så kommer de til å bli utrolig krevende som ungdom og i puberteten. Måten de snakker på til barna når de sutrer eller svarer frekt så snakker de til barna på samme måte som når vi snakker normalt til barna. Men det vi reagerer mest på er hvor utrolig sutrete Mina er, og vi ser jo at lilje også går i samme fotspor. Utrolig slitsomme barn altså  

Alexanders familie er fra England. Dad, daddy, father = far, pappa osv - you name it. De har også en ekstra slektshistorie rundt kallenavnet, som startet med Alexanders farfar så faren hans før ham selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste sesongen jeg så, der hele familien var med, ble jeg full av beundring for Mina. Bar tung, syklet langt, fikk søstra i godt humør igjen osv. For ei jente!

Men jeg kan skjønne litt hva du mener, for mine barn har aldri brukt den der "sutrete" stemmen, de har rett og slett ikke fått lov, for den går meg skikkelig på nervene. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig med deg! Barn er barn, de tester grenser og blir sliten. Daddy er et godt forbilde som far i serien her. Han motiverer, skryter og gjør det han kan for ikke å ødelegge turgleden. Han er til stor inspirasjon!

Den eldste jenta sutrer lite, og når hun først sier ifra så har hun god grunn og får full forståelse. Hun er kjempe flink og tålvmodig. 
 

Du har ikke barn, eller? 1åring kanskje? Lykke til😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vesi skrev (1 time siden):

Mor har vel samme sutrete stemme? 

Jeg får følelsen av at mor er sliten, litt lei av gubbens påsatte humør og at hun helst ikke vil være på kamera. 😅

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det greit med en serie der vi i etterkant kan diskutere hvilke av barna som er mest sutrete? Samtykkekompetente? Neppe.. Fint å vise hvordan vi kan bruke naturen og ha ferier som gir gode opplevelser og som koster lite, men synd at de velger å eksponere barn i så stor grad. 

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granskudd skrev (På 9.7.2024 den 10.55):

Denne! Jeg er helt enig! Hva skjedde med at influencere skulle slutte med å eksponere barna og tjene penger på dem? 

Jeg synes programmene er hyggelige, men jeg får en utrolig dårlig smak i munnen! 

Enig . Hva skjedde med å ikke eksponere barn / tjene penger på dem. Kunne vært minst like hyggelige program ved å være mindre ekstrem  . Hun eldste der er jo helt fantastisk , men også et skole -eksempel på hvordan  flink pike syndrom etableres . 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...