Gå til innhold

Feriepenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg går på månedslønn, og får utbetalt lønn 11 måneder, og i juni (den 12.måneden) får jeg utbetalt KUN feriepenger og ikke vanlig lønn. Dvs. at når jeg har ferie ellers i året så blir jeg ikke trukket i lønn, men får min vanlige lønn.

 

Men, akkurat nå er jeg i foreldrepermisjon, og permisjonen min gikk ut i slutten av mai. Jeg har ulønna permisjon frem til august og er så i gang med jobb igjen. Jeg får utbetalt feriepenger fra fjoråret nå i juni, men så blir jeg skikkelig usikker for jeg klarer ikke helt å forstå at det regnskap sier kan være riktig.

 

Jeg skal nemlig ha ferie rundt jul, og et normalt år så ville jeg fått betalt vanlig lønn hele desember. Men regnskap mener på at jeg skal bli trukket i lønn for de feriedagene siden jeg fikk feriepenger i juni? Men jeg skjønner ikke hvordan det gir mening når jeg går på månedslønn?

Anonymkode: 716af...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis de har utbetalt feriepengene uten å ha trukket for ferie nå, så blir det riktig å trekke deg for ferien du avvikler rundt juletider.

Anonymkode: c1646...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig. Vanligvis blir du trukket for ferien i juni, men i år har du jo ingen lønn å trekke. Da blir det trekk når du tar ut ferien.

Anonymkode: 7bfff...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får både lønn og feriepenger i juni, men ferien blir trukket fra før du får utbetaling i juni. Så dersom du nå får feriepenger, men ikke trekker fra 5 uker ferie så får du ikke ferie med lønn i desember.

Anonymkode: 1771c...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir mening fordi du ikke skal ha lønn når du ikke jobber. 

Anonymkode: 4d6d1...c29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Du får både lønn og feriepenger i juni, men ferien blir trukket fra før du får utbetaling i juni. Så dersom du nå får feriepenger, men ikke trekker fra 5 uker ferie så får du ikke ferie med lønn i desember.

Anonymkode: 1771c...709

Jeg får kun feriepenger i juni, ikke lønn. I min bedrift så får vi utbetalt lønn 11 måneder og den 12.måneden er KUN feriepenger. 
 

Jeg har offisielt tatt ut 3 uker ferie, da vi er nødt til å ta ferie ved jul, men får utbetalt alle feriepengene. 

Anonymkode: 716af...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg får kun feriepenger i juni, ikke lønn. I min bedrift så får vi utbetalt lønn 11 måneder og den 12.måneden er KUN feriepenger. 
 

Jeg har offisielt tatt ut 3 uker ferie, da vi er nødt til å ta ferie ved jul, men får utbetalt alle feriepengene. 

Anonymkode: 716af...758

Normalt er regnestykket slik ved fastlønn:

Lønn + feriepenger - trekk for feriedager. 

Anonymkode: 7224c...492

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de sier er helt riktig. All ferie er uten lønn. Feriepengene skal dekke opp for lønnsbortfallet. Du trekkes for ferie i juni. I år har du ulønnet permisjon i juni, ergo blir du ikke trukket for ferie og vil trekkes i lønn når du avvikler ferie.

Anonymkode: ebe0b...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...