Gå til innhold

Matpakke i barnehagen - tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Trenger sårt litt inspirasjon til hva man kan ha i matpakka i barnehagen. 
Barnet vårt er 1,5 år og veldig glad i mat men merker at interesse og matlyst daler både for frokost, lunsj/matpakke og middag om det blir for gjentakende.. 

Ingen intensjon om å hele tiden følge barnets ønsker og gjøre h*n bortskjemt, men merker at en fort tyr til leverpostei, skinkeost og makrell i tomat fordi det er enkelt kl 05.30 på morgenen.

Bær, frukt og grønt er noe vi gjerne vil gjøre mere av men h*n er så liten fortsatt så er redd de i barnehagen ikke følger godt nok med og h*n setter noe i halsen osv.. 

Noen som har gode tips til matpakka? Noe man kan lage kvelden i forveien som holder seg godt, gjerne i noen dager? 
Tips til hvordan man kan gjøre matpakka litt mer spennende uten for mye kokkelering?

Setter stor pris på alle tips! ❤️

Anonymkode: 163b0...67c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er sunt, godt og mer enn nok.

Du får gi ungen noen bær hjemme.

Anonymkode: 08395...a12

Skinkeost er ikke sunt

Anonymkode: 8ead6...a2a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sushi?

Anonymkode: c34c7...f31

Skrevet

Er jo helt greit å Sundt. Her hadde nå ungene mat i bhg.

Men der jeg jobbet som det var matpakke så jeg det gikk mest i: brød med ost, skinke, smøreost, Brunost,Leverpostei,makrell i tomat  nøkkel ost. Så var det agurk, tomat evnt eple banan

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Smoothie eller youghurt i klemmepose

Grøt og youghurt i klemmepose

Grove vafler med grønnsaker og havregryn i røra

Liten boks med bær

Halv banan

Matmuffins

Lompe med pålegg

Nøttesmør som pålegg

Ostepinner

Anonymkode: 1cd4d...9c1

AnonymBruker
Skrevet

Pølsebiter

Fiskekaker

Eggerøre

Middagsrester

Anonymkode: 1cd4d...9c1

AnonymBruker
Skrevet

Sånne minifiskekaker kan være en god variasjon innimellom. 

Anonymkode: e035e...747

AnonymBruker
Skrevet

Middagsrester 

matmuffins 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg moser en banan, en halv liten avokado og visper i ett egg. Har i havremel til passe tykkelse,og kardemomme/ev vaniljeessens for smak. Steker disse i sånn lite jern, blir ca 4-5 vafler. Har smør og fløtemysost på i matboksen, ev prim. 

Anonymkode: 0f501...d32

• Liker 2
Skrevet

Kjøttboller, fiskekaker, pasta, blåbær, bringebær

Skrevet

Vi sender ofte med omelett. Visper sammen ett egg med litt vann og steker det i panna. Tar 5 minutter kvelden før. 

Andre ting vi sender med er potetlompe med pålegg, og frukt/bær

AnonymBruker
Skrevet

Varmmat på termos

Anonymkode: 479eb...509

AnonymBruker
Skrevet

Omelett, fiskekaker, middagsrester, frukt, grønt. 

Om du er så redd for barnet ditt at du velger å ikke gi ungen bestemte matsorter fordi du tror de ansatte ikke gjør jobben sin anbefaler jeg deg å si akkurat dét til de ansatte. Du er hysterisk og må stole på andre, eventuelt venne ungen med å tygge godt hjemme. Hva tror du de gjør i sandkassa, teiper att munnen til barna? 

Anonymkode: 4fac6...29d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og du er hysterisk.

Nei jeg kommentere bare at det ikke er sunt som ble sagt. Hvorfor er man hysterisk for å si det?

AnonymBruker
Skrevet

Kokt egg i biter, eggerøre, magerost, kaviar. Av frukt og grønt sendte vi med blåbær, jordbær i biter, banan, delte druer og melon. Det går jo i det samme, men greit å variere. Vi sendte også med youhurt innimellom på fredager.

Anonymkode: 95a80...d08

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min svigerinne er alene med barna og har travle morgener. Det hun gjør er å kjøpe et brød, lage doble skiver med forskjellig smørepålegg som hun deler i fire og pakker enkeltvis i clingfilm, og fryser ned. Om morgenen tar hun fire slike med ulikt pålegg i hver matpakke. De tiner i god tid til de skal spises, og oppleves alltid noenlunde ferske.

Dermed har hun tid til å skjære opp frukt til å legge i det andre buret i matboksene.

Anonymkode: 9c712...34b

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Skiver med pålegg, melk og frukt.

Anonymkode: add4c...968

AnonymBruker
Skrevet

Skive med pålegg (peanøttsmør, egg og majones, servelat, kokt skinke, ost). 

Knekkebrød 

Yoghurt med bær og havregryn

kjøleskapsgrøt

havregrøt med bær 

frukt og grønt (ungen min elsker brokkoli, jeg koker de også kjøler ned under vann så blir de myke😊). 

«oste fat» med diverse ost som kan spises med hånden, litt rug - kjeks eller lignende til, druer, spekepølse / salami i små, tynne biter. 

Lefse/lompe (kremost, kokt skinke og ost)

Fylte Horn, grove pizzasnurrer, omelett, matmuffins, pai (skinke og brokkoli), pastasalat… 

Middags rester. 

Anonymkode: 4ed5c...e44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bær, frukt og grønt er noe vi gjerne vil gjøre mere av men h*n er så liten fortsatt så er redd de i barnehagen ikke følger godt nok med og h*n setter noe i halsen osv.. 

Hæ? Alle bær deles i to og grønnsaker deles i ordentlige skiver. barnet ditt trenger trening i gommene om ikke kjeven skal bli for trang for tennene. Er en kjevepandemi hos barn nå fordi de spiser for mye myk mat.

Anonymkode: fb30f...efa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Og du er hysterisk.

Og du lider av kognitiv dissonans

Anonymkode: fb30f...efa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...