Gå til innhold

Sykemeldt i ferien og det å reise bort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil man ikke måtte svare på om man har hatt ferie i sykemeldingsperioden, på nav.no? Og hvis man da har vært feks i Italia i feriehuset, må man nesten svare ja selv om det er EØS? Og da mister man lønn/sykepenger de ukene?

Anonymkode: 91416...08c

Her får du mange rare svar. Ring nAV imorgen.

Det lønner seg ikke ford deg å være sykmeldt i avspaseringsperioden, men det lønner seg jo for arbeidsgiver. Du får ikke igjen avspaseringsperioden som ferie.

Du kan reise innenfor EU/EØS dersom lege sier at det ikke forverrer sykdommen, og arbeidsgiver ikke har noen oppgaver til deg, samt at du ikke har noen oppgaver fra NAV.

Du krysser kun av for ferie dersom du har ferie. Da får du feriepenger av arbeidsgiver og kan jobbe hvor du vil. Personlig ville jeg bare friskmeldt meg. Da gjør du jo som du vil i avspaseringsperioden og ferien. Du forbruker heller ikke sykepengedager.

Anonymkode: 33fdf...50c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Det lønner seg ikke ford deg å være sykmeldt i avspaseringsperioden, men det lønner seg jo for arbeidsgiver. Du får ikke igjen avspaseringsperioden som ferie.

Du kan reise innenfor EU/EØS dersom lege sier at det ikke forverrer sykdommen, og arbeidsgiver ikke har noen oppgaver til deg, samt at du ikke har noen oppgaver fra NAV.

Du krysser kun av for ferie dersom du har ferie. Da får du feriepenger av arbeidsgiver og kan jobbe hvor du vil. Personlig ville jeg bare friskmeldt meg. Da gjør du jo som du vil i avspaseringsperioden og ferien. Du forbruker heller ikke sykepengedager.

Skulle selvsagt skrive du kan reise hvor du vil, ikke jobbe. Som sagt: her får du mange rare svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis man reiser er det ferie.. eller? Jeg er i samme situasjon selv. Bestemte ferien lenge før jeg ble sykmeldt. Bestilte tur lenge før jeg ble sykmeldt. Feriepengene er også brukt opp lenge før jeg ble sykmeldt 😜

Jeg klarer gjennomføre ferieturen, men det blir ikke som om jeg er frisk. Men jeg får vært der for de små, og det betyr ganske mye slik ting er nå.

vil det lønne seg å avbryte sykmeldingen når ferien begynner? Jeg skjønner at det blir synsing for dere, men er det ikke merkelig at legen sykmelder meg gjennom hele ferien min (pluss før)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man reiser er det ferie.. eller? Jeg er i samme situasjon selv. Bestemte ferien lenge før jeg ble sykmeldt. Bestilte tur lenge før jeg ble sykmeldt. Feriepengene er også brukt opp lenge før jeg ble sykmeldt 😜

Jeg klarer gjennomføre ferieturen, men det blir ikke som om jeg er frisk. Men jeg får vært der for de små, og det betyr ganske mye slik ting er nå.

vil det lønne seg å avbryte sykmeldingen når ferien begynner? Jeg skjønner at det blir synsing for dere, men er det ikke merkelig at legen sykmelder meg gjennom hele ferien min (pluss før)?

Du kan ha ferie og være sykemeldt samtidig. Poenget er at når du sender søknad om sykepenger, så må du oppgi når du hadde ferie. For ferieperioden vil du ikke få sykepenger. Ferie påvirker dermed ikke sykemeldingen, men hvor mye sykepenger du/arbeidsgiver får utbetalt. 

Om du er sykemeldt og ikke avvikler ferie, kan du fremdeles reise innen EU/EØS, uten at det påvirker sykepengene. 

Dersom ferien var planlagt og avtalt før sykemeldingen, og du er frisk nok til å dra på ferie og gjennomfører ferien, tror jeg du som utgangspunkt skal oppgi den som ferie, selv om du er sykemeldt. Dette bør du sjekke opp på nav.no eller ved å chatte/ringe nav. 

Ferie under sykemeldingsperioden forlenger den maksimale perioden du kan ha sykepenger (kun relevant for langtidssykemeldte som banker oppunder 12-månedersgrensen)  tilsvarende ferieavviklingen. Det kan dermed være gunstig å avvikle ferie dersom dette er en problemstilling. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legen kan ikke tvinge deg til å være sykemeldt. Om hen skriver en sykemelding mot din vilje, er det uansett du som må levere den. Du står også fritt til å avslutte en sykemelding når som helst. 

Anonymkode: 257e1...c9d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å be jobb om å flytte ferien? Spare ferieukene til neste år/til man er frisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hva med å be jobb om å flytte ferien? Spare ferieukene til neste år/til man er frisk. 

😂 Har du ikke fått med deg at ts jobber som lærer?

Anonymkode: b2410...d15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behold sykemeldingen. Du kan reise hvor du vil innen EU/EØS selv om du er sykemeldt. Når du skal sende inn til NAV, så oppgir du de dagene du har hatt ferie (altså fra 1. juli som lærer i år). Tilbake på jobb så vil du få de dagene du var sykemeldt i ferien som feriedager som ikke er avviklet, og de kan du ta ut senere og fortsatt ha lønn.

Det eneste som kan bli et problem for deg her, er at du har en kjent tilstand før du reiser, så hvis du blir dårligere etc. så vil ikke reiseforsikringen din gjelde. Europeiske helsetrygdekort gjelder uansett.

Så reis du TS, og kos deg i varmen med et velfortjent avbrekk fra lærerslitet :) Jeg drar selv til Italia på lørdag, og hadde grått mine modige tårer om det måtte avlyses.

Ps: Vet jeg hva jeg snakker om, i motsetning til en hel del av de som svarer deg her? Ja! Jeg er lærer selv og har vært i samme situasjon.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, Aristoteles said:

Behold sykemeldingen. Du kan reise hvor du vil innen EU/EØS selv om du er sykemeldt. Når du skal sende inn til NAV, så oppgir du de dagene du har hatt ferie (altså fra 1. juli som lærer i år). Tilbake på jobb så vil du få de dagene du var sykemeldt i ferien som feriedager som ikke er avviklet, og de kan du ta ut senere og fortsatt ha lønn.

Det eneste som kan bli et problem for deg her, er at du har en kjent tilstand før du reiser, så hvis du blir dårligere etc. så vil ikke reiseforsikringen din gjelde. Europeiske helsetrygdekort gjelder uansett.

Så reis du TS, og kos deg i varmen med et velfortjent avbrekk fra lærerslitet :) Jeg drar selv til Italia på lørdag, og hadde grått mine modige tårer om det måtte avlyses.

Ps: Vet jeg hva jeg snakker om, i motsetning til en hel del av de som svarer deg her? Ja! Jeg er lærer selv og har vært i samme situasjon.

Hehe, du gir jo feil informasjon! Dersom hun skal ha ferien til gode, så skal hun IKKE oppgi feriedager på søknad om sykepenger.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er lærer,  med sju uker fri. Du trenger ikke sykemelding.

Er du ikke frisk til 12 august kan du ju gå til legen igjen. 

Anonymkode: 6db6d...1ab

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes du skal diskutere det med legen din. Det er ikke bra å oppholde seg i så varmt klima når du har infeksjon som krever antibiotika, samt at flytur kan være uheldig. Mulig du har lov i utgangspunktet, men ikke hvis det kan forverre helsa di. Og gjelder reiseforsikringen din hvis du allerede er syk ved avreise?

Anonymkode: ad34c...fc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Takker for svar alle sammen! Med tanke på at jeg er sykemeldt to uker, vil det gå ut over ferien i juli. Jeg forsøkte å si til fastlegen at jeg ikke hadde behov for sykemelding, men hun nektet å høre på det.

Har hatt en arbeidsrelatert belastningsskade i to år. Den blir bedre over lengre friperioder (sommer og jul), men slår ut i full blomst når jeg begynner på jobb igjen. Denne skaden går jeg til fysio for, men grunnet eksamener på jobb og at fysio nå har sommerstengt, har jeg ikke vært der på ei stund. Denne skaden, gjorde at jeg knapt greide å gå når jeg var hos fastlegen. I tillegg til det jeg faktisk var hos legen for, som jeg har fått medisin mot, var nok grunnen til at hun sykemeldte meg.

Ja, ferien min blir kraftig redusert. Dette uansett om jeg drar eller ikke. Jeg skal holde meg borte fra sol, og unngå bading til kuren er over.

Nei, lærere har ikke 8 ukers ferie. Vi starter opp med planleggingsdager og kursing 12. august. Før dette må vi kjøre individuell planlegging. Det betyr 7 uker fri, toppen.

Det som har holdt meg gående de siste ukene er nedtelling til ferie. Kanskje jeg burde ha gått til lege tidligere, da foten streiket igjen. Da hadde det gått ut over elevenes eksamen. Kanskje burde jeg ha gjort det siste uka da halsen begynte å streike? Da hadde det gått ut over avslutninger og vitnemålsutdeling. Derfor gikk jeg til legen mandag.

PS! Har på mine 20 år som lærer kun en egenmeldingsdag. Har aldri vært sykemeldt, men har dessverre vært syk i ferien.

Anonymkode: 2940d...3e6

Men du må ikke bruke sykemeldingen... Du kan velge å la være. Så det velger du helt selv!

God bedring! Reis og kos deg! 

Anonymkode: 10f64...5ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor virker mange så misunnelige på lærere her? Dere vet at lærere jobber mye kveld og helg gjennom hele året -som de må ut i 2 uker avspasering (1uke i juni og 1 uke i august)? De 5 andre ukene er ferie. Som ja -man ikke får ta når man vil, men når det passer skoleverket. Men for all del; vi trenger alle lærere vi kan få der ute, så bare å søke 😁 

Når det gjelder sykmelding i ferie fårman bare ta igjen ferien senere viss man er for syk til å gjøre det man hadde tenkt i ferien. Så det vanker nok ingen ferie til gode om man er pigg nok til å reise bort dit man hadde tenkt 😄

Anonymkode: 6240a...77b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 19.54):

Jeg er lærer, og har hatt et veldig heftig halvår. Hadde siste arbeidsdag på fredag og skulle (skal?) reise til vårt private feriehus når mannen fikk ferie på fredag. Dette ligger i Italia.

MEN, jeg ble jo selvfølgelig syk. Har fått to ukers sykemelding og penicillin. Vi skal egentlig være bortreist i fire uker. Jeg har gått på penicillin i over et døgn nå, og er jo vesentlig bedre. Jeg har et seriøst behov for å komme meg avgårde til fristedet vårt. Men har jeg lov?

Kan jeg reise? Har jeg lov? Hvordan gjør jeg det? Vil jo ikke gjøre meg til kriminell, men frykter for mentale helse om jeg ikke får dratt…

Anonymkode: 2940d...3e6

Men hvorfor skal du ha to ukers sykemelding i ferien, når det ikke hindrer deg i å dra på ferie? Da trenger du vel ingen sykemelding?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hehe, du gir jo feil informasjon! Dersom hun skal ha ferien til gode, så skal hun IKKE oppgi feriedager på søknad om sykepenger.

Jo, det skal hun. For hu er faktisk sykemeldt på feriedager, og det bevises med sykemelding. Hvis hun ikke krysser av for feriedager for dagene hun er sykemeldt i juli, så har hun ikke feriedager til gode. For NAV betyr bare at det at man har avviklet ferie gjør at NAV ikke skal betale for de dagene til arbeidsgiver ettersom lønnsmottager har fått feriepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Aristoteles skrev (36 minutter siden):

Jo, det skal hun. For hu er faktisk sykemeldt på feriedager, og det bevises med sykemelding. Hvis hun ikke krysser av for feriedager for dagene hun er sykemeldt i juli, så har hun ikke feriedager til gode. For NAV betyr bare at det at man har avviklet ferie gjør at NAV ikke skal betale for de dagene til arbeidsgiver ettersom lønnsmottager har fått feriepenger.

Om hun reiser, så avvikler hun jo ferie…. 

Anonymkode: 38f56...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om hun reiser, så avvikler hun jo ferie…. 

Nei. Hun er ikke hjemme, og ingen regel sier at man må holde seg hjemme når man er sykemeldt. Hun kan reise hvor hun vil innen EU/EØS. Likevel er hun da vitterlig sykemeldt på noen feriedager, og de kompenseres for senere. Det er ikke hvor man er som betyr noe, men om man er sykemeldt av lege.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova
LeonoraDorothea skrev (På 25.6.2024 den 20.20):

Hvis du tenker at du skal være sykmeldt for å kunne be om «ny» ferie, må jeg dessverre skuffe deg. De første og siste ukene av lærerferien er ikke ferie, de er avspassering. Og avspassering får man ikke «ta på nytt» selv om man er for syk til å nyte den.

De er faktisk ikke avspasering heller, da gjelder et litt annet regelverk. Denne perioden kalles arbeidsfri periode. Forskjellen er blant annet at man KAN beordres tilbake på jobb om det f.eks. er klagesak på standpunkt eller lignende. Men poenget står, man kan ikke få den tilbake ved sykmelding. I TS sitt tilfelle kan hun neppe få tilbake ferien heller, da funksjonsevnen ikke er så svekket at hun ikke kan feriere(reise til Italia).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Aristoteles skrev (3 timer siden):

Nei. Hun er ikke hjemme, og ingen regel sier at man må holde seg hjemme når man er sykemeldt. Hun kan reise hvor hun vil innen EU/EØS. Likevel er hun da vitterlig sykemeldt på noen feriedager, og de kompenseres for senere. Det er ikke hvor man er som betyr noe, men om man er sykemeldt av lege.

Hun skriver jo at hun ønsker å reise til feriehuset i italia… hun er dessuten lærer, så hva skal hun med ferie tilgode? (Bare fordi hun kan?, jaggu ikke rart AS Norge sliter…) 🤮

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/25/2024 at 8:14 PM, AnonymBruker said:

Går fint, men husk å legge inn at du ikke har hatt ferie når du fyller ut skjema etter sykemeldingen. 

Anonymkode: be13c...69c

Hun har ikke ferie enda, det er vel avspasering nå, så det skal ikke påvirke ferien

Anonymkode: 568bc...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...