AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #1 Skrevet 25. juni 2024 Jeg er lærer, og har hatt et veldig heftig halvår. Hadde siste arbeidsdag på fredag og skulle (skal?) reise til vårt private feriehus når mannen fikk ferie på fredag. Dette ligger i Italia. MEN, jeg ble jo selvfølgelig syk. Har fått to ukers sykemelding og penicillin. Vi skal egentlig være bortreist i fire uker. Jeg har gått på penicillin i over et døgn nå, og er jo vesentlig bedre. Jeg har et seriøst behov for å komme meg avgårde til fristedet vårt. Men har jeg lov? Kan jeg reise? Har jeg lov? Hvordan gjør jeg det? Vil jo ikke gjøre meg til kriminell, men frykter for mentale helse om jeg ikke får dratt… Anonymkode: 2940d...3e6
C-girl Skrevet 25. juni 2024 #2 Skrevet 25. juni 2024 Er bare å dra det. Så lenge du oppholder deg i EØS området har du "lov" å dra til utlandet når du er sykemeldt. Dessuten er det vel tvilsomt at ferieopphold gjør deg sykere. 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #3 Skrevet 25. juni 2024 Ingen problem om du holder deg innenfor eu/eøs. Skal du utenfor må du søke nav, men ikke sikkert det er nødvendig siden dette uansett er innenfor arbeidsgiverperioden. Anonymkode: 2bf69...0c0
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #4 Skrevet 25. juni 2024 Går fint, men husk å legge inn at du ikke har hatt ferie når du fyller ut skjema etter sykemeldingen. Anonymkode: be13c...69c 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #5 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er lærer, og har hatt et veldig heftig halvår. Hadde siste arbeidsdag på fredag og skulle (skal?) reise til vårt private feriehus når mannen fikk ferie på fredag. Dette ligger i Italia. MEN, jeg ble jo selvfølgelig syk. Har fått to ukers sykemelding og penicillin. Vi skal egentlig være bortreist i fire uker. Jeg har gått på penicillin i over et døgn nå, og er jo vesentlig bedre. Jeg har et seriøst behov for å komme meg avgårde til fristedet vårt. Men har jeg lov? Kan jeg reise? Har jeg lov? Hvordan gjør jeg det? Vil jo ikke gjøre meg til kriminell, men frykter for mentale helse om jeg ikke får dratt… Anonymkode: 2940d...3e6 Hva er det verste som kan skje mentalt mener du? At de to ukene som sykemeldt med å holde sengen hjemme gjør at du ender opp totalt utbrent uten mulighet til å komme tilbake til arbeid? Anonymkode: 96fd4...c67 5
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #6 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er det verste som kan skje mentalt mener du? At de to ukene som sykemeldt med å holde sengen hjemme gjør at du ender opp totalt utbrent uten mulighet til å komme tilbake til arbeid? Anonymkode: 96fd4...c67 Hadde du svart en god venninne slik? Vi vet ikke hva ts står i. Hadde det vært midt i skoleåret hadde hun antageligvis ikke vært i form til å jobbe. Dessuten er det bedre å forebygge at noen blir totalt utbrent enn å fikse det i etterkant. Anonymkode: be13c...69c 1
LeonoraDorothea Skrevet 25. juni 2024 #7 Skrevet 25. juni 2024 Men hvorfor er du sykmeldt nå hvis du er lærer? Du skal jo ikke på jobb uansett disse ukene? Hvis du tenker at du skal være sykmeldt for å kunne be om «ny» ferie, må jeg dessverre skuffe deg. De første og siste ukene av lærerferien er ikke ferie, de er avspassering. Og avspassering får man ikke «ta på nytt» selv om man er for syk til å nyte den. 8 8
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #8 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hadde du svart en god venninne slik? Vi vet ikke hva ts står i. Hadde det vært midt i skoleåret hadde hun antageligvis ikke vært i form til å jobbe. Dessuten er det bedre å forebygge at noen blir totalt utbrent enn å fikse det i etterkant. Anonymkode: be13c...69c Men hun har da fader meg 8 uker ferie å hvile på. Anonymkode: f1b76...b1a 2 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #9 Skrevet 25. juni 2024 Når du leverer søknad om sykepenger, får du spørsmål om du har vært utenfor EU/EØS, altså kan du uten problem reise innenfor EU. Anonymkode: 82046...deb
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #10 Skrevet 25. juni 2024 Du friskmelder deg og drar på ferie vel! Skjønner ikke hvorfor du sykmeldte deg når du uansett skal ha fri. Anonymkode: d1e1c...286 14 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #11 Skrevet 25. juni 2024 Det er alltid de som skal ha bodd i pose og sekk. Anonymkode: c488d...580 4 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #12 Skrevet 25. juni 2024 Du kan friskmelde deg deg selv ja, og bare reise. Er ikke noe vits å være sykemeldt nå når du ikke har ferie eller jobb, kun arbeidsfri periode. Går det utover i fastsatt ferietid er det noe annet. Da må du være sykemeldt akkurat den tiden for å få erstatningsferie. Husker ikke helt hvilke datoer det gjelder, men du får tenke over om du idåfall har samvittighet til Italiatur og erstatningsferie senere. Har du ikke det er det hvertfall ikke vits å være sykemeldt. Anonymkode: b2410...d15 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #13 Skrevet 25. juni 2024 Takker for svar alle sammen! Med tanke på at jeg er sykemeldt to uker, vil det gå ut over ferien i juli. Jeg forsøkte å si til fastlegen at jeg ikke hadde behov for sykemelding, men hun nektet å høre på det. Har hatt en arbeidsrelatert belastningsskade i to år. Den blir bedre over lengre friperioder (sommer og jul), men slår ut i full blomst når jeg begynner på jobb igjen. Denne skaden går jeg til fysio for, men grunnet eksamener på jobb og at fysio nå har sommerstengt, har jeg ikke vært der på ei stund. Denne skaden, gjorde at jeg knapt greide å gå når jeg var hos fastlegen. I tillegg til det jeg faktisk var hos legen for, som jeg har fått medisin mot, var nok grunnen til at hun sykemeldte meg. Ja, ferien min blir kraftig redusert. Dette uansett om jeg drar eller ikke. Jeg skal holde meg borte fra sol, og unngå bading til kuren er over. Nei, lærere har ikke 8 ukers ferie. Vi starter opp med planleggingsdager og kursing 12. august. Før dette må vi kjøre individuell planlegging. Det betyr 7 uker fri, toppen. Det som har holdt meg gående de siste ukene er nedtelling til ferie. Kanskje jeg burde ha gått til lege tidligere, da foten streiket igjen. Da hadde det gått ut over elevenes eksamen. Kanskje burde jeg ha gjort det siste uka da halsen begynte å streike? Da hadde det gått ut over avslutninger og vitnemålsutdeling. Derfor gikk jeg til legen mandag. PS! Har på mine 20 år som lærer kun en egenmeldingsdag. Har aldri vært sykemeldt, men har dessverre vært syk i ferien. Anonymkode: 2940d...3e6 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #14 Skrevet 25. juni 2024 Er det mulig…. Anonymkode: d1e1c...286 1
Kålrota Skrevet 25. juni 2024 #15 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Men hun har da fader meg 8 uker ferie å hvile på. Anonymkode: f1b76...b1a Fire uker ferie, tre uker avspasering. Sju uker. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #16 Skrevet 25. juni 2024 Frykter for din mentale helse hvis du ikke får reist til Italia. Går det an å bli mer nedsnødd? Anonymkode: 0dc44...936 3 5
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #17 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Takker for svar alle sammen! Med tanke på at jeg er sykemeldt to uker, vil det gå ut over ferien i juli. Jeg forsøkte å si til fastlegen at jeg ikke hadde behov for sykemelding, men hun nektet å høre på det. Har hatt en arbeidsrelatert belastningsskade i to år. Den blir bedre over lengre friperioder (sommer og jul), men slår ut i full blomst når jeg begynner på jobb igjen. Denne skaden går jeg til fysio for, men grunnet eksamener på jobb og at fysio nå har sommerstengt, har jeg ikke vært der på ei stund. Denne skaden, gjorde at jeg knapt greide å gå når jeg var hos fastlegen. I tillegg til det jeg faktisk var hos legen for, som jeg har fått medisin mot, var nok grunnen til at hun sykemeldte meg. Ja, ferien min blir kraftig redusert. Dette uansett om jeg drar eller ikke. Jeg skal holde meg borte fra sol, og unngå bading til kuren er over. Nei, lærere har ikke 8 ukers ferie. Vi starter opp med planleggingsdager og kursing 12. august. Før dette må vi kjøre individuell planlegging. Det betyr 7 uker fri, toppen. Det som har holdt meg gående de siste ukene er nedtelling til ferie. Kanskje jeg burde ha gått til lege tidligere, da foten streiket igjen. Da hadde det gått ut over elevenes eksamen. Kanskje burde jeg ha gjort det siste uka da halsen begynte å streike? Da hadde det gått ut over avslutninger og vitnemålsutdeling. Derfor gikk jeg til legen mandag. PS! Har på mine 20 år som lærer kun en egenmeldingsdag. Har aldri vært sykemeldt, men har dessverre vært syk i ferien. Anonymkode: 2940d...3e6 Men da er saken grei. Hvis du ikke vil ha sykemeldingen fra legen fordi du uansett ikke skal på jobb, bare går du inn på nav og avslutter den. Da kan du hvertfall reise med god samvittighet. Anonymkode: b2410...d15 9 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #18 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er lærer, og har hatt et veldig heftig halvår. Hadde siste arbeidsdag på fredag og skulle (skal?) reise til vårt private feriehus når mannen fikk ferie på fredag. Dette ligger i Italia. MEN, jeg ble jo selvfølgelig syk. Har fått to ukers sykemelding og penicillin. Vi skal egentlig være bortreist i fire uker. Jeg har gått på penicillin i over et døgn nå, og er jo vesentlig bedre. Jeg har et seriøst behov for å komme meg avgårde til fristedet vårt. Men har jeg lov? Kan jeg reise? Har jeg lov? Hvordan gjør jeg det? Vil jo ikke gjøre meg til kriminell, men frykter for mentale helse om jeg ikke får dratt… Anonymkode: 2940d...3e6 Du reiser selvfølgelig på ferie. Så lenge du er innenfor EØS har det uansett ingen betydning om du er sykemeldt eller ikke. Om du får igjen de ferieukene senere er en annen sak som du tar med arbeidsgiver når skoleåret starter opp igjen. Anonymkode: e86df...959 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #19 Skrevet 25. juni 2024 Vil man ikke måtte svare på om man har hatt ferie i sykemeldingsperioden, på nav.no? Og hvis man da har vært feks i Italia i feriehuset, må man nesten svare ja selv om det er EØS? Og da mister man lønn/sykepenger de ukene? Anonymkode: 91416...08c 1
Stjertmeis Skrevet 25. juni 2024 #20 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vil man ikke måtte svare på om man har hatt ferie i sykemeldingsperioden, på nav.no? Og hvis man da har vært feks i Italia i feriehuset, må man nesten svare ja selv om det er EØS? Og da mister man lønn/sykepenger de ukene? Anonymkode: 91416...08c Ja. Du må svare på om du har tatt ut ferie, og om du har vært utenfor EU/EØS. Og ja, da får man naturligvis ikke sykepenger i perioden man har ferie. På samme måte som man heller ikke får lønn når man har ferie. Sykepenger kommer i stedet for lønn når man er sykemeldt. Dermed bruker du feriepengene til lønnsbortfallet i ferieperioden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå