Gå til innhold

Se hit dere som bruker HRT i perimenopausen, hvor i norge har du fått det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg finner ingen gynekologer her jeg bor som kan noe om HRT i perimenopausen. Hvem har du fått det av? Offentlig/privat? Navn på klinikk? Noen som har fått resept på online-konsultasjoner?

Anonymkode: 48708...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

c-medical i Olso

Anonymkode: 65eb3...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen. Spørte første gang for 2 år sida.  Men da var fastlegen på ferie og snakka med ei vikar. Hun halvveis latterliggjorde meg for å spørre. Så har det gått 2 nye år med enda flere symptomer og jeg nærmest krevde oppstart. Octifem el lign navn.  Fastlegen, ei dame i siste slutt av 40-årene selv, var ikke vond å be. Trengte ikke gynekolog,  blodprøver eller noe annet. Føler meg som et nytt menneske deler av syklusen! Nesten mirakuløst. Bare nesten, for det er ikke hele syklusen.

Anonymkode: 93559...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

c-medical i Olso

Anonymkode: 65eb3...4e8

Fikk du hrt uten blodprøver/gynsjekk? Evt hva bekreftet de overgangsalder med? Eller var det basert på symptomer?😊

Anonymkode: 48708...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fastlegen. Spørte første gang for 2 år sida.  Men da var fastlegen på ferie og snakka med ei vikar. Hun halvveis latterliggjorde meg for å spørre. Så har det gått 2 nye år med enda flere symptomer og jeg nærmest krevde oppstart. Octifem el lign navn.  Fastlegen, ei dame i siste slutt av 40-årene selv, var ikke vond å be. Trengte ikke gynekolog,  blodprøver eller noe annet. Føler meg som et nytt menneske deler av syklusen! Nesten mirakuløst. Bare nesten, for det er ikke hele syklusen.

Anonymkode: 93559...f39

Så fint med en sånn fastlege!😍

Anonymkode: 48708...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gynekolog Oskar Johan Skår i Sandvika. Fikk resept på hormoner basert på de symptomer jeg fortalte om. Han tok blodprøver, men sa at det er lite info å hente i slike prøver da nivåene vil svinge fra dag til dag i denne fasen. En fase som for noen kan vare i 10-15 år, noen helt uten symptomer, andre med store plager. Jeg har fått en nytt liv etter oppstart med hormontilskudd og angrer ikke ett eneste sekund. Begynte da jeg var 41, da hadde jeg hatt symptomer som ble gradvis økende i ca 3 år. 

Anonymkode: 28eb5...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trondheim, gynekolog på Medicus. Angrer bare på at jeg ikke dro dit før, har plages i over et år og fastlegen ga meg bare lykkepiller 😶

Anonymkode: 24653...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 19.45):

Jeg finner ingen gynekologer her jeg bor som kan noe om HRT i perimenopausen. Hvem har du fått det av? Offentlig/privat? Navn på klinikk? Noen som har fått resept på online-konsultasjoner?

Anonymkode: 48708...555

Finnes online også, som gir basert på symptomer. 

Anonymkode: 3f01f...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker dere og får dere bivirkninger? Jeg er nok på full fart inn i overgangsalder og har mange hetetokter pr dag og natt. Fortsetter det slik blir jeg gal.

Anonymkode: f1a30...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på novofem, piller med litt lav dosering. Det hjalp fra første stund, men etter ca 5 mnd begynte nattesvetten og noe verk i ryggen å komme tilbake og jeg gikk over på trisekvens som har litt høyere østrogen. Ingen bivirkninger bortsett fra at en kronisk hudlidelse ble verre. Har funnet ny krem som hjelper der og lever nå relativt problemfritt :)

Anonymkode: 3f01f...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hos gynekolog i Ålesund i år. Går på Lenzetto spray daglig (laveste dose), og Utrogest tabletter de siste 14 dagene av syklusen. Er 46 år. 

Anonymkode: 941c1...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen kan skrive ut hrt behandling men mange kan lite om det og ønsker at gynekolog skal gjøre det. Det er symptomtrykket i forbindelse med oa som avgjør om du får tilbud om hrt. Blodprøver viser kun ett øyeblikksbilde av hormonnivået så å bruke blodprøver som markør er usikkert, fin prøve der og da mens timer senere ville blodprøven vist noe helt annet. Jeg fikk hrt via Lund gyneklologipraksis i krs men har pga reiseavstand byttet til en annen gynekolog T. Rike

Anonymkode: 978cd...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...