Gå til innhold

Fjellhytta på Tv2

BlåSwix

Anbefalte innlegg

Jeg ser poengene deres. Jeg synes det var mange rare tapetvalg. 

At gutta lar seg inspirere av hva dommerne sier tenker jeg er et sjakktrekk. Det handler om en hytte til tre millioner kroner. Klart man må ta med seg dommernes innspill og til dels smak. 

jeg er spent på hva gutta får til med den tapeten. Noe sier meg at det kommer til å fungere med deres sans for estetikk. Gjenstår å se. Dristig valg til de grader. 

Jeg tror damenes dårlige sans for design og detaljer kommer til å velte deres sjanser for å vinne. Gangen deres var totalt blottet for estetikk. Det blir for «kjerring» og de virker allerede slitne og kjørt i «spillet». 

jeg synes forøvrig tapeten til de andre tre lagene er kjedelig og lik. For safe. Men lurt å velge en effektiv variant. 

dette blir en spennende uke. Får grønn hammeren har de allerede vunnet føles det som. Så håper nesten ikke de får den. 

ble langt fra meg i kveld. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ctrl skrev (13 timer siden):

Såklart valgte gutta den tapeten som Einar framhevet foran alle. Virker å være en trend. Og jeg tror valget var spontant og lite gjennomtenkt med tanke på hyttas helhetsinntrykk.

Beklager til dere som liker gutta og/eller tapeten, men jeg synes den tapeten så helt grusom ut. 1950-tallet ringte og ville ha tilbake innerveggen sin. Virker malplassert i den splitter nye hytta med koselig hyttefølelse og levende trevegger.

Om noe, så hadde tapeten passet bedre på en ihjelmalt sommerhytte heller.

Så får vi se da hvordan gutta løser det. Jeg skal ikke avskilte de ennå. Men det er et spenstig valg. Det blir spennende å se hvordan de klarer å "dempe" tapeten og hvordan de klarer å implementere en rød tråd både på soverommet og hytta ellers opp mot tapeten. Den passer iallfall ikke den nye gangen. Jeg bare håper for deres del at man ikke får se flere slike gammelhus-elementer videre i hytta. For som sagt det kler ikke hytta. Men når de først har gått for en slik skrikende vegg så bør man ha elementer av det samme andre plasser også, ellers blir veggen stående igjen som en malplassert og støyende overraskelse. 

Ironisk nok ser jeg for meg at de vinner gullhammeren denne uken pga at de skiller seg ut med tapeten - en tapet Einar likte.

Så etter å ha sett en tapetsert vegg så konkluderer du med at dette er stygt og ikke passer hytta?  Hvorfor denne gjennomgående negative omtalen av disse gutta? "Såklart valgte gutta tapeten Einar fremhevet foran alle". For meg virket det som de genuint liker tapeten. En annen ting er at det står om en stor premie, så da er det jo greit å høre hva dommerne sier også mellom linjene.

Jeg synes deres valg av tapet var sprekt. De tørr å utfordre seg selv, i motsetning til de andre. To av lagene går for en trist strie lignende tapet. Kan ikke si den gir meg "koselig hyttefølelse" som du sier. Du skriver at "1950 ringte og vil ha tilbake innerveggen sin". Fikk du samme telefon fra åtti eller nittitallet? Tenker da på denne dystre glassfiberstrien søstrene gikk for. Jeg kan ikke akkurat si jeg synes den er førstevalget om det er en lun hyttefølelse du er ute etter.

Etter det vi har sett så langt i Fjellhytta er gutta mine klare favoritter. De er utrolig gode på de små detaljene. De drar enkelte elementer med fra uterommet og inn. Så jeg er rimelig sikker på at de klarer å få tapeten til å spille sammen med resten av rommet og hytta.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida skrev (2 timer siden):

Så etter å ha sett en tapetsert vegg så konkluderer du med at dette er stygt og ikke passer hytta?  Hvorfor denne gjennomgående negative omtalen av disse gutta? "Såklart valgte gutta tapeten Einar fremhevet foran alle". For meg virket det som de genuint liker tapeten. En annen ting er at det står om en stor premie, så da er det jo greit å høre hva dommerne sier også mellom linjene.

Jeg synes deres valg av tapet var sprekt. De tørr å utfordre seg selv, i motsetning til de andre. To av lagene går for en trist strie lignende tapet. Kan ikke si den gir meg "koselig hyttefølelse" som du sier. Du skriver at "1950 ringte og vil ha tilbake innerveggen sin". Fikk du samme telefon fra åtti eller nittitallet? Tenker da på denne dystre glassfiberstrien søstrene gikk for. Jeg kan ikke akkurat si jeg synes den er førstevalget om det er en lun hyttefølelse du er ute etter.

Etter det vi har sett så langt i Fjellhytta er gutta mine klare favoritter. De er utrolig gode på de små detaljene. De drar enkelte elementer med fra uterommet og inn. Så jeg er rimelig sikker på at de klarer å få tapeten til å spille sammen med resten av rommet og hytta.

Jeg synes tapeten var grusom, ja. Såpass grusom at hadde jeg kjøpt hytta deres så hadde jeg revet ned den veggen. Det kan jeg si allerede nå. Og jeg synes ikke tapeten passer hytta, levende hyttevegger og den stilen de la opp til i gangen. Men som jeg skrev var jeg spent på hvordan de klarer å få en rød tråd av det. Jeg har ikke avskrevet de selv om de har skapt seg et dårlig utgangspunkt hos meg med den tapeten. 

Det har ingenting med gutta å gjøre, så ikke kom den veien. Jeg hadde sagt akkurat det samme om noen andre gikk for den tapeten. At gutta er dine klare favoritter er helt i orden for min del. Alltids kult at de tør å utfordre seg selv, men det er ikke helt det jeg bedømmer etter. 

Jeg kan ikke si at jeg har noen favoritter enda. Men Eva og Grete virker mer forseggjort etter min smak.  Jeg støtter dog Snipa's betraktning om at det virker som Eva og Grete er flinkere enn hva de har gitt uttrykk for. 

Jeg til dels enig i at alle tapetene var under pari. Var det bare strietapetene og gammelhustapeten de kunne velge mellom? Rart. Men i valget mellom strietapetene og den gutta gikk for så var strietapetene et mer nøytral og levende valg som er enklere å tilpasse rommet og hytta til. Disse fungerer ikke som kontrastvegger mot beiset hyttevegger slik guttas tapet gjør. Synes jeg.

Med tanke på fargevalg så minnes jeg at Camilla og Michael gikk for brun. Den fargen likte jeg minst, men mulig det passer greit til brunbeiset vegger. 

Egentlig reagerer jeg på at deltakerne må tapetsere. Skjønner at det rigges for at Einar er dommer, men synes det var en hemmende produksjonsføring siden det egentlig er meningen at deltakerne skal skape sine egne hytter.

Nå har jeg for øvrig ikke sett dagens episode, så vi får se hvordan ting utspiller seg. 

Endret av Ctrl
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun sett to episoder og ellers bare glimtvis fra reklame og jeg er allerede drittlei begge jentene i de to blanda parene. 🙈 Orker ikke å følge med.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyface skrev (11 timer siden):

Har kun sett to episoder og ellers bare glimtvis fra reklame og jeg er allerede drittlei begge jentene i de to blanda parene. 🙈 Orker ikke å følge med.

Jeg liker alle jentene der inne jeg da 😅 Spesielt hun Camilla eller hva hun heter, som vil vinne hytta med bestevennen sin, hun er morsom og har så fine trekk i ansiktet, noe man sjeldent ser. 

Noen som kan svare meg hva slags dialekt er det Andrea har?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

^alfa^ skrev (På 2.9.2024 den 20.57):

Nei, fordi jeg liker de best. Synes også de viser seg å være de mest drevne, så håper jo de tar seieren, men de må jobbe litt med stylingen/finishen. Gutta er best på den til nå. 

Du skal få heie på akkurat de du vil, skal ikke si noe på det. Bare virket som du ønsket de skulle vinne fordi de er kvinner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sen ve ben skrev (5 timer siden):

Jeg liker alle jentene der inne jeg da 😅 Spesielt hun Camilla eller hva hun heter, som vil vinne hytta med bestevennen sin, hun er morsom og har så fine trekk i ansiktet, noe man sjeldent ser. 

Noen som kan svare meg hva slags dialekt er det Andrea har?

Hun er fra Ålesund, så hun snakker ålesundsk/har sunnmørsdialekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^alfa^ skrev (12 minutter siden):

Hun er fra Ålesund, så hun snakker ålesundsk/har sunnmørsdialekt.

Tusen takk, synes det er en søt dialekt😍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (På 3.9.2024 den 13.31):

Jeg synes tapeten var grusom, ja. Såpass grusom at hadde jeg kjøpt hytta deres så hadde jeg revet ned den veggen. Det kan jeg si allerede nå. Og jeg synes ikke tapeten passer hytta, levende hyttevegger og den stilen de la opp til i gangen. Men som jeg skrev var jeg spent på hvordan de klarer å få en rød tråd av det. Jeg har ikke avskrevet de selv om de har skapt seg et dårlig utgangspunkt hos meg med den tapeten. 

Det har ingenting med gutta å gjøre, så ikke kom den veien. Jeg hadde sagt akkurat det samme om noen andre gikk for den tapeten. At gutta er dine klare favoritter er helt i orden for min del. Alltids kult at de tør å utfordre seg selv, men det er ikke helt det jeg bedømmer etter. 

Jeg kan ikke si at jeg har noen favoritter enda. Men Eva og Grete virker mer forseggjort etter min smak.  Jeg støtter dog Snipa's betraktning om at det virker som Eva og Grete er flinkere enn hva de har gitt uttrykk for. 

Jeg til dels enig i at alle tapetene var under pari. Var det bare strietapetene og gammelhustapeten de kunne velge mellom? Rart. Men i valget mellom strietapetene og den gutta gikk for så var strietapetene et mer nøytral og levende valg som er enklere å tilpasse rommet og hytta til. Disse fungerer ikke som kontrastvegger mot beiset hyttevegger slik guttas tapet gjør. Synes jeg.

Med tanke på fargevalg så minnes jeg at Camilla og Michael gikk for brun. Den fargen likte jeg minst, men mulig det passer greit til brunbeiset vegger. 

Egentlig reagerer jeg på at deltakerne må tapetsere. Skjønner at det rigges for at Einar er dommer, men synes det var en hemmende produksjonsføring siden det egentlig er meningen at deltakerne skal skape sine egne hytter.

Nå har jeg for øvrig ikke sett dagens episode, så vi får se hvordan ting utspiller seg. 

Det er jammen meg bra smaken er forskjellig. Søstrene er ikke mye forseggjort i mine øyne. 

Rett skal være rett, benkene de har snekret er flotte. For min del er det nesten fasinerende at to godt voksne damer ikke finner ut av interiør. Den lyste fargen de har på veggene i gangen liker jeg ikke. Det blir for kaldt for min del på en fjellhytte. Skjønner heller ikke greien med et bilde av Hurtigruten på en hytte i fjellheimen. Bålplass i en myr er heller ikke noen en høydare.

Av det vi har sett så langt av fargevalg og interiør i hyttene vil jeg plassere søstrene i nedre sjikt.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miomino skrev (1 time siden):

Det er jammen meg bra smaken er forskjellig. Søstrene er ikke mye forseggjort i mine øyne. 

Rett skal være rett, benkene de har snekret er flotte. For min del er det nesten fasinerende at to godt voksne damer ikke finner ut av interiør. Den lyste fargen de har på veggene i gangen liker jeg ikke. Det blir for kaldt for min del på en fjellhytte. Skjønner heller ikke greien med et bilde av Hurtigruten på en hytte i fjellheimen. Bålplass i en myr er heller ikke noen en høydare.

Av det vi har sett så langt av fargevalg og interiør i hyttene vil jeg plassere søstrene i nedre sjikt.

Det er sant, folk har forskjellig smak. Sånn må det nesten være :knegg:

Altså, damene er jo ikke perfekt. Ingen er det. At de klinker opp Hurtigruta på ei fjellhytte er ikke noe jeg ville gjort heller. :) 

Men i det store bildet er den Hurtigruta og sånn smånips her og der bagateller for meg. Blir straks verre når flisene ikke er på linje, at silikon har trekt inn i parketten, at listingen er dårlig, at panelet ligger feil vei, at interiøret generelt blir for voldsomt og farge- og/eller materialkombinasjoner er ubalansert osv. Her har damene det beste helhetsinntrykket, synes jeg. Og de har tidvis levert i fra seg litt for overraskende godt arbeid, der de attpåtil har hatt tid til overs...

Damenes lyse fargevalg mener jeg først og fremst var fint, men ikke minst smart. Det er en enklere fargetone å bygge en hytte og skape seg en gjennomgående interiørstil rundt. De andre gikk for tunge, varme brune vegger. Brunbeis i seg selv er en fin og lun hyttefarge, men brunfargen er samtidig vanskelig å balansere, pynte rundt og ellers forholde seg til. Det synes jeg de parene lider under hittil. 

Jeg prøver å unngå å låse meg opp til et par basert på trynefaktor selv om en stilfavoritt som regel forfølger videre. Men det har bare gått to uker så det kan selvfølgelig snu fort.

Endret av Ctrl
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger trønderjentene. 

Jeg sliter mer med nederlenderen og sunnmøringen.  Hvem snekrer med penskjorte? 😅

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig å få ordentlig interiørinntrykk ennå. Den lille gangen var vanskelig å innrede og ikke så lett å se hvordan helheten blir. Jeg tror man får litt mer inntrykk når soverommene er ferdige. Foreløpig synes jeg ingen skiller seg ut i hverken positiv eller negativ forstand, men jeg er heller ikke fan av mørkebrune toner. Da liker jeg bedre beisen søstrene har gått for. Jeg er veldig glad i og opptatt av interiør, så det klør i fingrene hos meg. Å få gavekort på Bohus og kunne handle og innrede en sånn hytte må være drømmen.  Jeg likte for så vidt gangen til venneparet, men det fryktelige klipp og lim-bildet ødela helhetsinntrykket for meg. ;) Da likte jeg mye bedre de sort/hvitt bildene de andre valgte. Skjønner ikke hvorfor de ikke gjorde det litt mer ordentlig, skannet bildene og fikk dem trykket opp i større format. Men de synes vel det var sjarmerende. Ikke enig. Hehe. Blir spennende å se ferdige soverom, så gleder meg til i morgen. Og blir gøy når de skal begynne på stue og kjøkken osv. Da vil forskjellene komme tydeligere frem, tror jeg. Likte forresten godt at de skulle tapetsere. Det har jeg etterlyst i Sommerhytta. :)

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens episode, min rangering:

Spoiler

1. Camilla og Michael.
Brun hytte. Brunt soverom, med en grå tapet. Tapeten ble OK fordi den er såpass nedtonet at den forsvinner i rommet.
Eneste paret med senga "riktig" vei og oppbevaring under senga. Bra.
En mørkeblå kommode med blå toner i rommet. Ingen dilldall på veggene som støyer, bra. Ellers en enkel stil. Less is more når rommet henger sammen og er liten av størrelse, så det er helt i orden.
Lars skryter veldig underveis, selv om han kicker på lampene som henger fint på veggen. Veldig fin listing. Einar skryter av maling og tapet. Astrid virker tilfreds.

Er best hos meg i en uke der flere leverer ymse. 

2. Eva og Grete.
Mørkebrun hytte. Litt usikker på hvorfor de gikk for brun, men bra at den er mørk i det minste.
En slags mørkegrå farge på soverom. Den fineste fargen av parene. Èn vegg i litt mørkere tone, samme tone som på døra. Men da må senga stå "riktig" vei slik at kontrasten blir bak senga, mener jeg. Mørkegrå tapet som flyter godt inn i rommet.
Veldig fint plassbygd skap. Men stusselig interiørstil, og skjønner ikke helt disse terrakottafargene. Astrid elsket det. Det hvite bildet med "moralpreken" passet ikke inn. 
Ble ikke ferdig med listing og hadde noen helligdager i hjørnene. Sistnevnte var sløvt.
Men kommer som nr 2 fordi fargevalget var finest og de under kræsjet med min smak.

3. Sindre og Espen.
Mørkebrun hytte. Brunt soverom, med den malplasserte gammeldagse fargeklatt-tapeten. Tapeten er fæl, og den skriker deg i trynet inne på det ellers nedtonede rommet.
Flink på detaljer, har en solid rød tråd i rommet og er god på å få et tema til å henge sammen, det trekker de opp. Men synd at de da gikk for et 1800-temaet med gamle møbler som overhodet ikke er noe for meg. Og ser ikke helt nødvendigheten med å ha en stor skriveseksjon på det lille soverommet. Skal de ikke lage hems senere?
Noen rennekanter i utemalingen, brukt gulvlister rundt dør og en liten feillisting rundt vinduet.

4. Andrea og Arend.
Karamellbrun hytte. Brunt soverom, med en kontrastgrå tapet. Igjen synes jeg det varme brune og det iskalde gråe kræsjer totalt. Tapeten deres ble like malplassert som guttas. Rommet hadde blitt mye finere med en mørkere grå tapet - eller en annen mørkere farge. 
Og så plutselig en blå dør. Og så en stor gammel hylleseksjon med oppbevaringsbokser oppi. Og så noen malplasserte små moderne bilder med trerammer på konstrastveggen. Mangler en rød tråd og rommet henger dårlig sammen.

Jeg ble paff. Andrea og Arend vinner gullhammeren. Det så jeg ikke komme i det hele tatt. Men registrerte at Einar elsket den blå døra, Astrid elsket den brune hylleseksjonen og Lars ikke sa noe som helst på runden. Likefullt en stor overraskelse for min del.

Ser ut som jeg har en kognitiv konflikt med den nye interiøreksperten også. Det er visst gamle møbler, skrikende kontrastvegger og overraskelsesfarger som bryter opp den røde tråden i rommet som er hennes elsk, og det er det jeg liker minst på en hytte.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjær skrev (På 4.9.2024 den 19.37):

Digger trønderjentene. 

Jeg sliter mer med nederlenderen og sunnmøringen.  Hvem snekrer med penskjorte? 😅

Jeg liker ikke den tonen hun snakker til han på noen ganger 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axa skrev (1 time siden):

Jeg liker ikke den tonen hun snakker til han på noen ganger 

liker at hun ber han om å ikke stresse, når det er hun som virker mest stresset :ler: 

Endret av Vimsa84
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker Fjellhytta. Syns det er interessant når de får undervisning/forelesning i diverse emner. Og så liker jeg de fleste deltakerne.  

Men, jeg syns kanskje at måten de innreder på, fargene de velger osv er litt kjedelig. Er liksom ingen som stikker seg veldig ut. Jeg likte det plassbygde skapet søstrene bygde på soverommet.  Men de burde ha fullført det. Og så skjønner jeg ikke hvorfor tre av fire hyttepar valgte å plassere senga slik at man ikke kan gå rundt den. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har senga slik at man ligger med hodet i vinduet, noen har tapet som SKRIKER, noen har et svært skatoll med hyller og skap som ikke passer inn i stilen men som de får trekk for pga for lite oppbevaringsplass(hæ?), noen har skriveplass som ALDRI kommer til å bli brukt og noen bygger et skap som blir for stort for rommet og kveler alt lys.

Jeg likte best grønn hytte, men forstår at ikke de kan få mange hamre på rad da det hadde kvelt hele konkurransen selv om vi vet at det er de som vinner til slutt uansett.

Endret av Blåttvann
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galskap at ikke grønn vinner i dag. Det er så tydelig at dette er rigget. Åpenbart at dette er et taktisk valg for å gjøre det spennende. Det er jo ingen tvil spør du MEG!

1.grønn

2. gul

3. blå

4. rød 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannesmiler skrev (4 minutter siden):

Galskap at ikke grønn vinner i dag. Det er så tydelig at dette er rigget. Åpenbart at dette er et taktisk valg for å gjøre det spennende. Det er jo ingen tvil spør du MEG!

1.grønn

2. gul

3. blå

4. rød 

Galskap om de hadde vunnet spør du meg! Hva pokker har Bjørnstjerne Bjørnson-tema på en hytte å gjøre? Skriveplass i 2024? Kommer til å bli kastet ut så fort programmet er ferdig. Dette gjorde de bare fordi det var "artig", og prøvde å komme inn under huden til dommerne på den møten - det gikk ikke, godt er det! 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...