Gå til innhold

Lynskrekk ødelegger årets langtur! Hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg og mannen drar alltid på en langtur på fjellet på sommeren, noe som jeg vanligvis elsker og får masse energi av. Men det siste året har jeg utviklet en skrekk for lyn og torden etter en litt ekkel hendelse på en topptur. Nå skal vi reise om noen dager, men jeg har helt ærlig ikke lyst. Ikke lyst å være timesvis fra folk ute på vidda med en konstant trussel om å bli stuck i en tordenstorm! Vi skal sove i telt, og jeg er redd for å våkne på natta til lyn og torden, at lynet slår ned i teltet eller et sted i nærheten osv. Dette har tatt helt overhånd! Vi pleier ikke dra på noen topper, men skal være høyt oppe i terrenget likevel. Hvordan roe meg ned?? Er ikke meldt noe tordenvær så langt meldingen viser nå, men vi vet jo at dette fort kan endre seg :( Er så fortvilet og kan heller ikke snakke med min mann om dette for mye, vil ikke ødelegge gleden hans!

Anonymkode: 4b995...2f3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor i landet er dette? På østlandet er det ventet tordenbyger til helgen i alle fall. Det er i det hele tatt ganske uforutsigbart sånn sett om sommeren…. La mannen din få vite hvor redd du er, så kan dere planlegge og campe deretter. Ingen grunn til å tro at et lite telt vil være «mål» for lyn med mindre dere legger dere til i helt flatt lende på vidda, ta forholdsregler! 

Anonymkode: 5c0fd...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvor i landet er dette? På østlandet er det ventet tordenbyger til helgen i alle fall. Det er i det hele tatt ganske uforutsigbart sånn sett om sommeren…. La mannen din få vite hvor redd du er, så kan dere planlegge og campe deretter. Ingen grunn til å tro at et lite telt vil være «mål» for lyn med mindre dere legger dere til i helt flatt lende på vidda, ta forholdsregler! 

Anonymkode: 5c0fd...602

Nordnorge. Det er på det varmeste meldt 20 grader, men for det meste skal det være rundt 15 og regn..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si hva som vil betrygge deg dersom du har fått helt skrekken. Jeg har selv veldig respekt for lyn, så jeg ville nok kanskje avlyst/vurdert annet sted dersom det var meldt stor fare for dette. I alle fall om dere skal til en destinasjon som ikke  er så viktig. Samtidig så skal det mye til at det slår ned i et lavt fjelltelt om man legger seg litt i le, som man uansett foretrekker.

Om du tenker mye på dette nå, så tror jeg ikke at du klarer å holde redselen skjult under turen. Tror din mann kanskje vil foretrekke at han blir advart på forhånd, kontra at det blir masse styr. Så dere kan planlegge hvordan dere skal avbryte. Evt at han kanskje kan tenke seg å dra alene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Spell skrev (7 minutter siden):

Vanskelig å si hva som vil betrygge deg dersom du har fått helt skrekken. Jeg har selv veldig respekt for lyn, så jeg ville nok kanskje avlyst/vurdert annet sted dersom det var meldt stor fare for dette. I alle fall om dere skal til en destinasjon som ikke  er så viktig. Samtidig så skal det mye til at det slår ned i et lavt fjelltelt om man legger seg litt i le, som man uansett foretrekker.

Om du tenker mye på dette nå, så tror jeg ikke at du klarer å holde redselen skjult under turen. Tror din mann kanskje vil foretrekke at han blir advart på forhånd, kontra at det blir masse styr. Så dere kan planlegge hvordan dere skal avbryte. Evt at han kanskje kan tenke seg å dra alene. 

Det er sant. Er ikke meldt noe som helst fare for lyn der vi skal, er kun i mitt eget hodet det her.. Hadde hatt samme skrekk uansett hvor vi hadde dratt! Skal snakke med han, men vil jo helst gjennomføre..Vet ikke selv hva som skal til for å bli roligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...