Gå til innhold

Lyver hun?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mor har helseproblemer. Hun sier at hun har lymfekreft, blodkreft og en svulst i hodet som lekker. Dessverre har hun en tendens til å lyve eller overdrive, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke nå. Mor har skjult ganske mye for familien hele livet og det nytter ikke å konfrontere henne eller å snakke rolig. Hun går fort i forsvarsposisjon og blir fort veldig sint. Det må sies at hun på mange måter har levd et dobbeltliv. 

Mor er syk, problemet er bare at jeg ikke vet hvor syk hun er. Hun har alltid vært hemmelighetsfull. Hun sier det må bare gå sin gang og at hun ikke har lenge igjen å leve. Men er det ikke rart at hun ikke har tatt cellegift? Trodde det var ganske vanlig.

Det plager meg å leve i uvisshet, at jeg ikke vet. Har noen råd til hvordan jeg skal takle dette? Forberede meg på at hun skal dø snart, eller tenke at hun overdriver?

Anonymkode: fd8e7...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker hun overdriver…

Anonymkode: 933cf...e81

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres ut som en drama queen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lever innlegget ditt en gang til ts og legger bort litt følelser så finner du svaret ditt. 

Anonymkode: 56f1a...e25

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si. Hvis hun er veldig dårlig, og har kreft som ikke kan kureres, kan det tenkes at cellegift vil gjøre livskvaliteten såpass mye verre at det ikke er verdt det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Duff skrev (2 minutter siden):

Er hun hypokonder tror du?

Nei, hun er ikke hypokonder, men hun har ofte snakket usant før for å få sympati. Hun er syk, men jeg vet ikke hvor syk. Hun var sikker på at hun skulle dø i fjor. Synd å si, og jeg vet dette er et oppbrukt begrep, men hun har noen psykopatiske tendenser. Kan være veldig sjarmerende og så er hun plutselig veldig sint. 

Freyja Valkyrie skrev (2 minutter siden):

Hun høres ut som en drama queen. 

Ja, jeg føler også hun kan være det.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du lever innlegget ditt en gang til ts og legger bort litt følelser så finner du svaret ditt. 

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan spørre om å være med henne til sykehuset? Skru på empatien maks, snakke om hvor vanskelig det må være for henne, og at du gjerne vil støtte?

Ikke at du egentlig trenger å forberede deg på krise og død helt enda, men mer for å få bedre inntrykk av hvor mye som er sant.

Anonymkode: ddcff...2dc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper hun lyver. Jeg har ligget en del på sykehus i det siste, og det var ganske komisk å høre hvordan enkelte løy til familien sin. Legen kunne komme og si at operasjonen gikk veldig fint, og like etterpå kunne vedkommende ringe til datteren og si at det hadde gått dårlig og at hun ikke kom til å overleve. Noen bruker sykdom som et slags trumfkort.

Anonymkode: b77dd...896

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Min mor har helseproblemer. Hun sier at hun har lymfekreft, blodkreft og en svulst i hodet som lekker. Dessverre har hun en tendens til å lyve eller overdrive, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke nå. Mor har skjult ganske mye for familien hele livet og det nytter ikke å konfrontere henne eller å snakke rolig. Hun går fort i forsvarsposisjon og blir fort veldig sint. Det må sies at hun på mange måter har levd et dobbeltliv. 

Mor er syk, problemet er bare at jeg ikke vet hvor syk hun er. Hun har alltid vært hemmelighetsfull. Hun sier det må bare gå sin gang og at hun ikke har lenge igjen å leve. Men er det ikke rart at hun ikke har tatt cellegift? Trodde det var ganske vanlig.

Det plager meg å leve i uvisshet, at jeg ikke vet. Har noen råd til hvordan jeg skal takle dette? Forberede meg på at hun skal dø snart, eller tenke at hun overdriver?

Neste gang hun prater om alt dette så spør du når neste legetime er og sier du at du gjerne vil være med henne på neste legetime. Er hun så syk som dette, så må hun nødvendigvis ha legeoppfølging på sykehus. Du kan og spørre om hvilke medisiner hun får, fordi smertestillende her vil være et minimum. Prøve å få mer info. Blod og lymfekreft samtidig høres litt voldsomt ut, men det kan jo forekomme.  

Anonymkode: 3b4c0...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje du kan spørre om å være med henne til sykehuset? Skru på empatien maks, snakke om hvor vanskelig det må være for henne, og at du gjerne vil støtte?

Ikke at du egentlig trenger å forberede deg på krise og død helt enda, men mer for å få bedre inntrykk av hvor mye som er sant.

Anonymkode: ddcff...2dc

Jeg har spurt om å være med på sykehuset. Det har far også, flere ganger, men mor vil ikke ha oss med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sier at hun nekter å ta morfin fordi hun er redd for sterke smertestillende. De eneste medisinene jeg vet hun går på er kvalmestillende og blodfortynnende. Jeg lurer litt på om hun bruker sykdommen som et trumfkort. Det høres bare så mye ut å ha tre typer kreft. Snakket nettopp med henne og hun sa at legene ikke kunne gjøre mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener.?

Du skriver at hun lyver på seg sykdommer, at hun lever et dobbeltliv, at du ikke har tillitt til henne og at du mener hun gjør det for å sympati og empati.

Det er kun en måte å forholde seg til slike mennesker på. På en armlengdes avstand, ikke engasjer deg emosjonelt, du forholder deg til fakta og kun fakta. Og fakta per i dag er at du ikke vet.

Spør om å få bli med til legen, spør om hun trenger skyss for stråling, spør om du skal handle medisiner for henne.. Hvis hun ikke trenger hjelp til noe så lyver hun. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde og en slik mor, Maste om at hun snart skulle dø fra jeg var liten, skreiv brev og ringte og fikk aldri fred. Mennesket lever faen meg ennå, helt utrolig.

Kuttet henne selvsagt ut for min egen del og tenker kanskje det kan være en ide for deg og. Sykdom er en unnskyldning for å prøve å få sympati og kontroll.

Anonymkode: 8c0f5...104

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hun sier at hun nekter å ta morfin fordi hun er redd for sterke smertestillende. De eneste medisinene jeg vet hun går på er kvalmestillende og blodfortynnende. Jeg lurer litt på om hun bruker sykdommen som et trumfkort. Det høres bare så mye ut å ha tre typer kreft. Snakket nettopp med henne og hun sa at legene ikke kunne gjøre mer.

Så hennes egen mann vet ikke engang om dette faktisk er sant? Han har aldri hørt det fra en lege eller lest et journal-notat på helsenorge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du skriver at hun lyver på seg sykdommer, at hun lever et dobbeltliv, at du ikke har tillitt til henne og at du mener hun gjør det for å sympati og empati.

Det er kun en måte å forholde seg til slike mennesker på. På en armlengdes avstand, ikke engasjer deg emosjonelt, du forholder deg til fakta og kun fakta. Og fakta per i dag er at du ikke vet.

Spør om å få bli med til legen, spør om hun trenger skyss for stråling, spør om du skal handle medisiner for henne.. Hvis hun ikke trenger hjelp til noe så lyver hun. 

Det er det jeg gjør feil. Engasjerer meg for mye emosjonelt. Føler meg så sliten nå etter en lang samtale om hvor syk hun er. Det er alltid enveiskommunikasjon. Hun har ikke tid til å høre på meg for hun er alltid for dårlig, selv om jeg har noe viktig å fortelle. Jeg føler også skyldfølelse av og til. Hun har hatt sykehusbehandlinger, søsteren min kjørte henne en gang da hun skulle overnatte to netter, og hun har gått ned i vekt. Hun har løyet om så utrolig mye gjennom hele livet mitt. Det er så slitsomt å ikke vite hva som er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hadde og en slik mor, Maste om at hun snart skulle dø fra jeg var liten, skreiv brev og ringte og fikk aldri fred. Mennesket lever faen meg ennå, helt utrolig.

Kuttet henne selvsagt ut for min egen del og tenker kanskje det kan være en ide for deg og. Sykdom er en unnskyldning for å prøve å få sympati og kontroll.

Anonymkode: 8c0f5...104

Kjenner meg igjen i det du skriver.

Melus skrev (18 minutter siden):

Så hennes egen mann vet ikke engang om dette faktisk er sant? Han har aldri hørt det fra en lege eller lest et journal-notat på helsenorge?

Nei, far vet heller ikke om hva som er sant. Han får ikke lov til å lese journalen hennes. Det virker utrolig, men sånn er det. Vi har vel alle resignert på sett og vis. Har vel blitt vant til alle hemmelighetene, men nå kjenner jeg at jeg er temmelig lei. Godt å få luftet tankene mine her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Kjenner meg igjen i det du skriver.

Nei, far vet heller ikke om hva som er sant. Han får ikke lov til å lese journalen hennes. Det virker utrolig, men sånn er det. Vi har vel alle resignert på sett og vis. Har vel blitt vant til alle hemmelighetene, men nå kjenner jeg at jeg er temmelig lei. Godt å få luftet tankene mine her.

Veldig spesielt. Det høres ut som hun er syk, men gjerne ikke på de måtene hun selv påstår. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...