Gå til innhold

Seks år uten betydelig inntekt. En liten rant.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Må bare få luftet frustrasjonen min litt. Som nyutdannet psykolog fra profesjonsstudiet hadde jeg aldri trodd at det skulle være så vanskelig å finne jobb. Seks år med blod, svette og tårer, uten inntekt, for å ende opp med en jobbjakt som føles uendelig. Jeg har søkt på utallige stillinger over hele landet, men hittil har det vært stille fra arbeidsgiverne.

Det er virkelig demotiverende å innse hvor få jobber det egentlig finnes for oss psykologer. Jeg begynner å lure på om det i det hele tatt lønner seg å bruke så mye tid og ressurser på studiene. Når du i tillegg vet at lønna ikke akkurat er fantastisk og at pasientene kan være svært krevende, begynner tvilen virkelig å sette inn.

Jeg elsker faget og brenner for å hjelpe mennesker, men akkurat nå føles det som om det er jeg som står på stedet hvil. Det er som om det ikke er plass til flere av oss i arbeidsmarkedet, til tross for at behovet for psykologer er stort. Hva tenker dere andre? Har dere noen råd eller erfaringer å dele?

Mest sannsynlig vil jeg bare bite tennene sammen og fortsette å søke, selv om det riktignok er vanskelig å holde motet oppe når man møter så mange stengte dører. Mye handler selvfølgelig om perspektivet, og det er det viktig å ha i bakhodet her. 

Hilsen en litt frustrert, men håpefull, nyutdannet psykolog ☺️

PS: jeg har tidligere jobberfaring som butikkmedarbeider og er villig til å flytte på meg

 

Anonymkode: 34e91...88a

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å starte egen praksis? Er det uaktuelt når man er helt nyutdannet?

Anonymkode: af2f1...041

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på den i Tana, den får du sikkert. Så får du slettet litt av studiegjelden din hvert år. Etter å ha jobber der litt så kan du jo forsette å søke på steder du har mer lyst til å være. 

Anonymkode: ba6b8...cd8

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lenge siden du var ferdigutdannet? Supert at du er villig til å flytte på deg, men betyr det at du søker jobber over hele landet, også i nord? I en av kommunene i distriktet ansatte de nylig en psykolog. De har ikke klart å få tak i psykolog siden det ble lovpålagt i 2020. I en annen kommune har de vært nødt til å leie inn psykolog via byrå, for det er ingen som søker på stillingene når de lyser ut. Distriktskommuner, men likevel ikke så usentralt (1-2 timer unna fylkeshovedstaden).

Anonymkode: 0111b...261

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ute minst 12 stillinger som psykolog i Troms og Finnmark.  

Men om du kun er villig til å søke i byen du bor i må du nok vente til noen går av med pensjon 

Anonymkode: 68f55...2b6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med å starte egen praksis? Er det uaktuelt når man er helt nyutdannet?

Anonymkode: af2f1...041

Tja. Jeg vil gjerne opparbeide meg litt erfaring i det offentlige først, men det er et alternativ på sikt. ☺️

Anonymkode: 34e91...88a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å begynne som psykiatrisk sykepleier da? 

hvor mange jobber har du søkt på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde du hadde søkt i seks år, eller mente du at du har studert i seks år? hvor lenge har du søkt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (2 minutter siden):

Jeg trodde du hadde søkt i seks år, eller mente du at du har studert i seks år? hvor lenge har du søkt?

Det fremstår som om hun uteksamineres denne måneden, og at hun er himmelfallen over å ikke lande Drømmejobben umiddelbart. 

Anonymkode: 8e25b...d10

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du på lisens, eller har du autorisasjon? Det er stort behov for psykologer i offentlige tjenester nå, så hvis du søker litt utenfor de store byene, bør du ha gode sjanser til å få jobb, både i BUP, DPS og i kommunene. Mange ledige stillinger nå, særlig litt utenfor Oslo. Lykke til! 

Anonymkode: c34a0...396

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (1 minutt siden):

Jeg trodde du hadde søkt i seks år, eller mente du at du har studert i seks år? hvor lenge har du søkt?

Jeg sliter også med å forstå hva hun mener.. 

Når det er sagt, dette er vel en klassisk utfordring for de som ikke skiller seg ut blant søkermassen. Så hvis du ikke har anannen erfaring enn butikkmedarbeiderjobb etter 6 år utdannelse i stedet for relevant arbeidserfaring som f.eks. miljøterapeut e.l. så stiller hun bakerst i køen. Rart at hun ikke så den utfordringen under studiene. 

Anonymkode: 7d809...703

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en masse psykologstillinger utlyst…

Den eneste psykologen jeg kjenner sa opp sin faste stilling for å ta vikariat / kortere engasjement og han får omtrent jobber kastet etter seg.

Anonymkode: b10c2...6dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det fremstår som om hun uteksamineres denne måneden, og at hun er himmelfallen over å ikke lande Drømmejobben umiddelbart. 

Anonymkode: 8e25b...d10

Åja. 🤣 ja. Men da er det vel ok å ta en rolig ferie, og søke på det som dukker opp?

Anonymkode: a9e03...585

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du nyutdannede i år ? Isåfall handler mer om dine urealistisk forventninger.

Anonymkode: 215c9...9dd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du nyutdannede i år ? Isåfall handler mer om dine urealistisk forventninger.

Anonymkode: 215c9...9dd

ja, TS er nyutdannet ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (Akkurat nå):

Hva med å begynne som psykiatrisk sykepleier da? 

hvor mange jobber har du søkt på? 

40 inntil videre

Det er en tanke. Får jeg ingenting relevant som psykolog, så skal jeg selvsagt prøve meg på andre roller også!

Anonymkode: 34e91...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

40 inntil videre

Det er en tanke. Får jeg ingenting relevant som psykolog, så skal jeg selvsagt prøve meg på andre roller også!

Anonymkode: 34e91...88a

Jeg vil ikke anbefale deg å søke sykepleierjobber. Det er et helt annet yrke!  Du har neppe kompetansen til en sykepleier, og det vil kunne påvirke senere jobbsøking som psykolog negativt.
Har du autorisasjon, eller er du på lisens? Det er mange ledige stillinger nå, og litt utenfor byene er det fullt mulig å få jobb som psykolog.  

Anonymkode: c34a0...396

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på alt, også Finnmark og vikariater. 

Anonymkode: 3ad23...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (3 timer siden):

Hva med å begynne som psykiatrisk sykepleier da? 

hvor mange jobber har du søkt på? 

Men kan en psykolog gjøre det uten å ha autorisasjon som sykepleier? 
Jeg har kun hatt praksis i psykiatrien, men husker at det var mange typiske sykepleieroppgaver som legging av dosetter, vurdering av hvem som skulle få eventueltmedisiner når, injeksjoner, relativt kompliserte sårstell etter selvskading og hos rusmisbrukere med abcesser, blodprøver, måling av vitalia og vurderinger av somatisk sykdom. 
Dette var en ganske «tung» akuttpsykiatrisk post, det kan være mindre slike oppgaver andre steder. 
 

Anonymkode: a05ba...da3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men kan en psykolog gjøre det uten å ha autorisasjon som sykepleier? 
Jeg har kun hatt praksis i psykiatrien, men husker at det var mange typiske sykepleieroppgaver som legging av dosetter, vurdering av hvem som skulle få eventueltmedisiner når, injeksjoner, relativt kompliserte sårstell etter selvskading og hos rusmisbrukere med abcesser, blodprøver, måling av vitalia og vurderinger av somatisk sykdom. 
Dette var en ganske «tung» akuttpsykiatrisk post, det kan være mindre slike oppgaver andre steder. 
 

Anonymkode: a05ba...da3

Nei, psykologer kan selvsagt ikke arbeide som sykepleiere (hvis de ikke har autorisasjon som sykepleier i tillegg). Det er to helt forskjellige yrker. Og det er litt rart at TS ikke vet det, hvis hen er ferdig utdannet psykolog, og har hatt praksis og veiledning under studiet. 

Anonymkode: c34a0...396

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...