Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har både kjøpt og solgt mye på Finn.no i minst 15 år. Jeg er opptatt å oppføre meg redelig der, jeg holder avtaler og er real å forholde meg til mener jeg. 

Har i dag opplevd min første «krangel» der, og det påvirker meg overraskende mye. Kanskje fordi jeg ikke liker konflikter, og som sagt mener at det er viktig å være redelig og holde avtaler. Jeg mener selv at jeg ikke har gjort noe galt, men trenger litt input på om jeg  tar helt feil her. 

Jeg la i forrige uke ut en gjenstand til salgs. Fikk noen meldinger med spørsmål, men ingen salg. Onsdag kveld kommer følgene melding fra «Per»: 

hei, jeg er interessert. Hvor gammel er den? Jeg er i xxx på tirsdag. Er det mulig å hente den da? Mvh Per

Torsdag morgen svarer jeg Per: 

Hei, den er fra xxxx. Ja det er mulig å komme på tirsdag.

Så hører jeg ingenting mer. Jeg tolker dette som at han likevel ikke er så interessert. Det er flere som ikke har gitt mer lyd fra seg etter at jeg har svart på alder, så tenker at det kanskje er i eldste laget denne gjenstanden. Så mandag kveld, når jeg mottar en mld fra «kari» med bud på 150kr lavere enn det jeg la den ut for, svarer jeg ok til det. 

Så i dag formiddag mottar jeg melding fra Per: 

Hei, passer det at jeg kommer og henter i dag?

Så begynner problemene, og jeg har en sur kjøper som mener at jeg bør bryte kontrakt med Kari, fordi vi to hadde en avtale først. 

Hadde jeg virkelig en avtale her? «Jeg er interessert» er en standardfrase som kommer opp som forslag til tekst på finn, og ikke noe som binder kjøper til kjøp. «Er det mulig å komme tirsdag?» tolker jeg som et spørsmål om det passer/ om vi er hjemme, noe jeg bekreftet. Hadde han derimot sendt et «flott, ses tirsdag» eller noe annen respons, hadde det vært annerledes. Da hadde jeg skjønt at han ville ha gjenstanden. Jeg kunne selvfølgelig sendt en ?? til han om han vil ha den, men når så mange interessenter bare slutter å gi lyd fra seg, gidder man ikke å følge alle opp.

Det ironiske her er at jeg har ingen egeninteresse her, men hadde derimot kommet bedre ut ved å selge til Per fremfor Kari, men nettopp mitt prinsipp med å stå ved avtaler, gjør at jeg blir anklaget for avtalebrudd.

Anonymkode: 28d24...fd3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har både kjøpt og solgt mye på Finn.no i minst 15 år. Jeg er opptatt å oppføre meg redelig der, jeg holder avtaler og er real å forholde meg til mener jeg. 

Har i dag opplevd min første «krangel» der, og det påvirker meg overraskende mye. Kanskje fordi jeg ikke liker konflikter, og som sagt mener at det er viktig å være redelig og holde avtaler. Jeg mener selv at jeg ikke har gjort noe galt, men trenger litt input på om jeg  tar helt feil her. 

Jeg la i forrige uke ut en gjenstand til salgs. Fikk noen meldinger med spørsmål, men ingen salg. Onsdag kveld kommer følgene melding fra «Per»: 

hei, jeg er interessert. Hvor gammel er den? Jeg er i xxx på tirsdag. Er det mulig å hente den da? Mvh Per

Torsdag morgen svarer jeg Per: 

Hei, den er fra xxxx. Ja det er mulig å komme på tirsdag.

Så hører jeg ingenting mer. Jeg tolker dette som at han likevel ikke er så interessert. Det er flere som ikke har gitt mer lyd fra seg etter at jeg har svart på alder, så tenker at det kanskje er i eldste laget denne gjenstanden. Så mandag kveld, når jeg mottar en mld fra «kari» med bud på 150kr lavere enn det jeg la den ut for, svarer jeg ok til det. 

Så i dag formiddag mottar jeg melding fra Per: 

Hei, passer det at jeg kommer og henter i dag?

Så begynner problemene, og jeg har en sur kjøper som mener at jeg bør bryte kontrakt med Kari, fordi vi to hadde en avtale først. 

Hadde jeg virkelig en avtale her? «Jeg er interessert» er en standardfrase som kommer opp som forslag til tekst på finn, og ikke noe som binder kjøper til kjøp. «Er det mulig å komme tirsdag?» tolker jeg som et spørsmål om det passer/ om vi er hjemme, noe jeg bekreftet. Hadde han derimot sendt et «flott, ses tirsdag» eller noe annen respons, hadde det vært annerledes. Da hadde jeg skjønt at han ville ha gjenstanden. Jeg kunne selvfølgelig sendt en ?? til han om han vil ha den, men når så mange interessenter bare slutter å gi lyd fra seg, gidder man ikke å følge alle opp.

Det ironiske her er at jeg har ingen egeninteresse her, men hadde derimot kommet bedre ut ved å selge til Per fremfor Kari, men nettopp mitt prinsipp med å stå ved avtaler, gjør at jeg blir anklaget for avtalebrudd.

Anonymkode: 28d24...fd3

Han kan anklage deg så mye han vil, men har har du alt på det rene. Forhåpentligvis en lærepenge for han hvordan avtaler faktisk lages.. For en tulling, ignorer!

Anonymkode: 0a414...5c7

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan du ta knusende med ro!

Jeg har solgt og kjøpt via Finn i en årrekke, og regner det å bli kontaktet slik som du blir her som en ren forespørsel, og ikke noe bindende for deg.

Han har sagt at han er interessert. Det er flott det, men ikke noe bindende for noen av dere det.

Han har spurt om det er mulig å hente den og den dagen, og du har bekreftet at det er mulig. Det er også flott, men fremdeles ingen kjøpsavtale.

Du er i din fulle rett til å selge til hvem du vil, spesielt siden han ikke fulgte opp med noe á la «Da kjøper jeg den. Ses på tirsdag». Han ga ikke noen konkret bekreftelse på at han kom til å kjøpe den.

Samtidig har jeg handlet og kommunisert så mye at jeg ser at "kjøperen" i dette tilfellet kan tro at dere har en avtale. Folk er så forskjellige...

Men uansett: Du har ditt på det tørre. Dere har ingen bindende avtale. Rist det av deg og gå videre. 🙂

Anonymkode: 1c15b...01f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...