Gå til innhold

SV åpner for Cannabis-salg på vinmonopolet

yamask

Anbefalte innlegg

Vera skrev (2 timer siden):

I disse studiene er det tatt hensyn til andre risikofaktorer som kan føre til rusbruk. Likevel ser det ut til at tidligere bruk av hasj og andre lettere rusmidler øker risikoen for å prøve et tyngre rusmiddel.

Jeg vet at min anekdote ikke beviser noe, men jeg tror det er et godt eksempel: da jeg brukte hasj måtte jeg nødvndigvis oppsøke kriminelle miljøer. Selv om jeg bare ville ha hasj, ble jeg selvsagt tilbudt alle slags piller og pulver. I tillegg hadde jeg ved å prøve hasj allerede gått over grensen til å bli kriminell, og det senket jo også terskelen for å prøve andre ting.

Sitat

Son jeg har gjentatt i det kjedsommelige - og som dere galant hopper bukk over:
Hva tenker dere om det faktum at hasjbruk kan gi forstyrrelser i en hjerne som ikke er ferdig utviklet? Og hva tenker dere om at hasj øker faren for psykose - spesielt for barn og unge voksne? 
Hva tenker dere om at hasj gir økt riisko for å utvikle angst og depresjon - spesielt for barn og unge?

For å gjenta meg selv: jeg sier ikke at hasj er ufarlig. Det er nettopp FORDI det ikke er ufarlig at det bør reguleres strengt. Hvis forbudet hadde gjort at folk ikke brukte det, ville du hatt et godt poeng. Men vi vet altså nå at hvorvidt det er lovlig eller ikke, og hvor strenge straffene er, har veldig lite å si for hvor mye det brukes.

Igjen, akkurat som med alkohol - FORDI alkohol er skadelig, vil jeg at det skal være dyrt, ha aldersgrense, kvalitetskontroll og regulerte utsalg.

Sitat

Og hvilke signal tenker dere legalisering sender til barn og unge? At hasj ikke er bra for dem?

Jeg har aldri sett unge som tror at alkohol er ufarlig selv om det er lovlig.

Sitat

Så lurer jeg videre på; sett at vi legaliserer - da må vi forvente en økning av hasjrøykende barn og unge (det er også et ubestridt faktum - at i de landene legalisering skjer, blir det en ekstrem oppgang i bruken en tid etter legalisering) - hva tenker dere skal være sikkerhetsnettet for barn og ungdom som utvikler angst, depresjon, psykose, og andre psykiske lidelser under legaliseringen? Det er pr dags dato ca 1 års ventetid for å få hjelp fra psykolog eller psykiatrisk sykepleier. Om vi får et enda høyere antall som trenger hjelp - hvordan vil dere løse det?  
Jeg tenker jo at når man tar et standpunkt - så har man også tenkt gjennom konsekvensene..

Eller er dette litt som Covid? Drit i barna - så lenge de voksne har det ok..

Frykten for en voldsom økning har ikke slått til i Canada i alle fall. Og jeg vil heller at to ungdommer røyker regulert, tryggere hasj, enn at vi hindrer én i å begynne, samtidig som vi ofrer en annen til kriminelle miljøer, farligere hasj og selgere som tilbyr heroin også.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SV har nå min stemme, med mindre noen andre slenger seg på.

Jeg har alltid sagt at de som er for legalisering får min stemme, uansett hvilket parti det er. Fra Rødt til FrP. Ja, jeg kunne faktisk stemt FrP pga denne enkeltsaken, selv om jeg hater alt annet de står for.

I mine 40 år i Norge har et politisk valg aldri endret min personlige hverdag. ALDRI. Det har null og niks å si hvem som vinner. Dette, der i mot, hadde vært helt hinsides fantastisk.

Endret av Stonegiant
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bysummerfall skrev (På 26.6.2024 den 5.18):

Lite gjennomtenkt av SV. Hvorfor skal folk bruke apotek hvis de først skal til legen å få dette på resept og apotekene har forholdsvis høye priser på produktene,

Om de skal legalisere så kan de like gjerne selge det i dagligvarebutikkene hvor det er enkel tilgang og lavere priser.

Jeg støtter ikke legalisering og mener man heller må gjøre noe med årsakene til at folk ønsker å ruse seg. Det er også helt feil signal å sende at staten støtter narkobruk og man skaper behov for narko hos nye grupper av mennesker.

Om staten åpner opp for statlig langing kan de like gjerne selge fentanyl, stesolid, oxycontin, valium osv til alle som måtte ønske det, men da får også staten og rusmisbrukerne ta konsekvensene av de valgene.

Dette 👆 Jeg synes ikke noe om legalisering av cannabis eller andre rusmidler. Jeg ser ikke på det som nødvendig i det hele tatt. Veien er kort fra cannabis til andre sterkere midler. Hvor skal grensen gå hvis dette blir legalisert? Det er en grunn til at vi f eks pr i dag må gå til legen for å få resept på diverse legemidler. Og sier man ja til legalisering av et middel, så kan man gjerne slenge inn flere midler, for det er jo ikke så farlig?

Vi har en sønn som har prøvd rusmidler (kun en gang og før han ble 18), men en gang er nok. Heldigvis så ble det med den ene gangen og han havnet ikke på skråplanet, for vi hjalp han med å ta tak i ting og skaffet han hjelp. Har man behov for cannabis pga medisinske årsaker, så får man resept på det hvis det er absolutt nødvendig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser mye til USA. Ingen av mine venner har noe problemer som følge av at det er lovlig der borte. Jeg har selv fått spiselig marijuana et par ganger. Det beste med lovendringene i denne staten er at voksne mennesker kan få tak i marijuana på en kontrollert og lovlig måte. De har mange ulike produkter å velge av og der er total åpenhet om hva man faktisk kjøper. Det er også mye lettere å følge med på forbruket til befolkningen. 

Jeg har aldri hatt noe problemer med marijuana, men jeg har spydd i flere timer av alkohol. Jeg er ikke for at alt skal bli lovlig, selvfølgelig ikke, men jeg ser ikke vitsen med å fortsette å være sta når det kommer til marijuana. Spesielt ikke hvis det er til medisinsk bruk. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kittykat skrev (3 timer siden):

Dette 👆 Jeg synes ikke noe om legalisering av cannabis eller andre rusmidler. Jeg ser ikke på det som nødvendig i det hele tatt.

Du ser det kanskje ikke som nødvendig, men for mange andre vil legalisering av cannabis gjøre livet mye bedre. 

Veien er kort fra cannabis til andre sterkere midler.

Foreslår at du leser gjennom tråden så ser du at dette er tilbakevist av flere. Det starter alltid med alkohol. Grunnen til at veien er kort fra Cannabis og sterkere rusmidler er fordi det nå selges på samme sted av en som lever av mersalg og gjerne vil pushe. 

Og sier man ja til legalisering av et middel, så kan man gjerne slenge inn flere midler, for det er jo ikke så farlig?

Nei. Igjen, du bør lese gjennom tråden bedre. Cannabis er bevist mindre skadelig enn alkohol, og det er lovlig i mange andre oppegående og velfungerende land. Det er heller ingen som sier at cannabis er helt ufarlig. 

Vi har en sønn som har prøvd rusmidler (kun en gang og før han ble 18), men en gang er nok. Heldigvis så ble det med den ene gangen og han havnet ikke på skråplanet, for vi hjalp han med å ta tak i ting og skaffet han hjelp.

Heldig er din sønn som fikk hjelp og følte han kunne fortelle dere det. Slik er det ikke for veldig mange. For dem er cannabis kanskje eneste som "hjelper", og før de vet ordet av det er de avhengig. Siden cannabis er ulovlig og forbundet med skam er det vanskelig å skaffe hjelp. Kanskje er foreldrene skikkelig strenge, og vil ikke skjønne at barnet sliter psykisk. Kanskje er de redd barnevernet blir involvert eller at det skal gå ut over foreldrene deres.

Ved legalisering fjerner man ihvertfall et par barrierer på veien mot hjelp. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor SP er imot. Skal ikke de liksom være for bønder og dyrking/gårdsdrift i Norge? Kanskje bøndene kan slutte å klage om for lite penger hvis de får solgt cannabis på sida av melka.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bysummerfall skrev (På 26.6.2024 den 5.18):

Om staten åpner opp for statlig langing kan de like gjerne selge fentanyl, stesolid, oxycontin, valium osv til alle som måtte ønske det, men da får også staten og rusmisbrukerne ta konsekvensene av de valgene.

Based.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det "gateway drug" teorien så bør det vel ikke være noen overraskelse at folk som er spenningssøkende og nysgjerrige på rus prøver de mildeste og lettest tilgjengelige (hasj og alkohol) først? Samme gjelder de son prøver å døyve smerte gjennom rus.

Det betyr ikke at man plutselig får en voldsomt trang etter å prøve tyngre stoffer etter at man først har prøvd hasj.

Endret av Athod
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat argumentet med at cannabis er et gateway drug forstår jeg ikke. Alkohol er vel det aller største gateway rusmidlet som finnes, og av en eller annen grunn hopper man over det i diskusjonen, siden det tydeligvis er så akseptert og normalisert.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (3 timer siden):

Akkurat argumentet med at cannabis er et gateway drug forstår jeg ikke. Alkohol er vel det aller største gateway rusmidlet som finnes, og av en eller annen grunn hopper man over det i diskusjonen, siden det tydeligvis er så akseptert og normalisert.

Tipper det henger igjen fra den ville skremselspropagandaen de begynte med pga "war on drugs", der alle ulovlige rusmidler ble stemplet som livsfarlig. Opplysning om farer er bra, men mye av det vi ble lært er veldig unyansert. Jeg var nærmere 30 selv da jeg forstod at det er ganske store forskjeller på hva de forskjellige rusmidlene gjør. Og hvordan de er skadelige. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (På 9.9.2024 den 8.24):

Når det gjelder det "gateway drug" teorien så bør det vel ikke være noen overraskelse at folk som er spenningssøkende og nysgjerrige på rus prøver de mildeste og lettest tilgjengelige (hasj og alkohol) først?

Du bør rette dette, alkohol er ikke det mildeste rusmiddelet.. Det er øverst på listen. Ganske mange blir sjokkerte når de ser oversikten som har kommet ut seneste årene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker SV, men her har de ikke tenkt seg nok om. For å få til dette må vi bygge ut helsevesenet først. Vi kan ikke skape enda verre forhold i helsevesenet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre regulering, mer ansvarsgjøring i samfunnet. Om man vil ødelegge livet sitt med rus, så finnes det allerede muligheter for det. Det er ikke sånn at hvis man legaliserer cannabis så blir hele det norske folk avhengig. Mulig flere røyker det, men i mer kontrollerte former. 

Personlig mener jeg at staten styrer oss alt for mye sånn som det er nå. Det bør være plass til å være et tenkende menneske som kan bestemme i sitt eget liv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vera skrev (På 6.9.2024 den 13.41):

Har du noensinne møtt en rusmisbruker som har startet direkte på de hardeste rusmidlene? 99% starter med hasj.

Du hopper også galant over det faktum at rusmiddelet påvirker hjernen og hjernens utvikling over lengre tid. Spør en hvilke som helst nevrolog om hva deres mening om unge mennesker eller barn som inntar hasj er. Man risikerer uopprettelig skade. 
For ikke å snakke om påvirkningen som skjer i psyken. 
Hvor lenge befinner hasj/cannabis seg i kroppen kontra alkohol? 

Du har ikke fått med deg at det har blitt ganske vanlig å røyke blant barn og ungdommer igjen? Det er en oppadgående trend som har vart i noen år.

Men hele poenget mitt; rusmisbruket som nå øker i samfunnet løses ikke av legalisering. Det sender kun et signal til ungdommene at rusmiddelet ikke er så farlig som man skal ha det til. 

Hvordan vil du løse tilleggsproblemene som kommer ved legalisering - det er et velkjent fenomen at man lettere takker ja til andre rusmidler når man er påvirket av hasj..skal vi bare legalisere hele driten - så kan vi lukke øynene en stund til? 
Jeg blir jævlig forbannet når jeg leser og hører om voksne mennesker uten peiling på hva de snakker om - uttale seg om saker som dette..de ser ikke virkeligheten. De ser ikke 12-16 åringene som dør av overdoser. (Jeg snakker ikke om deg).
Alarmklokkene burde ult for lenge siden. 

Karteller bygges opp i de største byene - og politiet lukker øynene, fordi de ikke har ressurser og kompetanse til å løse problemet..så sender vi milliarder ut av landet, og importerer kartellene..mens våre egne ungdommer dør av overdoser, eller kjører livet sitt i grøfta pga rusmisbruk. 

99% starter med morsmelk, og av rusmidler starter mange med nikotin og etanol

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miss spjåk skrev (På 13.9.2024 den 7.50):

Du bør rette dette, alkohol er ikke det mildeste rusmiddelet.. Det er øverst på listen. Ganske mange blir sjokkerte når de ser oversikten som har kommet ut seneste årene. 

Alkohol er det farligste ja. Men mange er hjernevasket til å tro at narkotika er farligere

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vera skrev (På 6.9.2024 den 13.41):

Har du noensinne møtt en rusmisbruker som har startet direkte på de hardeste rusmidlene? 99% starter med hasj.

De starter med alkohol og tobakk.Har du kilder til påstand?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetgullet skrev (På 9.9.2024 den 8.00):

Skjønner ikke hvorfor SP er imot. Skal ikke de liksom være for bønder og dyrking/gårdsdrift i Norge? Kanskje bøndene kan slutte å klage om for lite penger hvis de får solgt cannabis på sida av melka.

De er konservative. Sp kan late som de er sosialister så mye de vil, men Trygve er en av Norges desidert mest falske politikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bælfeit skrev (6 timer siden):

De starter med alkohol og tobakk.Har du kilder til påstand?

Sefanja skrev (6 timer siden):

99% starter med morsmelk, og av rusmidler starter mange med nikotin og etanol

Har jeg påstått noe annet? 
Hva med å lese hele debatten før dere kommer med whataboutisme? 

Jeg snakker om illegale rusmidler. Det er sjelden en ungdom går direkte fra tobakk til kokain. 
Det er også sjelden en ungdom går fra alkohol til Kokain - uten å være innom Hasj. 

Endret av Vera
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (På 16.9.2024 den 8.49):

Alkohol er det farligste ja. Men mange er hjernevasket til å tro at narkotika er farligere

.

Endret av Rosakatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...