Gå til innhold

SV åpner for Cannabis-salg på vinmonopolet

yamask

Anbefalte innlegg

En av de få punktene jeg er enig med sv og venstre. Har selv prøvd mariuhana for smertelindring med veldig god virkning. Har ikke lyst til å støtte kriminelle, men på meg var resultatene veldig bra. Er avhengig av smertestillende i hverdagen, ville valgt cannabis om mulig.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kat-e skrev (2 timer siden):

Amsterdam gjorde noe i samme stil, noe som hadde en stor negativ påvirkning på byen selv i dag. Amsterdam er Europas narko hovedsentral. 

Amsterdam har gjort det på en litt annen måte. Jeg er litt usikker på detaljene, men jeg tror coffee shops er nødt til å ulovlig kjøpe cannabis fra det kriminelle markedet. Så om natten smugles det cannabis inn til coffee shoppene som selges lovlig dagen etter. Det er jo ikke den modellen vi ville hatt, for det sponser jo bare kriminelle gjenger enda mer. 

Og jeg vet ikke om Amsterdam er så veldig ødelagt? Eneste jeg virkelig misliker der er red light district pga potensiell menneskesmugling. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (4 timer siden):

Men ungdom tror da ikke at alkohol er ufarlig selv om det er lovlig? Antallet som røyker har også stupt til tross for at det er helt lovlig å røyke.

Det er ikke snakk om å tilføre et produkt, men å regulere et produkt som allerede er her, som kjøpes og selges. Jeg vil mye heller at alkohol kan kjøpes til høy pris på butikk og pol, enn at folk skal kjøpe det fra kriminelle, med alt det medfører.

Veien til andre rusmidler vil sannsynligvis bli lengre, ikke kortere, ved regulert salg. For skal du kjøpe hasj i dag vil du nesten garantert bli tilbudt andre ting, fra folk som ønsker å selge mest mulig. Går du derimot på polet, får du objektiv informasjon om varen (som er MYE dyrere enn den ville vært på det svarte markedet), fra folk som ikke har noe ønske om å selge deg mest mulig, men tvert imot oppmuntre til ansvarlig bruk.

Jeg ser ingen fordeler med å overlate markedet for rusmidler til kriminelle.

Har du noensinne møtt en rusmisbruker som har startet direkte på de hardeste rusmidlene? 99% starter med hasj.

Du hopper også galant over det faktum at rusmiddelet påvirker hjernen og hjernens utvikling over lengre tid. Spør en hvilke som helst nevrolog om hva deres mening om unge mennesker eller barn som inntar hasj er. Man risikerer uopprettelig skade. 
For ikke å snakke om påvirkningen som skjer i psyken. 
Hvor lenge befinner hasj/cannabis seg i kroppen kontra alkohol? 

Du har ikke fått med deg at det har blitt ganske vanlig å røyke blant barn og ungdommer igjen? Det er en oppadgående trend som har vart i noen år.

Men hele poenget mitt; rusmisbruket som nå øker i samfunnet løses ikke av legalisering. Det sender kun et signal til ungdommene at rusmiddelet ikke er så farlig som man skal ha det til. 

Hvordan vil du løse tilleggsproblemene som kommer ved legalisering - det er et velkjent fenomen at man lettere takker ja til andre rusmidler når man er påvirket av hasj..skal vi bare legalisere hele driten - så kan vi lukke øynene en stund til? 
Jeg blir jævlig forbannet når jeg leser og hører om voksne mennesker uten peiling på hva de snakker om - uttale seg om saker som dette..de ser ikke virkeligheten. De ser ikke 12-16 åringene som dør av overdoser. (Jeg snakker ikke om deg).
Alarmklokkene burde ult for lenge siden. 

Karteller bygges opp i de største byene - og politiet lukker øynene, fordi de ikke har ressurser og kompetanse til å løse problemet..så sender vi milliarder ut av landet, og importerer kartellene..mens våre egne ungdommer dør av overdoser, eller kjører livet sitt i grøfta pga rusmisbruk. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Vera said:

Har du noensinne møtt en rusmisbruker som har startet direkte på de hardeste rusmidlene? 99% starter med hasj.

100% starter med alkohol.

Du hopper også galant over det faktum at rusmiddelet påvirker hjernen og hjernens utvikling over lengre tid. Spør en hvilke som helst nevrolog om hva deres mening om unge mennesker eller barn som inntar hasj er. Man risikerer uopprettelig skade. 
For ikke å snakke om påvirkningen som skjer i psyken. 
Hvor lenge befinner hasj/cannabis seg i kroppen kontra alkohol?

Men jeg sier jo ikke at noen rusmidler ikke er skadelige. Spørsmålet er ikke om de kan gjøre skade, men om regulert salg er bedre enn å overlate det hele til kriminelle. Slik vi har valgt å gjøre det med alkohol og tobakk.

Forøvrig er alkohol veldig mye mer skadelig enn cannabis.

Du har ikke fått med deg at det har blitt ganske vanlig å røyke blant barn og ungdommer igjen? Det er en oppadgående trend som har vart i noen år.

Ja, nettopp: bruken av forskjellige rusmidler styres nok mest av andre faktorer enn om det er lovlig eller ikke.

Men hele poenget mitt; rusmisbruket som nå øker i samfunnet løses ikke av legalisering. Det sender kun et signal til ungdommene at rusmiddelet ikke er så farlig som man skal ha det til. e ungdommer dør av overdoser, eller kjører livet sitt i grøfta pga rusmisbruk. 

Ville du si det samme om alkohol? At det ENESTE vi har oppnådd ved å regulere det er å sende et signal om at det ikke er så skadelig?

Ellers er det vel ingen som sier at leglalisering vil løse alle problemer. Men det er en bedre tilnærming til problemet enn å kriminalisere folk.

Hvordan vil du løse tilleggsproblemene som kommer ved legalisering - det er et velkjent fenomen at man lettere takker ja til andre rusmidler når man er påvirket av hasj..skal vi bare legalisere hele driten - så kan vi lukke øynene en stund til?

Jeg kjenner ikke til at cannabisrus gjør det lettere å takke ja til andre rusmidler. At det skjer i alkoholrus er nok derimot ganske vanlig.

Karteller bygges opp i de største byene - og politiet lukker øynene, fordi de ikke har ressurser og kompetanse til å løse problemet..så sender vi milliarder ut av landet, og importerer kartellene..

En legalisering vil i stor grad fjerne inntektsgrunnlaget for kartellene. Og kriminalisering gjør det desto mer lønnsomt for dem.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare redd legalisering er det samme som å bagatellisere og ufarligjøre. 

Med tanke på hvilken stor påvirkning gbare alkohol har på folket så tror jeg legalisering av cannabis gjør at det er vanskeligere å si nei, når landet sier ja. 

Kunne ønske det var en annen måte, som at folk sluttet å romantisere det så mye.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (Akkurat nå):

Er bare redd legalisering er det samme som å bagatellisere og ufarligjøre. 

Med tanke på hvilken stor påvirkning gbare alkohol har på folket så tror jeg legalisering av cannabis gjør at det er vanskeligere å si nei, når landet sier ja. 

Kunne ønske det var en annen måte, som at folk sluttet å romantisere det så mye.

Tror heller ikke det fjerner kriminelle. Det gjør bare at vi har staten som ønsker å tjene i tilegg til kriminelle. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste jeg er uenig med SV om her, er at det skal selges på vinmonopolet. Det kan opprettes egne "pol" om det er viktig for staten, men ellers enig. 

:)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (På 25.6.2024 den 15.51):

SV melder idag til VG at de ønsker salg av cannabis på vinmonopolet for statlig distrubering. Dermed flytter vi en sterk økonomi fra kriminelle gjenger over til staten. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qPWRw1/svs-justis-boss-vil-selge-cannabis-paa-polet

SV har skjønt at salg av cannabis nå foregår i bakgater, skolegårder og på snapchat uten aldersgrenser eller noe som helst form for regulering. Man kjøper av privatpersoner med tilknytning til kriminelle nettverk, og mersalg er en stor del av dette. Man får aldri tilbud om å kjøpe en flaske billig vodka når man er ute etter en god rødvin på polet, men kjøper man cannabis får man mer enn ofte tilbud om andre stoffer i tillegg, som kokain, amfetamin og mdma. 

Vedum viser at han ikke har skjønt noen ting når han knallhardt går ut i media og sier ironisk at SV sikkert vil at vi skal dyrke cannabis i Norge. Ja? Hadde det vært så dumt? Det krever ikke så veldig mye annet enn gode drivhus med varme. Er ikke litt av poenget å kneble narkotikakartellene og sikre norske innbyggere kvalitet? Ved egen dyrking kan man redusere feks THC som er det psykoaktive i planten og maksimere CBD som gir en beroligende effekt og som virker både angstdempende og smertestillende. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QMyz8R/vedum-refser-svs-cannabisdroem-helt-hinsides

Vedum sier også at ved å legalisere cannabis så kan vi like gjerne legalisere kokain. Igjen viser han at han ikke skjønner noe av legaliseringsdebatten. Cannabis er mildere og mindre skadelig enn alkohol. Kokain er sterkere. Det er selvsagt flere andre grunner, men jeg syns ikke vi trenger flere. Han kommer her med god gammeldags whataboutism. 

Hva mener dere? Er dere enige med SV eller SP i denne saken? Om dere er imot legalisering så vil jeg gjerne høre hvorfor. 

Høyre og frp er vel nærmere SV i denne saken, og mdg er for legalisering, så dette er en relativt blokkuavhengig sak. AP er feige med beslutningsvegring. 

Valgflesk! Og de som ser dette ”fra andre siden” som f.eks politiet, er ikke enige. Takk og lov!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanskelig balansegang, litt av argumentet til SV er i praksis at cannabis er ulovlig, men det er så vanlig at vi burde legalisere det. Om ikke annet så er det en logikk som åpner for å hele tiden flytte målet, med de eksakt samme argumentene: "Kokain har blitt så vanlig at vi burde legalisere det, det vil også slå føttene under de kriminelle nettverkenes inntektsgrunnlag"
Men ideen om at dette skaper mindre jobb for politiet og rettsvesen, at salget blir regulert er ikke dårlige argumenter, jeg bare vet ikke om det er nok? At forkjempere for cannabis fremstiller det som helt uskadelig er også å forenkle problemstillingen. Cannabis har vist seg å være veldig skadelig i utviklingsfasen og det kan også føre til angst og depresjon. Så er det spørsmålet om hvor slike produkter skal nytes. Jeg skjønner at det ikke MÅ røykes, men det er veldig vanlig og fy faen det lukter så absolutt helt for jævlig, røyklukt x 10 minst! At jeg skal sitte i en park eller på en uteservering å måtte inhalere dritten er helt uaktuelt, så det må i så fall komme med i lovforslaget. Typiske byer som er kjent for mye weed og annet som Amsterdam og Porto er ikke spesielt koselige plasser, dop kulturen kjennes klart og tydelig for alle som ferdes i gatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det må på plass en del klare rammer og regler før dette blir aktuelt. SV er bare idealister. Cannabis sitter lenge i kroppen, og det må finnes en måte å måle hvor "påvirket" et individ er. Folk som kjenner personer som har røykt mye vet at dette påvirker hukommelse, humør osv over tid. Du vil IKKE at lastebilsjåføren du møter i trafikken på E 18 skal være en regelmessig bruker, eller at kirurgen som skal operere i hjernen til barnet ditt røyket seg fjern dagen før. For å sette det litt på spissen.

Jeg tenker mer at medisinsk cannabis skal bli tilgjengelig for de som har behov for det. Etter min mening står det altfor dårlig til med den psykiske helsen til den norske befolkningen til at cannabis på vinmonopolet høres ut som en god idé. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (5 timer siden):

stor grad fjerne inntektsgrunnlaget for kartellene. Og kriminalisering gjør det desto mer lønnsomt

Beklager..men så naiv er du ikke? Det er ikke hasj disse kartellene tjener penger på..

Illegalt rusmisbruk starter ofte med hasj - og går deretter over til tyngre misbruk..og DA begynner kartellet å tjene penger på deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (4 timer siden):

Det er en vanskelig balansegang, litt av argumentet til SV er i praksis at cannabis er ulovlig, men det er så vanlig at vi burde legalisere det. Om ikke annet så er det en logikk som åpner for å hele tiden flytte målet, med de eksakt samme argumentene: "Kokain har blitt så vanlig at vi burde legalisere det, det vil også slå føttene under de kriminelle nettverkenes inntektsgrunnlag"
Men ideen om at dette skaper mindre jobb for politiet og rettsvesen, at salget blir regulert er ikke dårlige argumenter, jeg bare vet ikke om det er nok? At forkjempere for cannabis fremstiller det som helt uskadelig er også å forenkle problemstillingen. Cannabis har vist seg å være veldig skadelig i utviklingsfasen og det kan også føre til angst og depresjon. Så er det spørsmålet om hvor slike produkter skal nytes. Jeg skjønner at det ikke MÅ røykes, men det er veldig vanlig og fy faen det lukter så absolutt helt for jævlig, røyklukt x 10 minst! At jeg skal sitte i en park eller på en uteservering å måtte inhalere dritten er helt uaktuelt, så det må i så fall komme med i lovforslaget. Typiske byer som er kjent for mye weed og annet som Amsterdam og Porto er ikke spesielt koselige plasser, dop kulturen kjennes klart og tydelig for alle som ferdes i gatene.

Veldig bra innlegg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Vera said:

Beklager..men så naiv er du ikke? Det er ikke hasj disse kartellene tjener penger på..

Illegalt rusmisbruk starter ofte med hasj - og går deretter over til tyngre misbruk..og DA begynner kartellet å tjene penger på deg.

Cannabis er vel det mest brukte illegale rusmiddelet og dermed en stor del av inntektsgrunnlaget deres.

Hvis det ofte starter med hasj, som du sier, så er det jo desto større grunn til å få dette rusmiddelet bort fra gjengene og inn i regulerte former. Det er jo ikke hasjen i seg selv som gjør at folk begynner å ruse seg på andre ting.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

linsejesus skrev (8 timer siden):

Cannabis er vel det mest brukte illegale rusmiddelet og dermed en stor del av inntektsgrunnlaget deres.

Hvis det ofte starter med hasj, som du sier, så er det jo desto større grunn til å få dette rusmiddelet bort fra gjengene og inn i regulerte former. Det er jo ikke hasjen i seg selv som gjør at folk begynner å ruse seg på andre ting.

Som sagt - du har en utrolig naiv tilnærming..

Skal 12-14 åringen få kjøpe rusmiddelet på polet da? Eller hvordan tenker du denne aldersgruppen skal skaffe seg rusmiddelet? Gjennom foreldrene? 
Kartellet vil bestå på tross av legalisering.

Og du unngår å svare på skadene hasjen kan gjøre på hjerner under utvikling.

At det ofte starter med hasj, er ikke noe jeg sier - det er et dokumentert faktum. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (2 timer siden):

Som sagt - du har en utrolig naiv tilnærming..

Skal 12-14 åringen få kjøpe rusmiddelet på polet da? Eller hvordan tenker du denne aldersgruppen skal skaffe seg rusmiddelet? Gjennom foreldrene? 
Kartellet vil bestå på tross av legalisering.

Og du unngår å svare på skadene hasjen kan gjøre på hjerner under utvikling.

At det ofte starter med hasj, er ikke noe jeg sier - det er et dokumentert faktum. 

Jeg har ikke sagt at cannabis er ufarlig. Det at det kan gi skader er jo den viktigste grunnen til å regulere salget, akkurat som med alkohol.

Jeg tror ikke noen mener at fjortenåringer skal kunne kjøpe det.

Kartellet vil fortsette å selge hasj, akkurat slik de vil fortsette å selge alkohol. Men det aller meste av salget vil være regulert. De aller fleste drikker alkohol som som er produsert og kjøpt lovlig, det vil si til høy pris, på visse steder til visse tider, med kjent innhold, fra folk som ikke prøver å selge hverken mest mulig eller sterkest mulig stoff.

Forstår ikke helt hva du mener med at det ofte starter med hasj. Det er så vidt jeg vet uhyre sjelden at ikke alkohol er det første rusmiddelet folk prøver.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (7 timer siden):

Jeg har ikke sagt at cannabis er ufarlig. Det at det kan gi skader er jo den viktigste grunnen til å regulere salget, akkurat som med alkohol.

Jeg tror ikke noen mener at fjortenåringer skal kunne kjøpe det.

Kartellet vil fortsette å selge hasj, akkurat slik de vil fortsette å selge alkohol. Men det aller meste av salget vil være regulert. De aller fleste drikker alkohol som som er produsert og kjøpt lovlig, det vil si til høy pris, på visse steder til visse tider, med kjent innhold, fra folk som ikke prøver å selge hverken mest mulig eller sterkest mulig stoff.

Forstår ikke helt hva du mener med at det ofte starter med hasj. Det er så vidt jeg vet uhyre sjelden at ikke alkohol er det første rusmiddelet folk prøver.

Hvorfor tror du hasj kalles «the gateway drug»? 
Sannsynligheten for å prøve andre illegale rusmidler øker, om man har prøvd hasj. Spesielt om man bruker hasj for å oppnå lindring av feks angst eller depresjonssymptomer. 
Problemet med hasjen som røkes i dag er at den har mer THC enn CBD i seg. THC utløser angst, CBD kan lindre angst. 
Hva skjer med en ungdom som sliter med angst - og prøver hasj? Angsten blir intens og skremmende, ungdommen blir redd - og desperat etter å dempe angsten. Når du sitter der og skjelver av angst er du villig til å gjøre mye for å få det bort - spesielt om du er tenåring og syns det er flaut å snakke om det som skjer på innsiden av deg. 

Som jeg har sagt tidligere - hadde det vært opp til meg ville også alkohol vært ulovlig..det tilfører ingenting positivt til kroppen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vera skrev (1 time siden):

Dette er høyt diskutabelt og en hel del forskere har gått vekk fra denne påstanden. 

Sannsynligheten for å prøve andre illegale rusmidler øker, om man har prøvd hasj.

Det er jo fordi det er ulovlig, og man kjøper det fra folk som også selger andre ulovlige ting. Det er ingenting i hasj som gjør at man vil prøve sterkere ting. Alkohol derimot. 

Problemet med hasjen som røkes i dag er at den har mer THC enn CBD i seg. THC utløser angst, CBD kan lindre angst. 

Og derfor hadde legalisering vært positivt, for da kan brukerne velge styrke og grad av THC/CBD selv. Nå er det russisk rullett. 

Hva skjer med en ungdom som sliter med angst - og prøver hasj? Angsten blir intens og skremmende, ungdommen blir redd - og desperat etter å dempe angsten. Når du sitter der og skjelver av angst er du villig til å gjøre mye for å få det bort - spesielt om du er tenåring og syns det er flaut å snakke om det som skjer på innsiden av deg. 

Så da tror du de trosser angsten og løper ned å kjøper heroin? Eller hvordan tenker du forbudet redder disse ungdommene? De gjør noe ulovlig, så derfor tør de ikke skaffe seg hjelp. Tror du fare for bøter, fengselstraff og nekt for å ta førerkort hjelper disse ungdommene? 

Nei, legalisering vil gjøre det mye enklere for folk som sliter med avhengighet å skaffe hjelp. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at @yamaskallerede har svart godt på dette. Det er altså en myte, og henger sammen med at hasj befinner seg i samme marked som alle de andre ulovlige rusmidlene, mens alkohol i stor grad er et eget, regulert marked.

Sitat

Sannsynligheten for å prøve andre illegale rusmidler øker, om man har prøvd hasj. Spesielt om man bruker hasj for å oppnå lindring av feks angst eller depresjonssymptomer. 

Også her har @yamaskhelt rett. Staten ville innført svært strenge krav til innhold og styrke.

Sitat

Jeg brukte selv en del hasj i ungdommen, og fikk som du sier mer angst av det. For mange fungerer det tvert imot angstdempende, men altså ikke for meg. Jeg ville gjerne ha hjelp for angsten, men jeg kunne jo ikke snakke om dette med noen voksne, hverken foreldre, lærere, lege eller psykolog - fordi jeg per definisjon var kriminell. Det gjorde ikke akkurat situasjonen lettere.

Sitat

Som jeg har sagt tidligere - hadde det vært opp til meg ville også alkohol vært ulovlig..det tilfører ingenting positivt til kroppen. 

Vi er helt enige i at alkohol ikke tilfører noe positivt. Men vi har prøvd forbud mot det også, i likhet med USA, og det fungerte dårlig, fordi folk ruser seg uansett. Millioner av mennesker ble gjort til kriminelle og gjenger og smuglere fikk ekstrem makt og enorme inntekter, og politiet måtte (som i dag) prioritere bort andre oppgaver siden de fikk hendene fulle av fylliker og smuglere. Regulert salg av alkohol er klart det beste alternativet (personlig mener jeg det kunne vært enda strengere og at vi hadde fått alkohol helt ut av dagligvarebutikkene og alt inn på polet).

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (6 timer siden):

Dette er høyt diskutabelt og en hel del forskere har gått vekk fra denne påstanden. 

Det er jo fordi det er ulovlig, og man kjøper det fra folk som også selger andre ulovlige ting. Det er ingenting i hasj som gjør at man vil prøve sterkere ting. Alkohol derimot. 

Og derfor hadde legalisering vært positivt, for da kan brukerne velge styrke og grad av THC/CBD selv. Nå er det russisk rullett. 

Så da tror du de trosser angsten og løper ned å kjøper heroin? Eller hvordan tenker du forbudet redder disse ungdommene? De gjør noe ulovlig, så derfor tør de ikke skaffe seg hjelp. Tror du fare for bøter, fengselstraff og nekt for å ta førerkort hjelper disse ungdommene? 

Nei, legalisering vil gjøre det mye enklere for folk som sliter med avhengighet å skaffe hjelp. 

linsejesus skrev (6 timer siden):

Ser at @yamaskallerede har svart godt på dette. Det er altså en myte, og henger sammen med at hasj befinner seg i samme marked som alle de andre ulovlige rusmidlene, mens alkohol i stor grad er et eget, regulert marked.

Også her har @yamaskhelt rett. Staten ville innført svært strenge krav til innhold og styrke.

Jeg brukte selv en del hasj i ungdommen, og fikk som du sier mer angst av det. For mange fungerer det tvert imot angstdempende, men altså ikke for meg. Jeg ville gjerne ha hjelp for angsten, men jeg kunne jo ikke snakke om dette med noen voksne, hverken foreldre, lærere, lege eller psykolog - fordi jeg per definisjon var kriminell. Det gjorde ikke akkurat situasjonen lettere.

Vi er helt enige i at alkohol ikke tilfører noe positivt. Men vi har prøvd forbud mot det også, i likhet med USA, og det fungerte dårlig, fordi folk ruser seg uansett. Millioner av mennesker ble gjort til kriminelle og gjenger og smuglere fikk ekstrem makt og enorme inntekter, og politiet måtte (som i dag) prioritere bort andre oppgaver siden de fikk hendene fulle av fylliker og smuglere. Regulert salg av alkohol er klart det beste alternativet (personlig mener jeg det kunne vært enda strengere og at vi hadde fått alkohol helt ut av dagligvarebutikkene og alt inn på polet).

Merkelig..

Likevel: nyere forskningsresultater som Bretteville-Jensen viser til, tyder på at hasjbruk synes å øke risikoen for utprøving av amfetamin og kokain, og at amfetaminbruk øker risikoen for oppstart av kokain. Hvor mye denne risikoen øker, varierer blant annet med hvilken gruppe mennesker man undersøker, ruskulturen de lever i, hvilken lovgivning som gjelder. 

Felles for studiene er at de underbygger gateway-hypotesen. 

I disse studiene er det tatt hensyn til andre risikofaktorer som kan føre til rusbruk. Likevel ser det ut til at tidligere bruk av hasj og andre lettere rusmidler øker risikoen for å prøve et tyngre rusmiddel. 

Resultater basert på norske data tyder på at risikoen for tyngre narkotikabruk omtrent dobles etter at man har brukt lettere rusmidler. Men risikoen er i utgangspunktet lav slik at denne doblingen gir fremdeles en relativ liten risiko. Dessuten vil de aller fleste kun prøve de narkotiske stoffene noen få ganger og bare en liten andel vil gå over i en mer regelmessig bruk.

https://nhi.no/psykisk-helse/rus-og-avhengighet/narkotiske-stoffer/forer-hasjroyking-til-tyngre-stoffer?page=5

Son jeg har gjentatt i det kjedsommelige - og som dere galant hopper bukk over:

Hva tenker dere om det faktum at hasjbruk kan gi forstyrrelser i en hjerne som ikke er ferdig utviklet? Og hva tenker dere om at hasj øker faren for psykose - spesielt for barn og unge voksne? 
Hva tenker dere om at hasj gir økt riisko for å utvikle angst og depresjon - spesielt for barn og unge? 

Og hvilke signal tenker dere legalisering sender til barn og unge? At hasj ikke er bra for dem? 

Så lurer jeg videre på; sett at vi legaliserer - da må vi forvente en økning av hasjrøykende barn og unge (det er også et ubestridt faktum - at i de landene legalisering skjer, blir det en ekstrem oppgang i bruken en tid etter legalisering) - hva tenker dere skal være sikkerhetsnettet for barn og ungdom som utvikler angst, depresjon, psykose, og andre psykiske lidelser under legaliseringen? Det er pr dags dato ca 1 års ventetid for å få hjelp fra psykolog eller psykiatrisk sykepleier. Om vi får et enda høyere antall som trenger hjelp - hvordan vil dere løse det?  
Jeg tenker jo at når man tar et standpunkt - så har man også tenkt gjennom konsekvensene..

Eller er dette litt som Covid? Drit i barna - så lenge de voksne har det ok..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (57 minutter siden):

Hva tenker dere om det faktum at hasjbruk kan gi forstyrrelser i en hjerne som ikke er ferdig utviklet? Og hva tenker dere om at hasj øker faren for psykose - spesielt for barn og unge voksne? 
Hva tenker dere om at hasj gir økt riisko for å utvikle angst og depresjon - spesielt for barn og unge?

Men du misser hele poenget. Cannabis er allerede i fri flyt i samfunnet. Men nå har ikke myndighetene kontroll fordi markedet er svart. Ungdom som sliter er bare et tastetrykk unna noen som selger cannabis, og gjerne også da kokain/amfetamin og tyngre stoffer. Om myndighetene tar over markedet og gjør det legitimt vil færre benytte seg av ulovlige dealere på snapchat. 

De ungdommene du er så bekymret for skaffer seg lett cannabis på vei hjem fra skolen. Nå, som du sa selv tidligere, finnes det ingen kontroll på styrke av THC vs CBD. Ved legalisering vil dette kunne justeres. De ungdommene som ABSOLUTT vil kjøpe, kan da heller kjøpe av naboen og slippe få spørsmål om de også vil ha litt kokain. 

Å legalisere betyr ikke nødvendigvis at man "forteller barn og unge at det er trygt". For det er det ikke. Det må streng alderskontroll og en storstilt opplysningsskampanje til. Opplysing om farer er vi flinke på her i landet. Det er ingen barn og unge idag som tror sigaretter og alkohol er helt ufarlig bare fordi det er lov. 

Det mangler dessverre penger til psykisk helsevesen i Norge.  Statlig distrubering og moms på cannabis gir inntekter, og disse kan brukes på psykiatri. For husk, de ungdommene som sliter med rus idag har ikke fått noe som helst hjelp av et forbud. Det har tvert imot gjort det vanskeligere å be om hjelp, og nødvendig å gjemme seg alene i kjelleren. 

Nå har vi prøvd strenge straffer og forbud i en årrekke, og det blir mer og mer rusbruk i samfunnet. Nå må vi tenke nytt, og legalisering har i mine øyne nesten bare positive sider. Bruken vil nok gå opp litt i starten før det vil jevne seg ut. Om flere røyker en J på lørdagskvelden og muncher smågodt istedenfor å bøtte nedpå med 8 øl før man ramler aggressivt og dum ned til byen er udelt positivt. Vi kommer aldri til å slutte ruse oss. Det ligger i vår natur og vi har gjort det siden tidenes morgen. Og åpne opp for et mildere rusmiddel enn alkohol bør være innafor. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...