yamask Skrevet 25. juni 2024 #1 Del Skrevet 25. juni 2024 SV melder idag til VG at de ønsker salg av cannabis på vinmonopolet for statlig distrubering. Dermed flytter vi en sterk økonomi fra kriminelle gjenger over til staten. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qPWRw1/svs-justis-boss-vil-selge-cannabis-paa-polet SV har skjønt at salg av cannabis nå foregår i bakgater, skolegårder og på snapchat uten aldersgrenser eller noe som helst form for regulering. Man kjøper av privatpersoner med tilknytning til kriminelle nettverk, og mersalg er en stor del av dette. Man får aldri tilbud om å kjøpe en flaske billig vodka når man er ute etter en god rødvin på polet, men kjøper man cannabis får man mer enn ofte tilbud om andre stoffer i tillegg, som kokain, amfetamin og mdma. Vedum viser at han ikke har skjønt noen ting når han knallhardt går ut i media og sier ironisk at SV sikkert vil at vi skal dyrke cannabis i Norge. Ja? Hadde det vært så dumt? Det krever ikke så veldig mye annet enn gode drivhus med varme. Er ikke litt av poenget å kneble narkotikakartellene og sikre norske innbyggere kvalitet? Ved egen dyrking kan man redusere feks THC som er det psykoaktive i planten og maksimere CBD som gir en beroligende effekt og som virker både angstdempende og smertestillende. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/QMyz8R/vedum-refser-svs-cannabisdroem-helt-hinsides Vedum sier også at ved å legalisere cannabis så kan vi like gjerne legalisere kokain. Igjen viser han at han ikke skjønner noe av legaliseringsdebatten. Cannabis er mildere og mindre skadelig enn alkohol. Kokain er sterkere. Det er selvsagt flere andre grunner, men jeg syns ikke vi trenger flere. Han kommer her med god gammeldags whataboutism. Hva mener dere? Er dere enige med SV eller SP i denne saken? Om dere er imot legalisering så vil jeg gjerne høre hvorfor. Høyre og frp er vel nærmere SV i denne saken, og mdg er for legalisering, så dette er en relativt blokkuavhengig sak. AP er feige med beslutningsvegring. 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 25. juni 2024 #2 Del Skrevet 25. juni 2024 Jeg er uenig med SP. jeg er ikke 100% enig med SV, og tror vi skal velge en litt annen progresjon. Men alle SP sine innvendinger er fundamentalt tanketomme. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rediken Skrevet 25. juni 2024 #3 Del Skrevet 25. juni 2024 Er enig med SV, de aller fleste land åpner for legalisering, så hvorfor ikke i Norge? Forstår ikke hvorfor det skal være så hinsides at det dyrkes i Norge, det er da slik de gjør de i Canada. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 25. juni 2024 #4 Del Skrevet 25. juni 2024 Enig med SV og jeg bruker ikke cannabis selv engang. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 25. juni 2024 #5 Del Skrevet 25. juni 2024 (endret) Bruker ikke Cannabis selv, men er helt enig med SV her. Bor i et land hvor salg av Cannabis i dag er regulert på cirka samme måte som salg av alkohol. Nå er Cannabiskulturen her ganske anerledes enn i Norge og Europa, og ikke direkte sammenlignbar, men jeg ser absolutt ingen ulemper med å gi staten enerett til å selge Cannabis på samme måte som med alkohol. Vinmonopolet må kunne sies å være en stor suksess og jeg ser ingen grunn til hvorfor ikke en tilsvarende løsning for Cannabis ikke skulle være det samme. Det sagt tror jeg ikke nødvendigvis det er riktig å selge Cannabis og alkohol på samme sted. At Vedum er uenig, gjør meg bare mer sikker på Unneland har rett. Endret 25. juni 2024 av Jdz 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 25. juni 2024 #6 Del Skrevet 25. juni 2024 1 hour ago, yamask said: Det krever ikke så veldig mye annet enn gode drivhus med varme. Det var lur bruk av energi midt i det grønne skiftet, og strømkrise. Vi er oppmuntret til å sitte i mørket å fryse i egne hjem om vinteren…. så vi kan sende strømmen til å dyrke dop 😬 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 25. juni 2024 Forfatter #7 Del Skrevet 25. juni 2024 Madame Butterfly skrev (1 time siden): Det var lur bruk av energi midt i det grønne skiftet, og strømkrise. Vi er oppmuntret til å sitte i mørket å fryse i egne hjem om vinteren…. så vi kan sende strømmen til å dyrke dop 😬 Usikker på hvor mye strøm det egentlig vil gå. Det er ikke snakk om store behovet, så kan godt hende det er nok at 5-6 bønder har det som en bi-inntekt. Dette er ikke noe jeg vet 100%, men jeg kan ikke se for meg at det trengs store plantasjer for å dekke norges behov. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
homber Skrevet 25. juni 2024 #8 Del Skrevet 25. juni 2024 Veldig gode nyheter. Gleder meg til den dagen jeg kan sitte på verandaen og ta en joint. Å ha sex når man er høy er en helt nydelig opplevelse. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 25. juni 2024 #9 Del Skrevet 25. juni 2024 35 minutter siden, yamask said: Usikker på hvor mye strøm det egentlig vil gå. Det er ikke snakk om store behovet, så kan godt hende det er nok at 5-6 bønder har det som en bi-inntekt. Dette er ikke noe jeg vet 100%, men jeg kan ikke se for meg at det trengs store plantasjer for å dekke norges behov. Tror det trenger MYE varme. Så en sånn politi greie, at de søkte etter slike «plantasjer» i et boligområde med helikopter og varmesøkende kamera. Vi får anta og håpe det ikke er så stort behov. Det er ikke noe folk burde ta. Har bodd i samfunn hvor alle røyker dop. Det er ikke for folk 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 25. juni 2024 Forfatter #10 Del Skrevet 25. juni 2024 Madame Butterfly skrev (30 minutter siden): Det er ikke noe folk burde ta. Har bodd i samfunn hvor alle røyker dop. Det er ikke for folk Jeg er enig i dette. Og det er enda et argument for legalisering og statlig distrubering. Per nå finnes ingen aldersgrense for å kjøpe cannabis, og attpåtil blir dem tilbudt mye mer når de kjøper. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 25. juni 2024 #11 Del Skrevet 25. juni 2024 3 hours ago, yamask said: Jeg er enig i dette. Og det er enda et argument for legalisering og statlig distrubering. Per nå finnes ingen aldersgrense for å kjøpe cannabis, og attpåtil blir dem tilbudt mye mer når de kjøper. Kanskje ikke beste analogien…. Men statistikk viser at ungdommer som får med seg alkohol på fest hjemmefra drikker mer. De har allerede en aksept for at det er ok. Når samfunnet legaliserer så blir det mer. Ikke mindre. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 25. juni 2024 #12 Del Skrevet 25. juni 2024 Madame Butterfly skrev (9 minutter siden): Kanskje ikke beste analogien…. Men statistikk viser at ungdommer som får med seg alkohol på fest hjemmefra drikker mer. De har allerede en aksept for at det er ok. Når samfunnet legaliserer så blir det mer. Ikke mindre. Enig i at den analogien ikke er den beste, men det er ikke konklusjonen din heller. Hvis du skal sammenligne epler med epler her, må jo konklusjonen enten være at ungdom bruker mer cannabis dersom de får med seg cannabis hjemmefra, eller at ungdom drikker mer fordi Vinmonopolet eksisterer. Bare for å presisere, jeg synes ingen foreldre burde gi mindreårige barn rusmidler, være seg alkohol eller marihuana. Jeg personlig er ikke noen stor fan av mye av cannabiskulturen heller, men jeg tror ikke dagens modell løser noe som helst. Siden "krigen mot narkotika" startet på 60-tallet har bruken av narkotika bare økt og skadevirkningene har blitt større både for samfunnet og individet. Kanskje er ikke SVs modell den riktige heller, men det er i alle fall bedre enn status quo. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bysummerfall Skrevet 26. juni 2024 #13 Del Skrevet 26. juni 2024 (endret) Lite gjennomtenkt av SV. Hvorfor skal folk bruke apotek hvis de først skal til legen å få dette på resept og apotekene har forholdsvis høye priser på produktene, Om de skal legalisere så kan de like gjerne selge det i daglivarebutikkene hvor det er enkel tilgang og lavere priser. Jeg støttter ikke legalisering og mener man heller må gjøre noe med årskene til at folk ønsker å ruse seg. Det er også helt feil signal å sende at staten støtter narkobruk og man skaper behov for narko hos nye grupper av mennesker. Om staten åpner opp for statlig langing kan de like gjerne selge fentanyl, stesolid, oxycontin, valium osv til alle som måtte ønske det, men da får også staten og rusmisbrukerne ta konsekvensene av de valgene. Endret 26. juni 2024 av bysummerfall 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mwanafunzi Skrevet 26. juni 2024 #14 Del Skrevet 26. juni 2024 Jeg er for legalisering innenfor rammer, men nøyaktig hvordan det bør utformes, vet jeg ikke. I utgangspunktet er det vel mer logisk å selge det på apotek enn på vinmonopol? Sp er det lenge siden har sagt noe fornuftig, synes jeg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missy1 Skrevet 26. juni 2024 #15 Del Skrevet 26. juni 2024 bysummerfall skrev (7 timer siden): Lite gjennomtenkt av SV. Hvorfor skal folk bruke apotek hvis de først skal til legen å få dette på resept og apotekene har forholdsvis høye priser på produktene, Om de skal legalisere så kan de like gjerne selge det i daglivarebutikkene hvor det er enkel tilgang og lavere priser. Jeg støttter ikke legalisering og mener man heller må gjøre noe med årskene til at folk ønsker å ruse seg. Det er også helt feil signal å sende at staten støtter narkobruk og man skaper behov for narko hos nye grupper av mennesker. Om staten åpner opp for statlig langing kan de like gjerne selge fentanyl, stesolid, oxycontin, valium osv til alle som måtte ønske det, men da får også staten og rusmisbrukerne ta konsekvensene av de valgene. Vedum? Er det deg? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 26. juni 2024 Forfatter #16 Del Skrevet 26. juni 2024 (endret) bysummerfall skrev (På 26.6.2024 den 5.18): Om staten åpner opp for statlig langing kan de like gjerne selge fentanyl, stesolid, oxycontin, valium osv til alle som måtte ønske det, men da får også staten og rusmisbrukerne ta konsekvensene av de valgene. Tenk så bra det hadde vært om man kunne velge CBD, som er helt ufarlig, over valium og oxy. Endret 6. september 2024 av yamask Skrev thc istedenfor cbd 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bælfeit Skrevet 31. august 2024 #17 Del Skrevet 31. august 2024 yamask skrev (På 26.6.2024 den 13.57): Tenk så bra det hadde vært om man kunne velge THC, som er helt ufarlig, over valium og oxy. Man kan velge selv om lovverket sier noe annet.Velger naturen fremfor smertestillende fra lege,mindre bivirkninger og bedre for helsa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 3. september 2024 #18 Del Skrevet 3. september 2024 Jeg tenker i mitt stille sinn at dette er politikernes måte å kamuflere rusproblematikken i samfunnet..enklere å legalisere enn å ta fatt i problemstillingen. Problemet med legalisering er signalet det sender til ungdommen.. «Det er jo ikke farlig når det er lovlig». Hjernen er ikke ferdig utviklet før man er 25 år, minst - og da å fucke den til med feks Cannabis er idiotisk. Det er også slik at psyken kan bli påvirket i negativ retning - spesielt i en hjerne under utvikling - og da har man jo et helvetes problem mtp det latterlige tilbudet vi har i psykiatrien for ungdommer og unge voksne. Det er allerede et stort problem med ungdommer og unge voksne som sliter psykisk - og nå vil politikerne tilføye et produkt som kan gjøre psyken enda dårligere? Man kan jo begynne å lure på logistikkevnen til enkelte. Veien til andre rusmidler blir også kortere. Hadde det vært opp til meg ville alle rusmidler vært ulovlige, inkl alkohol. Det finnes ingenting positivt med rusmidler. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kat-e Skrevet 6. september 2024 #19 Del Skrevet 6. september 2024 Amsterdam gjorde noe i samme stil, noe som hadde en stor negativ påvirkning på byen selv i dag. Amsterdam er Europas narko hovedsentral. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 6. september 2024 #20 Del Skrevet 6. september 2024 On 9/3/2024 at 8:47 AM, Vera said: Jeg tenker i mitt stille sinn at dette er politikernes måte å kamuflere rusproblematikken i samfunnet..enklere å legalisere enn å ta fatt i problemstillingen. Problemet med legalisering er signalet det sender til ungdommen.. «Det er jo ikke farlig når det er lovlig». Hjernen er ikke ferdig utviklet før man er 25 år, minst - og da å fucke den til med feks Cannabis er idiotisk. Det er også slik at psyken kan bli påvirket i negativ retning - spesielt i en hjerne under utvikling - og da har man jo et helvetes problem mtp det latterlige tilbudet vi har i psykiatrien for ungdommer og unge voksne. Det er allerede et stort problem med ungdommer og unge voksne som sliter psykisk - og nå vil politikerne tilføye et produkt som kan gjøre psyken enda dårligere? Man kan jo begynne å lure på logistikkevnen til enkelte. Veien til andre rusmidler blir også kortere. Hadde det vært opp til meg ville alle rusmidler vært ulovlige, inkl alkohol. Det finnes ingenting positivt med rusmidler. Men ungdom tror da ikke at alkohol er ufarlig selv om det er lovlig? Antallet som røyker har også stupt til tross for at det er helt lovlig å røyke. Det er ikke snakk om å tilføre et produkt, men å regulere et produkt som allerede er her, som kjøpes og selges. Jeg vil mye heller at alkohol kan kjøpes til høy pris på butikk og pol, enn at folk skal kjøpe det fra kriminelle, med alt det medfører. Veien til andre rusmidler vil sannsynligvis bli lengre, ikke kortere, ved regulert salg. For skal du kjøpe hasj i dag vil du nesten garantert bli tilbudt andre ting, fra folk som ønsker å selge mest mulig. Går du derimot på polet, får du objektiv informasjon om varen (som er MYE dyrere enn den ville vært på det svarte markedet), fra folk som ikke har noe ønske om å selge deg mest mulig, men tvert imot oppmuntre til ansvarlig bruk. Jeg ser ingen fordeler med å overlate markedet for rusmidler til kriminelle. 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå