Gå til innhold

Er det mulig å bare spise ett stort måltid per dag? Dvs. å få i seg alle næringsstoffer osv som kroppen trenger i bare ett måltid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mulig å bare spise ett stort måltid per dag? Dvs. å få i seg alle næringsstoffer osv som kroppen trenger i bare ett måltid? Noen som har erfaring og/eller kunnskap om dette og som vil dele? Eventuelt er det bedre å satse på to måltider i stedet for ett? Hva er deres erfaring og begrunnelse for hva man burde gjøre? Og hvordan burde man sette sammen måltidet? 

 
Jeg regner med når man spiser sjeldent så er det lurt å kombinere litt forskjellige ting og ikke bare spise ett stort måltid bestående av det samme? Jeg mener da f.eks spise bra protein som kyllingfilet, laks eller biffstrimler med bra med ulike grønnsaker også spiser man f.eks også litt yoghurt med bær og granola og kanskje litt eggerøre i tillegg og kanskje en salat bestående av litt forskjellige grønnsaker som, agurk, paprika, tomat og en frukt som eple eller pære osv?

Jeg har planer om å gå ned 35 kg da jeg er ganske så overvektig også satse på å faste i tillegg. Har fått anbefalt av kalori kalkulator om å ligge på 1300 kalorier per dag så det er det som jeg kommer til å satse på. Jeg tenker da enten spise ett helt måltid bestående av 1300 kalorier, eventuelt om jeg ender opp med å spise to måltider blir det nok ca 650 kalorier per måltid.

 

Anonymkode: 8df1b...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja

Anonymkode: c0455...de3

Så bra. Har du noen tips til hvordan man burde sette sammen måltidet? Eventuelt andre ting det er greit å tenke på? Og når på dagen burde man spise, har det noe å si?

Anonymkode: 8df1b...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefales vel ikke å kun spise ett måltid pr dag for å gå ned i vekt.

Legen min sa at for å opprettholde min forbrenning, så måtte jeg spise 3 gang pr dag. Spiser frukt, evt gulrot, som mellommåltid.

Anbefaler deg å prate med din lege, for da gjør du hvertfall ikke noe galt.

Anonymkode: b11fb...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser kun et måltid for dagen, etter jobb. 
Spiser en normal middag som består av kjøtt, grønnsaker og noe ris/pasta (sjelden potet, for det gidder jeg ikke)

Om jeg hadde vært redd for å ikke få i meg nok vitaminer hadde jeg tatt et tilskudd, og ihvertfall ikke dillet med bær og granola og eggerøre og yoghurt i et og samme måltid! 

Anonymkode: 6c4d6...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På engelsk heter denne fastemetoden OMAD = One Meal A Day.

Vil anbefale deg å starte i denne rekkefølgen:

1. Kutt ut ultraprosessert mat til fordel til naturlig og næringsrik mat. Den ultraprosesserte maten forstyrrer hormonbalansen din og gjør at det blir vanskelig å gjennomføre fasting uten å bli irritert og i emosjonell ubalanse.

2. Etter to uker med sunt kosthold, tenker jeg at du kan begynne med 14:10 faste som gradvis går over til 18:6 faste over en periode på 1-2 måned. Kroppen din må bli vant med å gå lengre perioder uten mat.

Deretter kan du forsøke OMAD. Personlig foretrekker jeg å ha et 4-6 timers spisevindu.

Anonymkode: e2e19...a65

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Anbefales vel ikke å kun spise ett måltid pr dag for å gå ned i vekt.

Legen min sa at for å opprettholde min forbrenning, så måtte jeg spise 3 gang pr dag. Spiser frukt, evt gulrot, som mellommåltid.

Anbefaler deg å prate med din lege, for da gjør du hvertfall ikke noe galt.

Anonymkode: b11fb...501

Dette er ganske utdatert informasjon. Metabolismen din klarer seg fint på egen hånd, ift fettforbrenning så er faktisk fasting foretrukket da kroppen vil forbrenne fra fettlageret isteden for tilgjengelig karbohydrater. 

  • Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mulig. Særlig mange som følger carnivore diett, spiser kun 1 måltid per dag. 

Anonymkode: a9dfc...868

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det mulig å bare spise ett stort måltid per dag? Dvs. å få i seg alle næringsstoffer osv som kroppen trenger i bare ett måltid? Noen som har erfaring og/eller kunnskap om dette og som vil dele? Eventuelt er det bedre å satse på to måltider i stedet for ett? Hva er deres erfaring og begrunnelse for hva man burde gjøre? Og hvordan burde man sette sammen måltidet? 

 
Jeg regner med når man spiser sjeldent så er det lurt å kombinere litt forskjellige ting og ikke bare spise ett stort måltid bestående av det samme? Jeg mener da f.eks spise bra protein som kyllingfilet, laks eller biffstrimler med bra med ulike grønnsaker også spiser man f.eks også litt yoghurt med bær og granola og kanskje litt eggerøre i tillegg og kanskje en salat bestående av litt forskjellige grønnsaker som, agurk, paprika, tomat og en frukt som eple eller pære osv?

Jeg har planer om å gå ned 35 kg da jeg er ganske så overvektig også satse på å faste i tillegg. Har fått anbefalt av kalori kalkulator om å ligge på 1300 kalorier per dag så det er det som jeg kommer til å satse på. Jeg tenker da enten spise ett helt måltid bestående av 1300 kalorier, eventuelt om jeg ender opp med å spise to måltider blir det nok ca 650 kalorier per måltid.

 

Anonymkode: 8df1b...acd

Både 1 og 2 måltider pr dag er mulig, men hvor realistisk tenker du dette er? Når du er blitt 35 kg overvektig så er det jo ikke fordi du naturlig hverken spiser lite eller skjeldent. Gjør noe du kan lykkes med og som gir en livstilendring du kan leve med hver dag.

Anonymkode: 77984...d96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Anbefales vel ikke å kun spise ett måltid pr dag for å gå ned i vekt.

Legen min sa at for å opprettholde min forbrenning, så måtte jeg spise 3 gang pr dag. Spiser frukt, evt gulrot, som mellommåltid.

Anbefaler deg å prate med din lege, for da gjør du hvertfall ikke noe galt.

Anonymkode: b11fb...501

Stemmer ikke. Du forbrenner ikke mer av å spise oftere. Du forbrenner mer ved å øke aktiviteten din, f.eks trening

Anonymkode: 5fd94...f08

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Anbefales vel ikke å kun spise ett måltid pr dag for å gå ned i vekt.

Legen min sa at for å opprettholde min forbrenning, så måtte jeg spise 3 gang pr dag. Spiser frukt, evt gulrot, som mellommåltid.

Anbefaler deg å prate med din lege, for da gjør du hvertfall ikke noe galt.

Anonymkode: b11fb...501

Det kan være lurt å velge en annen lege som kanskje er mer oppdatert...

https://www.forskning.no/mat-hormoner/forbrente-mer-med-ett-stort-maltid-enn-flere-sma/345660

Anonymkode: 4d9af...6ff

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på ingen måte forsvarlig eller fornuftig. Hvorfor skal du det?

3-4 måltider pr. dag er det som anbefales. Ikke tull med helsa di.

Anonymkode: 6ec52...f73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gjorde det før. Men jeg ble plaget av halsbrann og sure oppstøt så jeg måtte øke antall måltider. Spiser lett lunsj, stor middag og snacks/kveldsmat (for å spise sammen med familien)

jeg liker å spise meg skikkelig mett en gang om dagen og ikke «småspise» 5-6 ganger. Jeg har ikke lyst på mat når jeg våkner og liker å legge meg med noe i magen, da sover jeg best.

Endret av Summeer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Anbefales vel ikke å kun spise ett måltid pr dag for å gå ned i vekt.

Legen min sa at for å opprettholde min forbrenning, så måtte jeg spise 3 gang pr dag. Spiser frukt, evt gulrot, som mellommåltid.

Anbefaler deg å prate med din lege, for da gjør du hvertfall ikke noe galt.

Anonymkode: b11fb...501

Da henger din lege etter mtp nylig forskning om faste. Enten det eller så er det andre grunner til at legen anbefalte det til akkurat deg. 

Anonymkode: e45eb...78b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av poenget med One meal a day er at man spiser ett måltid. 

Å skulle spise en middagsrett, kombinert med frukt, grønnsaker, yoghurt, frokostblanding, bær og hele pakka vil bli relativt heftig for de fleste. 
Kombinasjonen med yoghurt og granola sammen med fisk og grønnsaker, og eggerøre og salat høres virkelig ikke godt ut... 

I One meal a day så lager man ett komplett måltid som dekker næringsbehovet. Og man spiser variert over tid, ikke samme matretten hver dag. 
Det er ingen grunn til å skulle spise yoghurt med granola, hvis man får i seg de samme næringsstoffene via andre matvarer. 
Hvis man lager en middagsrett med tilstrekkelig mengde og variasjon av grønnsaker så er det ikke behov for en salat ved siden av. 

Jeg spiser stort sett kun middag, og spiser eventuelt frukt eller grønnsaker ellers om jeg blir veldig sulten. Har gjort det i flere år, og holdt vekten helt stabilt hele veien. 

Anonymkode: 1c94e...657

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje mulig, men om det er så gunstig tviler jeg på, spesielt for kvinner i fruktbar alder - å faste i nesten et helt døgn vil stresse kroppen og kan føre til hormonell ubalanse med alvorlige konsekvenser. Jeg får litt binge-eating vibes av hele greia, høres ikke ut som et sunt forhold til mat. 

Anonymkode: ecccf...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er kanskje mulig, men om det er så gunstig tviler jeg på, spesielt for kvinner i fruktbar alder - å faste i nesten et helt døgn vil stresse kroppen og kan føre til hormonell ubalanse med alvorlige konsekvenser. Jeg får litt binge-eating vibes av hele greia, høres ikke ut som et sunt forhold til mat. 

Anonymkode: ecccf...e9a

Motsatt. Fasting fører til hormonell balanse fordi kroppen fikser det meste av hormoner selv, og det går bedre når den får være i fred og ikke måtte endre mellom å fordøye mat og å jobbe hele tiden. Det du spiser påvirker hormonene. Særlig karbohydrater påvirker dem negativt fordi det krever insulin som er et hormon.

Dessuten er fasting nødvendig for å resirkulere gamle, ødelagte celler og hellerlage nye, friske celler. Dette hjelper kroppen med å bekjempe for eksempel alzheimer, parkinson, diabetes og kreft. Denne prosessen settes ikke i gang før kroppen har gått nærmere ett døgn uten mat. https://www.nrk.no/urix/nobelprisen-i-medisin-for-_mysteriet-selv-spising_-1.13161179

Anonymkode: 4d9af...6ff

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 16.24):

Både 1 og 2 måltider pr dag er mulig, men hvor realistisk tenker du dette er? Når du er blitt 35 kg overvektig så er det jo ikke fordi du naturlig hverken spiser lite eller skjeldent. Gjør noe du kan lykkes med og som gir en livstilendring du kan leve med hver dag.

Anonymkode: 77984...d96

Jeg har gått ned 30 og nå, og har hatt god effekt på i all hovedsak å spise to ganger pr dag. Det løste seg da jeg begynte å spise riktig.

Så det kan fint gå an, men ikke sånn knips over natta kanskje!

Anonymkode: 81fad...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 15.09):

Anbefales vel ikke å kun spise ett måltid pr dag for å gå ned i vekt.

Legen min sa at for å opprettholde min forbrenning, så måtte jeg spise 3 gang pr dag. Spiser frukt, evt gulrot, som mellommåltid.

Anbefaler deg å prate med din lege, for da gjør du hvertfall ikke noe galt.

Anonymkode: b11fb...501

og

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 10.15):

Det er på ingen måte forsvarlig eller fornuftig. Hvorfor skal du det?

3-4 måltider pr. dag er det som anbefales. Ikke tull med helsa di.

Anonymkode: 6ec52...f73

Slutt med å gi utdaterte, feilaktige og helseskadelige kostholdsråd. Denne måten å spise på kombinert med ultraprosessert mat er hovedgrunnen til at folk blir mer og mer overvektige.

Anonymkode: 6216b...c9f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med å spise to hovedmåltider per dag, dette er en vane som jeg har hatt siden jeg var 18 år og flyttet for meg selv. Handler mer om latskap enn slanking. Jeg teller ikke kalorier. Jeg har aldri hatt noen mangler i forhold til næring og vitaminer (måler regelmessig med bedriftslegen), så jeg får i meg det jeg skal. 

Jeg spiser ett måltid rundt kl.10-11 og kl. 17-19. Spiser meg alltid helt mett, og det jeg føler for. Teller ikke kalorier. En typisk middag er 1,5 kyllingfilet, 2 poteter, 1/4 tallerken med brokkoli og litt saus (aner ikke hva det tilsvarer i kalorier). Det andre måltidet er 3 egg, 2 brødskiver, litt agurk og tomat og ett stort glass melk. 

Spiser også litt snacks på kvelden, men ikke hver kveld. Kanskje 3 ganger i uken. Typisk en neve med potetgull eller 2 rader med melkesjokolade. 

Har alltid holdt en stabil vekt på rundt 56-58 kg igjenom 20 år. 

Anonymkode: 46afc...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...