Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal ha fødselsforberedende samtale med jordmor neste uke og ønsker å ta opp med henne at jeg ønsker planlagt keisersnitt. Ikke fordi jeg har fødselsangst, tvert imot, jeg er mer redd for keisersnitt, men rett og slett fordi jeg nå i mange uker har gått med en konstant angst for dødfødsel/at baby dør i magen. Dette hemmer meg fryktelig i hverdagen, og grunnen til at jeg ønsker planlagt keisersnitt er rett og slett for å kunne bli forløst før termin. Tanken på å gå helt til termin og iverstefall overtid gjør meg fysisk kvalm og gir meg angstfølelse.

Noen som har erfaringer med dette?

Anonymkode: dc486...c71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette sier jeg med aller beste intensjoner: Jeg har ingen erfaringer med din type angst, men jeg har erfaringer med annen type angst, og jeg synes du skal tenke på at angst kan  være veldig irrasjonell og inne nødvendigvis en følelse vi skal aggere på. Det er helt OK å snakke med jordmor om dette, men jeg tror ikke du skal være så kjapp til å bestemme deg for det ene eller det andre med tanke på keisersnitt. Dette vil bli medisinsk vurdert. Jeg gikk litt over termin med begge barna, og jeg vet alt om hvordan det kan følese ut som om man bare er et eneste vandrende drivhus for en magehus-boende "parasitt" som "nekter" å komme ut når man hadde planlat (sagt med glimt i øynene, og en skøyeraktig tone). Jeg forstår greia di, bare at jeg tror du skal puste med den lille plassen du har igjen til lungene i magen, også ta en god prat med jordmor hvor du går inn i samtalen med åpent sinn :)

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Granskudd skrev (3 minutter siden):

Dette sier jeg med aller beste intensjoner: Jeg har ingen erfaringer med din type angst, men jeg har erfaringer med annen type angst, og jeg synes du skal tenke på at angst kan  være veldig irrasjonell og inne nødvendigvis en følelse vi skal aggere på. Det er helt OK å snakke med jordmor om dette, men jeg tror ikke du skal være så kjapp til å bestemme deg for det ene eller det andre med tanke på keisersnitt. Dette vil bli medisinsk vurdert. Jeg gikk litt over termin med begge barna, og jeg vet alt om hvordan det kan følese ut som om man bare er et eneste vandrende drivhus for en magehus-boende "parasitt" som "nekter" å komme ut når man hadde planlat (sagt med glimt i øynene, og en skøyeraktig tone). Jeg forstår greia di, bare at jeg tror du skal puste med den lille plassen du har igjen til lungene i magen, også ta en god prat med jordmor hvor du går inn i samtalen med åpent sinn :)

Skjønner at du mener det godt, men har en «god grunn» for bekymring. Hatt tosifret antall aborter og har ekstra oppfølging i forhold til dette svangerskapet da det er spørsmål om babyen får nok næring grunnet altfor lav vekst.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Skal ha fødselsforberedende samtale med jordmor neste uke og ønsker å ta opp med henne at jeg ønsker planlagt keisersnitt. Ikke fordi jeg har fødselsangst, tvert imot, jeg er mer redd for keisersnitt, men rett og slett fordi jeg nå i mange uker har gått med en konstant angst for dødfødsel/at baby dør i magen. Dette hemmer meg fryktelig i hverdagen, og grunnen til at jeg ønsker planlagt keisersnitt er rett og slett for å kunne bli forløst før termin. Tanken på å gå helt til termin og iverstefall overtid gjør meg fysisk kvalm og gir meg angstfølelse.

Du kan si du ønsker en kontroll på termindato og vurderes å bli igangsatt. Du får neppe keisersnitt

Anonymkode: 46252...d53

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Og dette er jo ikke angst. Det er redsel. Du er redd.  Helt greit det. Jeg var og redd for dette. Men vi må slutte å misbruke ordet angst. Redsel gir typisk sånne symptomer som fysisk kvalme. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er : snakk med jordmor og fødselslege. Ikke bry deg om hva andre mener og synser. De tar en vurdering for DIN situasjon. 

Men KS er et stort inngrep, kan det være mer aktuelt for deg å bli igangsatt? Man MÅ ikke gå til termin, jeg fikk avtalte om igangsettelse før termin. Psykisk helse skal også vurderes. Vær ærlig og åpen med jordmor/lege, men prøv samtidig å være åpen for andre løsninger enn KS😊

Anonymkode: 00207...cd9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du kan si du ønsker en kontroll på termindato og vurderes å bli igangsatt. Du får neppe keisersnitt

Termin er sent. Keisersnitt tas uken før, så kontroll og vurdering av igangsetting på termindato er ikke et like godt valg når det gjelder reduksjon av risiko for dødt barn. Ts har krav på medbestemmelse mellom ulike forløsningsmetoder - regner med at du får tilbud om enten ks eller igangsetting i uke 39. 

Anonymkode: 249e5...00f

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du heller blir vurdert for igangsettelse istedet for keisersnitt. Jeg har opplevd dødfødsel, keisersnitt var aldri et alternativ verken for barnet som døde eller barna som kom etterpå.

Anonymkode: 8c5a1...29b

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker du heller blir vurdert for igangsettelse istedet for keisersnitt. Jeg har opplevd dødfødsel, keisersnitt var aldri et alternativ verken for barnet som døde eller barna som kom etterpå.

Keisersnitt er sjelden et tilbud ved dødfødsel, ettersom det regnes som en skade for kvinnen å ta keisersnitt fremfor å føde vaginalt. Hvis man har levende barn i magen er keisersnitt et tilbud som er ekstremt vanskelig for sykehusene å nekte, ettersom keisersnitt er best for barnet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Og dette er jo ikke angst. Det er redsel. Du er redd.  Helt greit det. Jeg var og redd for dette. Men vi må slutte å misbruke ordet angst. Redsel gir typisk sånne symptomer som fysisk kvalme. 

Det har gått fra å være redsel til angst. Jeg har ikke delt alle detaljer her, men jeg misbruker ikke ordet angst, jeg bruker ordet av en grunn. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Trenger selvfølgelig ikke være KS, jeg ønsker helst vaginal fødsel, men trodde å bli satt igang pga slikt var helt uaktuelt, derfor tenkte jeg at KS var en mulighet. Skal snakke med jordmor om det, men jeg spurte om andres erfaringer, ikke meninger og synsinger rundt om det er angst eller ikke

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Si det som det er. Fortell om dine følelser og tanker. 

Jeg har heller ikke fødselsangst eller redd for fødsel, men for andre typer inngripende som tang, sugekopp, drypp etc - etter tidligere opplevelser.

Var på samtale på sykehuset og fikk innvilget planlagt KS der uten noe problem. 

Det er ikke jordmor på samtalen nå som avgjør, det er en fødselslege som tar avgjørelsen til syvende og sist. 

Du kan få igangsettelse også, men det kan for mange være tyngre for kroppen enn naturlig fødsel. Men snakk med jordmor. Vær ærlig og ta det som det kommer derfra. 

Anonymkode: 57506...dff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Keisersnitt er sjelden et tilbud ved dødfødsel, ettersom det regnes som en skade for kvinnen å ta keisersnitt fremfor å føde vaginalt. Hvis man har levende barn i magen er keisersnitt et tilbud som er ekstremt vanskelig for sykehusene å nekte, ettersom keisersnitt er best for barnet. 

I hvilke tilfeller tenker du keisersnitt er best for barnet og hvilken kunnskap bygger du denne påstanden på?

Anonymkode: fc27f...b84

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I hvilke tilfeller tenker du keisersnitt er best for barnet og hvilken kunnskap bygger du denne påstanden på?

Anonymkode: fc27f...b84

Tror hun egentlig mente at keisersnitt innebærer mindre risiko for barnet?

Noen ganger er det selvfølgelig også best for barnet å bli tatt ut med KS. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror hun egentlig mente at keisersnitt innebærer mindre risiko for barnet?

Noen ganger er det selvfølgelig også best for barnet å bli tatt ut med KS. 

Er mye risikoer for baby ved ks også, det at ks er det tryggeste stemmer bare i noen tilfeller. De har mye større risiko for å få wet lungs blant annet

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har levende barn i magen er keisersnitt et tilbud som er ekstremt vanskelig for sykehusene å nekte, ettersom keisersnitt er best for barnet. 

Når har det noengang vært det? Jeg er ikke i mot keisersnitt i det hele tatt, er 100% for at det er et valg som skal være mulig for kvinner. Men jeg forstår ikke utsagnet ditt? Vi har jo masse forskning som viser at vaginal fødsel er bedre for helsen til barn enn å fødes via keisersnitt. Barn født via keisersnitt har jo høyere risiko for flere autoimmune sykdommer, astma, laktoseintoleranse, osv, osv.

Anonymkode: d1185...fdf

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke kjøpe deg et stetoskop og følge med på hjerteslagene da?

Anonymkode: 05196...692

AnonymBruker
Skrevet

Bedre med en doppler isåfall, men det er uansett ikke anbefalt å bruke siden hjerteslag ikke nødvendigvis betyr at baby har det bra. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Regner med du mener "dersom" og ikke "ettersom", hvis ikke ville jo alle barn bli forløst med keisersnitt. Keisersnitt i TS sitt tilfelle vil jeg tro er vanskelig å argumentere for dersom det "kun" er frykt som gjør at hun ønsker å føde før termin, og ikke en reell risiko for at barnet dør før fødsel. Jeg hadde/har også frykt for nok en dødfødsel, men likevel har aldri keisersnitt vært et tema. Jeg har fått blodfortynnende for å forebygge morkakesvikt og hyppige vekstkontroller, samt tilbud om igangsettelse to uker før termin. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det forhindrer jo ikke at baby dør

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Regner med du mener "dersom" og ikke "ettersom", hvis ikke ville jo alle barn bli forløst med keisersnitt.

Ville alle barn blitt forløst med keisersnitt hvis helsevesenet vedkjente seg at planlagt keisersnitt i uke 39+0 er bedre for barnet enn å vente på evt vaginal fødsel, senere induksjon eller senere keisersnitt? Tror du det er nok operasjonssaler til det? Hva skal jordmødrene finne på? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...