Xmasclovn Skrevet 13. mai #1861 Skrevet 13. mai Visla skrev (38 minutter siden): Å da har hun svidd av over 6000kr på hageputer (og fremtidige hageputer🥹) fordi det var så godt tilbud. Samme dag som hun hentet stoff for et par tusen kroner for å sy sine egne! hun trenger virkelig økonomisk hjelp. Hun har ikke jobb, og vet ikke hvor lenge hub er sykemeldt. Greit hun får sikkert bra betalt nå siden hun får betalt «gammel lønn» .+ vakter hun skulle tatt, men det må føles usikkert fremover. Mette-math kalles vel sånt der… 2
Moongirl Skrevet 13. mai #1862 Skrevet 13. mai Hun har tydeligvis ingen økonomiske bekymringer med den shoppingen der!!😳😳 Vet ikke om man skal le eller grine...mangler bare iskremmaskinen og slushmaskinen som hun har såå lyst på, da!😬 1
Justlooking Skrevet 13. mai #1863 Skrevet 13. mai firetoen skrev (2 timer siden): Vinterdekk vil jeg tro, "ingen" bruker piggdekk i Bergen Antar vinterdekk. Kjørte selv piggdekk i tidligere år med begrense frist. Har kjørt i mange år med piggfritt, men må innrømme at for første gang hsr jeg ikke byttet enda. Fordi jeg må kjøpe nye sommerdek og har ikke prioritert å finne ut av det i en travel hverdag
Gjest SøtSuppe Skrevet 14. mai #1864 Skrevet 14. mai skruf skrev (På 12.5.2025 den 16.59): Psykiateren hun begynte hos ang utredning for ADHD sa jo rett ut til Mette at det var dumt av henne å si opp den faste jobben rett før utredning (var forsåvidt også flere her + på snap som sa det samme) Psykiatere har grunnutdanning som lege med spesialisering innen psykiatri og kan sykemelde. Så at Mette ble sykemeldt rett før oppsigelsestiden var over er jeg ikke overrasket over pga det var økonomisk smart. Siden Mette sa opp jobben rett før utredning så tviler jeg på at å sykemelde Mette rett før oppsigelsestiden var over var Mette sin ide, mtp at Mette selv fortalte at psykiateren hadde sagt ved første time at det var dumt av henne å si opp. Mtp det økonomiske så var det smart at hun ble sykemeldt rett før siste arbeidsdag. Hun er alene med to mindreårige barn, har hus og bil og som alle faste utgifter. Så hvorfor være økonomisk usmart å få mindre utbetalt hvis hun ikke må? Ser at mange misforstår det å være sykemeldt, samt kroniske sykdommer. Bare pga man er sykemeldt så innebærer det ikke at man må ligge rett ut på sofaen dagen lang. Det har ingen godt av; frisk eller syk. Mette er sykemeldt pga hun gjennom, hele barndommen, ungdomstiden og voksenlivet frem til nå gått med udiagnostisert og derfor også ubehandlet ADHD. Alle er såklart ulike og finner seg ulike måter for å mestre livet når man ikke får diagnosen før o voksen alder Fikk selv samme diagnose da jeg akkurat hadde bikket 40, og selv om alt utad tilsynelatende såg bra ut; lykkelig gift i 19 år (vært sammen enda lengre og har et barn sammen) med en mann (som jeg aldri kommer til å slutte å elske) med høy utdanning og en respektabel jobb, god utdanning selv også og en god jobb jeg trivdes i frem til jeg ble syk, to barn som har hatt en god og lykkelig barndom og som har skikket seg vel der eldste nå er ferdig med master og er i jobb, og yngste er i gang med høyere utdanning nå (eldste fikk jeg da jeg var veldig ung, så derfor litt høy aldersforskjell mellom de, og jeg begynte og fullførte høyere utdanning som ung alenemor’ Vi har hus, som vi kjøpte rett etter bryllupet, bil, båt…….jeg var t.o.m alene med begge barna i to år da mannen min måtte bo i en annen by pga spesialisering via jobb. Og; vi har ikke familie her vi bor, hverken fra mannen min sin side eller min. Alt dette med en udiagnostisert ADHD. Utad ser alt perfekt ut, men det har kostet. Ikke bokstavelig talt penger, men det å gå i så mange år med en ADHD-diagnose som ikke er diagnosert og dermed heller ikke behandlet er tøft. Før så ble ADHD sett på noe som rammet gutter, dermed ble symptomene på ADHD lagt som kriterier for diagnosen ut i fra det. Men jenter/.kvinner har andre symptomer. Mange voksne kvinner har feks feilaktig blitt diagnostisert med angst. Gått på antidepressiva uten effekt, og ofte blitt uføretrygdet pga angst uten å faktisk ha angst men ADHDA. Før så ble den varianten som rammer flest kvinner kalt for ADD. Dvs den H`en i ADHD viser seg ikke som i fysisk hyperaktivitet, men i stedet indre uro. En annen ting er at dessverre så henger det flink-pike-syndromet igjen og gjennom et liv så lærer jenter/.kvinner seg å maskere symptomer på ADHD. Det er det jeg mener med det jeg skrev om at livet mitt tilsynelatende har sett perfekt ut utad, men det har kostet. Dvs man maskerer symptomer, tar seg sammen og finner feil type knagger for å komme seg igjennom dagene. Dette er utmattede, og man møter veggen, gang på gang. Andre symptomer er overtenking og overanalysering av den minste ting. Igjen; utmattende. Det er også et begrep som heter ADHD-overwhelming. Dvs ting hoper seg opp, og man klarer ikke å sette i gang, nettopp pga alt blir overveldende. Har man feks en fridag og planlegger alt man skal gjøre, også ender man med å ikke få gjort noe. Dette har vi gang på gang sett hos Mette, og det har blitt skrevet og kommentert her at hun må fullføre en ting før hun begynner på neste prosjekt. Men har man ADHD og ikke er medisinert for det så er det ikke samme strukturen i hodet som hos de som er medisinert eller som ikke har ADHD. En annen ting som også er typisk ADHD er feks at man lommer på at man har lyst å lære seg å tegne/male. De fleste kjøper da ei skissebok og et sett med blyanter, mens de med ADHD går all in og kjøper flere lerreter, akvarellpapir, akvarellmaling, en haug med pensler, staffeli osv. Også blir det gjerne liggende. Jeg ser i allefall en positiv fremgang hos Mette nå som hun har fått diagnose og medisiner ved at hun nå jobber strukturert og en ting om gangen. Hun begynte med det forefallende utendørs med vask av tak, hus og platting, og hun har jobbet jevnt og strukturert i hagen. Når det er i mål så er planen å fortsette innendørs. I tillegg så ser man veldig godt at hun har mere energi og livsglede nå, og det går ikke på at hun er sykemeldt. Hun var sykemeldt i fjor også, men da fikk hun ikke utført noen av prosjektene sine. Nettopp pga det ble for overveldende til at hun klarte å komme i gang. Hun er også mye mere ute på tur med barna, noe det også skortet på før. Hun tenker også mere fornuftig og er ikke like impulsiv økonomisk som hun var før Og igjen; den der «hun er sykemeldt men klarer å jobbe i hagen, da hadde hun sikkert klart å jobbe også» er noe av det dummeste jeg hører. For det første så har aldri Mette sagt at hun aldri kommer til å jobbe igjen, For det andre så innebærer ikke at hun er sykemeldt nå pga utredning, dosejustering og sikkert samtaleterapi for å lære seg nye møter å mestre livet på at hun ikke kan jobbe i hagen, gå tur eller gjøre noe fysisk, Det er Ingenting fysisk som feiler Mette, og om hun så hadde vært sykemeldt pga noe fysisk så hadde hun heller ikke hatt godt av å ligge dagen lang på sofaen pg fordømmende blikk, eller og fordømmende kommentarene og derfor må gjøre ingenting for å forsvare sykemeldingen Det å gjøre ting som gir livsglede, om man så er sykemeldt eller uføretrygdet er så utrolig viktig for livskvaliteten! Jeg er feks uføretrygdet pga uhelbredelig kreft, men selv om formen er betydelig reduserer og jeg klarer ikke så mye tunge fysiske ting så prioriterer jeg å gå, ikke så lenge, turer i skauen flere ganger i uken, eller å stelle på med det lille drivhuset mitt. Selv om jeg etter å ha gått tur vet at smertene forverres, jeg må ta smertestillende og som oftest noen timer rett ut i senga så prioriterer jeg å gå tur. Ikke bare pga jeg alltid har vært et friluftsmenneske, men pga å gå tur, uten musikk på øret, gjør så utrolig godt mentalt sett. Ikke minst så gir det livskvalitet. Men det at jeg går tur betyr ikke at jeg ville vært frisk nok til å jobbe noen timer hver dag, eller at kreften ikke er like alvorlig. Å klare å komme seg ut i frisk luft er ifg alle legene jeg har snakket med så utrolig viktig! Uansett om det er pga noe fysisk eller mentalt som gjør at man ikke er i jobb. Så å «ta» Mette for at hun har unnagjort forefallende arbeid ute på hus og hage, og man ser hvor kjekt hun har det og at hun har en helt annen livsgnist nå blir for dumt. Det var kritikk da hun ikke gjorde noe før utredning og medisiner, og jammen er det kritikk nå også pga hun gjør unna forefallende i hagen og tydeligvis koser seg med det. Veldig bra innlegg. Noen kritiserer absolutt alt hun foretar seg. Ikke driver hun uredelig reklame, hun er bare seg selv. Det er så bra at hun får hjelp og blir medisinert, og at sosionom skal hjelpe henne med økonomien.. Det som «bekymrer» meg at det koster å ha hus - plutselig må taket skiftes pga vannlekkasje osv. Det blir fort en 3-400 000. Hun bor i et populært strøk, så det blir sikkert ikke vanskelig å selge om hun må. Kjøpere fikser fort opp i uferdige ting.
Jannepåvannet Skrevet 19. mai #1865 Skrevet 19. mai Dagens snap viser et inngangsparti som ikke ser ut i måneskinn . Jeg forstår mer og mer av den dama nå, feks det at hun kan ha flere meter med oppvask på kjøkken ganske ofte 5
M_z Skrevet 19. mai #1866 Skrevet 19. mai Jannepåvannet skrev (16 minutter siden): Dagens snap viser et inngangsparti som ikke ser ut i måneskinn . Jeg forstår mer og mer av den dama nå, feks det at hun kan ha flere meter med oppvask på kjøkken ganske ofte Ja.. syns synd i sønnen som vil det skal være pri2, mens M heller vil gjøre andre ting.. jeg forstår godt at et ryddig inngangsparti frister mer enn å bruke penger for å bygge en levegg! Hvis M er flau av å vise det frem, tenk hva sønnen er når han har venner med hjem 2 3
Gjest SøtSuppe Skrevet 19. mai #1867 Skrevet 19. mai M_z skrev (1 time siden): Ja.. syns synd i sønnen som vil det skal være pri2, mens M heller vil gjøre andre ting.. jeg forstår godt at et ryddig inngangsparti frister mer enn å bruke penger for å bygge en levegg! Hvis M er flau av å vise det frem, tenk hva sønnen er når han har venner med hjem Jeg fatter ikke, ikke for mitt bare liv, at dere kan kritisere henne når det kommer til barna. Husk at gutten også har en far som har han 50% - det finnes ikke synd i det barnet. Lillejenta høres ut som en glad unge som får masse oppmerksomhet. Jeg ser også at huset er et oppussingsprosjekt, at veldig mye må gjøres - men hun sitter tross alt med en enebolig på en stor tomt i et bra strøk. Mye av Mette sin adferd kan tilskrives til nå en ubehandlet ADHD, og jeg tror og håper for hennes del at hun klarer å endre impulskjøp ol.
Xmasclovn Skrevet 20. mai #1868 Skrevet 20. mai (endret) M_z skrev (15 timer siden): Ja.. syns synd i sønnen som vil det skal være pri2, mens M heller vil gjøre andre ting.. jeg forstår godt at et ryddig inngangsparti frister mer enn å bruke penger for å bygge en levegg! Hvis M er flau av å vise det frem, tenk hva sønnen er når han har venner med hjem Hvis det våges å ha med venner hjem? Det er noen pappaer i bildet der også så det er kanskje der vennene heller kommer på besøk… Endret 20. mai av Xmasclovn Endret ordlyd 3
Anneisabell Skrevet 20. mai Forfatter #1869 Skrevet 20. mai Xmasclovn skrev (1 time siden): Hvis det våges å ha med venner hjem? Det er noen pappaer i bildet der også så det er kanskje der vennene heller kommer på besøk… Det inngangspartiet hadde man tatt ganske raskt hvis man la fra seg tlf og ikke gjorde alt med en hånd, hvem gidder å høre hver en detalj om hennes nye liv? Jeg tæpper og tæpper. Vil tro det også nesten er gratis og fixe den siden, så er helt enig med hennes sønn. 3
Xmasclovn Skrevet 21. mai #1870 Skrevet 21. mai Anneisabell skrev (22 timer siden): Det inngangspartiet hadde man tatt ganske raskt hvis man la fra seg tlf og ikke gjorde alt med en hånd, hvem gidder å høre hver en detalj om hennes nye liv? Jeg tæpper og tæpper. Vil tro det også nesten er gratis og fixe den siden, så er helt enig med hennes sønn. Det er mye av rotet og «prosjektene» hennes som hadde gått raskt hvis hun bare gjorde seg ferdig, eller var litt organisert. Hun får det i følge seg selv til på jobb, så hvorfor ikke hjemme? Vent da, ADHD var det ja… Trist at hun ikke hører på sønnen som hun sier er mer fornuftig. Noe han åpenbart er. Utekjøkken og sy sofaputer er luksus og sånn du syssler med når alt annet som må gjøres er ferdig og ryddet. 4
Moongirl Skrevet 21. mai #1871 Skrevet 21. mai Herregud...utekjøkken rett utenfor kjøkkenet er ikke nødvendig!! Sånt bruker man tid og penger på når man er godt i pluss på energi og bankkonto, og når nødvendigheter er gjort! Det rekkverket ser ikke ut, så der trengs det vask og maling før det råtner helt!! 5
Vintermåne Skrevet 21. mai #1872 Skrevet 21. mai Jeg skjønner ikke helt hvorfor hun hver dag forteller i detalj hva hun skal gjøre i dag - det er jo ikke som om det er noe spennende- eller noen hensikt i å bruke vinter og votter på å fortelle «først skal jeg rense tskrenne, så skal jeg spyle den veggen og den veggen, så skal jeg rydde søppel, så skal jeg hente pakke, så skal jeg hente barn « osv osv - HVER DAG…. 😵💫 hvem er dette interresant for liksom? Jeg synes forøvrig det evinnelige «medikament» pratet - men inngående om dosering, virkning, tidspunkter osv osv - IKKE har noe på en offentlig snap å gjøre!!! 10
Anneisabell Skrevet 21. mai Forfatter #1873 Skrevet 21. mai Vintermåne skrev (43 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt hvorfor hun hver dag forteller i detalj hva hun skal gjøre i dag - det er jo ikke som om det er noe spennende- eller noen hensikt i å bruke vinter og votter på å fortelle «først skal jeg rense tskrenne, så skal jeg spyle den veggen og den veggen, så skal jeg rydde søppel, så skal jeg hente pakke, så skal jeg hente barn « osv osv - HVER DAG…. 😵💫 hvem er dette interresant for liksom? Jeg synes forøvrig det evinnelige «medikament» pratet - men inngående om dosering, virkning, tidspunkter osv osv - IKKE har noe på en offentlig snap å gjøre!!! Nei som jeg skrev litt lengre opp her, hva er vitsen. Og medisiner er så unødvendig og dele slik hun gjør. Hun har en forferdelig kjedelig snap kanal og jeg bare tæpper fort igjen i håp om at det kanskje dukker opp noe interessant, hun blir nok aldri en stor gul snap stjerne som hun selv drømmer om 1
M_z Skrevet 22. mai #1874 Skrevet 22. mai «Har så så mye å gjøre, skikkelig stresset over alt hun må rekke, Ågud hun har ikke tid til alt!!» *setter seg ned for å strikke* 1
YNWA_1 Skrevet 22. mai #1875 Skrevet 22. mai Vintermåne skrev (15 timer siden): Jeg skjønner ikke helt hvorfor hun hver dag forteller i detalj hva hun skal gjøre i dag - det er jo ikke som om det er noe spennende- eller noen hensikt i å bruke vinter og votter på å fortelle «først skal jeg rense tskrenne, så skal jeg spyle den veggen og den veggen, så skal jeg rydde søppel, så skal jeg hente pakke, så skal jeg hente barn « osv osv - HVER DAG…. 😵💫 hvem er dette interresant for liksom? Jeg synes forøvrig det evinnelige «medikament» pratet - men inngående om dosering, virkning, tidspunkter osv osv - IKKE har noe på en offentlig snap å gjøre!!! Flåsete av meg 🙈, men veldig interessant med den detaljerte handlelisten også 😅
Margit777 Skrevet 22. mai #1876 Skrevet 22. mai Nussepus skrev (På 30.4.2025 den 16.45): Hun burde skamme seg. Men hun hadde sikkert ikke gått til dyrlegen selv om katten var åpenbart syk. Det hadde hun vel ikke prioritert penger på. Bedre å bestille mat og skylde alt på ADHD. Bare unger som skylder på ADHDen, ikke voksne folk. 1
hvaduikkeser Skrevet 22. mai #1877 Skrevet 22. mai Margit777 skrev (1 time siden): Bare unger som skylder på ADHDen, ikke voksne folk. Han ene som er med på Fra bølle til bestevenn skylder på ADHD, så noen voksne gjør det ja. 2
Anneisabell Skrevet 23. mai Forfatter #1878 Skrevet 23. mai Vintermåne skrev (På 21.5.2025 den 21.33): Jeg skjønner ikke helt hvorfor hun hver dag forteller i detalj hva hun skal gjøre i dag - det er jo ikke som om det er noe spennende- eller noen hensikt i å bruke vinter og votter på å fortelle «først skal jeg rense tskrenne, så skal jeg spyle den veggen og den veggen, så skal jeg rydde søppel, så skal jeg hente pakke, så skal jeg hente barn « osv osv - HVER DAG…. 😵💫 hvem er dette interresant for liksom? Jeg synes forøvrig det evinnelige «medikament» pratet - men inngående om dosering, virkning, tidspunkter osv osv - IKKE har noe på en offentlig snap å gjøre!!! Nei som jeg skrev litt lengre opp her, hva er vitsen. Og medisiner er så unødvendig og dele slik hun gjør. Hun har en forferdelig kjedelig snap kanal og jeg bare tæpper fort igjen i håp om at det kanskje dukker opp noe interessant, hun blir nok aldri en stor gul snap stjerne som hun selv drømmer om
Anneisabell Skrevet 23. mai Forfatter #1879 Skrevet 23. mai Fikk feil melding når hun skulle legge inn kort på en parkerings app og noen snapper senere var kortet borte på dag to, så hun skjønte ikke hvordan hun kunne få betalt for diesel. Ok hva er rett da Mette? Hadde jeg vært så distré hadde jeg blitt redd meg selv 3
Minipilla Skrevet 23. mai #1880 Skrevet 23. mai Godt å se at økonomien har ordnet seg. Bestilte stoff til å sy puter for som ikke var så billig…for så å kjøpe nye puter likevel til syv tusen var det vel? Så spises det ute 1-2 ganger i uka (levering på døren eller hente med hjem) og i dag er det Vannkanten og så Peppes som sikkert totalt kommer på et par tusen. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå