Gå til innhold

Mette Ask

Anneisabell

Anbefalte innlegg

Mette har ubetalte regninger som haster, og leter etter jobber i facebookgrupper.

Samtidig vurderer hun «gratis» Danmarkstur med ungene.
Har hun allerede glemt hvor dyre de to forrige så-og-si-gratis-turene hennes ble fordi det gikk penger til alt annet enn selve billetten? 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Illusen skrev (5 minutter siden):

Mette har ubetalte regninger som haster, og leter etter jobber i facebookgrupper.

Har hun allerede glemt hvor dyre de to forrige så-og-si-gratis-turene hennes ble fordi det gikk penger til alt annet enn selve billetten? 

Har jo ADHD vet du så eier ikke selvkontroll. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illusen skrev (1 time siden):

Hvem vedder på at hun bestiller den turen, og tar med seg kjølebag med mat, slik noen tipset, for å spare penger. Men likevel ender med «å ha brukt for mye» fordi det var «vanskelig» å si nei til barna på alt dilldallet de ville kjøpe der.

🙋‍♀️

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xmasclovn skrev (2 timer siden):

Hvem vedder på at hun bestiller den turen, og tar med seg kjølebag med mat, slik noen tipset, for å spare penger. Men likevel ender med «å ha brukt for mye» fordi det var «vanskelig» å si nei til barna på alt dilldallet de ville kjøpe der.

🙋‍♀️

Hvis hu er så dum, så kan hu snart ikke henge dette på adhd knaggen..da må det opprettes en ny knagg som heter dum . Sorry

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anneisabell skrev (6 timer siden):

Hvis hu er så dum, så kan hu snart ikke henge dette på adhd knaggen..da må det opprettes en ny knagg som heter dum . Sorry

Slik dumskap burde være en egen diagnose…

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå tror hun ikke hun fikk jobben hun søkte på, siden hun ikke har hørt noe enda, og er lei seg fordi hun tror at tråder som dette er årsaken. 
Jeg vil heller tro at står det mellom flere dyktige søkere ( for jeg er helt sikker på at hun vil gjøre en god jobb), så er en som deler såpass detaljert om manglende styring på livet sitt, økonomisk og mentalt, en som lettere velges bort da. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette- siden du leser her; 

I en ansettelsesprosess til fast stilling er det klare retningslinjer fra arbeidstaker- rettelse; arbeidsgiver  - det går på best kompetanse og erfaring aller først- de ser etter den med best kompetanse ift det de spurte etter i utlysningen. Regner med at det også var en tillitsvalgt med på intervjuet- de skal også passe på st ansettelsesprosessen går riktig for seg. 
Det går ikke på «hva de følte i intervju situasjonen» først og fremst - eller hva de har lest om deg her på KG 

selv om personlig egnethet også teller 

Du kan be om utvidet søkerliste når du søker på stillingen, hvertfall hvis det er kommunal stilling - da kan du se hvilke andre som har søkt på jobben og deres kompetanse. 

Dersom noen har bedre kompetanse og/ eller lengre relevant erfaring - skal de bli innstilt før deg- sånn er reglene 😅 

Uansett, det har lenge vært kjent at det man foretar seg på nett blir værende- og at man bør være oppmerksom på det ift fremtidige jobbsøknader osv 

Endret av Vintermåne
Endret fra arbeidstaker til arbeidsgiver
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintermåne skrev (18 minutter siden):

Mette- siden du leser her; 

I en ansettelsesprosess til fast stilling er det klare retningslinjer fra arbeidstaker - det går på best kompetanse og erfaring aller først- de ser etter den med best kompetanse ift det de spurte etter i utlysningen. Regner med at det også var en tillitsvalgt med på intervjuet- de skal også passe på st ansettelsesprosessen går riktig for seg. 
Det går ikke på «hva de følte i intervju situasjonen» først og fremst - eller hva de har lest om deg her på KG 

selv om personlig egnethet også teller 

Du kan be om utvidet søkerliste når du søker på stillingen, hvertfall hvis det er kommunal stilling - da kan du se hvilke andre som har søkt på jobben og deres kompetanse. 

Dersom noen har bedre kompetanse og/ eller lengre relevant erfaring - skal de bli innstilt før deg- sånn er reglene 😅 

Uansett, det har lenge vært kjent at det man foretar seg på nett blir værende- og at man bør være oppmerksom på det ift fremtidige jobbsøknader osv 

Som du sier, det er retningslinjer.  Man legger hvertfall ikke hovedvekt på hva man evt leser her inne, men kan jo være sånn at noen følger på snap og danner seg et bilde, selv om også det selvsagt ikke teller mer enn kompetanse og hva stillingen har av andre krav I forhold til utdanning og erfaring.  Men nok en grunn til å ikke dele " alt" offentlig tenker jeg da

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke på at hun er både blid og hyggelig, men hun må være veldig enkel. Hun er i en jobbsøkersituasjon og de fleste søker etter strukturerte, ansvarsbevisste medarbeidere.

Mette legger ut, nå helt nylig, at hun har kjøpt et kjøkken på avbetaling med Ikanobank som hun har glemt å betale og det har derfor blitt sendt til inkasso. Og dette legger hun ut flere steder, kanskje i håp om å få sympati og bli tilbudt noen små oppdrag som kan hjelpe henne. Men det ødelegger så mye for henne og hun må jo være mindre intelligent hvis hun ikke forstår det. Sånne ting holder man unna offentligheten.

Og dette er jo bare en brøkdel av hva hun har lagt ut de siste årene av ting som vil ødelegge for henne. Men dette med kjøkkenet som har gått til inkasso er faktisk nå nylig, mens hun står i en situasjon hvor hun søker nye jobber og det viser ikke akkurat en ansvarlig og strukturert person. Hun kan ikke skylde på Google. For det som kommer opp der er hva hun selv har lagt ut.

Og nå i helgen har hun barnefri, men har ikke penger til diesel så derfor kan hun ikke kjøre Foodora 🙈.

Og Mette; det heter ikke Fondora! Det heter Foodora!

Endret av Lunabelle
  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (3 timer siden):

Ja nå tror hun ikke hun fikk jobben hun søkte på, siden hun ikke har hørt noe enda, og er lei seg fordi hun tror at tråder som dette er årsaken. 
Jeg vil heller tro at står det mellom flere dyktige søkere ( for jeg er helt sikker på at hun vil gjøre en god jobb), så er en som deler såpass detaljert om manglende styring på livet sitt, økonomisk og mentalt, en som lettere velges bort da. 

Tråder som dette er årsaken?! Hahahah😂

Ikke hvordan hun gjennomførte intervju?

Ikke hennes CV og søknad?

Ikke det at andre søkere kan ha vært mer kvalifisert?

Ikke det at hun legger ut hele det kaotiske livet sitt ufiltrert på nett og med det velger å drite seg ut?

Ikke det at en noe dårlig arbeidsmoral skinner gjennom i alle klagesnpper?

Så det er ikke nærliggende å tro at kanskje noe av det ovennevnte, eller lignende, har større del av skylda enn forum?😂 

Ellers Mette, dersom du oppriktig tror at forum har skylda, så er det jo bare å slutte å brette ut livet som igjen gir deg rampelys på forum. Vet at det er vanskelig, siden du da ikke kan få oppmerksomheten du craver og trenger. Du kan ikke viser deg frem for å bli sett, men samtidig ønske at «vi» lar deg være i fred.

Endret av Xmasclovn
Skrivefeil
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært på snap i dag og derfor ikke fått med meg hva hun har lagt ut, men hvis hun tror at det er denne tråden sin feil hvis hun ikke får den faste stillingen så tviler jeg på at det stemner..

Har selv jobbet i helsevesenet, og i min første jobb som nyutdannet så ble jeg ansatt i ei 25% fast stilling. Etterhvert ble det ledig ei 50% fast, som flere av oss som var ansatt i lave stillinger på avdelingen søkte på. Jeg ble den heldige som fikk den nye stillingen, og mye av årsaken til det var nok at jeg hadde lengre ansiennitet enn de andre, jeg tok mange ekstravakter, faglig dyktig og sa sjeldent nei. I tillegg skilte jeg mellom jobb og privat: hverken avd.leder, kolleger eller pasienter kunne lese om livet mitt på nett. Og; i tillegg til at vi som allerede var fast ansatt så kom det også søknader fra folk som ikke jobbet på avdeling, og det var en regel om at faste ansatte i lave stillinger ble prioritert før søkere som ikke jobbet på avdeling. Det er dessverre fortsatt lave stillinger i helsevesenet, så jeg vil tro at en som allerede er fast ansatt i ei lav stilling rykket opp og ble ansatt i den utlyste 50%-stillingen. Selv om man ansetter allerede faste ansatte opp i ei høyere stilling så er man likevel pliktig til å utlyse ei ledig stilling.

Dessverre så tror jeg ikke det taler til Mette sin fordel at hun f.eks. gjorde en greie ut av at hun ikke ønsket å vaksinere seg mot covid, og fremhevet at hun jobbet med pasienter i helsevesenet; dette da covid var nytt, på sitt verste med full lockdown, og helsepersonell ble prioritert da vaksinen kom, da det var nettopp helsepersonell som sto i første rekke for å bli utsatt for smitte og bringe smitte videre. Hun presiserte at det var greit for sjefen hennes at hun var i mot vaksinen. Dette stilte hun opp med i avisa, med navn og bilde. I etterkant så har hun moderert seg noe og sagt at vaksinen føltes ikke riktig der og da, men at hun ikke er motstander.

Vil tro de fleste som skal ansette noen tar et søk på Google, ikke bare et jobbintervju. Og selv om Mette ikke blogger lengre så er det nå engang sånn at det som ligger ute om deg på nett forsvinner ikke. Hun bør heller tenke over hva hun sa og fremstille seg under intervjuet. Det lønner seg f.eks. ikke å legge ut om at det er pga hvordan man har det mentalt og at en 8-16 jobb ga henne knekken og derfor sa hun opp jobben hun hadde. Eller at der blir vanskelig å jobbe natt, men det kommer sikkert til å ordne seg.. Fremstår man som rotete og viser ustabilitet på et jobbintervju så blir man avskrevet fort.

Uansett så tror jeg at hovedgrunnen hvis hun ikke får jobben er pga det er noen som allerede er ansatt i ei lavere stilling som får den.

Og jeg håper virkelig ikke hun drar på dette gratis-cruiset. Selv om hun låner seg en kjølebag til mat så tviler jeg på at hun ikke kommer til å bruke ett øre. Det er garantert noe barna har lyst på, de skal være en dag i land før båten går i retur; skal de bare gå å slenge rundt å se og ikke kjøpe noe som helst? Og hvor koselig blir det å sitte i lugaren og spise kald middag fra kjølebagen?

Mette hadde allerede vært fornuftig og bestemt seg for å avslå dette tilbudet; da synes jeg det er dårlig gjort av følgere som vet at hun sliter økonomisk og straks står uten jobb+karenstid på 18 uker før hun får ledighetstrygd pga hun selv sa opp jobben.

Når hun endelig tar ei fornuftig beslutning så ikke sett henne på andre tanker! 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (12 minutter siden):

Jeg har ikke vært på snap i dag og derfor ikke fått med meg hva hun har lagt ut, men hvis hun tror at det er denne tråden sin feil hvis hun ikke får den faste stillingen så tviler jeg på at det stemner..

Har selv jobbet i helsevesenet, og i min første jobb som nyutdannet så ble jeg ansatt i ei 25% fast stilling. Etterhvert ble det ledig ei 50% fast, som flere av oss som var ansatt i lave stillinger på avdelingen søkte på. Jeg ble den heldige som fikk den nye stillingen, og mye av årsaken til det var nok at jeg hadde lengre ansiennitet enn de andre, jeg tok mange ekstravakter, faglig dyktig og sa sjeldent nei. I tillegg skilte jeg mellom jobb og privat: hverken avd.leder, kolleger eller pasienter kunne lese om livet mitt på nett. Og; i tillegg til at vi som allerede var fast ansatt så kom det også søknader fra folk som ikke jobbet på avdeling, og det var en regel om at faste ansatte i lave stillinger ble prioritert før søkere som ikke jobbet på avdeling. Det er dessverre fortsatt lave stillinger i helsevesenet, så jeg vil tro at en som allerede er fast ansatt i ei lav stilling rykket opp og ble ansatt i den utlyste 50%-stillingen. Selv om man ansetter allerede faste ansatte opp i ei høyere stilling så er man likevel pliktig til å utlyse ei ledig stilling.

Dessverre så tror jeg ikke det taler til Mette sin fordel at hun f.eks. gjorde en greie ut av at hun ikke ønsket å vaksinere seg mot covid, og fremhevet at hun jobbet med pasienter i helsevesenet; dette da covid var nytt, på sitt verste med full lockdown, og helsepersonell ble prioritert da vaksinen kom, da det var nettopp helsepersonell som sto i første rekke for å bli utsatt for smitte og bringe smitte videre. Hun presiserte at det var greit for sjefen hennes at hun var i mot vaksinen. Dette stilte hun opp med i avisa, med navn og bilde. I etterkant så har hun moderert seg noe og sagt at vaksinen føltes ikke riktig der og da, men at hun ikke er motstander.

Vil tro de fleste som skal ansette noen tar et søk på Google, ikke bare et jobbintervju. Og selv om Mette ikke blogger lengre så er det nå engang sånn at det som ligger ute om deg på nett forsvinner ikke. Hun bør heller tenke over hva hun sa og fremstille seg under intervjuet. Det lønner seg f.eks. ikke å legge ut om at det er pga hvordan man har det mentalt og at en 8-16 jobb ga henne knekken og derfor sa hun opp jobben hun hadde. Eller at der blir vanskelig å jobbe natt, men det kommer sikkert til å ordne seg.. Fremstår man som rotete og viser ustabilitet på et jobbintervju så blir man avskrevet fort.

Uansett så tror jeg at hovedgrunnen hvis hun ikke får jobben er pga det er noen som allerede er ansatt i ei lavere stilling som får den.

Og jeg håper virkelig ikke hun drar på dette gratis-cruiset. Selv om hun låner seg en kjølebag til mat så tviler jeg på at hun ikke kommer til å bruke ett øre. Det er garantert noe barna har lyst på, de skal være en dag i land før båten går i retur; skal de bare gå å slenge rundt å se og ikke kjøpe noe som helst? Og hvor koselig blir det å sitte i lugaren og spise kald middag fra kjølebagen?

Mette hadde allerede vært fornuftig og bestemt seg for å avslå dette tilbudet; da synes jeg det er dårlig gjort av følgere som vet at hun sliter økonomisk og straks står uten jobb+karenstid på 18 uker før hun får ledighetstrygd pga hun selv sa opp jobben.

Når hun endelig tar ei fornuftig beslutning så ikke sett henne på andre tanker! 

Vel skrevet, og spesielt det siste. 
Det er så mange rasjonelle grunner til at man ikke får en jobb, at «google» kommer langt bak i rekka. Men Mette er såret over et evt avslag, og desperat ettersom hun står i en ekstremt vanskelig økonomisk situasjon, og da er det lettere å kaste skylda rundt. Og at følgere vil sette henne i en potensielt verre økonomiske situasjon med «velmenende råd» er helt uforståelig. Det er som å gi en person redningsvest og si de kan hoppe i det kalde havet i stedet for å stanse dem. Det må være noen som tuller med henne…

Endret av Xmasclovn
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kakafoni

Jeg kan ikke noe for det, men jeg har medlidenhet med Mette. Det er det mange grunner til - lite sosialt nettverk ( visstnok selvvalgt), dårlig impulskontroll, skakkjørt økonomi, «slitt» bolig. .

Vinglete og ustrukturert. Stakkars menneske, ikke rart hun blir tappet for energi.

Jeg håper hun får seg en nattevaktsjobb, og dropper alle tur- og ferieplaner. . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sikker på at Mette får seg jobb etter hvert da helsevesenet skriker etter arbeidskraft. Og det stemmer som @skrufnevner at vikarer står ofte i kø for  å søke når endelig en fast stilling blir utlyst. 

Det Mette også har rett i, er at hun ved å være svært mye omtalt på godt og vondt ved et enkelt googlesøk ikke nødvendigvis gjør det noe lettere for henne. Hun sier også at det meste som skrives ikke stemmer. 

Men det som stemmer er: I det siste har hun skrevet om utbrenthet og sykmelding. En arbeidsgiver velger fort bort slike søkere. Kynisk kanskje, men en realitet. Det finnes ingen garanti for at en ny jobb gjør henne engasjert, motivert og arbeidsfør igjen. Hun skriver også at hun sliter mye og er under utredning for adhd. Kanskje bør hun også få den biten på plass før hun skal ha ansvar for sårbare og hjelpetrengende. Hun nevner ofte at hun er glemsom og distré. Passer man da å ha ansvar for denne gruppen mennesker? Det er også pårørende inn i bildet her. Kan tenkes at noen synes det er utrygt å stole på henne når hun framstiller plagene sine som hun gjør. Hun selger seg ikke inn som den mest pålitelige der, for offentligheten. 

Ingen ting at det jeg skriver her er noe jeg tar ut av luften. Det er hennes ord. Så må hun bare ta på sin kappe at utleveringen kan ha en pris, og kanskje være litt mer selvkritisk. Hun hadde vel neppe ansatt en arbeider selv som er mye syk, utbrent, sliten, ukonsentrert, glemsom, distré og som ønsker en mindre  travel jobb. Den jobbsøknaden ser faktisk ikke bra ut, og er ikke en ansatt noen arbeidsgiver ønsker seg, selv om hun ellers fremstår som både blid og trivelig. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må le, for Mette sier på snap at hun er en av de som får MEST negativ kritikk på Google......jaja, da har hun ikke sjekket google på en stund spør du meg 😛

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt hun fikk poengtert at hun skal spise «billigpastaen» sin. Eller var det kanskje et forsøk på humor, Mette?

Tenk å være voksen, i fast jobb med god inntekt (enn så lenge) og sette seg selv i en slik økonomisk krise at du vasker hjemme hos fremmede hele helgen, og legger igjen kontaktinfo om samtlige på stuebordet hjemme i tilfelle noe skjer deg. Eller som hun med håndbevegelser viste, blir kuttet strupen på. Er det mulig?!

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Xmasclovn skrev (26 minutter siden):

Godt hun fikk poengtert at hun skal spise «billigpastaen» sin. Eller var det kanskje et forsøk på humor, Mette?

Tenk å være voksen, i fast jobb med god inntekt (enn så lenge) og sette seg selv i en slik økonomisk krise at du vasker hjemme hos fremmede hele helgen, og legger igjen kontaktinfo om samtlige på stuebordet hjemme i tilfelle noe skjer deg. Eller som hun med håndbevegelser viste, blir kuttet strupen på. Er det mulig?!

Det er jo trist..men, sånn går det når man bruker penger i vilden vei..spinndyr sydenferie(+ utenlandstur like etterpå og) som gikk på bekostning av andre viktigere ting som hus, bil, regninger osv..dyre "gratisturer" til Danmark..kjempedyrt julebord de bare må gå på...dyr take-away, juletrær og annet fjas....og det å "glemme" regninger som bare er noen få måneder gamle..og var det så viktig den kjøkkeninnredningen? Neppe, hun hadde jo et kjøkken.

Vel, da får hun nyte sin billigpasta, sin vassne havregryn og vaske hos randoms i helgene...kan ikke få alt! Ville heller prioritert å ha det bra jevnt over enn å måtte gjøre sånn som dette! Men, alt nytt er jo spennende..wohoo 🤪

Endret av Moongirl
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men- faktisk syns jeg det er bra hun tar tak da- og gjør realistiske ting for å prøve å ordne opp hvertfall 😅 det er nok av folk på sosiale medier (og i samfunnet ellers) som tviholder på en fasade og roter det mer og mer til - 

syns jeg ser Kristin Gjelsvik vaske for andre og spise billig pose-pasta for å betale gjelda si- hun burde jo virkelig tatt grep liksom 😅 er jo et mye verre økonomisk katastrofeområde- men lever som om hun er millionær på sosiale medier videre 🙄 

Mette gjør mye rart, men hun er jo veldig folkelig da hvertfall 😊 det hun gjør er jo det andre også måtte ha gjort i en økonomisk krise?? 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Måne, admin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xmasclovn skrev (1 time siden):

Vaske hjemme hos fremmede hele helgen... Kl 12 så satt hun fortsatt hjemme og spiste. Så skal hun fortsette å fylle ut de skjemaene ang adhd-utredningen. Så skal hun visst se litt på tv, før hun skal dra å vaske litt. Så jeg tenker det blir et par-tre timer med vasking 🙈. I kjent Mettestil...

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...