Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så å gå fra en forutsigbar fast betalt 80% stilling til ringevakt på tre ulike jobber med ulike turnuser når hun har ansvar for ett barn er mindre stress og bedre betalt for henne?

Det gir ikke mening. Dette er for de aller fleste voksne åpenbart uansvarlig og kunnskapsløst.

Her ligger det mer bak eller så burde hun hatt verge.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snublefot62 skrev (4 minutter siden):

Så å gå fra en forutsigbar fast betalt 80% stilling til ringevakt på tre ulike jobber med ulike turnuser når hun har ansvar for ett barn er mindre stress og bedre betalt for henne?

Det gir ikke mening. Dette er for de aller fleste voksne åpenbart uansvarlig og kunnskapsløst.

Enig - det gir ikke mening….. hun begrunner med at det er så stressende slik hun har det nå …. 
men, fast jobb med fast arbeidstid, fast inntekt må da være mye mindre stressende å forholde seg til enn å være ringevikar med uforutsigbar arbeidstid, lønn osv?? 
Jeg tror hun burde virkelig satt seg inn i den diagnosen hun mener hun har, strategier for hverdagsrutiner, stresshåndtering osv - det finnes veldig mye informasjon - 

hvis hun er så sikker på at hun har denne diagnosen så burde hun virkelig ikke sitte på gjerdet og vente på utredning….. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Kjenner jeg orker ikke engang kommentere det idiotiske opplegget med jobben, men må bare si at hun må ha verdens mest tålmodige sønn som finner seg i at moren «pusser» opp rommet hans og bruker et halvår på en «peis»….herregud. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Uff..  dette er bare ufattelig dumt, at ei voksen dame med ansvar for barn og hus sier opp en fast jobb. Hodeløst ! 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Minipilla skrev (36 minutter siden):

Kjenner jeg orker ikke engang kommentere det idiotiske opplegget med jobben, men må bare si at hun må ha verdens mest tålmodige sønn som finner seg i at moren «pusser» opp rommet hans og bruker et halvår på en «peis»….herregud. 

Ja!! Er "peisen" noe tenåringen selv ville ha?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Uavhengig om hun har en diagnose, virker hun til tider veldig lat. Sådan er sofaen hennes beste venn. En rekke usunne valg gjør at hun aldri har energi -  da blir det tungt å forholde seg til hus, barn og jobb.

Mange nyttårsløfter, men kan ikke se hun gjennomfører noen av de. Hjelper lite med disse skippertakene i rydding. Og hvor går veien uten fast inntekt -  har hun tenkt lenger frem enn ett halvt år?  Vanskelig å se for seg at hun greier å sitte med huset. I verste fall blir det tvangssolgt. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er veldig hyggelig at hun har så god relasjon med eksen. Kan det være mulig at den relasjonen er så god fordi han er avhengig av å ha den gode relasjonen med henne og derfor finner seg i alle innfallene hennes? Siden hun har kuttet ut alle andre fra livet sitt så kan han frykte at hun kutter ut ham også om han ikke er samarbeidsvillig?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Mette må jo ha fått sparken, og sier hun har sagt opp. Ingen med vettet i behold ville sagt opp en trygg, fast jobb… Hun tør bare ikke å innrømme det. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Fotballfluen skrev (36 minutter siden):

Det er veldig hyggelig at hun har så god relasjon med eksen. Kan det være mulig at den relasjonen er så god fordi han er avhengig av å ha den gode relasjonen med henne og derfor finner seg i alle innfallene hennes? Siden hun har kuttet ut alle andre fra livet sitt så kan han frykte at hun kutter ut ham også om han ikke er samarbeidsvillig?

Jeg har tenkt likt som deg. Dette var også et tema i den forrige tråden om jeg ikke husker feil. Han kom på hennes grunnlag og etter skillsmissen måtte han vel leve på hennes nåde for å bli. En mann fra landsbygda, uten utdanning, kan neppe lover og regler i landet og nikker og bukker til alt for å ikke miste kontakten med barnet sitt. Med det sagt er det bra for barnets skyld at relasjonen er god, uansett årsak.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Sukkertøy skrev (1 time siden):

Mette må jo ha fått sparken, og sier hun har sagt opp. Ingen med vettet i behold ville sagt opp en trygg, fast jobb… Hun tør bare ikke å innrømme det. 

Mistenker jeg og.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Snublefot62 skrev (12 minutter siden):

Mistenker jeg og.

Men, er jo så vanskelig å få sparken i Norge..da må det være ille.....

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har lest noen artikler om folk som har sagt opp i omsorgsyrker fordi de tjener mye bedre ved å bli leid inn, kan det være det Mette har tenkt da

• Liker 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (7 timer siden):

Hun har ansvar for 2 barn under 18, der eldste er annenhver uke til faren (så mest sannsynlig mottar hun heller ikke barnebidrag for eldste)

Yngste er til sin far annenhver helg, og mulig det var en dag i uka,

Hvordan har hun tenkt å jobbe natt når barna er for små til å være hjemme alene, og hun nekter å motta hjelp pga hun får helt vondt inni seg av å få hjelp til noe, Hadde moren eller den voksne datteren, evt far til yngste overnattet hos henne og passet barna så hadde det funket å jobbe natt, Men så var  det nettopp motstanden mot å ta i mot hjelp da..

Hun stortrivdes som nattevakt i det bofellesskapet, men da det ble brudd mellom henne og far til yngste så måtte hun bytte til en dagjobb pga barna er for små til å være alene om natta, Yngste kan heller ikke være mere hos far pga faren sine arbeidstider. Hadde hun være annenhver uke hos sin far, samtidig som eldste er hos sin far, så kunne Mette jobbet annenhver uke natt og da hatt ei ok inntekt siden man har høyere timelønn på natt,

Men igjen; det var jo nettopp pga hun ble alene hun ikke kunne jobbe nattevakt.

Kjenner mange som trives med å jobbe natt; gir mere fritid pga høyere timelønn på natt og man har flere fridager. Ift barna, hvis hun har noen som kan sove hjemme hos seg, så får hun vært sammen med yngste og mest sannsynlig rekke å legge henne til natta, og hun får levert barnet i barnehagen før Mette selv drar hjem og sover, og våkner uthvilt og med overskudd til barna når de er hjemme igjen etter barnehage og skole.

Forståe at det kan være vanskelig for den voksne datteren å sove hjemme hos moren med sine egne barn for å høre etter småsøsken mens moren er på jobb, har forstått det sånn at hun ikke kjører bil heller, Men det er bra kollektivtransport mener jeg på, og Mette stilte (og stiller) utrolig mye opp for sin eldste datter. Husker da den voksne datteren med tvillingene fikk bo i første etasje da tvillingene var små, mens Mette, mannen hennes (nå eks, han fra Tyrkia)+ sønnen klemte seg sammen og bodde i loftsetasjen. Da skulle det liksom være to bo-enheter, og Mette skulle ordne et enkelt hybelkjøkken oppe som hun, mannen og sønnen skulle bruke. Det var pga noe med at den voksne datteren ikke var fortrolig med sin stefar, så Mette la ut om ordningen der de måtte sende ei melding å si i fra hvis stefaren skulle ut en tur, sånn at den voksne datteren kunne gi klarsignal, I tillegg hvis Mette eller mannen måtte bruke kjøkkenet nede (hun har to bad i huset, et oppe og et nede)  Husker jeg syntes det var helt hårreisende prioritering, og at han som kom fra Tyrkia neppe kunne føle seg noe særlig velkommen. Der satt ei ung voksen kvinne med to barn og disponerte ei stor stue, kjøkken, bad og soverom, mens de tre andre var på loftet, i tillegg skulle datteren ha beskjed hvis stefaren kom ned. Jeg tror de færreste menn hadde funnet seg i ei sånn løsning og behandling. Å setta barna først forstår jeg godt, men likevel….

Uansett; om hun ikke kan være barnevakt for småsøsknene hver nattevakt så hadde i allefall jeg strekt meg langt for å hjelpe moren min hadde hun vært i samme situasjon, for å gi tilbake hjelp hvis mamma hadde vært som Mette og hadde sponset meg og barna med dyre ferier og regelmessige avlastning av barna mine. I min verden så stiller man opp for hverandre hver sin gang: av og til behøver jeg hjelp, av og til behøver andre min hjelp.

Mormoren til barna, Mettes mor, bor i nabohuset, Burde vært null problem om hun hadde overnattet hos Mette og passet barna når Mette har nattevakt. Om moren er pensjonist eller ikke aner jeg ikke, men uansett så er barna til Mette så gamle at de er selvhjulpne og ikke noe nattevåk. Der er det også ei løsning. Eller far til yngste kunne overnattet når Mette jobber natt; de har et godt samarbeid og er godt venner. Ble jo nesten sammen før og under Tyrkia-turen i fjor. De drar på turer sammen og barna er godt kjent med han, og han virker som en snill mann som mer enn gjerne stiller opp. 

Men igjen; Mette har gjentatte ganger sagt at hun får direkte vondt av å motta hjelp, Selv ikke da tenåringssønnen ønsket å hjelpe henne med snåmåking. Det er nok der problemet ligger for at hun ikke får til å jobbe natt,

Jeg er redd Mette kommer til å få flere reaksjoner etter utredning og medisinering på endel uforståelige valg hun har tatt i udiagnostisert og ubehandlet tilstand opp igjennom årene. Både økonomiske, impuls handlinger, og særlig dette nå med at hun sa opp ei fast stilling i en godt betalt jobb for å gå over til økonomisk usikkerhet fra måned til måned.

Som jeg har skrevet før så forstår jeg at det ikke passer for alle å jobbe 8-16 mandat-fredag; jeg gjør heller ikke det, og har alltid jobbet turnus i helsevesenet. Også da jeg var alene med eldste, Men da jeg var alene med eldste så måtte jeg såklart ha barnevakt da jeg jobbet kveld og hun ikke var hos faren. Forskjellen på Mette og meg er at jeg har ikke problemer med å få hjelp og får ikke fysisk vondt av å innse at jeg behøver hjelp. De færreste av oss klarer alt her i livet helt alene uten hjelp, Dessuten er også forskjellen at jeg var fast ansatt da jeg var alenemor og visste hvilken fast turnus jeg hadde, og tok ekstravakter når barnet var hos far, uansett så var jeg ikke avhengig av ekstravakter for å få det økonomiske til å gå rundt; var det en måned med lite ekstravakter så visste jeg at jeg hadde høy nok lønn til å dekke alle utgifter, 

Jeg har fulgt Mette lenge, og dette tror jeg er den verste avgjørelsen som kan gi store konsekvenser som hun har valgt å gjøre. Jeg hadde virkelig et håp  om at nå kom hun til å få det bedre med utredning hos Dps like rundt hjørnet, Og igjen; i stedet for å si opp; hvorfor i huleste kunne hun ikke heller ha kjøpt seg tid med ei forlenget sykemelding?? 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Orly skrev (27 minutter siden):

Jeg har lest noen artikler om folk som har sagt opp i omsorgsyrker fordi de tjener mye bedre ved å bli leid inn, kan det være det Mette har tenkt da

Det tror jeg ikke. De i media har ofte vært selvstendig næringsdrivende og konsulenter som leies ut av store firma. Og så jobber de på et sted fra noen uker til flere mnd, avhengig av kontrakt og behov. Disse flytter også gjerne på seg der oppdrag finnes. Noe alenemor Mette ikke kan gjøre. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Xmasclovn skrev (9 minutter siden):

Det tror jeg ikke. De i media har ofte vært selvstendig næringsdrivende og konsulenter som leies ut av store firma. Og så jobber de på et sted fra noen uker til flere mnd, avhengig av kontrakt og behov. Disse flytter også gjerne på seg der oppdrag finnes. Noe alenemor Mette ikke kan gjøre. 

Men det kan jo være at Mette tror dette. Altså misforstår. Det er ikke første gang i så tilfelle. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er slett ikke overrasket over at Mette sa opp sin faste jobb. Hun har hatt meget godt betalt deltidsjobb ved siden, hun sa det bare ikke på snapchat. 😊

Skrevet
Tangogtare skrev (2 minutter siden):

Jeg er slett ikke overrasket over at Mette sa opp sin faste jobb. Hun har hatt meget godt betalt deltidsjobb ved siden, hun sa det bare ikke på snapchat. 😊

??? Hun har en deltidsjobb ved siden av den faste jobben? Foodora? 

• Liker 2
Skrevet
Tangogtare skrev (4 minutter siden):

Hvilken deltidsjobb er dette?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Vintermåne skrev (8 minutter siden):

??? Hun har en deltidsjobb ved siden av den faste jobben? Foodora? 

Definitivt ikke Foodora. 

• Liker 1
Skrevet
Tangogtare skrev (22 minutter siden):

Og den er sosiale medier eller? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...