Minipilla Skrevet 15. januar #841 Del Skrevet 15. januar Er det slik at en ADHD diagnose vil endre så mye som hun tror? Hvis jeg går til legen og har de utfordringene hun hele tiden snakker om og legen henviser meg til psykolog. Der finner de ut at jeg har ikke ADHD. Vil jeg ikke da kunne få hjelp selv om? Er det slik at hun tenker at det er kun via en diagnose hun vil kunne få hjelp? Er det medisinene (som hun tidligere har testet uten å ha dem foreskrevet) hun higer etter? Syns dette jaget etter diagnosen er psykelig. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 15. januar #842 Del Skrevet 15. januar Minipilla skrev (1 time siden): Er det slik at en ADHD diagnose vil endre så mye som hun tror? Hvis jeg går til legen og har de utfordringene hun hele tiden snakker om og legen henviser meg til psykolog. Der finner de ut at jeg har ikke ADHD. Vil jeg ikke da kunne få hjelp selv om? Er det slik at hun tenker at det er kun via en diagnose hun vil kunne få hjelp? Er det medisinene (som hun tidligere har testet uten å ha dem foreskrevet) hun higer etter? Syns dette jaget etter diagnosen er psykelig. Diagnose i seg selv løser ikke noe. Men jeg mener at utredning er viktig for å sette en diagnose DERSOM det faktisk er noe der. For med en konkret diagnose så kan man ta bedre valg for seg selv og behandling dersom det er aktuelt. For eks med ADHD (eller ADD). Vet man at man har dette så kan man få informasjon og råd om hva som kan ha en positiv effekt for deg, og du forstår kanskje bedre hva som er årsaken til at man tar andre valg enn andre. I tillegg kan noen kanskje oppleve positiv effekt av noe medisinering, mens andre må ha tyngre behandling. Men ikke alle. Jeg har selv vært igjennom flere utredninger opp igjennom tidene og jeg kjenner godt på den følelsen av å "savne" en konkret diagnose eller svar. Og det kan da virke som om diagnosen i seg selv løser alt. Men det er ikke diagnosen som løser det, det er informasjonen og evnt behandlinger en kan få som gjør ting bedre. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anneisabell Skrevet 15. januar Forfatter #843 Del Skrevet 15. januar (endret) Snublefot62 skrev (1 time siden): Diagnose i seg selv løser ikke noe. Men jeg mener at utredning er viktig for å sette en diagnose DERSOM det faktisk er noe der. For med en konkret diagnose så kan man ta bedre valg for seg selv og behandling dersom det er aktuelt. For eks med ADHD (eller ADD). Vet man at man har dette så kan man få informasjon og råd om hva som kan ha en positiv effekt for deg, og du forstår kanskje bedre hva som er årsaken til at man tar andre valg enn andre. I tillegg kan noen kanskje oppleve positiv effekt av noe medisinering, mens andre må ha tyngre behandling. Men ikke alle. Jeg har selv vært igjennom flere utredninger opp igjennom tidene og jeg kjenner godt på den følelsen av å "savne" en konkret diagnose eller svar. Og det kan da virke som om diagnosen i seg selv løser alt. Men det er ikke diagnosen som løser det, det er informasjonen og evnt behandlinger en kan få som gjør ting bedre. Informasjon har hun jo, hun har jo googlet seg i hjel... Endret 15. januar av Anneisabell 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 15. januar #844 Del Skrevet 15. januar Anneisabell skrev (14 minutter siden): Informasjon har hun jo, hun har jo googlet seg i hjel... Joda, men det er faktisk en stor forskjell på å vite, og å tro. Man kan naturligvis gjøre endringer i livet uten diagnoser, og disse endringene kan ha positiv effekt uten engang å ha vært innom en legevurdering. Men det er som regel alltid enklere å gjøre endringer ut fra informasjon og konkret kunnskap. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 15. januar #845 Del Skrevet 15. januar Xmasclovn skrev (7 timer siden): Forrige uke var hun dødssliten etter jobb, i den grad at hun sovnet på sofaen etter middag og det var «urettferdig ovenfor ungene». Dette kunne ikke fortsette, og hun måtte finne løsninger. Ny jobb, foodora bud, si opp fast jobb, bli vikar blabla. Det kom masse «kritikk» fra «kritikkerne». Senest på søndag gikk skravla om hvor dritt alt var. I går: Fungerer sååå bra på jobb i det siste, til og med tannlegen sier det, ikke sliten, har en sååå bra uke. Hallo i luken. Det er tirsdag. Kanskje litt vel tidlig å snakke om at denne uka har vært bra, når du forstatt har 5 dager igjen av den. Den endringen fra søndag til tirsdag! Jøss! Snakk om svingninger. Som sagt jeg tror hu er bipolar/manisk depresiv mye mer enn adhd.. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stokka Skrevet 15. januar #846 Del Skrevet 15. januar Kaneel skrev (1 time siden): Som sagt jeg tror hu er bipolar/manisk depresiv mye mer enn adhd.. Raske svingninger er vel mer vanlig for adhd enn bipolar (hvor det er mer langvarige perioder med opp- og nedturer) Veldig typisk adhd å kjøre på til det blir bråstopp, og så hvile. Når man begynner å få bittelitt energi igjen vil man bruke den der og da istedet for å hvile mer og bygge seg opp. Man tenker ikke langsiktig og lærer ikke av erfaringer. Man merker ikke før senere at kroppen egentlig ikke var så uthvilt som man trodde. Dette gjentar seg igjen og igjen til man virkelig møter veggen skikkelig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 16. januar #847 Del Skrevet 16. januar Skal jeg tippe så har hu kræsjet nå etter en opptur igjen, stakkars Mette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
M_z Skrevet 17. januar #848 Del Skrevet 17. januar Reagerer litt på at lillejenta er våken og leker kl21 mens M sitter å syr.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vintermåne Skrevet 18. januar #849 Del Skrevet 18. januar M_z skrev (20 minutter siden): Reagerer litt på at lillejenta er våken og leker kl21 mens M sitter å syr.. Hvorfor det? 🤔 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sassya Skrevet 18. januar #850 Del Skrevet 18. januar Jeg reagerer på at hun spør lillejenta om hun vil i barnehagen eller være hjemme når hun har fri. Veldig bra at hun setter barna først. Men igjen så sier M at hun er veldig sliten og har en lang liste med gjøremål i huset. Hun gjør seg selv en bjørne tjeneste med å gjøre det. Hun får aldri hentet seg inn og gjort ferdig ting hjemme. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nor Skrevet 18. januar #851 Del Skrevet 18. januar M_z skrev (7 timer siden): Reagerer litt på at lillejenta er våken og leker kl21 mens M sitter å syr.. Reagerer på at du reagerer på det… Get a life 🙄 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
M_z Skrevet 18. januar #852 Del Skrevet 18. januar Nor skrev (2 timer siden): Reagerer på at du reagerer på det… Get a life 🙄 Tidenes kommentar😍 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anneisabell Skrevet 18. januar Forfatter #853 Del Skrevet 18. januar Sassya skrev (10 timer siden): Jeg reagerer på at hun spør lillejenta om hun vil i barnehagen eller være hjemme når hun har fri. Veldig bra at hun setter barna først. Men igjen så sier M at hun er veldig sliten og har en lang liste med gjøremål i huset. Hun gjør seg selv en bjørne tjeneste med å gjøre det. Hun får aldri hentet seg inn og gjort ferdig ting hjemme. De nyttårsforsettene sine har hvertfall ikke kommet på plass. I stedet begynner hun på enda noe nytt gang på gang..tror fortsatt hun har alt for mange mål. Blir spennende å se åssen dagene blir når utredning starter... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alisha* Skrevet 18. januar #854 Del Skrevet 18. januar Hun forstår ikke rekkevidden av å sette seg mål og gjennomføre. Hjelper lite å sitte på snap å være sliten og synes synd i seg selv. Hva er det hun vil vise? Bedre kosthold, trene, bli bedre på å rydde og struktur i hverdagen. Jo takk - det kommer ikke til å skje, selv ikke med en diagnose. Og hvorfor dette behovet med å vise «grøtporsjon» «lunsj» «middagsporsjon» «sjokolade» og ellers alt hun spiser og handler. Må være for spesielt interesserte. Hun var mye bedre på snap før, nå finnes det ikke sammenheng i noe. Hun lurer ikke en gammel rev - men seg selv derimot. Total kræsj. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 18. januar #855 Del Skrevet 18. januar M_z skrev (12 timer siden): Reagerer litt på at lillejenta er våken og leker kl21 mens M sitter å syr.. Hvorfor reagerer du på det? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xmasclovn Skrevet 18. januar #856 Del Skrevet 18. januar Alisha* skrev (2 timer siden): Hun forstår ikke rekkevidden av å sette seg mål og gjennomføre. Hjelper lite å sitte på snap å være sliten og synes synd i seg selv. Hva er det hun vil vise? Bedre kosthold, trene, bli bedre på å rydde og struktur i hverdagen. Jo takk - det kommer ikke til å skje, selv ikke med en diagnose. Og hvorfor dette behovet med å vise «grøtporsjon» «lunsj» «middagsporsjon» «sjokolade» og ellers alt hun spiser og handler. Må være for spesielt interesserte. Hun var mye bedre på snap før, nå finnes det ikke sammenheng i noe. Hun lurer ikke en gammel rev - men seg selv derimot. Total kræsj. Det nye er vel å filme seg selv mens hun ligger dausliten på sofaen. Spennende innhold, virkelig! 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cafflatte Skrevet 18. januar #857 Del Skrevet 18. januar M_z skrev (16 timer siden): Reagerer litt på at lillejenta er våken og leker kl21 mens M sitter å syr.. Helt vanlig her i heimen, bortsett fra at jeg syr. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moongirl Skrevet 19. januar #858 Del Skrevet 19. januar Synes å være våken til 21.30-22 er altfor seint i hverdagene i hvertfall for ei i barnehagealder! ! 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lalus Skrevet 19. januar #859 Del Skrevet 19. januar Hun står i ganga og sier hun ikke skal pusse opp før hun er ferdig i overetasjen. Neste snap driver hun og flytter stikkontakten. Får vondt av å se på det. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minipilla Skrevet 19. januar #860 Del Skrevet 19. januar Trenger hun virkelig å stable ting bak et skap på den måten i gangen? Og hvor mye kan et relativt nytt hus pusses opp??! Hun har en stor bod inne samt en kjempestor bod ute - hadde hun bare giddet rydde hadde det vært null problem å få plass uten å måtte bruke tid på å «pusse opp» gangen. ADHD eller ei, hun burde sette seg et mål om å gjøre ferdig et prosjekt før hun går I gang med nye. Det eneste hun oppnår er hundre uferdige prosjekter som igjen fører til at hun må sykmelde seg. Kjenner jeg blir egentlig bare irritert av å se på. 4 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå