Vintermåne Skrevet 11. januar #801 Del Skrevet 11. januar Xmasclovn skrev (22 minutter siden): Skattefritt inntil 50K? Ikke rart nettbutikken hennes eksisterte i 2 sekunder hvis det var slik hun drev den. Er det ikke enda høyere skatt siden det blir en biinntekt? Hele ranten er puteflaut. At en snart 50 år gammel småbarnsmor/bestemor stolt forteller at Foodorabud er det som skal til for å gi henne en boost. Jo, jeg tror det er høyere skattetrekk enn hos hovedarbeidsgiver- når jeg hadde ekstrajobb ved siden av ordinær jobb trekte jeg 42% eller noe….. mulig dette er endret nå da? Men uansett, hun skal jo selvfølgelig betale skatt av all inntekt - og hvis hun tjener 150kr timen, og skal trekke fra skatt, drivstoff, forsikringspremie, slitasje på bil, arbeidsutstyr- altså - hvis man ikke ser at dette er galskap/ utnytting/ slaveri så vet ikke jeg 😵💫 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alisha* Skrevet 11. januar #802 Del Skrevet 11. januar Vintermåne skrev (32 minutter siden): Enig i mye her - men synes det er unødvendig å kalle henne lat, å være syk/ utbrent/ tom for energi osv er ikke det samme som å være lat, synes jeg 😊 Men, helt enig- hun må ta (ordentlige og effektive) grep for å gjøre noe med situasjonen, som frisklivssentralen osv Hun bør også sette seg godt inn i diagnosen hun er helt sikker på at hun har, ikke vente på utredningen - søk på livsmestringsstrategier osv og ta grep - evnt hør med fastlege, nære relasjoner om hjelp til dette ….. Hun påpeker jo selv at hun er lat - i flere omganger har hun sagt det. Når hun i tillegg viser på snap hvordan det flyter rundt henne, vil jeg påstå hun er lat. Sykdom eller ikke - alt ved den dama er merkelig. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jukkapalme Skrevet 11. januar #803 Del Skrevet 11. januar Xmasclovn skrev (1 time siden): Skattefritt inntil 50K? Ikke rart nettbutikken hennes eksisterte i 2 sekunder hvis det var slik hun drev den. Er det ikke enda høyere skatt siden det blir en biinntekt? Hele ranten er puteflaut. At en snart 50 år gammel småbarnsmor/bestemor stolt forteller at Foodorabud er det som skal til for å gi henne en boost. Snart 50 år gammel det er vel å ta i litt 😂 Er ikke hun født i 1979 eller 80? Da er hun 44-45 år. Enig i at hele foodoragreia er litt merkelig. Og kraftig underbetalt. Jeg skjønner ikke at hun gidder. Tror ikke så mange over 25 gidder det. Jeg har aldri bestilt noe via foodora, foretrekker å hente selv eller spise i restauranten, men de fleste budene jeg har sett er ganske unge. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunabelle Skrevet 11. januar #804 Del Skrevet 11. januar Vintermåne skrev (1 time siden): Jo, jeg tror det er høyere skattetrekk enn hos hovedarbeidsgiver- når jeg hadde ekstrajobb ved siden av ordinær jobb trekte jeg 42% eller noe….. mulig dette er endret nå da? Men uansett, hun skal jo selvfølgelig betale skatt av all inntekt - og hvis hun tjener 150kr timen, og skal trekke fra skatt, drivstoff, forsikringspremie, slitasje på bil, arbeidsutstyr- altså - hvis man ikke ser at dette er galskap/ utnytting/ slaveri så vet ikke jeg 😵💫 Også kom det frem til sist at hun faktisk ikke vet hva timelønnen er 🤔. Hvordan kan hun takke ja til en jobb hvor hun ikke engang vet hva lønnen vs utgiftene er? Det er dømt til å ende i en liten katastrofe. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xmasclovn Skrevet 11. januar #805 Del Skrevet 11. januar jukkapalme skrev (3 minutter siden): Snart 50 år gammel det er vel å ta i litt 😂 Er ikke hun født i 1979 eller 80? Da er hun 44-45 år. Enig i at hele foodoragreia er litt merkelig. Og kraftig underbetalt. Jeg skjønner ikke at hun gidder. Tror ikke så mange over 25 gidder det. Jeg har aldri bestilt noe via foodora, foretrekker å hente selv eller spise i restauranten, men de fleste budene jeg har sett er ganske unge. Mulig jeg tok litt i🤣 Men hvis hun er 45 er det snart 50 for min del, tiden flyr😂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moongirl Skrevet 11. januar #806 Del Skrevet 11. januar Lunabelle skrev (6 minutter siden): Også kom det frem til sist at hun faktisk ikke vet hva timelønnen er 🤔. Hvordan kan hun takke ja til en jobb hvor hun ikke engang vet hva lønnen vs utgiftene er? Det er dømt til å ende i en liten katastrofe. Men, driit i de viktige detaljene...for det er jo såå spennende med ny jobb vettu og nå er det på tide at hun tenker på seg selv...🙄 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruskomsnusk Skrevet 11. januar #807 Del Skrevet 11. januar Det er ikke greit at vi sitter og kritiserer et menneske flere av oss tror sliter psykisk. Og som selv sier hun sliter, og disse svingningene i humøret sier sitt. Høyt oppe, langt nede. Ikke bruker hun barna i reklame, ikke tjener hun penger på utseendet. Det er noe man kan virkelig kritisere, men man kan ikke kritisere noen som kanskje trenger hjelp pga at de sliter psykisk. At hun strever, sier hun selv ,vi ser hun tar rare valg, at hun faller sammen hjemme ser vi, og vi ser at hun ikke klarer å holde hjemmet. Men det er ikke latskap. Jeg tenker at vi må gå stillere i dørene, være rause, være litt medmenneske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nor Skrevet 11. januar #808 Del Skrevet 11. januar Er det ingen av de selvutnevnte bedreviterne her som ser et menneske i krise, og som åpenbart trenger hjelp i stedet for feige hån og latterliggjøring fra anonyme som nærmeste godter seg over hennes naivitet, mangel på venner, ustrukturert , kjærlighet til barn og barnebarn, mislykkede kjærlighetsforhold osv. Det er ikke MA som er et dårlig menneske sammenlignet med dere! 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xmasclovn Skrevet 11. januar #809 Del Skrevet 11. januar Ruskomsnusk skrev (17 minutter siden): Det er ikke greit at vi sitter og kritiserer et menneske flere av oss tror sliter psykisk. Og som selv sier hun sliter, og disse svingningene i humøret sier sitt. Høyt oppe, langt nede. Ikke bruker hun barna i reklame, ikke tjener hun penger på utseendet. Det er noe man kan virkelig kritisere, men man kan ikke kritisere noen som kanskje trenger hjelp pga at de sliter psykisk. At hun strever, sier hun selv ,vi ser hun tar rare valg, at hun faller sammen hjemme ser vi, og vi ser at hun ikke klarer å holde hjemmet. Men det er ikke latskap. Jeg tenker at vi må gå stillere i dørene, være rause, være litt medmenneske. Dette er en dame som i flere år har delt det meste som kan deles, og i perioder har hun tjent penger på det. Det prøver hun igjen å gjøre. At hun nå faller sammen og velger å vise det frem er på eget ansvar. Noen burde skjermes for seg selv, men gjør det ikke. Andre elsker å kommentere det noen legger åpent ut på SoMe. Sånn vil det alltid være. Det som er hovedproblemet er at det er vanskelig å være raus med en bedreviter som Mette. Hun har alltid fått gode råd fra følgere i ulike problemstillinger, men går bort fra å følge de eller høre på det som blir sagt, fordi hun har en trangt til å gjøre ting på sin måte, nesten krampeaktig og på trass. Og så går ting til helvete. Det finnes mange eksempler, f.eks da hun giftet seg med en tyrkisk mann fra landabygda og nektet å ta innover seg kulturforskjeller osv. Nei sånt gjaldt ikke de, sa Mette. Da det ble slutt kom det frem at en av grunnen var nettopp kulturforskjeller ol. 3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alisha* Skrevet 11. januar #810 Del Skrevet 11. januar Nor skrev (19 minutter siden): Er det ingen av de selvutnevnte bedreviterne her som ser et menneske i krise, og som åpenbart trenger hjelp i stedet for feige hån og latterliggjøring fra anonyme som nærmeste godter seg over hennes naivitet, mangel på venner, ustrukturert , kjærlighet til barn og barnebarn, mislykkede kjærlighetsforhold osv. Det er ikke MA som er et dårlig menneske sammenlignet med dere! Som du sier,hun er i krise - alle kan se det. Og ja,hun trenger åpenbart hjelp. Men hvordan skal noen hjelpe en som ikke vil ha hjelp. Et annet spørsmål er hvorfor hun sitter og deler absolutt alt. Har hun en baktanke? Er alt bare fake - ett spill for galleriet. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 11. januar #811 Del Skrevet 11. januar Som dere vet har jeg alltid støttet Mette, faktisk har jeg til å med blitt beskyldet for å være henne pga støtteerklæringer 😂 men jeg begynner å tenke jeg kanskje ikke har fulgt hu lenge nok til å skjønne hvor dårlig stilt og traumatisert denne dama er. Siste døgnet har åpnet øynene kan man si, jeg har nærmest lyst til å riste dama! Det her går til helvete og det er veldig rart å forstå så lite av elementære ting! 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
M_z Skrevet 11. januar #812 Del Skrevet 11. januar «Finner ikke en oppdatert cv, jobben min har heller ikke en oppdatert cv» ??? Er det liksom andre sitt ansvar å skrive/oppdatere cv’en hennes?? 18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 11. januar #813 Del Skrevet 11. januar Xmasclovn skrev (3 timer siden): Skattefritt inntil 50K? Ikke rart nettbutikken hennes eksisterte i 2 sekunder hvis det var slik hun drev den. Er det ikke enda høyere skatt siden det blir en biinntekt? Hele ranten er puteflaut. At en snart 50 år gammel småbarnsmor/bestemor stolt forteller at Foodorabud er det som skal til for å gi henne en boost. Problemet er at hun ikke vet hva hun snakker om og roter med begreper. Både AS og ENK er en dårlig ide. Ganske enkelt fordi hun vet ikke hva hun gjør. Hun må nå spesifisere næringsinntekt på skattemeldingen og hun må betale forskuddsskatt hver andre måned ut i fra hva hun forventer å tjene. Så skattefritt er det ikke. Langt derifra. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xmasclovn Skrevet 11. januar #814 Del Skrevet 11. januar M_z skrev (3 minutter siden): «Finner ikke en oppdatert cv, jobben min har heller ikke en oppdatert cv» ??? Er det liksom andre sitt ansvar å skrive/oppdatere cv’en hennes?? Jobben må huske å føre «Foodora bud» på den nye CV hennes! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 11. januar #815 Del Skrevet 11. januar Ruskomsnusk skrev (1 time siden): Det er ikke greit at vi sitter og kritiserer et menneske flere av oss tror sliter psykisk. Og som selv sier hun sliter, og disse svingningene i humøret sier sitt. Høyt oppe, langt nede. Ikke bruker hun barna i reklame, ikke tjener hun penger på utseendet. Det er noe man kan virkelig kritisere, men man kan ikke kritisere noen som kanskje trenger hjelp pga at de sliter psykisk. At hun strever, sier hun selv ,vi ser hun tar rare valg, at hun faller sammen hjemme ser vi, og vi ser at hun ikke klarer å holde hjemmet. Men det er ikke latskap. Jeg tenker at vi må gå stillere i dørene, være rause, være litt medmenneske. Men hvordan hjelper man noen som ikke vil ha hjelp, ikke søker råd og ikke evner å tenke seg om? Influensere - husk de VELGER dette selv deler alt fra livet sitt på godt og vondt. Dette er definitivt den vonde delen. Men blir det bedre av å snu ryggen til? Ignorere det eller jatte med? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruskomsnusk Skrevet 11. januar #816 Del Skrevet 11. januar Snublefot62 skrev (14 minutter siden): Men hvordan hjelper man noen som ikke vil ha hjelp, ikke søker råd og ikke evner å tenke seg om? Influensere - husk de VELGER dette selv deler alt fra livet sitt på godt og vondt. Dette er definitivt den vonde delen. Men blir det bedre av å snu ryggen til? Ignorere det eller jatte med? Det blir aldri bedre å snu ryggen til noen, og det er selvsagt ikke lett å hjelpe. Jeg aner ikke hvem som hat prøvd å hjelpe henne av hennes nærmeste, ekser eller andre - men jeg tenker det er en del av «lidelsen» å ønske «stå i det alene». Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 11. januar #817 Del Skrevet 11. januar Lurer nesten på om hu er bipolar jeg 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 11. januar #818 Del Skrevet 11. januar Mette! Det er ikke kritikk! Vi blir faktisk dypt bekymret for deg! Det du gjør og hvordan du tenker ang å løse problemene dine ang dette henger ikke på greip! Ta heller til deg at du bør ha og få hjelp og ikke ta slike avgjørelser på egenhånd da det er tydelig du ikke klarer dette på egenhånd. Hører du er på gråten pga forumet i dag men hør heller litt etter enn å være «vrang» for du holder på å lage enda mer problemer for deg selv! 5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 11. januar #819 Del Skrevet 11. januar Jeg har som oftest støttet Mette og prøvd å se det positive i ting, men nå er hun helt på bærtur Fra å være helt utbrent og i flere dager fortelle om at hun knapt eksisterer utover jobb, hente i bhg, lage middag, være en times tid sammen med barnet før hun legger barnet til natta, og deretter kræsjer hun helt på sofaen og sover. Ikke har hun energi til å rydde, hun klarer ikke vaske klær engang. Annenhver uke har hun også bare yngste hjemme. Annenhver helg har hun ingen barn hjemme. Hun bruker også å ha barnebarna hos seg regelmessig på helg for å avlaste eldste datter som er alene med barna sine. Hun har ei mor i nabohuset og hun har to barnefedre som jeg har forstått mer enn gjerne stiller opp Men; da er altså løsningen til Mette å bli Foodora-bud de helgene hun har barnefri! En jobb som er så elendig betalt og har så dårlige arbeidsforhold at ansatte har vært i streik og det har vært oppfordringer til befolkningen om å ikke benytte Foodora. Rævva timelønn og hun må betale utstyr, drivstoff og bompenger selv. I tillegg må sikkert forsikringen økes på bilen pga antall kilometer hun blir å kjøre. Så hun som ene dagen er så utbrent at hun ikke klarer å poste noe sitter i bilen og ler og er lykkelig over å bli foodora-bud i stedet for å hvile/gjøre ting som gir henne livsglede de helgene hun ikke har barn. Det at en dagjobb ikke passer for alle har jeg full forståelse for; jeg har selv jobbet todelt turnus og stortrivdes med det. Å jobbe natt har jeg også gjort, men jeg duger ikke til å jobbe natt. Mette derimot elsket den jobben i bofellesskapet da hun jobbet natt. Løsningen sånn som jeg ser det, i tillegg til oppstart på Dps og utredning med påfølgende samtaleterapi og evt medisin, er å finne tilbake til en tilsvarende jobb som hun hadde. Når man bare jobber natt så har man flere fridager da nattevakt har høyere betaling enn dagvakter. I tillegg til at hun likte den type jobb da det var rolige vakter der hun i hovedsak holdt seg våken og hadde tilsyn på beboerene som sov Jeg skal vedde en femmer på at far til yngste med glede hadde stilt opp og overnattet hos Mette de nettene hun hadde vært på jobb og passet på både eget barn og tenåringen. Barnas bestemor i nabohuset kunne også ha overnattet sånn at Mette fikk gått på jobb. Sove mens barna er i bhg og skole, og ha energi når de kommer hjem (og som voksen datter så hadde jeg glatt tatt med barna og overnattet for å passe småsøsken sånn at mamma kunne dra på jobb….det er ikke snakk om hver natt…særlig mtp hvor mye Mette avlaster ved å regelmessig ha barnebarna hele helger hos seg, spanderer dyr sydentur…..) I min verden så er det ikke å be om hjelp, men å stille opp for hverandre. De er familie. Mette hadde ikke behøvd å si opp den jobben hun trivdes i da hun ble singel hadde hun fått sine nærmeste til å overnatte hos seg da hun skulle på natt hadde hun vært åpen for løsninger noen netter i uka. De som overnatter er kjente og kjære av barna; de hadde ikke behøvd å levere i bhg engang; man kommer såpass tidlig hjem at man kan levere selv (been there, done that etter nattevakt) før man drar hjem å sover. Men så er det den staheten da om å ikke ta i mot hjelp men klare alt selv…..den sitter langt inne. Hun må i allefall ikke finne på å si opp ei fast stilling for å jobbe som ringevikar; ikke som alenemor til to. Har selv vært ringevikar i en periode da barna var små pga både mannen min og jeg jobbet turnus, og med null familie her så var det håpløst hvis vi begge var satt opp på helg. Som ringevikar så kunne jeg tilpasse mine vakter ut i fra hans turnus. Det var ikke problemer med å ikke få vakter, men hadde jeg vært enslig med barn så hadde jeg ALDRI turt å hatt så usikker og variabel inntekt, og sikkert med ei evig bekymring for å ikke få nok vakter. Ikke med bare mi inntekt, uten mannen min si faste som ei trygghet. Det er i allefall ingen løsning på utbrenthet å ta på seg mere jobb og jobbe de helgene hun er alene. Hun har sagt hun tjener greit i sin nåværende jobb, så er det pga økonomien så bør hun heller gå over økonomien sin og ta noen mindre impulsive grep der. Håper inderlig dette er et type stunt for å få opp aktiviteten på kanalen sin da hun ønsker å kunne tjene penger på snap. Hun har jo gjort endel og kommet i media tidligere; bl.a da hun møtte far til yngste, under pandemien da hun gikk ut i media med at hun jobbet i helsevesenet men nektet å vaksinere seg… 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 11. januar #820 Del Skrevet 11. januar skruf skrev (12 minutter siden): Jeg har som oftest støttet Mette og prøvd å se det positive i ting, men nå er hun helt på bærtur Fra å være helt utbrent og i flere dager fortelle om at hun knapt eksisterer utover jobb, hente i bhg, lage middag, være en times tid sammen med barnet før hun legger barnet til natta, og deretter kræsjer hun helt på sofaen og sover. Ikke har hun energi til å rydde, hun klarer ikke vaske klær engang. Annenhver uke har hun også bare yngste hjemme. Annenhver helg har hun ingen barn hjemme. Hun bruker også å ha barnebarna hos seg regelmessig på helg for å avlaste eldste datter som er alene med barna sine. Hun har ei mor i nabohuset og hun har to barnefedre som jeg har forstått mer enn gjerne stiller opp Men; da er altså løsningen til Mette å bli Foodora-bud de helgene hun har barnefri! En jobb som er så elendig betalt og har så dårlige arbeidsforhold at ansatte har vært i streik og det har vært oppfordringer til befolkningen om å ikke benytte Foodora. Rævva timelønn og hun må betale utstyr, drivstoff og bompenger selv. I tillegg må sikkert forsikringen økes på bilen pga antall kilometer hun blir å kjøre. Så hun som ene dagen er så utbrent at hun ikke klarer å poste noe sitter i bilen og ler og er lykkelig over å bli foodora-bud i stedet for å hvile/gjøre ting som gir henne livsglede de helgene hun ikke har barn. Det at en dagjobb ikke passer for alle har jeg full forståelse for; jeg har selv jobbet todelt turnus og stortrivdes med det. Å jobbe natt har jeg også gjort, men jeg duger ikke til å jobbe natt. Mette derimot elsket den jobben i bofellesskapet da hun jobbet natt. Løsningen sånn som jeg ser det, i tillegg til oppstart på Dps og utredning med påfølgende samtaleterapi og evt medisin, er å finne tilbake til en tilsvarende jobb som hun hadde. Når man bare jobber natt så har man flere fridager da nattevakt har høyere betaling enn dagvakter. I tillegg til at hun likte den type jobb da det var rolige vakter der hun i hovedsak holdt seg våken og hadde tilsyn på beboerene som sov Jeg skal vedde en femmer på at far til yngste med glede hadde stilt opp og overnattet hos Mette de nettene hun hadde vært på jobb og passet på både eget barn og tenåringen. Barnas bestemor i nabohuset kunne også ha overnattet sånn at Mette fikk gått på jobb. Sove mens barna er i bhg og skole, og ha energi når de kommer hjem (og som voksen datter så hadde jeg glatt tatt med barna og overnattet for å passe småsøsken sånn at mamma kunne dra på jobb….det er ikke snakk om hver natt…særlig mtp hvor mye Mette avlaster ved å regelmessig ha barnebarna hele helger hos seg, spanderer dyr sydentur…..) I min verden så er det ikke å be om hjelp, men å stille opp for hverandre. De er familie. Mette hadde ikke behøvd å si opp den jobben hun trivdes i da hun ble singel hadde hun fått sine nærmeste til å overnatte hos seg da hun skulle på natt hadde hun vært åpen for løsninger noen netter i uka. De som overnatter er kjente og kjære av barna; de hadde ikke behøvd å levere i bhg engang; man kommer såpass tidlig hjem at man kan levere selv (been there, done that etter nattevakt) før man drar hjem å sover. Men så er det den staheten da om å ikke ta i mot hjelp men klare alt selv…..den sitter langt inne. Hun må i allefall ikke finne på å si opp ei fast stilling for å jobbe som ringevikar; ikke som alenemor til to. Har selv vært ringevikar i en periode da barna var små pga både mannen min og jeg jobbet turnus, og med null familie her så var det håpløst hvis vi begge var satt opp på helg. Som ringevikar så kunne jeg tilpasse mine vakter ut i fra hans turnus. Det var ikke problemer med å ikke få vakter, men hadde jeg vært enslig med barn så hadde jeg ALDRI turt å hatt så usikker og variabel inntekt, og sikkert med ei evig bekymring for å ikke få nok vakter. Ikke med bare mi inntekt, uten mannen min si faste som ei trygghet. Det er i allefall ingen løsning på utbrenthet å ta på seg mere jobb og jobbe de helgene hun er alene. Hun har sagt hun tjener greit i sin nåværende jobb, så er det pga økonomien så bør hun heller gå over økonomien sin og ta noen mindre impulsive grep der. Håper inderlig dette er et type stunt for å få opp aktiviteten på kanalen sin da hun ønsker å kunne tjene penger på snap. Hun har jo gjort endel og kommet i media tidligere; bl.a da hun møtte far til yngste, under pandemien da hun gikk ut i media med at hun jobbet i helsevesenet men nektet å vaksinere seg… Dette Mette!!! Du sykmelder deg fra der du er og søker ny jobb på natta i en stilling som tilsvarer det du har nå eller mer! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå