Gå til innhold

Mette Ask

Anneisabell

Anbefalte innlegg

Atte hva? Foodora bud? Det er slavehandel i praksis, og kun de uten utdanning og/eller språkkunnskaper jobber med det. Det er et tapspriosjekt uten like.

Jobbe mer? Når du nylig har vært sykemeldt og såvidt får til 80% stillingen din?

Si opp fast stilling for å jobbe som vikar? For det gir selvsagt mer penger i kassa.

I dag leverer hun Mette! Virkelig🚂🍿

Endret av Xmasclovn
  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig med den som sa at kun sykemelding ikke er nok. Hun trenger terapi,  trening osv. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xmasclovn skrev (23 minutter siden):

Atte hva? Foodora bud? Det er slavehandel i praksis, og kun de uten utdanning og/eller språkkunnskaper jobber med det. Det er et tapspriosjekt uten like.

Jobbe mer? Når du nylig har vært sykemeldt og såvidt får til 80% stillingen din?

Si opp fast stilling for å jobbe som vikar? For det gir selvsagt mer penger i kassa.

I dag leverer hun Mette! Virkelig🚂🍿

At et voksent menneske kan tenke disse tankene høyt er ganske skummelt. Det er ikke bra og fraskrive seg venner og evt familie medlemmer når du har såpass store vansker som burde vært delt og snakket om med andre voksne.  Det holder ikke med snap fam da🙈

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk så sjokka! En 11 åring skjonner mer enn Mette ang det her

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anneisabell skrev (15 minutter siden):

At et voksent menneske kan tenke disse tankene høyt er ganske skummelt. Det er ikke bra og fraskrive seg venner og evt familie medlemmer når du har såpass store vansker som burde vært delt og snakket om med andre voksne.  Det holder ikke med snap fam da🙈

Helt enig. Videre tror jeg denne, kan man kalle det destruktive, atferden har gått såpass langt at voksne venner og familie ikke er nok. Heldigvis for henne er DPS rett rundt hjørnet for her må profesjonelle til.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xmasclovn skrev (8 minutter siden):

Helt enig. Videre tror jeg denne, kan man kalle det destruktive, atferden har gått såpass langt at voksne venner og familie ikke er nok. Heldigvis for henne er DPS rett rundt hjørnet for her må profesjonelle til.

Det er synd og skummelt at voksne folk sitter og deler disse tankene på snap. Sier det igjen for dette her er ikje bra for noen. Voksen datter og tenåringssønn som hvertfall ser og hører 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff - det er jo helt vilt! Hun er utslitt og energiløs, orker ingenting på 80% stilling - så har hun tatt på seg jobb som FOODORA BUD i tillegg 😳😳😳(moderne slaveri ja)  uten å ha satt seg inn i noe som helst…… kjøpt arbeidsklær til 800 på avbetaling hos arbeidsgiver…… tenkte hun kunne starte ENK når hun nærmet seg de 50 000 hun kan tjene skattefritt 😵😵altså - hallo?? Tenkte hun at hun skulle ha frikort (som ungdommer med sommerjobb) da eller? 
Hun burde jobbe med strategier for livsmestring….. og jeg tror hun selv burde sette seg godt inn i hva adhd er/kan være - og dersom hun er så skråsikker på at hun har det så behøver hun vel ikke vente på utredning for å sette igang tiltak? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintermåne skrev (14 minutter siden):

Huff - det er jo helt vilt! Hun er utslitt og energiløs, orker ingenting på 80% stilling - så har hun tatt på seg jobb som FOODORA BUD i tillegg 😳😳😳(moderne slaveri ja)  uten å ha satt seg inn i noe som helst…… kjøpt arbeidsklær til 800 på avbetaling hos arbeidsgiver…… tenkte hun kunne starte ENK når hun nærmet seg de 50 000 hun kan tjene skattefritt 😵😵altså - hallo?? Tenkte hun at hun skulle ha frikort (som ungdommer med sommerjobb) da eller? 
Hun burde jobbe med strategier for livsmestring….. og jeg tror hun selv burde sette seg godt inn i hva adhd er/kan være - og dersom hun er så skråsikker på at hun har det så behøver hun vel ikke vente på utredning for å sette igang tiltak? 

Kjøpt seg arbeidsklær? Må foodora-budene betale for arbeidsklær? Det er det verste jeg har hørt! Hvordan skal hun klare å være foodorabud i tillegg til 80% stilling når hun er både utslitt og energiløs? Hun kommer jo til å kollapse. Foodorabud er moderne slaveri, ja, virker både slitsom, stressende og dårlig betalt.

Jeg følger henne som tidligere nevnt ikke siden jeg ikke har snap. Savner bloggen hennes, likte den veldig godt. En av ytterst få blogger jeg leste fast. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintermåne skrev (40 minutter siden):

Tror hun virkelig at hun kan tjene opp til 50k skattefritt og deretter starte ENK? Snakker hun egentlig om grensen før hun må MVA registrere foretaket sitt?

Fy fader så kunnskapsløst.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 time siden):

Tror hun virkelig at hun kan tjene opp til 50k skattefritt og deretter starte ENK? Snakker hun egentlig om grensen før hun må MVA registrere foretaket sitt?

Fy fader så kunnskapsløst.

Jeg forstod det på samme måte som deg. Du har helt rett, det er momsgrensen som er 50k, skatt må man betale fra første krone. 150 kr timen og hun må betale for drivstoff, bompenger og km/forsikring? Hun kommer til å gå i heidundrande minus med dette opplegget, spesielt når hun ikke kjører elbil. Og at hun, med sin stramme økonomi, tenker at det er mindre stress å være vikar enn å ha fast jobb er jo veldig kunnskapsløst. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ille å høre på...nesten som at man ikke trodde sine egne ører!! Men,hun er jaggu seriøs og oppriktig!!🙉

Gleder seg masse til å bli Foodora-bud...selv om hun vet at det er veldig dårlig betalt og det blir mye utgifter med bilen!!!Men, hun trenger jo noe nytt må vi skjønne ...🙄 Ho som er så rotehue takler uansett ikke det der presset. .

Og vurderer å si opp jobben??Da skjønner man at lyset er på, men ingen er hjemme....🙄

Og stakkars arbeidsgiver når hun legger ut om alt....

#togkræsj

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballfluen skrev (30 minutter siden):

Jeg forstod det på samme måte som deg. Du har helt rett, det er momsgrensen som er 50k, skatt må man betale fra første krone. 150 kr timen og hun må betale for drivstoff, bompenger og km/forsikring? Hun kommer til å gå i heidundrande minus med dette opplegget, spesielt når hun ikke kjører elbil. Og at hun, med sin stramme økonomi, tenker at det er mindre stress å være vikar enn å ha fast jobb er jo veldig kunnskapsløst. 

Hun retta opp i det etterpå såg jeg, eller hun fikk en komentar som rettet på henne mener jeg 😅 

hun sa- «etter at eg har tjent 50 000 så må eg begynne å betale skatt, det er skattefritt frem til det….. eg har jo drevet nettbutikk før…..» - som svar på spørsmål om hun kan regnskap eller må sette bort det og så videre…. Så hun trodde jo selv at hun ikke trengte å betale skatt 😆

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker hvor godt hun trivdes i nattevaktjobben hun hadde tidligere år. Men det ble vel vanskelig i forhold til lillejenta da hun ble eneforsørger og ingen til å passe dattera på natta. Kanskje moren eller den voksne dattera kunne bytte litt på og hatt den lille på overnatting og fått henne i barnehagen om morgenen. Det var jo ikke hver natt …Eller hussein kunne også hatt henne om natten noen netter og levert i barnehagen ….

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er hun så korka dum   eller prøver hun å få flere følgere.  Føler det er litt samme viben som da hun la ut om huleturer.  Selges alt og flytte til Tyrkia  osv osv

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anneisabell skrev (1 time siden):

Er hun så korka dum   eller prøver hun å få flere følgere.  Føler det er litt samme viben som da hun la ut om huleturer.  Selges alt og flytte til Tyrkia  osv osv

Jeg tror verken hun er dum eller oppmerksomhetssøkende. Hun er ikke frisk. 

Hun har få/ingen venner hun kan snakke med så snap er hennes måte å få ut tanker og følelser på. Ulempen er at vi som følger henne gir ulike råd tilbake osv. Dermed så er det liten hjelp å få for henne, annet enn at hun får pratet ut. 

Hun trenger hjelp over tid. En kort sykemelding uten annen hjelp fungerer bare der og da. Med en gang hun er tilbake på jobb kommer problemene tilbake.  

Når hun starter utredning hos psykolog er det viktig at det blir laget et opplegg rundt henne. Feks 80% sykemeldt, ukentlige psykologtimer, trening sammen med andre (Frisklivssentralen). Hun må ikke bli "etterlatt" alene med sine destruktive og impulsive tanker,  men trenger hjelp til å få de sortert ukentlig.  Fysisk aktivitet/frisk luft tror jeg vil kunne være til god hjelp. 

Jeg syns synd i henne da hun lever et liv med vanvittig mye kaos inni hodet. Det må være veldig slitsomt. 

• Liker 8
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste hun omgås er jo den eldste datteren - hun har ingen venner. Setter seg både små og store mål, men gjennomfører aldri. Ligger stort sett på sofaen, mens barn og hus seiler sin egen sjø. Ikke rart hun er lat. Nekter å tro at alt henger på adhd, om hun tror alt løser seg med den diagnosen tar hun feil. Hun tømmer seg på snap og lyser opp når noen bryr seg med å svare / ha en dialog. Hva med å ta til seg noen råd - komme seg ut i frisk luft, ta noen gåturer, få opp pulsen litt - da får hun også mer energi.

Etter å ha hørt hennes siste snap er jeg redd det ender i et skikkelig togkræsj. Hun trenger virkelig hjelp - og da snakker vi innen flere fagfelt. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skattefritt inntil 50K? Ikke rart nettbutikken hennes eksisterte i 2 sekunder hvis det var slik hun drev den. Er det ikke enda høyere skatt siden det blir en biinntekt?

Hele ranten er puteflaut. At en snart 50 år gammel småbarnsmor/bestemor stolt forteller at Foodorabud er det som skal til for å gi henne en boost. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (9 timer siden):

Husker hvor godt hun trivdes i nattevaktjobben hun hadde tidligere år. Men det ble vel vanskelig i forhold til lillejenta da hun ble eneforsørger og ingen til å passe dattera på natta. Kanskje moren eller den voksne dattera kunne bytte litt på og hatt den lille på overnatting og fått henne i barnehagen om morgenen. Det var jo ikke hver natt …Eller hussein kunne også hatt henne om natten noen netter og levert i barnehagen ….

Du er inne på noe her. Barnet ha en far, samt en bestemor i nabohuset, men det går ikke ann å tilrettelegge for at mor jobber 3-4 netter i uka. Hva er egentlig en full nattevaktstilling? Eller at hun jobber medleverturnus på en institusjon f.eks. Da har hun 3-4 døgn på jobb etterfulgt av en friuke hvor hun kan bruke tid med barna, oppussing, husarbeid, whatever. Det ville vært noe nytt og spennende. Ikke Foodora der du, hvis du er heldig, går i null.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anneisabell skrev (3 timer siden):

Med henne er det faktisk ikke lett å vite om det er tull eller om hun er seriøs.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alisha* skrev (1 time siden):

Den eneste hun omgås er jo den eldste datteren - hun har ingen venner. Setter seg både små og store mål, men gjennomfører aldri. Ligger stort sett på sofaen, mens barn og hus seiler sin egen sjø. Ikke rart hun er lat. Nekter å tro at alt henger på adhd, om hun tror alt løser seg med den diagnosen tar hun feil. Hun tømmer seg på snap og lyser opp når noen bryr seg med å svare / ha en dialog. Hva med å ta til seg noen råd - komme seg ut i frisk luft, ta noen gåturer, få opp pulsen litt - da får hun også mer energi.

Etter å ha hørt hennes siste snap er jeg redd det ender i et skikkelig togkræsj. Hun trenger virkelig hjelp - og da snakker vi innen flere fagfelt. 

Enig i mye her - men synes det er unødvendig å kalle henne lat, å være syk/ utbrent/ tom for energi osv er ikke det samme som å være lat, synes jeg 😊 

Men, helt enig- hun må ta (ordentlige og effektive) grep for å gjøre noe med situasjonen, som frisklivssentralen osv 

Hun bør også sette seg godt inn i diagnosen hun er helt sikker på at hun har, ikke vente på utredningen - søk på livsmestringsstrategier osv og ta grep - evnt hør med fastlege, nære relasjoner om hjelp til dette ….. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...