Fotballfluen Skrevet 14. november 2025 #2661 Skrevet 14. november 2025 Betyr dette at hun kjøpte ny bil i sommer, ca samtidig som hun gråt sine modige tårer fordi hun ikke fikk nok penger fra NAV?🤔 2
AnnnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #2662 Skrevet 14. november 2025 Fotballfluen skrev (41 minutter siden): Betyr dette at hun kjøpte ny bil i sommer, ca samtidig som hun gråt sine modige tårer fordi hun ikke fikk nok penger fra NAV?🤔 Var visst juni 24 5
Juststop Skrevet 14. november 2025 #2663 Skrevet 14. november 2025 skeiv-ostepop skrev (På 13.11.2025 den 10.40): Så da har hun hatt to verkstedbesøk på samme bil pga bremser på under et halvt år? Eller kanskje ikke bremsene ble fikset i sommer? Det trenger ikke å bety at noe ikke ble fikset. En bil har fire hjul og dermed fire separate bremser, og det er faktisk ikke uvanlig at mer enn én trenger service i løpet av et år. Slitasjen skjer ikke likt på alle hjul, og ulike deler kan ryke til forskjellige tider. Uten innsyn i hva som ble gjort ved hvert verkstedbesøk, er det vanskelig å konkludere med noe utover det som står på kvitteringene. Hun la ut kvitteringer på hva som var gjort og til hvilken dato. Det er helt normalt at bremsene foran og bak ikke ryker samtidig, og at de derfor må tas på ulike tidspunkt. Det betyr ikke at noe ikke ble gjort riktig, bare at slitasjen skjer forskjellig på de fire hjulene. Det er ganske mye spekulasjoner her, selv om forklarende informasjon faktisk lå offentlig på snappen hennes. 3 4
skeiv-ostepop Skrevet 14. november 2025 #2664 Skrevet 14. november 2025 Juststop skrev (1 minutt siden): Det trenger ikke å bety at noe ikke ble fikset. En bil har fire hjul og dermed fire separate bremser, og det er faktisk ikke uvanlig at mer enn én trenger service i løpet av et år. Slitasjen skjer ikke likt på alle hjul, og ulike deler kan ryke til forskjellige tider. Uten innsyn i hva som ble gjort ved hvert verkstedbesøk, er det vanskelig å konkludere med noe utover det som står på kvitteringene. Hun la ut kvitteringer på hva som var gjort og til hvilken dato. Det er helt normalt at bremsene foran og bak ikke ryker samtidig, og at de derfor må tas på ulike tidspunkt. Det betyr ikke at noe ikke ble gjort riktig, bare at slitasjen skjer forskjellig på de fire hjulene. Det er ganske mye spekulasjoner her, selv om forklarende informasjon faktisk lå offentlig på snappen hennes. Joda. Men det handler om normalt vedlikehold mer enn detaljer når hver enkelt bremse ble byttet. Og hun vist det tidligere at hun venter langt over forsvarlig tid med å fikse ødelagt bremse før - så hvorfor skulle en tro at noe ble annerledes nå? 1 2
Juststop Skrevet 14. november 2025 #2665 Skrevet 14. november 2025 skeiv-ostepop skrev (14 minutter siden): Joda. Men det handler om normalt vedlikehold mer enn detaljer når hver enkelt bremse ble byttet. Og hun vist det tidligere at hun venter langt over forsvarlig tid med å fikse ødelagt bremse før - så hvorfor skulle en tro at noe ble annerledes nå? Det er ikke så rart at hun ikke har hatt mye vedlikehold på bremsene før de røk. Hun har eid bilen i ett år, og på en bruktbil kan det være helt normalt at bremseslitasje dukker opp allerede første året. Det varierer mye fra bil til bil og avhenger av hvordan den tidligere eieren har kjørt og vedlikeholdt bilen. Hvis tidligere eier for eksempel ikke har hatt bremseservice jevnlig, eller bremsene nærmet seg slutten av levetiden, kan det være ren uflaks at det havner hos den nye eieren kort tid etter kjøpet. Når det gjelder verkstedbesøkene, la hun ut kvitteringer som viste at bremsene foran ble byttet, mens bak var det kun rust som ble tatt med en bremseservice. Altså ikke utskifting av hele bremsesystemet. Det er helt normalt at front og bak ikke trenger like mye arbeid samtidig. Du skriver at hun «tidligere har vist at hun ventet for lenge». Jeg lurer litt på hva du sikter til da, for i dette tilfellet ser det ut som hun har gjort det som trengtes, og dokumentasjon er lagt frem. 2 3
skeiv-ostepop Skrevet 14. november 2025 #2666 Skrevet 14. november 2025 Juststop skrev (Akkurat nå): Det er ikke så rart at hun ikke har hatt mye vedlikehold på bremsene før de røk. Hun har eid bilen i ett år, og på en bruktbil kan det være helt normalt at bremseslitasje dukker opp allerede første året. Det varierer mye fra bil til bil og avhenger av hvordan den tidligere eieren har kjørt og vedlikeholdt bilen. Hvis tidligere eier for eksempel ikke har hatt bremseservice jevnlig, eller bremsene nærmet seg slutten av levetiden, kan det være ren uflaks at det havner hos den nye eieren kort tid etter kjøpet. Når det gjelder verkstedbesøkene, la hun ut kvitteringer som viste at bremsene foran ble byttet, mens bak var det kun rust som ble tatt med en bremseservice. Altså ikke utskifting av hele bremsesystemet. Det er helt normalt at front og bak ikke trenger like mye arbeid samtidig. Du skriver at hun «tidligere har vist at hun ventet for lenge». Jeg lurer litt på hva du sikter til da, for i dette tilfellet ser det ut som hun har gjort det som trengtes, og dokumentasjon er lagt frem. Man får tydelige tegn lenge før bremsene er så slitt at det er varmgang og hun må ta pauser innimellom. Da er det metall mot metall og bare lyden der burde fått bilen på verksted (eller noen til å sjekke/bytte). 2 3
Juststop Skrevet 14. november 2025 #2667 Skrevet 14. november 2025 skeiv-ostepop skrev (30 minutter siden): Man får tydelige tegn lenge før bremsene er så slitt at det er varmgang og hun må ta pauser innimellom. Da er det metall mot metall og bare lyden der burde fått bilen på verksted (eller noen til å sjekke/bytte). Ja, metall-mot-metall og lyder fra bremsene er tydelige tegn på at noe bør sjekkes, noe jeg opplevde at hun har gjort. Den dagen hun snakket om varme fra dekket, virket hun veldig stresset og lot bilen stå for å avkjøle. Det tyder på at hun håndterte situasjonen ansvarlig og gjorde det man burde gjøre når man er usikker på bremsene. Jeg er ikke enig i at hun dro videre til et møte før hun dro hjem. Min mening er at hun burde kjørt direkte hjem og avlyst møtet. Uansett tok hun ansvar ved å la bilen stå og ta buss etterpå, og hun fikk bilen på verksted så snart det lot seg gjøre økonomisk. Ut fra kvitteringene og datoene ser det ut til at det kun var rust som var årsaken. Rust på bremseskiver kan gi skrikende lyder som kommer og går, og kan også gi noe varme lokalt. Det skjer fordi rusten skaper ujevn kontakt mellom kloss og skive. 1 5
skeiv-ostepop Skrevet 14. november 2025 #2668 Skrevet 14. november 2025 Juststop skrev (37 minutter siden): Ja, metall-mot-metall og lyder fra bremsene er tydelige tegn på at noe bør sjekkes, noe jeg opplevde at hun har gjort. Den dagen hun snakket om varme fra dekket, virket hun veldig stresset og lot bilen stå for å avkjøle. Det tyder på at hun håndterte situasjonen ansvarlig og gjorde det man burde gjøre når man er usikker på bremsene. Jeg er ikke enig i at hun dro videre til et møte før hun dro hjem. Min mening er at hun burde kjørt direkte hjem og avlyst møtet. Uansett tok hun ansvar ved å la bilen stå og ta buss etterpå, og hun fikk bilen på verksted så snart det lot seg gjøre økonomisk. Ut fra kvitteringene og datoene ser det ut til at det kun var rust som var årsaken. Rust på bremseskiver kan gi skrikende lyder som kommer og går, og kan også gi noe varme lokalt. Det skjer fordi rusten skaper ujevn kontakt mellom kloss og skive. Men hun gjorde ikke det i fjor. Da kjørte hun lenge med feil på bremsene. Så hvorfor skulle en tro at det ble løst raskere denne gang? 4 2
Linazer Skrevet 14. november 2025 #2669 Skrevet 14. november 2025 Kan dere slutte å diskutere bilen til Mette nå er dere snille! Det blir bare gjentakelser hele veien. Og Mette har forklart alt i detalj så det er ikke nødvendig å keep it going!! 7 4
Juststop Skrevet 14. november 2025 #2670 Skrevet 14. november 2025 skeiv-ostepop skrev (27 minutter siden): Men hun gjorde ikke det i fjor. Da kjørte hun lenge med feil på bremsene. Så hvorfor skulle en tro at det ble løst raskere denne gang? Om det var i fjor, må det ha vært på den gamle bilen hun solgte. Jeg fulgte henne også den gangen og husker ingenting om bremseproblemer. Hun solgte den gamle bilen fordi hun ikke hadde råd til reparasjonen, og det var noe helt annet enn bremsene. Dette har hun også nevnt ganske nylig på Snapchat. Jeg tror jeg ville ha husket om hun hadde kjørt lenge med feil på bremsene på den gamle bilen, for jeg tar sikkerhet svært alvorlig. 1 6
skeiv-ostepop Skrevet 14. november 2025 #2671 Skrevet 14. november 2025 Juststop skrev (6 minutter siden): Om det var i fjor, må det ha vært på den gamle bilen hun solgte. Jeg fulgte henne også den gangen og husker ingenting om bremseproblemer. Hun solgte den gamle bilen fordi hun ikke hadde råd til reparasjonen, og det var noe helt annet enn bremsene. Dette har hun også nevnt ganske nylig på Snapchat. Jeg tror jeg ville ha husket om hun hadde kjørt lenge med feil på bremsene på den gamle bilen, for jeg tar sikkerhet svært alvorlig. Sorry - mente i april-juni i år. Limte inn en kopi av diskusjonen da. Rundt side 93-98.
Juststop Skrevet 14. november 2025 #2672 Skrevet 14. november 2025 skeiv-ostepop skrev (7 minutter siden): Sorry - mente i april-juni i år. Limte inn en kopi av diskusjonen da. Rundt side 93-98. Ah, skjønner. Da snakker vi om denne sommeren. Hun la jo ut kvittering i går på at bilen var på verksted og at bremsene ble skiftet i juni. 4 1
skeiv-ostepop Skrevet 14. november 2025 #2673 Skrevet 14. november 2025 Juststop skrev (21 minutter siden): Ah, skjønner. Da snakker vi om denne sommeren. Hun la jo ut kvittering i går på at bilen var på verksted og at bremsene ble skiftet i juni. Og problemene begynte i april. Og hun la ut i både mai og juni om at det skrapte metall mot metall og måtte ta pauser for å få lyden til å forsvinne. Så der kjørte hun over lang tid uten å få problemet løst. Så om det nå ble samme problem igjen (enten det er ny bil, samme bremsene eller andre bremser er ikke så viktig) så er det helt forståelig at noen ikke helt stolte på at det ble fikset raskt - og derfor mente det var rett å varsle SSV. 3
Juststop Skrevet 14. november 2025 #2674 Skrevet 14. november 2025 skeiv-ostepop skrev (6 minutter siden): Og problemene begynte i april. Og hun la ut i både mai og juni om at det skrapte metall mot metall og måtte ta pauser for å få lyden til å forsvinne. Så der kjørte hun over lang tid uten å få problemet løst. Så om det nå ble samme problem igjen (enten det er ny bil, samme bremsene eller andre bremser er ikke så viktig) så er det helt forståelig at noen ikke helt stolte på at det ble fikset raskt - og derfor mente det var rett å varsle SSV. Jeg deler ikke samme synspunkt. Mener det ikke er rett å ta et så drastisk skritt som å melde et kjøretøy til Statens vegvesen basert bare på det man ser på en offentlig Snapchat, eller andre sosiale medier, særlig når man ikke kjenner hele situasjonen. Min begrunnelse er 1. Vi har manglende full informasjon. Vi vet ikke nøyaktig hva som har blitt gjort med bilen, hva verkstedet har sagt, eller hvilke tiltak eieren allerede har tatt. 2. Det kan være midlertidige eller ufarlige problemer. For lyder eller varme kan ha flere årsaker som rust, stein, midlertidig friksjon, som da ikke nødvendigvis utgjør noen fare. 3. Den som eier bilen har ansvar for å følge opp, og hun har sagt at hun hadde kontakt med verkstedet 4. Å varsle myndighetene uten sikker grunn kan skape unødvendige problemer og stress for eieren. Men det har kanskje vært ønsket? Det er viktig å ikke konkludere eller varsle kun på bakgrunn av offentlige innlegg eller spekulasjoner. Man bør ha konkrete indikasjoner på at kjøretøyet er farlig å kjøre før en tar et slikt drastisk skritt. Men vi får være enig om å være uenig tenker jeg 1 5
Anneisabell Skrevet 14. november 2025 Forfatter #2675 Skrevet 14. november 2025 Linazer skrev (3 timer siden): Kan dere slutte å diskutere bilen til Mette nå er dere snille! Det blir bare gjentakelser hele veien. Og Mette har forklart alt i detalj så det er ikke nødvendig å keep it going!! Juststop skrev (4 timer siden): Ja, metall-mot-metall og lyder fra bremsene er tydelige tegn på at noe bør sjekkes, noe jeg opplevde at hun har gjort. Den dagen hun snakket om varme fra dekket, virket hun veldig stresset og lot bilen stå for å avkjøle. Det tyder på at hun håndterte situasjonen ansvarlig og gjorde det man burde gjøre når man er usikker på bremsene. Jeg er ikke enig i at hun dro videre til et møte før hun dro hjem. Min mening er at hun burde kjørt direkte hjem og avlyst møtet. Uansett tok hun ansvar ved å la bilen stå og ta buss etterpå, og hun fikk bilen på verksted så snart det lot seg gjøre økonomisk. Ut fra kvitteringene og datoene ser det ut til at det kun var rust som var årsaken. Rust på bremseskiver kan gi skrikende lyder som kommer og går, og kan også gi noe varme lokalt. Det skjer fordi rusten skaper ujevn kontakt mellom kloss og skive. Ut 3
Anneisabell Skrevet 14. november 2025 Forfatter #2677 Skrevet 14. november 2025 Xmasclovn skrev (3 minutter siden): Gjesp 🥱 Nå er det bare å følge med videre det blir ingen snap pause for nå blir det nytt dukkehus og mye annet , men hullet i taket vil nok bestå😜 6
Xmasclovn Skrevet 14. november 2025 #2678 Skrevet 14. november 2025 Anneisabell skrev (44 minutter siden): Nå er det bare å følge med videre det blir ingen snap pause for nå blir det nytt dukkehus og mye annet , men hullet i taket vil nok bestå😜 Når det kommer til hullet i taket har hun aldri råd til materialet som trengs. Underlig om man kan si det slik. Men kanskje dukkhuset blir ferdig til jul i år. Det er lov å håpe😁 5
Sol Rampelyset Skrevet 14. november 2025 #2679 Skrevet 14. november 2025 Tråden er ryddet for brukerdebatt og manglende kildehenvisning. Sol, admin.
Nor Skrevet 14. november 2025 #2680 Skrevet 14. november 2025 Xmasclovn skrev (På 13.11.2025 den 16.58): Det var slettes ingen latterliggjøring og spot av dukkehuset. Det ble skrevet f.eks at dukkehuset aldri kom til å bli ferdig til jul, noe det heller ikke ble, og hvorvidt det var koselig å få en halvferdig gave man ikke kunne leke ordentlig med. For øvrig er det ingen indikasjon på at det dukkehuset er ferdig den dag i dag. Og så var det noen kommentarer rundt det at hun valgte å bruke bordplata til spisebordet som materiale på dukkehuset, for så å slite med få plass nok til alle rundt bordet på julaften. Skal du snakke om latterliggjøring og spotting kunne du ha funnet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå