Fotballfluen Skrevet 8. oktober 2025 #2501 Skrevet 8. oktober 2025 Juststop skrev (På 6.10.2025 den 19.12): Jeg synes ikke det er greit å hentyde at noen er dårlige i jobben sin bare fordi du ikke kjenner til denne måten å liste på. En håndverker ville nok hatt mer presisjon og finere finish, men selve løsningen er helt riktig og gir et bra resultat. En faglært har erfaring med mange ulike løsninger og vet hva som fungerer teknisk og hva som er forsvarlig. Så det du/dere kaller uvanlig eller feil, kan i virkeligheten være en helt vanlig og riktig løsning, bare at du ikke har sett den før. En ting har du helt rett i; ikke i noen av boligene jeg har vært innom i mitt lange liv har jeg sett denne løsningen på listing under vinduet. At det skapet en roligere og mer moderne uttrykk er jeg fullstendig uenig i. Det ser mer rotete ut med lister som møtes i hjørnet på veggen mellom vinduene. Det fungerer jo teknisk da listen dekker hullet mellom karmen og veggen, men pent var det ikke. 11
Ina89 Skrevet 8. oktober 2025 #2502 Skrevet 8. oktober 2025 Juststop skrev (1 time siden): Av ren nysgjerrighet. Hva er det du mener hun ikke har avsluttet av påbegynte prosjekter i det siste? Hun har laget masse hyller, dekorbrett, revet av veggpanel, sparklet, pusset, malt, satt opp lister og muligens mer jeg ikke kommer på. Hun får jo gjort utrolig mye – bare aldri helt ferdig. Det meste står liksom igjen på «nesten»-stadiet… til og med julegaven fra i fjor venter vel fremdeles på ferdigstillelse. M er et levende bevis på at «under arbeid» kan være en livsstil. 🌸🫣 8
AnnnonymBruker Skrevet 8. oktober 2025 #2503 Skrevet 8. oktober 2025 Ina89 skrev (53 minutter siden): Hun får jo gjort utrolig mye – bare aldri helt ferdig. Det meste står liksom igjen på «nesten»-stadiet… til og med julegaven fra i fjor venter vel fremdeles på ferdigstillelse. M er et levende bevis på at «under arbeid» kan være en livsstil. 🌸🫣 Hva var julegaven fra i fjor? 2
Juststop Skrevet 8. oktober 2025 #2504 Skrevet 8. oktober 2025 (endret) Ina89 skrev (1 time siden): Hun får jo gjort utrolig mye – bare aldri helt ferdig. Det meste står liksom igjen på «nesten»-stadiet… til og med julegaven fra i fjor venter vel fremdeles på ferdigstillelse. M er et levende bevis på at «under arbeid» kan være en livsstil. 🌸🫣 Det er litt ironisk å påstå at hun aldri gjør ferdig noe når hun åpenbart har fått til mer etter diagnosering og behagelig av adhd enn de fleste gjør uten. Folk henger igjen i gamle narrativer. Det er lettere enn å innrømme at noen faktisk har utviklet seg. Endret 8. oktober 2025 av Juststop 9
Skrottefar Skrevet 8. oktober 2025 #2505 Skrevet 8. oktober 2025 Juststop skrev (30 minutter siden): Det er litt ironisk å påstå at hun aldri gjør ferdig noe når hun åpenbart har fått til mer etter diagnosering og behagelig av adhd enn de fleste gjør uten. Folk henger igjen i gamle narrativer. Det er lettere enn å innrømme at noen faktisk har utviklet seg. Og du forsvarer M igjen og igjen uansett hva folk kritiserer......og utviklet seg? Har M virkelig dèt? Greit nok, M har nok forsøkt å utvikle seg, men, nå så er det mer at hun uansett skylder på diagnosen for alt hva hun gjør, mener, tenker og føler 2 7
Juststop Skrevet 8. oktober 2025 #2506 Skrevet 8. oktober 2025 Skrottefar skrev (44 minutter siden): Og du forsvarer M igjen og igjen uansett hva folk kritiserer......og utviklet seg? Har M virkelig dèt? Greit nok, M har nok forsøkt å utvikle seg, men, nå så er det mer at hun uansett skylder på diagnosen for alt hva hun gjør, mener, tenker og føler Skylde på diagnosen, sier du? Jeg må ha gått glipp av det. Det jeg har sett er at hun faktisk får ting ferdig og jobber med å forstå seg selv. Hvis det er en unnskyldning, er det den mest produktive unnskyldningen jeg har sett. 😏 8
Minipilla Skrevet 8. oktober 2025 #2507 Skrevet 8. oktober 2025 Juststop skrev (1 time siden): Skylde på diagnosen, sier du? Jeg må ha gått glipp av det. Det jeg har sett er at hun faktisk får ting ferdig og jobber med å forstå seg selv. Hvis det er en unnskyldning, er det den mest produktive unnskyldningen jeg har sett. 😏 Det er klart hun får fullført mer nå. Hun har vært hjemme på fulltid i snart et halvt år. Det er jo ikke måte på ekstremt energi og pågangsmot etter hun sykmeldte seg. 9
Xmasclovn Skrevet 8. oktober 2025 #2508 Skrevet 8. oktober 2025 Ina89 skrev (4 timer siden): Hun har virkelig mange prosjekter på gang – synd motivasjonen har kortere levetid enn et gratisfunn på Finn. Det står respekt av pågangsmotet – og enda mer respekt av evnen til å aldri la seg hemme av realitetssans. Det er imponerende hvor mye energi man kan ha til å starte ting – bare ikke til å avslutte dem. Kanskje hun burde bli influenser i «uferdige prosjekter» – nisjeinnholdet hun faktisk mestrer! Hun kunne starte en serie: «Prosjektene som nesten ble noe». Forveksler hun egentlig flukt med gøy?Snakker om at oppussing gir henne sååå mye, men det fremstå mer og mer som en måte å flykte fra realiteten. Og unngå å ta tak i problemene sine ved å holde seg opptatt med oppussing som aldri blir ferdigstilt. 7
Juststop Skrevet 8. oktober 2025 #2509 Skrevet 8. oktober 2025 Minipilla skrev (30 minutter siden): Det er klart hun får fullført mer nå. Hun har vært hjemme på fulltid i snart et halvt år. Det er jo ikke måte på ekstremt energi og pågangsmot etter hun sykmeldte seg. Så fremgang handler bare om å være hjemme og ha energi? Med ADHD kan det å ferdigstille prosjekter være som å løpe maraton i motbakke og hun har nettopp sprintet gjennom flere prosjekter på kort tid. Men selvsagt, hard innsats, medisin og behandling har jo absolutt ingen betydning… 😏 5 3
Ina89 Skrevet 9. oktober 2025 #2510 Skrevet 9. oktober 2025 Juststop skrev (5 timer siden): Så fremgang handler bare om å være hjemme og ha energi? Med ADHD kan det å ferdigstille prosjekter være som å løpe maraton i motbakke og hun har nettopp sprintet gjennom flere prosjekter på kort tid. Men selvsagt, hard innsats, medisin og behandling har jo absolutt ingen betydning… 😏 Hun løper nok mange maraton i motbakke, ja - men målstreken virker alltid å dukke opp først i neste prosjekt. Det er et imponerende tempo- bare synd løpet aldri tar slutt. Fremgang handler vel også om å bli ferdig, ikke bare å starte på noe nytt. 🤨😉 8
Ina89 Skrevet 9. oktober 2025 #2511 Skrevet 9. oktober 2025 Skrottefar skrev (7 timer siden): Og du forsvarer M igjen og igjen uansett hva folk kritiserer......og utviklet seg? Har M virkelig dèt? Greit nok, M har nok forsøkt å utvikle seg, men, nå så er det mer at hun uansett skylder på diagnosen for alt hva hun gjør, mener, tenker og føler Spot on! Det er liksom ikke grenser for hva diagnosen må ta skylden for om dagen. Utvikling handler vel om å ta litt ansvar, ikke bare finne nye unnskyldninger. Det morsomste er vel egentlig de trofaste forsvarerne. De virker å vite alt om både tankene, følelsene og intensjonene hennes. Skulle nesten tro de hadde abonnement på innsiden av hodet hennes. De høres ofte så samstemte ut at man nesten skulle tromdet var samme person i ulike versjoner 🧐 1 12
AnnnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #2512 Skrevet 9. oktober 2025 Ina89 skrev (2 timer siden): Spot on! Det er liksom ikke grenser for hva diagnosen må ta skylden for om dagen. Utvikling handler vel om å ta litt ansvar, ikke bare finne nye unnskyldninger. Det morsomste er vel egentlig de trofaste forsvarerne. De virker å vite alt om både tankene, følelsene og intensjonene hennes. Skulle nesten tro de hadde abonnement på innsiden av hodet hennes. De høres ofte så samstemte ut at man nesten skulle tromdet var samme person i ulike versjoner 🧐 Jeg føler vel heller at det virker som kritikerne «vet alt» av Mettes intensjoner da men. 4 7
AnnnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #2513 Skrevet 9. oktober 2025 Ina89 skrev (2 timer siden): Spot on! Det er liksom ikke grenser for hva diagnosen må ta skylden for om dagen. Utvikling handler vel om å ta litt ansvar, ikke bare finne nye unnskyldninger. Det morsomste er vel egentlig de trofaste forsvarerne. De virker å vite alt om både tankene, følelsene og intensjonene hennes. Skulle nesten tro de hadde abonnement på innsiden av hodet hennes. De høres ofte så samstemte ut at man nesten skulle tromdet var samme person i ulike versjoner 🧐 Hva er det Mette skylder så på diagnosen som er så åpenbart at ikke er det da? Sånn jeg ser Mette så har hun sliti med å fullføre, pga adhd, og nå er hun flinkere å fullføre, pga adhd-medisiner. 5 4
AnnnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #2514 Skrevet 9. oktober 2025 Ina89 skrev (3 timer siden): Hun løper nok mange maraton i motbakke, ja - men målstreken virker alltid å dukke opp først i neste prosjekt. Det er et imponerende tempo- bare synd løpet aldri tar slutt. Fremgang handler vel også om å bli ferdig, ikke bare å starte på noe nytt. 🤨😉 Jeg tror Mette elsker å ha prosjekter på gang og skape ting, at hun føler hun lever ved å ha noe å gjøre. Hun burde nok egentlig hatt en mer kreativ jobb, for å få utløp for kreativitet. 5 3
AnnnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #2515 Skrevet 9. oktober 2025 Ina89 skrev (2 timer siden): De høres ofte så samstemte ut at man nesten skulle tro det var samme person i ulike versjoner 🧐 Gjerne dokumenter hva vi har vært så enige i som har vært mistenkelig? For dere kritikere er jo også veldig samstemte at «man nesten skulle tro dere var samme person i ulike versjoner» … Hørt slikt tull 😉 4 4
AnnnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #2516 Skrevet 9. oktober 2025 Xmasclovn skrev (9 timer siden): Forveksler hun egentlig flukt med gøy?Snakker om at oppussing gir henne sååå mye, men det fremstå mer og mer som en måte å flykte fra realiteten. Og unngå å ta tak i problemene sine ved å holde seg opptatt med oppussing som aldri blir ferdigstilt. Mette tar jo tak i oppussingen hjemme, som ofte har blitt halvferdig. Er det å flykte fra realiteten? Er ikke det heller å ta tak i ett par av problemene sine og gjøre noe med dem? 🤔 Både halvferdig oppussing (problem) og slite med å ferdigstille (problem) er jo to ting hun tar tak i nå. Slik jeg forstår det må hun også gjøre det som koster minst nå, pga økonomi. 1 7
Xmasclovn Skrevet 9. oktober 2025 #2517 Skrevet 9. oktober 2025 AnnnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mette tar jo tak i oppussingen hjemme, som ofte har blitt halvferdig. Er det å flykte fra realiteten? Er ikke det heller å ta tak i ett par av problemene sine og gjøre noe med dem? 🤔 Både halvferdig oppussing (problem) og slite med å ferdigstille (problem) er jo to ting hun tar tak i nå. Slik jeg forstår det må hun også gjøre det som koster minst nå, pga økonomi. Det var ikke den type problemer jeg siktet til, og trodde dessverre det var åpenbart da oppussing ikke nødvendigvis er et problem. I hvert fall ikke den «unødvendige» oppussingen Mette driver med. Det er så og si aldri skade, nødvendigheter el hun ordner, men leter etter ting å finpusse på. Som igjen tar meg til hovedpoenget om det kan være en flukt fra realiteten og problemene. Problemene i helsemessig, økonomisk, relasjonell, personlig etc forstand. Det er lettere å jage stadige og til dels unødvendige prosjekter hun stort sett ikke ferdigstiller, og grave seg ned i dem, enn å tak i eget liv. Det fremstår til tider av måten hun snakker på som en besettelse og stressfaktor «hun MÅ få unna», enn glede. 2 8
AnnnonymBruker Skrevet 9. oktober 2025 #2518 Skrevet 9. oktober 2025 Xmasclovn skrev (13 minutter siden): Det var ikke den type problemer jeg siktet til, og trodde dessverre det var åpenbart da oppussing ikke nødvendigvis er et problem. I hvert fall ikke den «unødvendige» oppussingen Mette driver med. Det er så og si aldri skade, nødvendigheter el hun ordner, men leter etter ting å finpusse på. Som igjen tar meg til hovedpoenget om det kan være en flukt fra realiteten og problemene. Problemene i helsemessig, økonomisk, relasjonell, personlig etc forstand. Det er lettere å jage stadige og til dels unødvendige prosjekter hun stort sett ikke ferdigstiller, og grave seg ned i dem, enn å tak i eget liv. Det fremstår til tider av måten hun snakker på som en besettelse og stressfaktor «hun MÅ få unna», enn glede. Det er jo stor forskjell på dette og å «flykte fra realiteten». At hun starter nye prosjekter istedet for å fullføre gamle tror jeg handler om økonomi (?). Så kan man sikkert mene det hun gjør er «unødvendig oppussing», men det virker jo som det gir henne mye - også glede, slik jeg tolker henne. Og mestringsfølelse, gleden av å fullføre, gleden av å skape, nyttigheten av å lære nye ting, holde seg igang, forandring, bruke kreativiteten, prøve å forstå seg selv og hva hun trenger for å forhindre å brenne kruttet på nytt … Det er jo bedre enn å bli sittende på sofaen i alle fall, som nok lett kan skje om man blir sykmeldt 🙂 Jeg synes Mette burde begynne å trene, tror det er superviktig for adhd-en? Så håper det blir neste «besettelse». Eller interesse/hobby som det også kalles. 6 4
Ina89 Skrevet 12. oktober 2025 #2519 Skrevet 12. oktober 2025 AnnnonymBruker skrev (På 9.10.2025 den 9.27): Det er jo stor forskjell på dette og å «flykte fra realiteten». At hun starter nye prosjekter istedet for å fullføre gamle tror jeg handler om økonomi (?). Så kan man sikkert mene det hun gjør er «unødvendig oppussing», men det virker jo som det gir henne mye - også glede, slik jeg tolker henne. Og mestringsfølelse, gleden av å fullføre, gleden av å skape, nyttigheten av å lære nye ting, holde seg igang, forandring, bruke kreativiteten, prøve å forstå seg selv og hva hun trenger for å forhindre å brenne kruttet på nytt … Det er jo bedre enn å bli sittende på sofaen i alle fall, som nok lett kan skje om man blir sykmeldt 🙂 Jeg synes Mette burde begynne å trene, tror det er superviktig for adhd-en? Så håper det blir neste «besettelse». Eller interesse/hobby som det også kalles. Jeg tror hun hadde hatt godt av å få beina plantet på bakken, rydde opp i kaoset og faktisk jobbe med mestring før hun kaster seg over nok en «besettelse», som du kaller det. Det er ingenting galt i å være fysisk aktiv - hun kan gå turer og holde seg i form - men det trenger ikke bli enda et prosjekt hun kaster seg inn i uten å fullføre. Jeg jobber med mennesker som sliter på ulike områder, og det vi ser fungerer, er å finne roen, lære seg mestring, slutte å skylde på alt og alle andre, og begynne å ta ansvar for egne handlinger. Det handler om å slutte å unnskylde seg og faktisk gjøre jobben som trengs for å håndtere livets utfordringer. Å peke fingre og skyve skylden rundt fører ingen vei. Det løser ingenting å fylle tomrommet med «besettelser» - det bare utsetter problemet. Før man tar tak i seg selv, skjer det ingen reell endring. 5 5
AnnnonymBruker Skrevet 12. oktober 2025 #2520 Skrevet 12. oktober 2025 (endret) Ina89 skrev (2 timer siden): Jeg tror hun hadde hatt godt av å få beina plantet på bakken, rydde opp i kaoset og faktisk jobbe med mestring før hun kaster seg over nok en «besettelse», som du kaller det. Det er ingenting galt i å være fysisk aktiv - hun kan gå turer og holde seg i form - men det trenger ikke bli enda et prosjekt hun kaster seg inn i uten å fullføre. Jeg jobber med mennesker som sliter på ulike områder, og det vi ser fungerer, er å finne roen, lære seg mestring, slutte å skylde på alt og alle andre, og begynne å ta ansvar for egne handlinger. Det handler om å slutte å unnskylde seg og faktisk gjøre jobben som trengs for å håndtere livets utfordringer. Å peke fingre og skyve skylden rundt fører ingen vei. Det løser ingenting å fylle tomrommet med «besettelser» - det bare utsetter problemet. Før man tar tak i seg selv, skjer det ingen reell endring. Jeg synes hun gjør mye av dette jeg da? Og å trene trenger ikke ta mye tid, eller bli en «besettelse», men det gjør det unektelig lettere å regulere nervesystemet og få overskudd til andre ting. ps: jeg kalte det ikke besettelse, jeg spilte på hva andre her kalte hobbyer, interesser og fritidsaktiviteter Endret 12. oktober 2025 av AnnnonymBruker 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå