AnnnonymBruker Skrevet 4. oktober 2025 #2481 Skrevet 4. oktober 2025 Xmasclovn skrev (Akkurat nå): Der har vi det egentlige svaret på hvorfor hun aldri kommer seg videre eller blir ferdig med ting. Det er ikke adhd, det er fordi hun stadig må inn på KG å lese og så snappe forklaringer og dementere alt hun har lest😝 Er ikke det litt typisk adhd, a? 🤔 1 5
Xmasclovn Skrevet 4. oktober 2025 #2482 Skrevet 4. oktober 2025 AnnnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, men da har hun nok lagt lister og gjort ferdig finishen, vil jeg tro ☺️ Det er godt noen fortsatt har troa, den signifikante andre! Mette trenger det! Og nei jeg prøver ikke å være ironisk. 3
Pinkee Skrevet 4. oktober 2025 #2483 Skrevet 4. oktober 2025 Anneisabell skrev (47 minutter siden): En ting er å være klar over det selv, en annen ting er hva som skjer den dagen hun evt skal selge. Da vil det bli veldig avgjørende i forhold til pris og verdi vurdering fra takstmann Har hun sagt noe om å selge da? Alvor hvor viktig det er å lage problemer, som ikke finnes. Synes hun er flink til oppussing, og beundrer tålmodigheten med sparkling, det lønner seg i det lange løp. Men, jeg synes det er kjedelig. 7
AnnnonymBruker Skrevet 4. oktober 2025 #2484 Skrevet 4. oktober 2025 Lunabelle skrev (33 minutter siden): Hun vet at hun holder på inne, eller? Hvis det blir vannlekkasje der hun holder på nå, så skyldes det ihvertfall ikke sprekken, manglende tettningslist eller regn. Da må hun ta turen på utsiden og se hva som er galt der 😅 Var ikke det bare litt generell info om tetningslister da? 6 3
AnnnonymBruker Skrevet 4. oktober 2025 #2485 Skrevet 4. oktober 2025 Xmasclovn skrev (2 minutter siden): Det er godt noen fortsatt har troa, den signifikante andre! Mette trenger det! Og nei jeg prøver ikke å være ironisk. Ja, tror alle trenger en støttende venn, jeg. Mette trenger nok en hel heiagjeng, fordi hun også får mye motstand og kritikk. Men ja, hun er jo nevenyttig ser det ut som, så je har trua☺️ 6 2
Xmasclovn Skrevet 4. oktober 2025 #2486 Skrevet 4. oktober 2025 AnnnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, tror alle trenger en støttende venn, jeg. Mette trenger nok en hel heiagjeng, fordi hun også får mye motstand og kritikk. Men ja, hun er jo nevenyttig ser det ut som, så je har trua☺️ Så får vi håpe Mette klarer å gjøre seg ferdig med NOE sånn at de som, fortsatt, har troa kan få beholde den videre😬 4 1
YNWA_1 Skrevet 4. oktober 2025 #2487 Skrevet 4. oktober 2025 Lunabelle skrev (2 timer siden): Hun vet at hun holder på inne, eller? Hvis det blir vannlekkasje der hun holder på nå, så skyldes det ihvertfall ikke sprekken, manglende tettningslist eller regn. Da må hun ta turen på utsiden og se hva som er galt der 😅 Tut og kjør 😅 3
Anneisabell Skrevet 4. oktober 2025 Forfatter #2488 Skrevet 4. oktober 2025 Pinkee skrev (3 timer siden): Har hun sagt noe om å selge da? Alvor hvor viktig det er å lage problemer, som ikke finnes. Synes hun er flink til oppussing, og beundrer tålmodigheten med sparkling, det lønner seg i det lange løp. Men, jeg synes det er kjedelig. Hu har jo nevnt det flere ganger men at hun håper hun slipper. Men nå er det jo ikke så uvanlig å selge og da blir jo dette oppussing prosjektet noe som vil være relevant. Så sånn sett er det ikke er problem nå men kan bli. Lurt å tenke litt fremover også. Men trur ikke du evner å se noe som kan være «negativt « når det gjelder Mette 2
Juststop Skrevet 4. oktober 2025 #2489 Skrevet 4. oktober 2025 Fotballfluen skrev (8 timer siden): Ok, så det er helt vanlig å sparkle og male ferdig en vegg, selv om man ikke har ordnet hjørnet enda, for så å sparkle hjørnet, pusse og male oppå men bare deler av veggen? Hvordan kan man da unngå fargeforskjell på veggen? Og hvordan forklarer din profesjonelle mann fornuften i å sette vinduslistene på igjen før sparkling når det fører til at hun ikke engang kommer til med en sparkelspade for å sparkle? Mette er over snittet handy, men for ustrukturert og utålmodig til å gjøre ting ferdig med et kvalitetsresultat. Det har vi sett gjentatte eksempler på. Det hun gjør nå er med bedre kvalitet enn vanlig, men ingen av oss vet hvordan dette ser ut IRL. Jeg ser jo på egne bilder og videoer hvor mye finer alt ser ut enn i virkeligheten, da kameraet skjuler de fleste små skavanker. Tenker du på at hun gjorde ferdig stuen først og så tok hun spisestuen etterpå? Hadde hun ikke gjort det, hadde dere garantert kommentert at hun ikke gjorde seg ferdig før hun begynte på neste rom. Angående det med farge forskjell. Tror du må slutte å kritisere noen for noe du selv helt tydelig ikke kan. For om du bruker samme spann med maling, maler under samme lysforhold og med samme rull og påføringsteknikk. Så vil du ikke få noen synlig fargeforskjell. Men kan være lurt med litt overlapp på 10–20 cm. Det som kan skape forskjell i slike tilfeller, er som regel når du har forskjellig underlag (f.eks. nytt sparkel vs. gammelt panel med grunning), nytt makingspann eller ulikt antall strøk. Hadde helt klart vært lettere for Mette å ta av igjen listene når hun skulle sparkle, pusse og male. Men vi er imponert over hvor løsningsorientert hun er og at hun finner gode funksjonelle løsninger. Resultatet ser ut til å bli veldig bra. 7 2
Måne Rampelyset Skrevet 4. oktober 2025 #2490 Skrevet 4. oktober 2025 Tråden er ryddet for brukerdebatt. Måne, admin. 1
Fotballfluen Skrevet 5. oktober 2025 #2491 Skrevet 5. oktober 2025 Juststop skrev (På 4.10.2025 den 0.57): Det er faktisk helt vanlig å gjøre akkurat det! Mange malere og håndverkere legger på et tynt strøk grunning eller maling for å avdekke ujevnheter som er vanskelige å se på en matt sparkelflate. Grunnen er at når du får farge og glans på veggen, kommer skygger, riper og små hull mye tydeligere frem. Sparkel i seg selv reflekterer lys annerledes, så småfeil kan være nesten umulig å oppdage før du får på et jevnt malingsstrøk. Metoden kalles ofte kontrollmaling eller kontrollstrøk. Etter dette kan man sparkle eller pusse over de stedene som fortsatt vises, og deretter male veggen ferdig. så jo, det er en helt normal og profesjonell måte å jobbe på, ikke noe uvanlig i det hele tatt. Hun har sparklet hjørner, skjøter og skruhull/spikerhull. Basert på dine svar har du veldig lite til ingen erfaring med oppussing. Hva synes din profesjonelle mann om løsningen på listingen nå når den er ferdig? Ikke kappe hakk i listen slik at den hviler på karmen, men heller lage en bit som festes inni hullet som oppstod. Samt hellist under alle vinduene istedenfor enkel list pr vindu. Det er en variant jeg aldri har sett før iallefall. 6
Xmasclovn Skrevet 5. oktober 2025 #2492 Skrevet 5. oktober 2025 Fotballfluen skrev (28 minutter siden): Hva synes din profesjonelle mann om løsningen på listingen nå når den er ferdig? Ikke kappe hakk i listen slik at den hviler på karmen, men heller lage en bit som festes inni hullet som oppstod. Samt hellist under alle vinduene istedenfor enkel list pr vindu. Det er en variant jeg aldri har sett før iallefall. Kanskje vi amatører på snekring og oppussing ikke skjønner at slike løsninger faktisk er profesjonelle?😂 6
Juststop Skrevet 5. oktober 2025 #2493 Skrevet 5. oktober 2025 Fotballfluen skrev (2 timer siden): Hva synes din profesjonelle mann om løsningen på listingen nå når den er ferdig? Ikke kappe hakk i listen slik at den hviler på karmen, men heller lage en bit som festes inni hullet som oppstod. Samt hellist under alle vinduene istedenfor enkel list pr vindu. Det er en variant jeg aldri har sett før iallefall. Han sa at det er en bra og håndverksmessig riktig løsning. Når panelet ble fjernet, måtte foringene kortes inn fordi de plutselig stakk utenfor veggen. Helt normalt. Valget av bunnlist handler mest om uttrykk og stil. Forslaget ditt om å kappe listene og føre dem ned og rundt slik at de lander på bunnlisten kan absolutt bli pent. Mer klassisk og “rammet inn” uttrykk. Men her er det valgt å bruke én hel list under vinduene i stedet. Det gir et roligere og mer moderne uttrykk, og binder hele vindusveggen sammen. Den lille biten mellom vinduene er bare en tilpasning og helt vanlig når vinduene står tett. Hadde bunnforingen vært løs, sa mannen min at han nok ville laget en ny bunnforing kuttet til riktig dybde. Men siden den satt fast, er løsningen som ble valgt både praktisk, pen og fullt innenfor det som er vanlig håndverksmessig praksis. Så egentlig handler det bare om forskjellige stiler: klassisk vs. moderne. Begge deler er riktig, bare forskjellig uttrykk. 😉 Dette er faktisk ganske vanlig i nyere hus. 8 1
Lunabelle Skrevet 6. oktober 2025 #2494 Skrevet 6. oktober 2025 Juststop skrev (12 timer siden): Han sa at det er en bra og håndverksmessig riktig løsning. Når panelet ble fjernet, måtte foringene kortes inn fordi de plutselig stakk utenfor veggen. Helt normalt. Valget av bunnlist handler mest om uttrykk og stil. Forslaget ditt om å kappe listene og føre dem ned og rundt slik at de lander på bunnlisten kan absolutt bli pent. Mer klassisk og “rammet inn” uttrykk. Men her er det valgt å bruke én hel list under vinduene i stedet. Det gir et roligere og mer moderne uttrykk, og binder hele vindusveggen sammen. Den lille biten mellom vinduene er bare en tilpasning og helt vanlig når vinduene står tett. Hadde bunnforingen vært løs, sa mannen min at han nok ville laget en ny bunnforing kuttet til riktig dybde. Men siden den satt fast, er løsningen som ble valgt både praktisk, pen og fullt innenfor det som er vanlig håndverksmessig praksis. Så egentlig handler det bare om forskjellige stiler: klassisk vs. moderne. Begge deler er riktig, bare forskjellig uttrykk. 😉 Dette er faktisk ganske vanlig i nyere hus. Tror du snart må legge ut hvor mannen din jobber, så jeg vet hvilket firma vi må unngå i fremtiden hvis mannen din omtaler dette som vanlig håndverksmessig praksis 😅 9 5
Juststop Skrevet 6. oktober 2025 #2495 Skrevet 6. oktober 2025 Lunabelle skrev (6 timer siden): Tror du snart må legge ut hvor mannen din jobber, så jeg vet hvilket firma vi må unngå i fremtiden hvis mannen din omtaler dette som vanlig håndverksmessig praksis 😅 Jeg synes ikke det er greit å hentyde at noen er dårlige i jobben sin bare fordi du ikke kjenner til denne måten å liste på. En håndverker ville nok hatt mer presisjon og finere finish, men selve løsningen er helt riktig og gir et bra resultat. En faglært har erfaring med mange ulike løsninger og vet hva som fungerer teknisk og hva som er forsvarlig. Så det du/dere kaller uvanlig eller feil, kan i virkeligheten være en helt vanlig og riktig løsning, bare at du ikke har sett den før. 15
Ina89 Skrevet 7. oktober 2025 #2496 Skrevet 7. oktober 2025 Jeg må bare bøye meg i støvet for dere som sitter her inne med doktorgrad i «Mettes indre liv». Dere vet hva hun tenker, mener, føler og planlegger – og har til og med full innsikt i hva både kollegaer, naboene og fastlegen hennes mener om det. Dere kjenner henne tydeligvis bedre enn jeg kjenner min egen familie 😂 Helt utrolig imponerende 👏🏼 6
Visla Skrevet 8. oktober 2025 #2497 Skrevet 8. oktober 2025 Man blir jo imponert over pågangsmotet, prosjektene og alt hun drar i hus som hun finner gratis. håper hun ikke blir utbrent av alle prosjektene og ikke fullførte prosjekter. Snakker av egen erfaring. Det tar på til slutt med alt som skulle blitt gjort når man pusser opp og ikke blir ferdig 6
Ina89 Skrevet 8. oktober 2025 #2498 Skrevet 8. oktober 2025 Visla skrev (5 timer siden): Man blir jo imponert over pågangsmotet, prosjektene og alt hun drar i hus som hun finner gratis. håper hun ikke blir utbrent av alle prosjektene og ikke fullførte prosjekter. Snakker av egen erfaring. Det tar på til slutt med alt som skulle blitt gjort når man pusser opp og ikke blir ferdig Hun har virkelig mange prosjekter på gang – synd motivasjonen har kortere levetid enn et gratisfunn på Finn. Det står respekt av pågangsmotet – og enda mer respekt av evnen til å aldri la seg hemme av realitetssans. Det er imponerende hvor mye energi man kan ha til å starte ting – bare ikke til å avslutte dem. Kanskje hun burde bli influenser i «uferdige prosjekter» – nisjeinnholdet hun faktisk mestrer! Hun kunne starte en serie: «Prosjektene som nesten ble noe». 6 1
Juststop Skrevet 8. oktober 2025 #2499 Skrevet 8. oktober 2025 Ina89 skrev (17 minutter siden): Hun har virkelig mange prosjekter på gang – synd motivasjonen har kortere levetid enn et gratisfunn på Finn. Det står respekt av pågangsmotet – og enda mer respekt av evnen til å aldri la seg hemme av realitetssans. Det er imponerende hvor mye energi man kan ha til å starte ting – bare ikke til å avslutte dem. Kanskje hun burde bli influenser i «uferdige prosjekter» – nisjeinnholdet hun faktisk mestrer! Hun kunne starte en serie: «Prosjektene som nesten ble noe». Av ren nysgjerrighet. Hva er det du mener hun ikke har avsluttet av påbegynte prosjekter i det siste? Hun har laget masse hyller, dekorbrett, revet av veggpanel, sparklet, pusset, malt, satt opp lister og muligens mer jeg ikke kommer på. 8
Fullrulle Skrevet 8. oktober 2025 #2500 Skrevet 8. oktober 2025 Juststop skrev (27 minutter siden): Av ren nysgjerrighet. Hva er det du mener hun ikke har avsluttet av påbegynte prosjekter i det siste? Hun har laget masse hyller, dekorbrett, revet av veggpanel, sparklet, pusset, malt, satt opp lister og muligens mer jeg ikke kommer på. Lister. I flertall. I stuen, soverom, overalt. Mangler lister. Ja hun har gjort masse, men ta nå å list ferdig rommene til barna da. 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå