Zenhouse Skrevet 30. september 2025 #2401 Skrevet 30. september 2025 AnnnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel kanskje der adhd og autisme kræsjer med hverandre? Jeg kjenner ikke så godt til autisme, men har fått opp noen i diverse sosiale medier som snakker om det, siden mange med adhd også har autisme, at de to tilstandene ofte kræsjer med hverandre. Den ene delen av deg er impulsiv, den andre har behov for rutiner og kontroll. Mulig det. Kanskje hun impulsivt får lyst å tette hullet tidligere da 🙃 ( skjønner hva du mener da, og er sikkert mye jeg ikke forstår ved disse tilstandene 😊) 7 1
AnnnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #2402 Skrevet 30. september 2025 Zenhouse skrev (1 minutt siden): Mulig det. Kanskje hun impulsivt får lyst å tette hullet tidligere da 🙃 ( skjønner hva du mener da, og er sikkert mye jeg ikke forstår ved disse tilstandene 😊) Jeg forstår ikke alt selv, men forstår i alle fall at jeg ikke forstår 😅 Man er jo annerledes skrudd sammen når man har autisme/adhd, såpass har jeg skjønt på pappa som har adhd og en annen diagnose. Ja, det kan jo være! Krysser fingrene 😄 6
YNWA_1 Skrevet 30. september 2025 #2403 Skrevet 30. september 2025 M_z skrev (14 timer siden): Enhver hadde nok fått vondt i hodet av å vandre rundt i det pussestøvet inne, samt holde på med lim og ikke minst alle de sagene/maskinene.. det i kombinasjon med lite/ingen vann ila dagen er nok grunnen til hodepinen… ikke alltid medisinene som skyld. Burde kanskje passe på litt innemiljøet sitt, kanskje revurdere å sage/pusse materiale inne🤷♀️ Helt utrolig, for et salig rot 🙈 Tror ikke det er håp for bedring heller dessverre. 1 1 8
Lunabelle Skrevet 30. september 2025 #2404 Skrevet 30. september 2025 Lady T skrev (På 28.9.2025 den 14.53): Tja… Jeg deler åpent like åpent som Mette om mine helseutfordringer i sosiale medier. Har hatt null problemer med å få meg jobb likevel. Var riktignok ikke snakk om heltidsjobb, men deltidsjobb, men fikk ikke inntrykk av at noen googlet meg. Har søkt to steder og fikk jobb begge stedene. Helseutfordringer i seg selv er vel ikke det største problemet, men de aller fleste arbeidsgivere ønsker struktur og gjennomføringsevne. Og der skårer kanskje du vesentlig bedre enn M. Og selv om ikke du fikk inntrykk av at de googlet deg, så er det veldig vanlig å bruke både LinkedIn og google i rekrutteringsprosesser. 5
Juststop Skrevet 30. september 2025 #2405 Skrevet 30. september 2025 Det brettet hun lagde ble utrolig flott. Kunne virkelig tenkt meg et slikt selv. 6
Xmasclovn Skrevet 30. september 2025 #2406 Skrevet 30. september 2025 Juststop skrev (3 timer siden): Det brettet hun lagde ble utrolig flott. Kunne virkelig tenkt meg et slikt selv. Spør om hun kan lage på bestilling. Hun har vel laget ting/strikket fordi hun har fått forespørsel tidligere, om jeg ikke husker feil. 2
Minipilla Skrevet 30. september 2025 #2407 Skrevet 30. september 2025 Jeg skjønner ikke greia med å bo i sofaen i ukesvis uten trekk fordi hun ikke vil få støv i sofaen? Sofaen blir jo inngrodd av støv slik den står nå - hvorfor i alle dager ikke bare legge over strekklaken?? 3 1 8
Korpsnerden Skrevet 1. oktober 2025 #2408 Skrevet 1. oktober 2025 Mette passer ikke til hjemmekontor. Hun klarer jo ikke å gjennomføre og ferdigstille ting som hun egentlig synes er gøy å drive med en gang, hvordan tror enkelte at hun ikke vil bli distrahert om hun skal gjøre en jobb for andre hjemmefra? Jeg tror alle kravene til Mette ved en jobb nå er for å gjøre det "umulig" for NAV å finne noe som passer som hun er kvalifisert for. Det langsiktige målet hennes er enten omskolering eller ufør tipper jeg. Hun har tidligere sagt at hun elsker å jobbe med, og er veldig flink med, folk. Nå vil hun jobbe hjemmefra, alene. Problemene med offentlig transport har oppstått "plutselig" for å passe inn i "å gjøre tilrettelegging vanskelig". Jeg tviler ikke på at hun har adhd mm, men å bruke det som en unnskyldning for alt synes jeg blir for lettvint, spesielt mtp at hun nå både tar medisiner og har all verdens tid til å gjøre ting hun ikke fikk gjort da hun var i full jobb. Det er snakk om prioriteringer, og å ikke grave seg ned i diagnoser og "stakkars meg". 5 1 5
AnnnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #2409 Skrevet 1. oktober 2025 Korpsnerden skrev (2 timer siden): Mette passer ikke til hjemmekontor. Hun klarer jo ikke å gjennomføre og ferdigstille ting som hun egentlig synes er gøy å drive med en gang, hvordan tror enkelte at hun ikke vil bli distrahert om hun skal gjøre en jobb for andre hjemmefra? Jeg tror alle kravene til Mette ved en jobb nå er for å gjøre det "umulig" for NAV å finne noe som passer som hun er kvalifisert for. Det langsiktige målet hennes er enten omskolering eller ufør tipper jeg. Hun har tidligere sagt at hun elsker å jobbe med, og er veldig flink med, folk. Nå vil hun jobbe hjemmefra, alene. Problemene med offentlig transport har oppstått "plutselig" for å passe inn i "å gjøre tilrettelegging vanskelig". Jeg tviler ikke på at hun har adhd mm, men å bruke det som en unnskyldning for alt synes jeg blir for lettvint, spesielt mtp at hun nå både tar medisiner og har all verdens tid til å gjøre ting hun ikke fikk gjort da hun var i full jobb. Det er snakk om prioriteringer, og å ikke grave seg ned i diagnoser og "stakkars meg". Folk distraheres av ulike ting. Noen distraheres mest av mennesker og lyder som ofte er på et kontor, som da ikke er på et hjemmekontor. Noen mennesker fungerer forskjellig i jobbsammenheng og på privaten. Man kan være effektiv på jobb og «klappe sammen» hjemme. At man er flink med noe, eller elsker noe, betyr ikke at man ikke kan bli utslitt/utbrent av det. Mette utredes vel også for autisme. Det er det vel ingen medisin for (?) pluss det gjør det nok vanskeligere enn om det «kun» var adhd. 5
Xmasclovn Skrevet 1. oktober 2025 #2410 Skrevet 1. oktober 2025 Korpsnerden skrev (4 timer siden): Mette passer ikke til hjemmekontor. Hun klarer jo ikke å gjennomføre og ferdigstille ting som hun egentlig synes er gøy å drive med en gang, hvordan tror enkelte at hun ikke vil bli distrahert om hun skal gjøre en jobb for andre hjemmefra? Jeg tror alle kravene til Mette ved en jobb nå er for å gjøre det "umulig" for NAV å finne noe som passer som hun er kvalifisert for. Det langsiktige målet hennes er enten omskolering eller ufør tipper jeg. Hun har tidligere sagt at hun elsker å jobbe med, og er veldig flink med, folk. Nå vil hun jobbe hjemmefra, alene. Problemene med offentlig transport har oppstått "plutselig" for å passe inn i "å gjøre tilrettelegging vanskelig". Jeg tviler ikke på at hun har adhd mm, men å bruke det som en unnskyldning for alt synes jeg blir for lettvint, spesielt mtp at hun nå både tar medisiner og har all verdens tid til å gjøre ting hun ikke fikk gjort da hun var i full jobb. Det er snakk om prioriteringer, og å ikke grave seg ned i diagnoser og "stakkars meg". Godt sagt! Kanskje hun legger lista litt lavere når hun forstår at veien til uføretrygd er ca 7 år lang og at hun i mellomtiden må leve av aap, søke supplerende stønader og alt annet «mas» med Nav. Hun orker såvidt styret med sykepengene som er nå. 1 5
AnnnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #2411 Skrevet 1. oktober 2025 Xmasclovn skrev (1 time siden): Godt sagt! Kanskje hun legger lista litt lavere når hun forstår at veien til uføretrygd er ca 7 år lang og at hun i mellomtiden må leve av aap, søke supplerende stønader og alt annet «mas» med Nav. Hun orker såvidt styret med sykepengene som er nå. Med tanke på at uføretrygden kun er 66 % av lønnen tror jeg det skremmer henne å havne på AAP/uføretrygd. Har man lønn på 500K er det 330K… Har man lavere lønn enn 500K havner man vel fort på minstetrygd. Utbetalingene på AAP er vel heller ikke noe bedre, tror jeg. 2
Nor Skrevet 1. oktober 2025 #2412 Skrevet 1. oktober 2025 Minipilla skrev (14 timer siden): Jeg skjønner ikke greia med å bo i sofaen i ukesvis uten trekk fordi hun ikke vil få støv i sofaen? Sofaen blir jo inngrodd av støv slik den står nå - hvorfor i alle dager ikke bare legge over strekklaken?? Kan du ikke sende tipset til henne på snappende du følger, i stedet for å prøve fordumme henne her. Skjønner ikke greien med det, annet enn du prøver få folk her til å skjønne hvor mye smartere du er enn Mette. Men siden ingen vet hvem du er, så er ikke det så mye hjelp i 🤭 4 2
Nor Skrevet 1. oktober 2025 #2413 Skrevet 1. oktober 2025 Korpsnerden skrev (6 timer siden): Mette passer ikke til hjemmekontor. Hun klarer jo ikke å gjennomføre og ferdigstille ting som hun egentlig synes er gøy å drive med en gang, hvordan tror enkelte at hun ikke vil bli distrahert om hun skal gjøre en jobb for andre hjemmefra? Jeg tror alle kravene til Mette ved en jobb nå er for å gjøre det "umulig" for NAV å finne noe som passer som hun er kvalifisert for. Det langsiktige målet hennes er enten omskolering eller ufør tipper jeg. Hun har tidligere sagt at hun elsker å jobbe med, og er veldig flink med, folk. Nå vil hun jobbe hjemmefra, alene. Problemene med offentlig transport har oppstått "plutselig" for å passe inn i "å gjøre tilrettelegging vanskelig". Jeg tviler ikke på at hun har adhd mm, men å bruke det som en unnskyldning for alt synes jeg blir for lettvint, spesielt mtp at hun nå både tar medisiner og har all verdens tid til å gjøre ting hun ikke fikk gjort da hun var i full jobb. Det er snakk om prioriteringer, og å ikke grave seg ned i diagnoser og "stakkars meg".
Nor Skrevet 1. oktober 2025 #2414 Skrevet 1. oktober 2025 Nor skrev (1 minutt siden): Korpsnerden skrev (6 timer siden): Mette passer ikke til hjemmekontor. Hun klarer jo ikke å gjennomføre og ferdigstille ting som hun egentlig synes er gøy å drive med en gang, hvordan tror enkelte at hun ikke vil bli distrahert om hun skal gjøre en jobb for andre hjemmefra? Jeg tror alle kravene til Mette ved en jobb nå er for å gjøre det "umulig" for NAV å finne noe som passer som hun er kvalifisert for. Det langsiktige målet hennes er enten omskolering eller ufør tipper jeg. Hun har tidligere sagt at hun elsker å jobbe med, og er veldig flink med, folk. Nå vil hun jobbe hjemmefra, alene. Problemene med offentlig transport har oppstått "plutselig" for å passe inn i "å gjøre tilrettelegging vanskelig". Jeg tviler ikke på at hun har adhd mm, men å bruke det som en unnskyldning for alt synes jeg blir for lettvint, spesielt mtp at hun nå både tar medisiner og har all verdens tid til å gjøre ting hun ikke fikk gjort da hun var i full jobb. Det er snakk om prioriteringer, og å ikke grave seg ned i diagnoser og "stakkars meg". Kanskje det er litt synd i Mette ? Tror neppe hun har det godt i kaoset i holdet sitt, og at hun ikke mestrer deler av livet, og fremstår som umoden i forhold til alder. Vi får håper helsevesenet er mer behjelpelig enn enkelte i dette forumet. Mer respekt for diagnoser som forklarer uforståelig oppførsel, enn personlighet som må snakke ned og latterliggjøre mennesker med diagnoser. 5
Xmasclovn Skrevet 1. oktober 2025 #2415 Skrevet 1. oktober 2025 AnnnonymBruker skrev (44 minutter siden): Med tanke på at uføretrygden kun er 66 % av lønnen tror jeg det skremmer henne å havne på AAP/uføretrygd. Har man lønn på 500K er det 330K… Har man lavere lønn enn 500K havner man vel fort på minstetrygd. Utbetalingene på AAP er vel heller ikke noe bedre, tror jeg. Det skremmer mange og mange lever på enda mindre så lenge de slipper å jobbe for penga. Hovedproblemet til Mette ville nok ha vært at hun har en relativ «lukrativ» livsstil som blir vanskelig å opprettholde på lav inntekt. For ordens skyld mener jeg ikke nødvendigvis luksus med å bruke ordet lukratkiv, men hun har stor bolig som koster, kan ta seg råd til takeaway, utenlandsferie osv. Noe som blir tøft å få til på en eller annen minstesats. 5
Xmasclovn Skrevet 1. oktober 2025 #2416 Skrevet 1. oktober 2025 Nor skrev (33 minutter siden): Kanskje det er litt synd i Mette ? Tror neppe hun har det godt i kaoset i holdet sitt, og at hun ikke mestrer deler av livet, og fremstår som umoden i forhold til alder. Vi får håper helsevesenet er mer behjelpelig enn enkelte i dette forumet. Mer respekt for diagnoser som forklarer uforståelig oppførsel, enn personlighet som må snakke ned og latterliggjøre mennesker med diagnoser. Respekt får hun nok der, så ikke bekymre deg Nor-mor. Om hun får riktig og tilstrekkelig hjelp, samt benytter seg av denne er noe annet. De har f.eks for vane å sende mennesker med selvmordstanker hjem med enveis bussbillett, så det er ikke sikker de gjør jobben sin heller… 2 3
Anneisabell Skrevet 1. oktober 2025 Forfatter #2417 Skrevet 1. oktober 2025 Xmasclovn skrev (14 minutter siden): Respekt får hun nok der, så ikke bekymre deg Nor-mor. Om hun får riktig og tilstrekkelig hjelp, samt benytter seg av denne er noe annet. De har f.eks for vane å sende mennesker med selvmordstanker hjem med enveis bussbillett, så det er ikke sikker de gjør jobben sin heller… Hun var veldig på at andre må ta i mot hjelpen de får i dag hvertfall, så håper hun gjør det samme selv. Selv om det ikke alltid virker som hun gjør det 3
Alauda Skrevet 1. oktober 2025 #2418 Skrevet 1. oktober 2025 Hun snakker om at hun møter så mye motstand og kritikk, og det er jo lei, når hun gjør så godt hun kan. Sikter hun til denne tråden eller det på flere plattformer?
AnnnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #2419 Skrevet 1. oktober 2025 Alauda skrev (24 minutter siden): Hun snakker om at hun møter så mye motstand og kritikk, og det er jo lei, når hun gjør så godt hun kan. Sikter hun til denne tråden eller det på flere plattformer? Tipper det er her. Mulig hu får noe på snap, men er nok mest her vil jeg tro. 1 1
AnnnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #2420 Skrevet 1. oktober 2025 Xmasclovn skrev (1 time siden): Det skremmer mange og mange lever på enda mindre så lenge de slipper å jobbe for penga. Hovedproblemet til Mette ville nok ha vært at hun har en relativ «lukrativ» livsstil som blir vanskelig å opprettholde på lav inntekt. For ordens skyld mener jeg ikke nødvendigvis luksus med å bruke ordet lukratkiv, men hun har stor bolig som koster, kan ta seg råd til takeaway, utenlandsferie osv. Noe som blir tøft å få til på en eller annen minstesats. Mulig noen drømmer om det, men det er jo unektelig en enorm forskjell på å leve på en uføretrygd på 300K og en på 500K. Om Mette havner på minstetrygd tror jeg det er motivasjon nok for henne å komme seg ut i jobb igjen før hun må over på AAP. Hun har vel noen måneder igjen, jeg husker ikke når hun ble sykmeldt.. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå