AnnnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #2341 Skrevet 27. september 2025 Orly skrev (4 minutter siden): Alle vet at å ha hjemmekontor krever struktur og orden, ellers ender man fort opp med å få gjort svært lite av jobben Hvorfor gjør du mindre av jobben din hjemme enn om du drar inn på kontoret? Hos meg er det nemlig stikk motsatt, siden det på kontoret kryr av forstyrrelser, man hankes inn her og der og man faller ut av det man jobbet med, mens på hjemmekontor kan man jobbe i fred og ro. Det er jo samme deadlines om man sitter her eller der, de samme teamsmøter og de samme oppgavene. 5
Sølvberget Skrevet 27. september 2025 #2342 Skrevet 27. september 2025 AnnnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvorfor gjør du mindre av jobben din hjemme enn om du drar inn på kontoret? Hos meg er det nemlig stikk motsatt, siden det på kontoret kryr av forstyrrelser, man hankes inn her og der og man faller ut av det man jobbet med, mens på hjemmekontor kan man jobbe i fred og ro. Det er jo samme deadlines om man sitter her eller der, de samme teamsmøter og de samme oppgavene. 100% enig! Jeg er mye mer effektiv på hjemmekontor, kontra kontorfellesskap. Grunnet støy, forstyrrelser osv. 4 1
M_z Skrevet 27. september 2025 #2343 Skrevet 27. september 2025 AnnnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvorfor gjør du mindre av jobben din hjemme enn om du drar inn på kontoret? Hos meg er det nemlig stikk motsatt, siden det på kontoret kryr av forstyrrelser, man hankes inn her og der og man faller ut av det man jobbet med, mens på hjemmekontor kan man jobbe i fred og ro. Det er jo samme deadlines om man sitter her eller der, de samme teamsmøter og de samme oppgavene. Nå vet ikke jeg om du har noen diagnoser selv. men jeg ser tydelig forskjell på meg og min far når det gjelder hjemmekontor. Jeg har adhd, min far har ikke. Han takler hjemmekontor veldig bra, han har tydelige rutiner som han holder seg til. Jeg klarer ikke å holde de rutinene jeg har og «skal bare» veldig ofte.. Jeg trenger å komme meg ut for å kunne arbeide fokusert, enten på kontoret, et bibliotek eller faktisk en kafé. Det handler om å komme seg utenfor de 4 veggene man ellers er inni. Skape seg et arbeidsfokus. 3 1 2
AnnnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #2344 Skrevet 27. september 2025 M_z skrev (11 minutter siden): Nå vet ikke jeg om du har noen diagnoser selv. men jeg ser tydelig forskjell på meg og min far når det gjelder hjemmekontor. Jeg har adhd, min far har ikke. Han takler hjemmekontor veldig bra, han har tydelige rutiner som han holder seg til. Jeg klarer ikke å holde de rutinene jeg har og «skal bare» veldig ofte.. Jeg trenger å komme meg ut for å kunne arbeide fokusert, enten på kontoret, et bibliotek eller faktisk en kafé. Det handler om å komme seg utenfor de 4 veggene man ellers er inni. Skape seg et arbeidsfokus. Jeg har ikke diagnsosen adhd, men mistenker at jeg har det. Min far har adhd (add-varianten), han takler hjemmekontor veldig bra, han har drevet eget firma hjemmefra i alle år. Tror både han og jeg lett blir overveldet og sliten og fort distrahert av mennesker og jobber bedre i vårt eget hyperfokus i ro og fred. 4
AnnnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #2345 Skrevet 27. september 2025 Sølvberget skrev (14 minutter siden): 100% enig! Jeg er mye mer effektiv på hjemmekontor, kontra kontorfellesskap. Grunnet støy, forstyrrelser osv. Ja, ikke sant. Jeg synes det blir merkelig med alle som mener at det er motsatt «for alle», siden mennesker tross alt er forskjellige - og en god del av oss er mye mer effektiv på hjemmekontor. 5
Anneisabell Skrevet 27. september 2025 Forfatter #2346 Skrevet 27. september 2025 AnnnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvorfor gjør du mindre av jobben din hjemme enn om du drar inn på kontoret? Hos meg er det nemlig stikk motsatt, siden det på kontoret kryr av forstyrrelser, man hankes inn her og der og man faller ut av det man jobbet med, mens på hjemmekontor kan man jobbe i fred og ro. Det er jo samme deadlines om man sitter her eller der, de samme teamsmøter og de samme oppgavene. For hjemme ser hun alt hun burde fått ferdig stilt som kan friste mer enn å fullføre en annen påbegynt jobb som hun helt sikkert ikke har glede av å fullføre. og makan til mas om å vanskelig den offentlige transporten har blitt, punkt en legg fra deg den tlf og konsenter deg om alt som skjer rundt deg, bla bla bla de med adhd/autisme, lord den dama er blitt besatt 7 5
AnnnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #2347 Skrevet 27. september 2025 Anneisabell skrev (5 minutter siden): For hjemme ser hun alt hun burde fått ferdig stilt som kan friste mer enn å fullføre en annen påbegynt jobb som hun helt sikkert ikke har glede av å fullføre. Det er jo enda mer forstyrrelser på jobb, og ingen med vettet i behold pusser opp huset i arb.tiden. 3 2
Anneisabell Skrevet 27. september 2025 Forfatter #2348 Skrevet 27. september 2025 AnnnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er jo enda mer forstyrrelser på jobb, og ingen med vettet i behold pusser opp huset i arb.tiden. Gjenstår å se det 7
AnnnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #2349 Skrevet 27. september 2025 Anneisabell skrev (5 minutter siden): Gjenstår å se det Oh well. De fleste klarer jo å skille jobb og fritid. Man har jo samme deadlines om man er på kontoret eller jobber hjemmefra. 4
Kaneel Skrevet 27. september 2025 #2350 Skrevet 27. september 2025 Anneisabell skrev (34 minutter siden): For hjemme ser hun alt hun burde fått ferdig stilt som kan friste mer enn å fullføre en annen påbegynt jobb som hun helt sikkert ikke har glede av å fullføre. og makan til mas om å vanskelig den offentlige transporten har blitt, punkt en legg fra deg den tlf og konsenter deg om alt som skjer rundt deg, bla bla bla de med adhd/autisme, lord den dama er blitt besatt Det med offentlig transport er nok kun for å styrke saken med hu mååå ha hjemmekontor… husker innmari godt perioden hu klarte seg uten bil og tok buss og bybane til og fra jobb… og da var det null klag og bare smil og fjas.. 3 9
Xmasclovn Skrevet 27. september 2025 #2351 Skrevet 27. september 2025 (endret) AnnnonymBruker skrev (1 time siden): Når hennes psykiater mener det passer best for henne med hjemmekontor blir det meningsløst at folk som bare ser henne via sosiale medier skal ha meninger om det motsatte. Hvis man skal tenke at det er meningsløst å diskutere henne fordi vi bare ser henne via sosiale medier, blir all diskusjon meningsløs. Ikke bare om rundt hjemmekontor og henne, men egentlig alle andre «offentlige mennesker» også. Da burde egentlig Rampelyset legges ned… Jeg kommer likevel til å diskutere den Mette jeg ser gjennom det hun deler om seg. I forhold til hjemmekontor tenker jeg hun kommer til å slite pga f.eks: - Selvstruktur og komme i gang blir vanskeligere uten ytre signaler og rammer, som f.eks fast struktur og fastsatt arbeidstid eller at hun ser at andre kollegaer begynner å jobbe. - Distraksjoner i «kontoret» trenger man jo nesten ikke å eksemplifisere med alt det rotet i omgivelsene (husarbeid, uferdige prosjekter osv). - Styring av tid og pauser når man sliter så mye som henne med avsporinger. For Mette som også sliter med prioriteringer kan det bli kaos fordi alle oppgaver føles like viktige. Her kan man også ta det å klare «logge av» og sette grense mellom jobb og fritid når hjemmet og arbeidsplassen er samme sted. -Kommunikasjon for en som allereder sliter med å tolke signaler, overtenking, selvkritikk i samspill med andre osv kan bli enda vanskeligere når kommunikasjonen er digital. Creds til alle som gadd å lese dette lange greiene😅 Endret 27. september 2025 av Xmasclovn 8
AnnnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #2352 Skrevet 27. september 2025 Xmasclovn skrev (2 minutter siden): Hvis man skal tenke at det er meningsløst å diskutere henne fordi vi bare ser henne via sosiale medier, blir all diskusjon meningsløs. Ikke bare om rundt hjemmekontor og henne, men egentlig alle andre «offentlige mennesker» også. Da burde egentlig Rampelyset legges ned… Jeg kommer likevel til å diskutere den Mette jeg ser gjennom det hun deler om seg. I forhold til hjemmekontor tenker jeg hun kommer til å slite pga f.eks: - Selvstruktur og komme i gang blir vanskeligere uten ytre signaler og rammer, som f.eks fast struktur og fastsatt arbeidstid eller at hun ser at andre kollegaer begynner å jobbe. - Distraksjoner i «kontoret» trenger man jo nesten ikke å eksemplifisere med alt det rotet i omgivelsene (husarbeid, uferdige prosjekter osv). - Styring av tid og pauser når man sliter så mye som henne med avsporinger. For Mette som også sliter med prioriteringer kan det bli kaos fordi alle oppgaver føles like viktige. Her kan man også ta det å klare «logge av» og sette grense mellom jobb og fritid når hjemmet og arbeidsplassen er samme sted. -Kommunikasjon for en som allereder sliter med å tolke signaler, overtenking, selvkritikk i samspill med andre osv kan bli enda vanskeligere når kommunikasjonen er digital. Creds til alle som gadd å lese dette lange greiene😅 Flott du skrev en liste. Jeg er dog uenig (sjokk, jeg vet🫢😂) - Selvstruktur: Mange har en indre motivasjon for å gjøre en god jobb, den er uavhengig av andre. Om man vet hva man skal gjøre trenger man ikke være i et miljø der andre jobber (evt ikke jobber..) - Distraksjoner: noen distraheres lettere av mennesker og lyder - enn av rot og andre oppgaver som venter. Jeg er en av dem. - Prioriteringer: Dette sliter jeg med uavhengig av hjemmekontor eller ikke. Jeg hopper mellom oppgaver, men om dette er negativt kan jo diskuteres. - Kommunikasjon: I mange tilfeller er kommunikasjon mer tydelig skriftlig. Jeg kan noen ganger være usikker på hva som ble konkludert etter et teamsmøte, men så står det tydelig i eposten eller møtereferater som følger. Og er man fortsatt usikker kan man spørre. Men her er vi forskjellige. Noen hadde nok ikke gjort mye på hjemmekontor 5 dager i uken, andre blomstrer av det. Personlig synes jeg det er en fin tilrettelegging for å unngå at de det gjelder havner utenfor arb.livet fordi de brenner seg ut. Mange uføre kunne nok vært i jobb om de fikk hjemmekontor. Autisme er jo en vanlig årsak til uføretrygd. 4 1
Sassya Skrevet 27. september 2025 #2353 Skrevet 27. september 2025 M_z skrev (20 timer siden): Burde vel tatt med sekk til butikken når hun visste hun skulle helgehandle? Evt nett eller bag.. over 25kr i bare plastposer blir en del i lengden Har lagt merke til at hun stort sett kjøper plastposer nesten hver gang hun filmer shopping. Blir dyrt i lengden det. Plastposene i går kostet vel sikkert mer enn favoritt pastaretten fra First Price hun bruker å kjøpe. Sånne flerbruksnett er også mye bedre å bære over lengre strekningen. Eller så kan hun kjøpe seg en trillebag. 3 1 5
Xmasclovn Skrevet 27. september 2025 #2354 Skrevet 27. september 2025 AnnnonymBruker skrev (45 minutter siden): Flott du skrev en liste. Jeg er dog uenig (sjokk, jeg vet🫢😂) - Selvstruktur: Mange har en indre motivasjon for å gjøre en god jobb, den er uavhengig av andre. Om man vet hva man skal gjøre trenger man ikke være i et miljø der andre jobber (evt ikke jobber..) - Distraksjoner: noen distraheres lettere av mennesker og lyder - enn av rot og andre oppgaver som venter. Jeg er en av dem. - Prioriteringer: Dette sliter jeg med uavhengig av hjemmekontor eller ikke. Jeg hopper mellom oppgaver, men om dette er negativt kan jo diskuteres. - Kommunikasjon: I mange tilfeller er kommunikasjon mer tydelig skriftlig. Jeg kan noen ganger være usikker på hva som ble konkludert etter et teamsmøte, men så står det tydelig i eposten eller møtereferater som følger. Og er man fortsatt usikker kan man spørre. Men her er vi forskjellige. Noen hadde nok ikke gjort mye på hjemmekontor 5 dager i uken, andre blomstrer av det. Personlig synes jeg det er en fin tilrettelegging for å unngå at de det gjelder havner utenfor arb.livet fordi de brenner seg ut. Mange uføre kunne nok vært i jobb om de fikk hjemmekontor. Autisme er jo en vanlig årsak til uføretrygd. Det hadde ikke blitt en diskusjon uten ulike meninger, så uenighet er ofte det som bærer diskusjonen videre. Kjedelig uten😉 Jeg klarer dog ikke å lese, ut fra det du skriver, hvorfor du mener at Mette passer til hjemmekontor (altså motsatt av det jeg påstår). Vet ikke om er pga du formulerer deg overordnet («noen distaheres», «mange har en indre motivasjon») eller fordi du argumenterer med utgangspunkt i deg selv og hva du klarer/ikke klarer på hjemmekontor. Og du er jo ikke Mette… 1 2 5
Xmasclovn Skrevet 27. september 2025 #2355 Skrevet 27. september 2025 Sassya skrev (37 minutter siden): Plastposene i går kostet vel sikkert mer enn favoritt pastaretten fra First Price hun bruker å kjøpe. 😂 Sorry, men må bare🤭 2 1 3
AnnnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #2356 Skrevet 27. september 2025 Xmasclovn skrev (10 minutter siden): Det hadde ikke blitt en diskusjon uten ulike meninger, så uenighet er ofte det som bærer diskusjonen videre. Kjedelig uten😉 Jeg klarer dog ikke å lese, ut fra det du skriver, hvorfor du mener at Mette passer til hjemmekontor (altså motsatt av det jeg påstår). Vet ikke om er pga du formulerer deg overordnet («noen distaheres», «mange har en indre motivasjon») eller fordi du argumenterer med utgangspunkt i deg selv og hva du klarer/ikke klarer på hjemmekontor. Og du er jo ikke Mette… Jeg er ikke Mette, nei, men bruker egne erfaringer og tolker jo også henne utfra det hun skriver/snakker om (skal innrømme at jeg ofte ikke hører på alt, men leser det hun skriver) at hun nok ville jobbet bedre på hjemmekontor eller på eget kontor. 4
Xmasclovn Skrevet 27. september 2025 #2357 Skrevet 27. september 2025 AnnnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er ikke Mette, nei, men bruker egne erfaringer og tolker jo også henne utfra det hun skriver/snakker om (skal innrømme at jeg ofte ikke hører på alt, men leser det hun skriver) at hun nok ville jobbet bedre på hjemmekontor eller på eget kontor. Jeg ser virkelig ikke hvordan hun skal få det til, både pga måten hun omtaler seg selv på, og slik hun fremstår i det hun legger ut. Med «svikt» i fungering pga diagnosene kommer som en ekstra belastning. Hun blir i mine øyne den siste hjemmekontorkandidaten. For ikke å gå i sirkel kan vi like gjerne si oss uenige og se hva tiden viser. 1 2 4
Nor Skrevet 27. september 2025 #2358 Skrevet 27. september 2025 Anneisabell skrev (4 timer siden): For hjemme ser hun alt hun burde fått ferdig stilt som kan friste mer enn å fullføre en annen påbegynt jobb som hun helt sikkert ikke har glede av å fullføre. og makan til mas om å vanskelig den offentlige transporten har blitt, punkt en legg fra deg den tlf og konsenter deg om alt som skjer rundt deg, bla bla bla de med adhd/autisme, lord den dama er blitt besatt Besatt, men lur så hun får mange klikk. Og alle her som sier de bare er innom og oppgitt kikker på dama en sjelden gang, men er helt besatt av henne så de kan gå inn her og mase og overgå både NAV og leger med sin vitenskap fra livets harde skole, spiser av hånden hennes. Bla bla bla … følger henne ikke, men … 😂😂😂 4 3
Orly Skrevet 27. september 2025 #2359 Skrevet 27. september 2025 AnnnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor gjør du mindre av jobben din hjemme enn om du drar inn på kontoret? Hos meg er det nemlig stikk motsatt, siden det på kontoret kryr av forstyrrelser, man hankes inn her og der og man faller ut av det man jobbet med, mens på hjemmekontor kan man jobbe i fred og ro. Det er jo samme deadlines om man sitter her eller der, de samme teamsmøter og de samme oppgavene. Har ikke sagt jeg gjør mindre, men det er godt kjent at mange gjør andre ting også og ikke bare sitter med jobb , når man sitter hjemme er det klart man blir lettere distrahert om man ser at ting må gjøres 7
AnnnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #2360 Skrevet 27. september 2025 Orly skrev (4 minutter siden): Har ikke sagt jeg gjør mindre, men det er godt kjent at mange gjør andre ting også og ikke bare sitter med jobb , når man sitter hjemme er det klart man blir lettere distrahert om man ser at ting må gjøres Det er din opplevelse. For mange andre er det motsatt. Nei, det er ikke «klart man blir lettere distrahert» hjemme, når det er ulikt hva som distraherer oss. 4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå