Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Xmasclovn skrev (1 time siden):

Jeg står fortsatt på at Mette har tilnærmet null sjanse for å få de jobbene hun nevner, som f.eks rådgiver i Nav, saksbehandler i offentlig sektor og pasientkoordinator. Hun sikter for høyt først og fremst pga for lite utdanning, men også pga manglende erfaring. Hun har jo f.eks null erfaring i offentlig saksbehandling, forvaltning ol.  

Det høres ut som du jobber med IT og det er en helt annen verden enn helse- og sosialsektoren.

Hun har vel ikke en bachelor?

Yrkene som nevnes her krever stort sett minimum bachelor, så hvordan tenker hun at hun vil få en slik jobb med ett fagbrev?

Jobb som konsulent for pasientreiser feks er vel mer realistisk?

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
firetoen skrev (1 minutt siden):

Hun har vel ikke en bachelor?

Yrkene som nevnes her krever stort sett minimum bachelor, så hvordan tenker hun at hun vil få en slik jobb med ett fagbrev?

Jobb som konsulent for pasientreiser feks er vel mer realistisk?

Hun har fagbrev som helsesekretær og omsorgsarbeider om jeg husker rett. Som jeg skrev tidligere mener jeg at det hun har listet opp krever høyere utd, i tillegg til at de stillingene ikke automatisk har hjemmekontor. Jeg vet ikke hva en stilling konsulenter for Pasienterreiser er eller krever🤷‍♀️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er dette jeg mener.. altså det er så kamp om de fleste jobber i dag og hun innså at det var vanskeligere å få de jobbene hun ønsket.. så jeg tror at hun håper nav kan hjelpe henne inn i en jobb hun ønsker (og da mener er helserettet) og dermed «snike» foran de andre som søker vanlig. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Juststop skrev (8 timer siden):

Det finnes flere typer stillinger innen helse der man kan jobbe hjemmefra uten høyere utdanning. Legesekretær og tannhelsesekretær med timebooking og pasientoppfølging over telefon, pasientkoordinator, saksbehandler i forsikring eller helsetjenester, og stillinger innen telemedisin eller digital pasientoppfølging krever erfaring fra helsefeltet, men ikke nødvendigvis høyere utdanning.

Sannsynligheten er litt lavere enn for en med bachelor, men med lang erfaring, spesifikk kompetanse og dokumentert strukturert arbeidsevne er det absolutt realistisk å få slike jobber.

Lite slike jobber å få med hjemmekontor. I tillegg krever det veldig struktur og orden, ikke minst sans for det, så .. neppe! 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
enkefru skrev (1 time siden):

Lite slike jobber å få med hjemmekontor. I tillegg krever det veldig struktur og orden, ikke minst sans for det, så .. neppe! 

Ser hun skriver 'hjemmekontor eller i rolige omgivelser'

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Xmasclovn skrev (10 timer siden):

Nei, men din jobb med web og digitale løsninger er innenfor IT feltet? Eller er det i helse- og sosialsektor? For det er der stillingene Mette har ramset opp ligger, og de fleste er uoppnåelige for henne fordi det nesten utelukkende stilles krav om høyere utd. I tillegg er hjemmekontor enda mindre utbredt i det feltet, så det blir som å lete etter nåla i høystakken. 

Jeg begynte med det innen helse- og sosialsektoren. Jeg startet som sekretær, men jobbet ikke lenge som det, jeg hadde administrative roller i spesialisthelsetjenesten i flere år. Jeg jobbet med alt fra iso-sertifisering til å være med og utvikle og tilpasse pasientsystemer osv. Så jeg vet de rollene finnes, om de så ikke er akkurat de hun nevnte.

• Liker 2
Skrevet
enkefru skrev (2 timer siden):

Hvorfor tror dere det krever så struktur og orden å jobbe hjemmefra?

Jobben ligger jo der og venter på meg om jeg jobber hjemmefra eller drar på kontoret. 

Hjemmefra: stille og rolig, så jeg kan ta et dypdykk i jobben. Kan også ta telefonsamtaler/teamsmøter i fred.
På kontoret: stadige forstyrrelser, blir stadig avbrutt midt i en tankeprosess.

• Liker 4
Skrevet
M_z skrev (10 timer siden):

Det er dette jeg mener.. altså det er så kamp om de fleste jobber i dag og hun innså at det var vanskeligere å få de jobbene hun ønsket.. så jeg tror at hun håper nav kan hjelpe henne inn i en jobb hun ønsker (og da mener er helserettet) og dermed «snike» foran de andre som søker vanlig. 

Nav kommer sannsynligvis ikke til å kunne «snike» henne inn på noe vis. Det er mange om beinet på å få tilrettelagt arbeid, og Mette vil nok ende med å måtte søke slike jobber på lik linje med andre. En tidligere kollega av meg trengte tilrettelegging pga helse for et par år siden og gikk gjennom noe av det samme. Til og med hos daværende arbeidsgiver måtte han søke interne bedre passende stillinger på lik linje med alle andre ansatte. Det hjalp heller ikke at han hadde Nav og behandlere i ryggen som anbefalte den type stilling. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnnnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg begynte med det innen helse- og sosialsektoren. Jeg startet som sekretær, men jobbet ikke lenge som det, jeg hadde administrative roller i spesialisthelsetjenesten i flere år. Jeg jobbet med alt fra iso-sertifisering til å være med og utvikle og tilpasse pasientsystemer osv. Så jeg vet de rollene finnes, om de så ikke er akkurat de hun nevnte.

Poenget blir jo litt borte hvis du snakker om roller som finnes, men som Mette ikke har nevnt? Når diskusjonen dreier seg rundt de stillingene hun har ramset opp. Der er den kanskje en, om ingen, som Mette kvalifiserer til.

Ønsker virkelig ikke å diskutere deg eller din jobb, men i og med at det har blitt brukt som eksempel på at det er mulig og du har sagt en del om din bakgrunn så blir det naturlig å bruke det videre. Ut fra det du skriver i siste innlegg høres det ut som du kanskje startet for flere år siden og har jobbet deg god på du driver med og dermed også kan ha stillinger med hjemmekontor. Slik er det dessverre ikke i dag. Det er vanskeligere enn før å få seg jobb uten utdanning, de fleste jobber krever det. Videre har krav om høyere utd blitt mer utbredt. Og det er innen høyere utd du finner de fleste stillinger med hjemmekontor og slike tilbud.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Xmasclovn skrev (3 minutter siden):

Poenget blir jo litt borte hvis du snakker om roller som finnes, men som Mette ikke har nevnt? Når diskusjonen dreier seg rundt de stillingene hun har ramset opp. Der er den kanskje en, om ingen, som Mette kvalifiserer til.

Ønsker virkelig ikke å diskutere deg eller din jobb, men i og med at det har blitt brukt som eksempel på at det er mulig og du har sagt en del om din bakgrunn så blir det naturlig å bruke det videre. Ut fra det du skriver i siste innlegg høres det ut som du kanskje startet for flere år siden og har jobbet deg god på du driver med og dermed også kan ha stillinger med hjemmekontor. Slik er det dessverre ikke i dag. Det er vanskeligere enn før å få seg jobb uten utdanning, de fleste jobber krever det. Videre har krav om høyere utd blitt mer utbredt. Og det er innen høyere utd du finner de fleste stillinger med hjemmekontor og slike tilbud.

Jeg forstod ikke på Mette at hun hadde låst seg til de type stillingene hun nevnte, men at det var forslag på type stillinger hun kunne tenke seg. 

• Liker 4
Skrevet
Juststop skrev (34 minutter siden):

Fra Mette sin snapchat 

Screenshot_20250927_095506_Snapchat.jpg

Screenshot_20250927_095511_Snapchat.jpg

Mette som leser her inne og sender spørsmål til seg selv🔥 Gotta love it!
Og uten å ha hatt en hjemmekontor jobb før så beskriver hun likevel så fint hvordan det er å jobbe hjemmefra😂 Basert på det hun har lest her inne eller hva?

Ønsker deg en nydelig helg Mette mor!

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet
AnnnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forstod ikke på Mette at hun hadde låst seg til de type stillingene hun nevnte, men at det var forslag på type stillinger hun kunne tenke seg. 

Det var riktignok listet som eksempler. Men det er ut fra det jeg diskuterer, og den type stillinger får hun ikke.

For hennes del er det nok bedre om hun legger den reelle ønskelisten litt lavere.

• Nyttig 4
Skrevet

Er det en eneste ting som skjer med Mette som ikke henges på diagnoseknaggene? Glemte hun å sette vekk matvarer etter hun handlet? ADHD. Syns hun det var stress på buss? Autisme. Glemte hun å starte tørketrommelen? ADHD. Ble hun trøtt på ettermiddagen? Kompleks ADHD. Det er helt fascinerende. Hver eneste ting hun gjør eller ikke gjør blir forklart med tretten a4 sider med diagnosebeskrivelser. Ikke rart man blir sliten når enhver ting skal analyseres ihjel. Drister meg til å påstå hun har rett og slett for mye fritid til å bade i symptomer og forklaringer. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Xmasclovn skrev (10 minutter siden):

Mette som leser her inne og sender spørsmål til seg selv🔥 Gotta love it!
Og uten å ha hatt en hjemmekontor jobb før så beskriver hun likevel så fint hvordan det er å jobbe hjemmefra😂 Basert på det hun har lest her inne eller hva?

Ønsker deg en nydelig helg Mette mor!

Hvis spørsmålene kommer her, kommer de nok også der… 

Spørsmål til deg: hvorfor må man være så mye mer strukturert og ha større orden og prioriteringer for å jobbe på hjemmekontor kontra å dra inn på jobben?

Jobben er jo den samme om man gjør den der eller her, men hjemme er det mindre forstyrrelser og færre ting man blir sliten av (siden mennesker og lyder samt stress for å rekke jobb osv ofte er det man blir sliten av).

• Liker 5
Skrevet
Minipilla skrev (2 minutter siden):

Er det en eneste ting som skjer med Mette som ikke henges på diagnoseknaggene? Glemte hun å sette vekk matvarer etter hun handlet? ADHD. Syns hun det var stress på buss? Autisme. Glemte hun å starte tørketrommelen? ADHD. Ble hun trøtt på ettermiddagen? Kompleks ADHD. Det er helt fascinerende. Hver eneste ting hun gjør eller ikke gjør blir forklart med tretten a4 sider med diagnosebeskrivelser. Ikke rart man blir sliten når enhver ting skal analyseres ihjel. Drister meg til å påstå hun har rett og slett for mye fritid til å bade i symptomer og forklaringer. 

Er ikke det typisk disse diagnosene hennes da? Å analysere samt ha hyperfokus på noe. Samt at diagnoser gir jo utfordringer for alle som har dem. 

• Liker 4
Skrevet
Xmasclovn skrev (15 minutter siden):

Det var riktignok listet som eksempler. Men det er ut fra det jeg diskuterer, og den type stillinger får hun ikke.

For hennes del er det nok bedre om hun legger den reelle ønskelisten litt lavere.

Det er jeg enig i, men det tror jeg også hun gjør. I de aller fleste stillinger starter man jo et sted og så kan det utvikle seg til noe annet, forhåpentligvis mer og mer til en jobb man stortrives i.

• Liker 3
Skrevet
AnnnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvis spørsmålene kommer her, kommer de nok også der… 

Spørsmål til deg: hvorfor må man være så mye mer strukturert og ha større orden og prioriteringer for å jobbe på hjemmekontor kontra å dra inn på jobben?

Jobben er jo den samme om man gjør den der eller her, men hjemme er det mindre forstyrrelser og færre ting man blir sliten av (siden mennesker og lyder samt stress for å rekke jobb osv ofte er det man blir sliten av).

Jeg synes det blir noe meningsløst å svare på spørsmålet ditt på generelt grunnlag, selv om det også kan la seg gjøre.

Selve diskusjonen rundt hjemmekontor oppstod fordi det er meninger om hvorvidt hjemmekontor passer for Mette spesifikt.

• Liker 2
Skrevet
Xmasclovn skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det blir noe meningsløst å svare på spørsmålet ditt på generelt grunnlag, selv om det også kan la seg gjøre.

Selve diskusjonen rundt hjemmekontor oppstod fordi det er meninger om hvorvidt hjemmekontor passer for Mette spesifikt.

Når hennes psykiater mener det passer best for henne med hjemmekontor blir det meningsløst at folk som bare ser henne via sosiale medier skal ha meninger om det motsatte.  

• Liker 5
Skrevet
AnnnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor tror dere det krever så struktur og orden å jobbe hjemmefra?

Jobben ligger jo der og venter på meg om jeg jobber hjemmefra eller drar på kontoret. 

Hjemmefra: stille og rolig, så jeg kan ta et dypdykk i jobben. Kan også ta telefonsamtaler/teamsmøter i fred.
På kontoret: stadige forstyrrelser, blir stadig avbrutt midt i en tankeprosess.

Alle vet at å ha hjemmekontor krever struktur og orden, ellers ender man fort opp med å få gjort svært lite av jobben 

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...