AnnnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #2301 Skrevet 26. september 2025 M_z skrev (1 time siden): Tror ikke hun vil få hjelp til å finne «helserettet arbeid».. tror hun heller vil ha hjelp til å få jobb der hun ønsker, og prøve å «snike» foran alle som søker🤷♀️ da hun begynte å ta ekstravakter så tenkte hun det var så enkelt pga erfaring og utdanningen.. men viste seg jo at det var kamp om de jobbene hun ønsket seg.. «Snike» i køen.. Ærlig talt… Hadde hun ikke spurt NAV hadde hun vel fått tyn for det også. Man sniker ikke i køen uansett, det er jo til syvende og sist NAV som avgjør hvilke tiltak man skal gjøre. 7
AnnnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #2302 Skrevet 26. september 2025 Xmasclovn skrev (55 minutter siden): Har hun noen tanker selv om hva slags helserettet arbeid som passer for henne? Med så mange syke mennesker på aap osv tviler jeg på at hun blir prioritert på noe vis. Mulig hun får en fot inn raskere via «gratis» arbeidspraksis, men det gir aldri en garanti for fast jobb. Hun er jo sykmeldt, ikke på AAP. Tipper sykmeldte blir prioritert fremfor de på AAP, men jeg vet ikke. Men tenker det er logisk. 3
Kaneel Skrevet 26. september 2025 #2303 Skrevet 26. september 2025 Xmasclovn skrev (58 minutter siden): Har hun noen tanker selv om hva slags helserettet arbeid som passer for henne? Med så mange syke mennesker på aap osv tviler jeg på at hun blir prioritert på noe vis. Mulig hun får en fot inn raskere via «gratis» arbeidspraksis, men det gir aldri en garanti for fast jobb. Jada hu listet opp.. bare trist at alt egentlig krever en bacholer utdanning innen helse og ikke fagbrev… 5
Kaneel Skrevet 26. september 2025 #2304 Skrevet 26. september 2025 M_z skrev (1 time siden): Tror ikke hun vil få hjelp til å finne «helserettet arbeid».. tror hun heller vil ha hjelp til å få jobb der hun ønsker, og prøve å «snike» foran alle som søker🤷♀️ da hun begynte å ta ekstravakter så tenkte hun det var så enkelt pga erfaring og utdanningen.. men viste seg jo at det var kamp om de jobbene hun ønsket seg.. tenkt det samme! Men hu sikter alt for høyt ang ønsket jobb! Men mye mulig det her er eneste veien for å oppnå det asså via nav… jobbene hu ønske krever jo egentlig en bacholer innen helse. Med sine fagbrev og dysleksi er hu jo ikke veldig bra kandidat 5
Xmasclovn Skrevet 26. september 2025 #2305 Skrevet 26. september 2025 Anneisabell skrev (1 time siden): Ønskene er linet opp på snap i dag, men slik hun fremstiller seg selv ser jeg ikke helt at noe av dette er passende jobb for henne, bla hjemmekontor. Med så lite struktur kan det umulig være en god løsning Har ikke vært innom snap i dag, men skal ta en titt senere. Hjemmekontor er vel å sikte litt høyt mtp hennes utdanning og erfaring? Videre er jeg enig i at hun med ustrukturert væremåte, dårlig oppmerksomhet og stor impulsivitet ikke slår meg som en arbeidstager passende for hjemmekontor. Heller er ikke hjemmet hennes med 150 ting som man ser bør gjøres asap et sted for arbeidsro og konsentrasjon. 4 4
Xmasclovn Skrevet 26. september 2025 #2306 Skrevet 26. september 2025 AnnnonymBruker skrev (1 time siden): Hun er jo sykmeldt, ikke på AAP. Tipper sykmeldte blir prioritert fremfor de på AAP, men jeg vet ikke. Men tenker det er logisk. Jeg skrev på aap osv. Ikke at hun mottar aap. Hovedpoenget var uansett mange syke mennesker i kø, og ikke hva slags ytelse de mottar. 1 2
Xmasclovn Skrevet 26. september 2025 #2307 Skrevet 26. september 2025 (endret) Kaneel skrev (1 time siden): Jada hu listet opp.. bare trist at alt egentlig krever en bacholer utdanning innen helse og ikke fagbrev… Da er det ikke mer å si enn lykke til. Det er lov å drømme. Hun gjør det jaggu ikke lett for hverken seg selv eller Nav med en slik liste, når hun selv er laaangt unna bachelorgrad og hjemmekontor fortsatt er et sjeldent/fremmed gode i arbeidslivet. Endret 26. september 2025 av Xmasclovn 2 3
Xmasclovn Skrevet 26. september 2025 #2308 Skrevet 26. september 2025 M_z skrev (1 time siden): Burde vel tatt med sekk til butikken når hun visste hun skulle helgehandle? Evt nett eller bag.. over 25kr i bare plastposer blir en del i lengden Og dette er dama med dårlig økonomi… 3 1 4
AnnnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #2309 Skrevet 26. september 2025 Xmasclovn skrev (2 minutter siden): Jeg skrev på aap osv. Ikke at hun mottar aap. Hovedpoenget var uansett mange syke mennesker i kø, og ikke hva slags ytelse de mottar. Ja, men målet til NAV må jo være å få mennesker fort avklart, spesielt om de kan tilbake i jobb før AAP, så er vel bare positivt, tenker jeg. Xmasclovn skrev (2 minutter siden): Da er det ikke mer å si enn lykke til. Det er lov å drømme. Hun gjør det jaggu ikke lett for hverken seg selv eller Nav med en slik liste, når hun selv er laaangt unna bachelorgrad og hjemmekontor fortsatt er er sjeldent/fremmed gode i arbeidslivet. Er det så sjeldent? 🤔 Både jeg og mannen har det (eller har mulighet til å ta hjemmekontor så mye vi vil). Kjenner også mange som har det. Tror nok det ble mer vanlig etter corona. 2 1
Kaneel Skrevet 26. september 2025 #2310 Skrevet 26. september 2025 AnnnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, men målet til NAV må jo være å få mennesker fort avklart, spesielt om de kan tilbake i jobb før AAP, så er vel bare positivt, tenker jeg. Er det så sjeldent? 🤔 Både jeg og mannen har det (eller har mulighet til å ta hjemmekontor så mye vi vil). Kjenner også mange som har det. Tror nok det ble mer vanlig etter corona. Har dere fagbrev? Og utfyller stillinger som krever bacholer? Selvsagt har mange hjemmekontor men svært svært få har såpass lav utdanning som fagbrev innehar disse stillingene 3
AnnnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #2311 Skrevet 26. september 2025 Kaneel skrev (16 minutter siden): Har dere fagbrev? Og utfyller stillinger som krever bacholer? Selvsagt har mange hjemmekontor men svært svært få har såpass lav utdanning som fagbrev innehar disse stillingene Nei, ikke jeg, men mannen har tatt fagbrev etter mange år i jobben. Han hadde fagbrev i et yrke som ikke var relevant fra før. Jeg derimot har knapt utdannelse. 2
Xmasclovn Skrevet 26. september 2025 #2312 Skrevet 26. september 2025 AnnnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ja, men målet til NAV må jo være å få mennesker fort avklart, spesielt om de kan tilbake i jobb før AAP, så er vel bare positivt, tenker jeg. Er det så sjeldent? 🤔 Både jeg og mannen har det (eller har mulighet til å ta hjemmekontor så mye vi vil). Kjenner også mange som har det. Tror nok det ble mer vanlig etter corona. Nav vet sikkert hvordan de skal prioritere, forhåpentligvis. Jeg kjenner ingen uten høyere utd, dvs minst bachelor, som har en jobb med hjemmekontor. Det er kun de innen IT i min omgangskrets som sitter på hjemmekontor og remote. Selv har jeg jobb som fint kunne blitt utført på hjemmekontor 2-3 dager i uka, men fortsatt får vi hjemmekontor kun etter avtale, og det en sjelden gang. Selv om man under korona satt hjemme nesten på heltid. Min erfaring er dessverre at de fleste arbeidsgivere fortsatt ligger langt etter på tross av at vi er i 2025 og mye er digitalisert. 4 1
Nor Skrevet 26. september 2025 #2313 Skrevet 26. september 2025 Xmasclovn skrev (54 minutter siden): Og dette er dama med dårlig økonomi… Kanskje hun har fått noen hundre lapper av mammaen …. En kan handle for kr1000 i en pose, eller mye til halvparten i fire poser. Vi vet jo hun kjøper mye billig. Pasta, grønnsaker, first prise og utgått på dato. Men kos for enkelte og være spydig og skadefri 😎 2
AnnnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #2314 Skrevet 26. september 2025 Xmasclovn skrev (12 minutter siden): Nav vet sikkert hvordan de skal prioritere, forhåpentligvis. Jeg kjenner ingen uten høyere utd, dvs minst bachelor, som har en jobb med hjemmekontor. Det er kun de innen IT i min omgangskrets som sitter på hjemmekontor og remote. Selv har jeg jobb som fint kunne blitt utført på hjemmekontor 2-3 dager i uka, men fortsatt får vi hjemmekontor kun etter avtale, og det en sjelden gang. Selv om man under korona satt hjemme nesten på heltid. Min erfaring er dessverre at de fleste arbeidsgivere fortsatt ligger langt etter på tross av at vi er i 2025 og mye er digitalisert. Jeg jobber med web og digitale løsninger osv. Har ikke høyere utdanning, men har jo noe erfaring. Men jeg begynte likt som Mette, som legesekretær (tross jeg ikke tok ferdig utdanningen🙊). Men har fått mange muligheter i jobbsammenheng likevel. 5
Xmasclovn Skrevet 26. september 2025 #2315 Skrevet 26. september 2025 Nor skrev (12 minutter siden): Kanskje hun har fått noen hundre lapper av mammaen …. En kan handle for kr1000 i en pose, eller mye til halvparten i fire poser. Vi vet jo hun kjøper mye billig. Pasta, grønnsaker, first prise og utgått på dato. Men kos for enkelte og være spydig og skadefri 😎 Spydig og skadefri😂 Det er fakta at hun har dårlig økonomi, da hun stadig nevner det selv, at poser er dyrt og at 25 kr er mye penger å bruke på plastposer for en med dårlig råd. Det er SÅ mye annet du kan «ta meg på» at dette blir for dumt😂 Ta deg en bolle! 1 1 7
Xmasclovn Skrevet 26. september 2025 #2316 Skrevet 26. september 2025 AnnnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg jobber med web og digitale løsninger osv. Har ikke høyere utdanning, men har jo noe erfaring. Men jeg begynte likt som Mette, som legesekretær (tross jeg ikke tok ferdig utdanningen🙊). Men har fått mange muligheter i jobbsammenheng likevel. Jeg står fortsatt på at Mette har tilnærmet null sjanse for å få de jobbene hun nevner, som f.eks rådgiver i Nav, saksbehandler i offentlig sektor og pasientkoordinator. Hun sikter for høyt først og fremst pga for lite utdanning, men også pga manglende erfaring. Hun har jo f.eks null erfaring i offentlig saksbehandling, forvaltning ol. Det høres ut som du jobber med IT og det er en helt annen verden enn helse- og sosialsektoren. 1 1 12
AnnnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #2317 Skrevet 26. september 2025 Xmasclovn skrev (10 minutter siden): Jeg står fortsatt på at Mette har tilnærmet null sjanse for å få de jobbene hun nevner, som f.eks rådgiver i Nav, saksbehandler i offentlig sektor og pasientkoordinator. Hun sikter for høyt først og fremst pga for lite utdanning, men også pga manglende erfaring. Hun har jo f.eks null erfaring i offentlig saksbehandling, forvaltning ol. Det høres ut som du jobber med IT og det er en helt annen verden enn helse- og sosialsektoren. Jeg har ikke utdanning innen IT. Jeg begynte å jobbe i helsesektoren og har erfaring med at det finnes administrative roller innenfor helsevesenet som man kan få selv uten særlig utdanning/erfaring, dersom man står litt på. Men - jeg var nok også heldig, og er jo også en langt større nerd enn Mette, som selvsagt kommer godt med i jobbsammenheng. 2 1
Xmasclovn Skrevet 26. september 2025 #2318 Skrevet 26. september 2025 AnnnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har ikke utdanning innen IT. Jeg begynte å jobbe i helsesektoren og har erfaring med at det finnes administrative roller innenfor helsevesenet som man kan få selv uten særlig utdanning/erfaring, dersom man står litt på. Men - jeg var nok også heldig, og er jo også en langt større nerd enn Mette, som selvsagt kommer godt med i jobbsammenheng. Nei, men din jobb med web og digitale løsninger er innenfor IT feltet? Eller er det i helse- og sosialsektor? For det er der stillingene Mette har ramset opp ligger, og de fleste er uoppnåelige for henne fordi det nesten utelukkende stilles krav om høyere utd. I tillegg er hjemmekontor enda mindre utbredt i det feltet, så det blir som å lete etter nåla i høystakken. 5 1
Juststop Skrevet 26. september 2025 #2319 Skrevet 26. september 2025 Xmasclovn skrev (10 minutter siden): Nei, men din jobb med web og digitale løsninger er innenfor IT feltet? Eller er det i helse- og sosialsektor? For det er der stillingene Mette har ramset opp ligger, og de fleste er uoppnåelige for henne fordi det nesten utelukkende stilles krav om høyere utd. I tillegg er hjemmekontor enda mindre utbredt i det feltet, så det blir som å lete etter nåla i høystakken. Det finnes flere typer stillinger innen helse der man kan jobbe hjemmefra uten høyere utdanning. Legesekretær og tannhelsesekretær med timebooking og pasientoppfølging over telefon, pasientkoordinator, saksbehandler i forsikring eller helsetjenester, og stillinger innen telemedisin eller digital pasientoppfølging krever erfaring fra helsefeltet, men ikke nødvendigvis høyere utdanning. Sannsynligheten er litt lavere enn for en med bachelor, men med lang erfaring, spesifikk kompetanse og dokumentert strukturert arbeidsevne er det absolutt realistisk å få slike jobber. 4
Xmasclovn Skrevet 26. september 2025 #2320 Skrevet 26. september 2025 Juststop skrev (12 minutter siden): Det finnes flere typer stillinger innen helse der man kan jobbe hjemmefra uten høyere utdanning. Legesekretær og tannhelsesekretær med timebooking og pasientoppfølging over telefon, pasientkoordinator, saksbehandler i forsikring eller helsetjenester, og stillinger innen telemedisin eller digital pasientoppfølging krever erfaring fra helsefeltet, men ikke nødvendigvis høyere utdanning. Sannsynligheten er litt lavere enn for en med bachelor, men med lang erfaring, spesifikk kompetanse og dokumentert strukturert arbeidsevne er det absolutt realistisk å få slike jobber. Den type stillinger er i fåtall. Det er forsatt som å lete etter nåla i høystakken og realistisk er det ikke. Noen vinner i lotto, og mirakler skjer, så det kan også hende Mette får en slik jobb. 2 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå