Gå til innhold

Mette Ask

Anneisabell

Anbefalte innlegg

Villroses hage skrev (2 minutter siden):

Hm. Det er jo normalt å være sliten etter jobb, men også normalt å få til noe husarbeid osv. etterpå. Kanskje MA har altfor mye som "roper" etter å bli gjort hjemme. Altfor mange prosjekter. Hadde vel vært betydelig bedre , særlig økonomisk, å roe ned disse, og beholde jobben?
Veldig merkelig prioritering. Eller er det bare for å få oppmerksomhet og innhold i et håp om å tjene bra på snap?

Nå er jeg normal sliten etter jobb. Får laget middag og jeg får brukt litt tid med barna + litt husarbeid. Men så kommer det perioder hvor jeg bruker meg helt opp på jobb og har absolutt ingen energi igjen etter jobb. Da er jeg utmattet og fungerer ikke i det hele tatt hjemme, og får heller ikke kommet meg ovenpå i løpet av helgen. Hat vært sykemeldt to ganger for det i fjor og bestemte meg for å ta affære.

Jeg trives utrolig godt på jobben, har kun positivt å si om både arbeidsplassen, om de som jobber der og arbeidsoppgavene mine. Så det er trist å slutte!

Men jeg velger å slutte fordi jeg per nå, vil få det bedre med en annen type jobb. Det er et valg jeg har tatt og et valg jeg står for. I tillegg til å jobbe på tannlegekontor er jeg utdannet hjelpepleier og legesekretær. Og som hjelpepleier er jeg sikret jobb, uansett. 

Har ikke pusset opp på en stund nå, fordi jeg prioriterer økonomien. Og det med å ha flere uferdige prosjekter på en gang, er veldig typisk adhd.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De aller aller fleste som ønsker å bytte jobb søker nye jobber, får jobben og så sier man opp. Er man 19 år og bor hjemme fremdeles og ikke har økonomiske forpliktelser er det mulig man kan gjøre det på en litt annen måte men de fleste voksne med barn, hus og regninger gjør det den tradisjonelle måten. Det er likevel ikke snakk om å vente særlig mye lengre enn om man sier opp og så må man jobbe hele oppsigelsestiden. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minipilla skrev (4 minutter siden):

De aller aller fleste som ønsker å bytte jobb søker nye jobber, får jobben og så sier man opp. Er man 19 år og bor hjemme fremdeles og ikke har økonomiske forpliktelser er det mulig man kan gjøre det på en litt annen måte men de fleste voksne med barn, hus og regninger gjør det den tradisjonelle måten. Det er likevel ikke snakk om å vente særlig mye lengre enn om man sier opp og så må man jobbe hele oppsigelsestiden. 

Ja, de fleste... men ikke alle 😉

Jeg er uansett sikret inntekt som hjelpepleier. Har flere steder jeg skal begynne å ta ekstravakter og har erfaring med å gjøre det på denne måten. 

Men frem til mai jobber jeg 80% på tannlegekontoret og tar litt vakter som hjelpepleier utenom.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette.kun.privat skrev (3 minutter siden):

Jeg er uansett sikret inntekt som hjelpepleier. Har flere steder jeg skal begynne å ta ekstravakter og har erfaring med å gjøre det på denne måten. 

Men frem til mai jobber jeg 80% på tannlegekontoret og tar litt vakter som hjelpepleier utenom.

Lykke til… det kan du virkelig trenge.. 

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette.kun.privat skrev (43 minutter siden):

Nå er jeg normal sliten etter jobb. Får laget middag og jeg får brukt litt tid med barna + litt husarbeid. Men så kommer det perioder hvor jeg bruker meg helt opp på jobb og har absolutt ingen energi igjen etter jobb. Da er jeg utmattet og fungerer ikke i det hele tatt hjemme, og får heller ikke kommet meg ovenpå i løpet av helgen. Hat vært sykemeldt to ganger for det i fjor og bestemte meg for å ta affære.

Jeg trives utrolig godt på jobben, har kun positivt å si om både arbeidsplassen, om de som jobber der og arbeidsoppgavene mine. Så det er trist å slutte!

Men jeg velger å slutte fordi jeg per nå, vil få det bedre med en annen type jobb. Det er et valg jeg har tatt og et valg jeg står for. I tillegg til å jobbe på tannlegekontor er jeg utdannet hjelpepleier og legesekretær. Og som hjelpepleier er jeg sikret jobb, uansett. 

Har ikke pusset opp på en stund nå, fordi jeg prioriterer økonomien. Og det med å ha flere uferdige prosjekter på en gang, er veldig typisk adhd.

Typisk !

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette.kun.privat skrev (2 timer siden):

Min evt adhd har ingen betyding på jobb, bortsett fra at jeg bruker energien min feil slik at jeg i perioder hvor det er veldig hektisk, bruker opp energien min og gar ingenting igjen til barna og husarbeid. Derfor sier jeg opp, fordi jeg synes det er viktigere å fungere hjemme.

Det er viktig å fungere hjemme.

Men det er og viktig å ha økonomisk trygghet og stabil inntekt når du har forpliktelser som hus, barn, barnebarn etc. Og uten kontrakt om fast ansettelse så står du per definisjon med veldig få rettigheter, få muligheter og usikker inntekt.

Hvordan har du for eks tenkt å klare deg økonomisk dersom du blir syk?

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette.kun.privat skrev (43 minutter siden):

Så sliten skal man ikke være, at man ikke kommer seg ila. helgen. Kan det være hjemmeprosjektrene som "aldri" blir ferdige som stjeler din energi? Jeg blir veldig sliten av for mange ting som skulle vært tatt eller skulle vært fullført. Jobber mye med å konsentrere meg om én ting av gangen, og bli ferdig med den før neste prosjekt. Selv om jeg har fryktelig mye jeg egentlig ville brukt tid på. Lager også gjøremålslister hvor jeg stryker ut etter hvert.

Lykke til med å finne ny jobb, da!

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Det er viktig å fungere hjemme.

Men det er og viktig å ha økonomisk trygghet og stabil inntekt når du har forpliktelser som hus, barn, barnebarn etc. Og uten kontrakt om fast ansettelse så står du per definisjon med veldig få rettigheter, få muligheter og usikker inntekt.

Hvordan har du for eks tenkt å klare deg økonomisk dersom du blir syk?

Om en blir syk og har oppsatte arbeisdager, får en sykepenger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villroses hage skrev (2 minutter siden):

Så sliten skal man ikke være, at man ikke kommer seg ila. helgen. Kan det være hjemmeprosjektrene som "aldri" blir ferdige som stjeler din energi? Jeg blir veldig sliten av for mange ting som skulle vært tatt eller skulle vært fullført. Jobber mye med å konsentrere meg om én ting av gangen, og bli ferdig med den før neste prosjekt. Selv om jeg har fryktelig mye jeg egentlig ville brukt tid på. Lager også gjøremålslister hvor jeg stryker ut etter hvert.

Lykke til med å finne ny jobb, da!

Alle mine uferdige prosjekter hjelper selvsagt ikke på. Men jeg tar det kun når jeg har energi til det. Jeg har det siste året fokusert på å ferdigstille prosjekter. Det er hardt, men jeg får det til 😊. Så nå er tenåringsrommet snart ferdig. Skal bare bygge litt flere møbler, lage en stilig vegg, sette opp vinduskarmer og sette på lister.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette.kun.privat skrev (4 minutter siden):

Om en blir syk og har oppsatte arbeisdager, får en sykepenger. 

Du er klar over at det kun gjelder først om du har opptjent deg retten til sykepenger?

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Du er klar over at det kun gjelder først om du har opptjent deg retten til sykepenger?

Jeg snakker om sykedager, ikke sykemelding

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette.kun.privat skrev (4 minutter siden):

Jeg snakker om sykedager, ikke sykemelding

Og jeg snakker om sykepenger.

Skal du ha lønn når du er syk (sykepenger) må du ha opparbeidet deg retten til det.

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette.kun.privat skrev (18 minutter siden):

Men er du helt sikker på at du får disse ekstravaktene? Du tenker du har sikret deg inntekt fordi du er hjelpepleier?  Jaja, vi får se - det er vel ikke gitt du får det som du vil. Kan jo tenkes at noen har sett og hørt ting gjennom dine some kanaler. Å være offentlig kan by på så mangt, men det har du vel tatt med i beregningen.

Ett godt tips til å få mer energi er å komme seg ut i frisk luft!

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (7 minutter siden):

Og jeg snakker om sykepenger.

Skal du ha lønn når du er syk (sykepenger) må du ha opparbeidet deg retten til det.

Jeg jobber med ekstravakter i Bergen kommune nå og er ansatt som ringevikar. Når jeg er ferdig med oppsigelsestiden min har jeg vært ansatt som ringevikar i 3 måneder. 

Selvsagt er det en risiko å si opp en jobb uten å ha noen fast ny jobb enda. Men det er en risiko jeg har valgt å ta.

Det jeg vet, er at risikoen min for å bli sykemeldt er betydelig mindre fremover nå. En vet aldri, men jeg er veldig sikker på at jeg ikke kommer til å trenge en sykemelding.

Endret av Mette.kun.privat
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi noe bevis for at det er Mette her inne, og ikke noen som utgir seg? Mette var nemlig svært så tydelig på at hun ALDRI skulle inn her å diskutere etter fadesen sist🤭

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette.kun.privat skrev (11 minutter siden):

Jeg jobber med ekstravakter i Bergen kommune nå og er ansatt som ringevikar. Når jeg er ferdig med oppsigelsestiden min har jeg vært ansatt som ringevikar i 3 måneder. 

Selvsagt er det en risiko å si opp en jobb uten å ha noen fast ny jobb enda. Men det er en risiko jeg har valgt å ta.

Det jeg vet, er at risikoen min for å bli sykemeldt er betydelig mindre fremover nå. En vet aldri, men jeg er veldig sikker på at jeg ikke kommer til å trenge en sykemelding.

Så om du har stått som ringe vikar i 3 mnd og har jobbet 2 vakter på disse 3 mnd så har du krav på penger, som du klarer deg på??

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Mette.kun.privat skrev (14 minutter siden):

Du vet at du kan trenge sykemelding på andre grunnlag enn bare psykisk sant.. du kan faktisk bli syk eller skade deg i en ulykke? You never know

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anneisabell skrev (5 minutter siden):

Så om du har stått som ringe vikar i 3 mnd og har jobbet 2 vakter på disse 3 mnd så har du krav på penger, som du klarer deg på??

Nei. Men jeg har avtalte vakter fremover og vil selvsagt ta flere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kakafoni
Mette.kun.privat skrev (3 timer siden):

Hei, Mette Ask her.

Nå synes jeg det er alt for mye spekulasjoner og løgn her til at jeg kan sitte stille.

Jeg fungerer utmerket i jobb og gjør en veldig god jobb både på tannlegekontoret og i bofellesskap. Min evt adhd har ingen betyding på jobb, bortsett fra at jeg bruker energien min feil slik at jeg i perioder hvor det er veldig hektisk, bruker opp energien min og gar ingenting igjen til barna og husarbeid. Derfor sier jeg opp, fordi jeg synes det er viktigere å fungere hjemme.

Har aldri sagt et eneste stygt ord om noen av arbeidsplassene mine, kollegaer eller arbeidsgivere. Har kun snakket positivt, da det kun er positive ting å fortelle.

Hei, Mette!

Det dummeste du gjør er å gi deg i kast med å diskutere her inne. Logg av, overse kritikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakafoni skrev (3 minutter siden):

Hei, Mette!

Det dummeste du gjør er å gi deg i kast med å diskutere her inne. Logg av, overse kritikken. 

Dette Mette er det beste rådet du noen gang kommer til få! 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...