Gå til innhold

Minstepensjonist - hvor ille er det?»

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bekymrer meg mye for pensjonsgivende. Jeg blir nok minstepensjonist, og lurer på om noen vet hvor lite en får da? Jeg håper å ha spart opp kanskje 3 mill i kontanter, og er gjeldsfri, men er dette nok? Jeg er forberedt på å leve sparsomt, ingen reising eller opplevelser utover det som er i gangavstand fra hjemmet. Men så er det jo utgifter som en ikke slipper unna - tannlege, lege, medisiner osv.

Anonymkode: 7940a...f62

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

*pensjonistlivet…..🙈

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med 3 mill i kontanter? Tar du ut penger og putter i sparebøssa? 

Anonymkode: 1d50c...20d

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Eier du bolig?

Anonymkode: f3499...f5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva mener du med 3 mill i kontanter? Tar du ut penger og putter i sparebøssa? 

Anonymkode: 1d50c...20d

På konto selvsagt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eier du bolig?

Ja, men det er en enebolig som nødvendigvis må byttes til noe mer lettstelt etterhvert.

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke lyst til å leve litt mens du lever a? Min far jobbet og sparte i alle sine år. Døde da han var 62. Han fikk ikke brukt noe av det han hadde spart. Jobbet og slet i alle år, for ingenting. Nyt livet mens du har det! 

Anonymkode: 472c6...e53

• Liker 22
  • Hjerte 8
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Du må passe på å leve før du blir pensjonist, hvordan livet mitt blir som 67-70++ bryr meg ikke i heletatt! En form for mat og tak over hodet vil jeg få. På statens regning.

Er NÅ! jeg skal leve, 50-60 er det viktigste tiåret man har helsen! :) Som 50åring vil jeg selge alt jeg har, leve på disse middlene så lenge som mulig. Har spart opp til dette lenge, bolig gjeldsfri også....så om etpar år settes dette til live. Først tømme ut alle muligheter hos NAV med dagpenger/sosialstøtte.

Anonymkode: e0f8a...a4e

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har ikke lyst til å leve litt mens du lever a? Min far jobbet og sparte i alle sine år. Døde da han var 62. Han fikk ikke brukt noe av det han hadde spart. Jobbet og slet i alle år, for ingenting. Nyt livet mens du har det! 

Anonymkode: 472c6...e53

NETTOPP! Er så drittlei de som skal starte å leve når de nesten er ferdige med livet...etter 70 går det virkelig nedover. Ser hvor mange rundt meg som har dødd før pensjonistalder(67år). Den felles skal jeg ikke gå i, heller fattig som gammel...å ha levd livet før har mye større verdi for meg.

Anonymkode: e0f8a...a4e

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare det at jeg har «levd livet», og det angrer jeg på! Jeg har unnet meg dyre reiser, hudbehandlinger, kirurgi, fine klær osv, fordi jeg ville leve og hadde råd til det. Jeg hadde jo hatt mye mer penger dersom jeg hadde kuttet ut den «yolo» holdningen🙈 

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du eier bolig og den er gjeldfri, tror jeg du vil klare deg helt fint. Du vil også kunne både dra på ferier og ha opplevelser ❤️

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

På konto selvsagt.

Har du ikke noen av pengene i fond eller har heller ikke hatt det? 

Anonymkode: 7a674...cfe

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

På konto selvsagt.

Nei, det er ikke selvsagt - det er idiotisk. Inflasjonen er høyere enn sparerenta. Pengene dine blir mindre og mindre verdt. 

Anonymkode: 18a7d...ad0

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser jeg klarer meg fint som minstepensjonist, så lenge jeg eier min egen leilighet som er nedbetalt. Pensjonen rekker mer enn nok da til faste utgifter (fellesutgifter, strøm, forsikring, eiendomsskatt) pluss mat. 

Anonymkode: b928f...82f

• Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg bekymrer meg mye for pensjonsgivende. Jeg blir nok minstepensjonist, og lurer på om noen vet hvor lite en får da? Jeg håper å ha spart opp kanskje 3 mill i kontanter, og er gjeldsfri, men er dette nok? Jeg er forberedt på å leve sparsomt, ingen reising eller opplevelser utover det som er i gangavstand fra hjemmet. Men så er det jo utgifter som en ikke slipper unna - tannlege, lege, medisiner osv.

Hvor gammel er du? 

Om det er mer enn 10 år til pensjonist er det rimelig dumt å ha penger på konto... Inflasjonen krymper pengene, så når du da endelig blir pensjonist er pengene så lite verdt at man såvidt får en bil for dem.

Begynn å spare, fast innskudd i et enkelt globalt fond med lave forvaltningshonorarer. Flytt pengene til et fond. Håp at du unngår en børskrakk. Men det går bra det også som regel.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, newman01 said:

Hvor gammel er du? 

Om det er mer enn 10 år til pensjonist er det rimelig dumt å ha penger på konto... Inflasjonen krymper pengene, så når du da endelig blir pensjonist er pengene så lite verdt at man såvidt får en bil for dem.

Begynn å spare, fast innskudd i et enkelt globalt fond med lave forvaltningshonorarer. Flytt pengene til et fond. Håp at du unngår en børskrakk. Men det går bra det også som regel.

Vil si det er dumt å ha alt på konto selv om hun skulle gå av med pensjon i dag. Går hun av med pensjon i dag så ville det beste være å plassere deler i fond slik at hun får avkastning der og deler på konto. Er man 67 år gammel kvinne så har man forventet levetid på over 20 år.  Nå vet man selvsagt ikke akkurat hvor lenge man lever. Men skulle man leve i 20 år så har man jo svært mange år å få avkastning på fondene. Og man kan spre risikoen ved å selge ut av fondene jevnt og trutt slik at man ikke risikerer å tape alt i ett børskrakk. 

Vet ikke akkurat hvor mye hun bør ha i fond. Det kommer jo an på risikoen hun kan leve med. Men at noe av pengene bør stå i fond er helt klart. Går sikkert an å snakke med noen som har peiling som kan komme med gode forslag til hvor stor andel som bør være på bankkonto og hvor mye som bør være i fond. I tillegg til  hvilken tidsperiode hun bør selge seg ut av fondene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan godt innrømme at jeg ikke sparer i fond fordi jeg ikke har peiling, rett og slett. Synest at dette med fondsparing er uoversiktlig, og all informasjon er utelukkende positivt fordi det er noen som vil selge dette. Regner ikke med at de beste forvalterne befinner seg her inne, men kanskje noen andre småsparere med litt tips og råd?  

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kan godt innrømme at jeg ikke sparer i fond fordi jeg ikke har peiling, rett og slett. Synest at dette med fondsparing er uoversiktlig, og all informasjon er utelukkende positivt fordi det er noen som vil selge dette. Regner ikke med at de beste forvalterne befinner seg her inne, men kanskje noen andre småsparere med litt tips og råd?  

All tilgjengelig forskning tilsier at apekatter er like treffsikre som forvaltere. Over tid bommer de også. 

Et globalt indeksfond gjør jobben meget bra, og man unngår risikoen med at én forvalter skal prøve å slå kollegaen sin og brenne ned hele fondet. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, newman01 said:

All tilgjengelig forskning tilsier at apekatter er like treffsikre som forvaltere. Over tid bommer de også. 

Et globalt indeksfond gjør jobben meget bra, og man unngår risikoen med at én forvalter skal prøve å slå kollegaen sin og brenne ned hele fondet. 

I tillegg så er forvaltningshonorarene lave siden  det ikke er noen forvaltere som får godt betalt for å velge aksjer.  Det var vel det trådstarter var redd for. Men ved indeksfond så følges en indeks slavisk slik at det ikke er noen høye forvaltningshonorarer. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer dersom det blir børskrakk? Er alt tapt da, eller er det bare å sitte stille i båten en stund?

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...