AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #1 Skrevet 25. juni 2024 Hei! Har en veldig snart 5-åring som jeg føler tenker og spør om søtsaker veldig mye. I dag var noe de første hun spurte om når vi sto på badet i dag tidlig om hun kan få is til dessert etter middag eller om hun kan få en kjeks etter barnehagen. Mao vet hun at hun ikke kan få/spise dette hele tiden. Vi har et normalt kosthold, litt mer is nå på sommeren (gjerne som dessert) og litt lørdagsgodt på lørdager. Har ellers frukt og bær osv som dessert. Syns også hun har blitt mer kresen på vanlig mat siste året. Er vi ute sammen på tur hinter hun om at hun er veeeldig sulten, men vil egentlig bare ha bolle/is osv. Blir litt lei all den masingen om dette, selv om hun som jeg skriver vet at hun ikke kan få det når som helst, så er det liksom planlegging om når neste anledning kan være til at hun "får noe godt". Føler når de blir så mye fokus på sånt, så blir det mer negativitet rundt det også. Ønsker jo at hun skal få et naturlig forhold til godt kosthold (vi sier aldri nei fordi du kan bli tjukk eller noe sånt, men prøver å forklare at kroppen trenger forskjellig mat for å orke og leke osv + passe på tennene osv) Noen med noe erfaring? Eller er det normalt i den alderen? Anonymkode: 1b341...abe
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #2 Skrevet 25. juni 2024 Om man er veldig streng på slikt, så blir det ofte et større fokus - er MIN opplevelse av dette. Det sier jo litt om baret allerede før frokost planlegger å få en is til dessert.. Her er det fri flyt av f.eks is gjennom hele sommeren. Fyller opp fryseren hver gang isbilen kjører forbi. Ungene har alltid vært så aktive, at «neimat» aldri har vært et tema her i huset. Når det kommer til kresenhet på mat har begge mine hatt det i en periode i den alderen. Aldri laget noe stor sak ut av det, aldri tvunget - men hatt fokus på at alle skal ha en god følelse rundt middagsbordet, og har noe alle liker som regel (om det så er kun potetene). Nå har jeg to ungdommer, som spiser det meste. Anonymkode: b5528...c17 5 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #3 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om man er veldig streng på slikt, så blir det ofte et større fokus - er MIN opplevelse av dette. Det sier jo litt om baret allerede før frokost planlegger å få en is til dessert.. Her er det fri flyt av f.eks is gjennom hele sommeren. Fyller opp fryseren hver gang isbilen kjører forbi. Ungene har alltid vært så aktive, at «neimat» aldri har vært et tema her i huset. Når det kommer til kresenhet på mat har begge mine hatt det i en periode i den alderen. Aldri laget noe stor sak ut av det, aldri tvunget - men hatt fokus på at alle skal ha en god følelse rundt middagsbordet, og har noe alle liker som regel (om det så er kun potetene). Nå har jeg to ungdommer, som spiser det meste. Anonymkode: b5528...c17 Takk for svar. Føler egentlig ikke at vi er veldig strenge, for har jo hørt andre si det samme. Det blir både en kjeks her, en is der, saft etter barnehagen på de varme dagene, en kjærlighet på pinne hvis hun er med å handler osv. Så syns egentlig vi blanserer det greit. Men tenker allikevel det er oss voksene som skal legge føringer på at man hvertfall spiser seg mett på vanlig "ordentlig" mat først. Kanskje derfor jeg syns det er rart dette veldige fokuset på det, for syns vi er ganske avslappet rundt teamet og fokus på å smake på alt (men må ikke spise opp) at alle samles rundt bordet osv osv. Anonymkode: 1b341...abe
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #4 Skrevet 25. juni 2024 Noen barn er mer søtsugne enn andre, det gjelder voksne også det. Og nei, fri flyt er sjelden svaret for disse ungene da. Jeg har en slik en selv. Vi har et helt vanlig balansert kosthold, men har ikke alltid is og godt liggende i skapende, da hadde hun raidet det om hun fikk sjansen. Mitt andre barn kan spare lørdagsgodtet sitt over flere dager, mens lillesøster helst spiser med begge hender. Hun elsker alt som er søtt og ikke spesielt glad i mat ellers, så jeg må helt klart hjelpe henne å prioritere hva hun fyller magesekken med. Helt forskjellige unger. Ikke gjør noen stor sak ut av det, det er bare å si at i dag blir det ikke is til dessert, men vi kan ta en is i byen på lørdag, feks. Det er også helt greit å snakke med barn om hvilke byggeklosser kroppen trenger mest og at det også er lurt å passe på tennene våre som ikke er glad i for mye sukker hele tiden. Anonymkode: c5ba0...163 4 5
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #5 Skrevet 25. juni 2024 Min 4-åring er også sånn. Jeg er selv sukkeravhengig, sånn egentlig, men jobber aktivt mot avhengigheten og er slank og trent. Det er allikevel noe jeg må være obs på hele tiden og som tar opp mye tankevirksomhet. Jeg har derfor tenkt at det er litt arvelig? Det jeg syns fungerer best er å ha en fast godteskuff hvor barnet får se oppi og får se at den er tom når det ikke er lørdag. Trenger selvfølgelig ikke å være en hel skuff til bare godteri, det kan være andre uinteressante tørrvarer oppi også. Poenget er at barnet skal se at det er tomt for godteri (selv om man kanskje har gjemt godteriet et annet sted). Ellers sier jeg ting som "vi har ikke sjokolade, men du kan få en banan". Frukt og grønnsaker er gode erstatninger. Anonymkode: 8c935...0c4 5
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #6 Skrevet 25. juni 2024 Her er det is eller litt godteri hver lørdag, aldri ellers. Veldig greit, da vet alle at det ikke er noen vits i å mase. Ser noen praktiserer «fri flyt» og det hadde aldri gått hos oss. Anonymkode: 822e7...265 2 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #7 Skrevet 25. juni 2024 Takk for svar Dere siste som har svar, det høres ut som det er ganske likt som vi gjør det her og er nok som dere sier at som voksene er barn også forskjellig, men fint å lese at andre også opplever dette Ønsker jo som fler skriver (og som jeg føler vi har) at det skal være et sunt fokus på det og ikke nei-mat og dårlig følelse knyttet til mat. Er kanskje det jeg tenker på og "bekymrer" meg litt for. Når mannen noen ganger syns det har vært mye snakk om sånt og kan litt oppgitt si "tenker du på is hele tiden" osv. Vil ikke at hun skal få et negativt syn på mat og alt sånt når hun blir større osv. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Min 4-åring er også sånn. Jeg er selv sukkeravhengig, sånn egentlig, men jobber aktivt mot avhengigheten og er slank og trent. Det er allikevel noe jeg må være obs på hele tiden og som tar opp mye tankevirksomhet. Jeg har derfor tenkt at det er litt arvelig? Kjenner meg igjen i det du skriver. Ganske likt her, trener mye og er slank og godt trent. Men ELSKER søtsaker og kan fint kjøpe meg smågodt et par ganger i uken og spise, selv om jeg prøver å være flinkere på det! Mannen er motsatt og er nok den som kan "spare" lørdagsgodtet lenge. Så må kanskje bare innse at barnet mitt ligner på meg der Anonymkode: 1b341...abe 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #8 Skrevet 25. juni 2024 Jeg tenker at en ting er at hun har veldig lyst på noe søtt, og ønsker å vite når hun helt sikkert kan få noe søtt igjen. En annen ting er hvor mottagelige dere voksne er for denne typen planlegging. Hos oss er dessert noe som skjedde sjelden, og som da gjerne var en positiv overraskelse. Helt uavhengig av om det var jordbær, kjeks, oppskåret frukt, is eller mer tradisjonell dessert. Om barna begynte å planlegge med at de skulle spise noe søtt senere samme dag, og bedt om bekreftelse, så har de gjerne møtt et likegyldig "Det vet jeg ikke nå, vi får se." Det eneste tidspunktet de har kunnet vært sikre på at det ble godteri, var lørdag kveld, eller når de var i bursdager. Hos oss hadde nok "mas" ført til at det ble en lenger periode der is og søtt ikke var aktuelt. Da hadde vi voksne måttet gjemme hva vi hadde av godteri godt, og så hadde alt som var tilgjengelig av søtt vært frukt og bær. Så kunne vi heller overraske med en is eller noe når maset ga seg igjen. Anonymkode: 203d9...a99
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #9 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Her er det is eller litt godteri hver lørdag, aldri ellers. Veldig greit, da vet alle at det ikke er noen vits i å mase. Ser noen praktiserer «fri flyt» og det hadde aldri gått hos oss. Anonymkode: 822e7...265 Vi hadde noen slike i nabolaget. Hvor barna stod med lange øyne hver gang hele ungeflokken av mine og nabobarn her spise en is eller to ute i hagen. Altså - jeg syns SÅ synd på de barna! Altså , de kunne ikke få en vaffel engang om vi naboene steker vafler ute på en søndag, og ungene løper rundt her. Anonymkode: b5528...c17 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #10 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi hadde noen slike i nabolaget. Hvor barna stod med lange øyne hver gang hele ungeflokken av mine og nabobarn her spise en is eller to ute i hagen. Altså - jeg syns SÅ synd på de barna! Altså , de kunne ikke få en vaffel engang om vi naboene steker vafler ute på en søndag, og ungene løper rundt her. Anonymkode: b5528...c17 For det første, så får de selvsagt ta i mot både vafler og is når de er på besøk hos andre. Mitt svar gjalt hvordan vi gjør det hjemme hos oss. En regel som er enkel både å forstå og huske. Unntak forekommer, men det er hovedregelen. Så slipper vi mas. For det andre så er det noen barn som både har veldig lett for å legge på seg og som har et veldig sug etter alt søtt. Fri flyt ville vært fullstendig uansvarlig. Mat er normen, godteri er unntaket. Anonymkode: 822e7...265 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #11 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Om man er veldig streng på slikt, så blir det ofte et større fokus - er MIN opplevelse av dette. Det sier jo litt om baret allerede før frokost planlegger å få en is til dessert.. Her er det fri flyt av f.eks is gjennom hele sommeren. Fyller opp fryseren hver gang isbilen kjører forbi. Ungene har alltid vært så aktive, at «neimat» aldri har vært et tema her i huset. Når det kommer til kresenhet på mat har begge mine hatt det i en periode i den alderen. Aldri laget noe stor sak ut av det, aldri tvunget - men hatt fokus på at alle skal ha en god følelse rundt middagsbordet, og har noe alle liker som regel (om det så er kun potetene). Nå har jeg to ungdommer, som spiser det meste. Anonymkode: b5528...c17 Helt uenig. De barna jeg ser som maser mest er de som er overvektige, de som spiser mye. Noen barn har ikke særlig lyst på søtt og kan derfor ha «fri flyt» - min har f.eks, ikke spilletid fordi hun ikke er interessert i spilling, men de fleste barn jeg kjenner har lyst på godteri oftere enn sunt er. Min har fri fly på lørdager fordi det begrenser seg selv da hun blir kvalm, men ikke fri flyt i hverdager fordi da hadde hun lett spist en is eller en godmorgen eller en skyr hver dag, og det er ikke ok. Anonymkode: 7c5da...253 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #12 Skrevet 25. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min 4-åring er også sånn. Jeg er selv sukkeravhengig, sånn egentlig, men jobber aktivt mot avhengigheten og er slank og trent. Det er allikevel noe jeg må være obs på hele tiden og som tar opp mye tankevirksomhet. Jeg har derfor tenkt at det er litt arvelig? Det jeg syns fungerer best er å ha en fast godteskuff hvor barnet får se oppi og får se at den er tom når det ikke er lørdag. Trenger selvfølgelig ikke å være en hel skuff til bare godteri, det kan være andre uinteressante tørrvarer oppi også. Poenget er at barnet skal se at det er tomt for godteri (selv om man kanskje har gjemt godteriet et annet sted). Ellers sier jeg ting som "vi har ikke sjokolade, men du kan få en banan". Frukt og grønnsaker er gode erstatninger. Anonymkode: 8c935...0c4 Jeg er også «sukkeravhengig», derfor syntes jeg ikke noe om å lage dårlige vaner til barna sine når de er så små. Hvem introduserte konseptet lørdagsgodt? Hva var vitsen med å gi en 4-åring fast godis? Det kunne jo bare vært frukt og bær, de hadde vært like fornøyd med det hvis ts ikke hadde gitt dem sukkerfylte ting som får frukt til å fremstå som mindre søtt. Når de blir eldre så er det jo en annen ting. Men jeg syntes det er skikkelig uting å lære ungene opp til at sukker er «kose mat». Som en premie. Dette har gitt meg et liv med mye problemer med mat og glede. Anonymkode: 80019...ea6 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #13 Skrevet 25. juni 2024 Jeg vokste opp med fri flyt, og det var veldig vanskelig for meg da jeg ble eldre og måtte lære nye kostholdsvaner. Ønsker at mine barn skal lære seg sunne kostholdsvaner og ha en god måltidsrytme. Vi har faste klokkeslett for måltider, og fast klokkeslett for når vi setter frem lørdagsgodteri. Opplever null masing. Tror forutsigbarhet er veldig viktig for barn. Anonymkode: 7d9df...221 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #14 Skrevet 25. juni 2024 I slike tråder kommer det alltid (dårlige) råd fra folk som mener det er hysterisk å ikke sette grenser for mat som er designet for å få voksne og barn til å overspise. Ansvarlige påkoblede foreldre begrenser utvalg og tilgang av godteri, og lærer barna å motstå umiddelbar belønning. Fri flyt av is hele sommeren (pluss lørdagsgodt, bursdager, avslutninger, vennebesøk, jul, påske, halloween osv) er IKKE veien til gode kostholdsvaner. Anonymkode: ec0d9...6b0 2 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #15 Skrevet 25. juni 2024 Jeg tenker at hvis dere praktiserer «en is her og en kjeks der» er det ikke så rart hun maser. Det er ingen grenser. Det kan være is på mandag og kjeks på torsdag. Hun vet ikke hva hun kan forvente. Barn kan også bli sukkeravhengige. Jeg hadde satt av litt godteri på lørdag, aldri ellers. På varme dager kan det gå i vannmelon, eller vann med isbiter i. Anonymkode: 71bc6...164 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #16 Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hei! Har en veldig snart 5-åring som jeg føler tenker og spør om søtsaker veldig mye. I dag var noe de første hun spurte om når vi sto på badet i dag tidlig om hun kan få is til dessert etter middag eller om hun kan få en kjeks etter barnehagen. Mao vet hun at hun ikke kan få/spise dette hele tiden. Vi har et normalt kosthold, litt mer is nå på sommeren (gjerne som dessert) og litt lørdagsgodt på lørdager. Har ellers frukt og bær osv som dessert. Syns også hun har blitt mer kresen på vanlig mat siste året. Er vi ute sammen på tur hinter hun om at hun er veeeldig sulten, men vil egentlig bare ha bolle/is osv. Blir litt lei all den masingen om dette, selv om hun som jeg skriver vet at hun ikke kan få det når som helst, så er det liksom planlegging om når neste anledning kan være til at hun "får noe godt". Føler når de blir så mye fokus på sånt, så blir det mer negativitet rundt det også. Ønsker jo at hun skal få et naturlig forhold til godt kosthold (vi sier aldri nei fordi du kan bli tjukk eller noe sånt, men prøver å forklare at kroppen trenger forskjellig mat for å orke og leke osv + passe på tennene osv) Noen med noe erfaring? Eller er det normalt i den alderen? Anonymkode: 1b341...abe Hva svarer du til barnet? Vi sier "åh, det hadde vært så godt med is nå, men vi skal ikke spise det i dag". Blir du sur fordi hun maser? Ikke få henne til å føle seg unaturlig som er søtsugen, som lengter. Normaliser akkurat den biten. "Du har skikkelig lyst på noe søtt du? Ja, skjønner jeg. Det er jo så godt. Men vi blir så slappe og trøtte om vi spiser det for mye, så derfor er det mamma og pappa som passer på når vi har fått for mye eller for lite". Eller "Nå må tennene/magen hvile etter at vi spiste godteri i helgen, men vi kan spise kjeks på torsdag?" Anonymkode: a5fef...9d7
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2024 #17 Skrevet 26. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): I slike tråder kommer det alltid (dårlige) råd fra folk som mener det er hysterisk å ikke sette grenser for mat som er designet for å få voksne og barn til å overspise. Ansvarlige påkoblede foreldre begrenser utvalg og tilgang av godteri, og lærer barna å motstå umiddelbar belønning. Fri flyt av is hele sommeren (pluss lørdagsgodt, bursdager, avslutninger, vennebesøk, jul, påske, halloween osv) er IKKE veien til gode kostholdsvaner. Anonymkode: ec0d9...6b0 Vi fikk også høre dette fra flere rundt oss. For barnet klarer ikke regulere seg ved "fri flyt". Men når vi prøvde å innføre fri flyt og mer avslappet forhold til det, så gikk det over stokk og stein og barnet begynte bare å mase etc. Så vi må også beskytte barnet fra en matkultur mens vi har mulighet til det. Jeg anser det som mye viktigere å begrense overvekt hos barnet mitt så lenge jeg kan. Barnet har alltid slitt med å regulere seg rundt mat, selv da det ammet stoppet det ikke av seg selv. Anonymkode: a5fef...9d7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå