Gå til innhold

Blir dette nok mat?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altfor lite mat. Ville sørget for at alle fikk en av hver.

Anonymkode: d1e86...f25

En av hver hva? Spiser du selv 1 biff på 200 g, 1 kyllingfilet, 1 hel svinenakke (sic) 1 grillpølse og 1 burger til samme måltid?? I tillegg til tilbehør?

Folk er gale.

Jeg ga råd i en annen tråd om beregning til mange her for en tid siden, der TS helst ville ha minst mulig rester. Rådene mine ble sablet ned av flere som mente det ville bli ALT for lite mat, komplett med kaloriberegning. Men TS kom tilbake etter arrangementet og kunne melde at ganske riktig, hun hadde fått masse rester - akkurat som jeg tenkte.

Anonymkode: 7cc95...999

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mengden kjøtt delt på antall mennesker skal være nok i teorien, men grillmat er ikke et regnestykke som skal gå opp. Man spiser gjerne i rykk og napp og over lengre tid, og dermed også mer enn man tror og hadde tenkt. Å ikke engang ha en ventepølse til hver, bare noen få burgere og litt av de forskjellige typene kjøtt - det vil veldig fort oppfattes som for lite mat fordi det ikke er nok av alt til at man kan velge fritt.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har med andre ord 3 biffer, 3 kyllingfileter, 4 nakkekoteletter, 6 tynne burgere og 10 pølser. Nei, det er ikke på langt nær nok mat til 8 voksne, 1 10 åring og 2 småbarn. Minst det dobbelte! 

Anonymkode: dd719...ff3

Hun har jo masse tilbehør i tillegg? Det bør jo være nok da.

Anonymkode: 01bd2...1b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I mitt hode er det også for lite. 
ikke i teorien, men grill-buffet er ikke teori. 
Og du sier selv at de er storspiste

Anonymkode: 2a2d8...f9d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Folk må slutte med å spise seg stappmette hele tiden, det er verken nødvendig eller sunt.

Anonymkode: a680c...8dc

Folk må slutte å be inn til grillbuffet om man ikke har råd/vilje til å sørge for at det er nok mat.  Folk blir "redde" for å ta de gode bitene.

Flaut. 

Skal man be en hel gjeng og ikke kan stå for all maten/drikken selv, så sørg ihvetfall for å basisen. Salat, mineralvann, noen sexpack øl, en vinkartong, ketchup/sennep/dressinger, stappe/mos, brød/lomper, og pølser/hamburgere til ungene, så kan alle ta med seg det de vill grille selv. Mye bedre en så sitte der å snåle på noen koteletter og regne i hodet på om man ta en bit til. 

Edit: Grilling er heller ikke som en vanlig middag, det kan jo vare i timer og man spiser i rykk og napp. Tar en "ventepølse" og spiser litt kald mat utover kvelden. Igjen, ikke be folk komme på grillkveld og så la de sitte der og være redde for å forsyne seg. Pinlig.

Endret av Perle
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at dersom man lurer på om det er for lite, og i tillegg stiller spørsmålet på et forum, så kjøper man mer mat. Jeg synes 10 pølser på 11 personer er alt for lite uansett om man deler dem i to eller ikke. Var invitert på grilling på søndag, vi var 8 personer over 10 år og noen mindre barn. Alle, absolutt alle, spiste pølse i tillegg til at det var både kyllingspyd, spearribs, burgere og masse godt tilbehør. Tenåringene, to gutter, spiste for minst to personer hver 😅. Vi hadde mer enn nok mat altså, det var nok til at alle fikk spise hva de ville. 

Så jeg ville kjøpt mer pølser og flere burgere. 

Anonymkode: cefe0...e53

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om noe ville jeg kuttet ned på antall type kjøtt, og heller hatt mer av hver enkel sort. Feks servert biff, kyllingfilet og pølser. 

Anonymkode: 7f47a...2f8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Folk må slutte med å spise seg stappmette hele tiden, det er verken nødvendig eller sunt.

Anonymkode: a680c...8dc

Folk spiser seg ikke stappmette hele tiden, men inviterer man til middagsselskap, er det alltid lurt å servere litt ekstra mat. Folk sitter gjerne litt lengre ved bordet enn til vanlige middager, noen spiser mer enn andre og folk koser seg gjerne med godt selskap og god mat og drikke.

Det som er kjipt, er å være en vert som serverer alt for lite mat, sånn at gjestene ikke tørr å forsyne seg med det de ønsker og/eller gjerne må innom bensinstasjonen eller lignende på vei hjem for å kjøpe seg mer mat. 

Anonymkode: 7f47a...2f8

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Oppdatering:
Det ble nok mat og alle ble mette og veldig fornøyde. Vi delte opp alt av kjøtt og kylling etter steking i mindre serveringsstykker så alle fikk litt av alt 🤗 

Anonymkode: d2f06...57d

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Oppdatering:
Det ble nok mat og alle ble mette og veldig fornøyde. Vi delte opp alt av kjøtt og kylling etter steking i mindre serveringsstykker så alle fikk litt av alt 🤗 

Se det ja! Så kjekt å høre, og akkurat som jeg tenkte, jf innlegget under: ⬇️ 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

En av hver hva? Spiser du selv 1 biff på 200 g, 1 kyllingfilet, 1 hel svinenakke (sic) 1 grillpølse og 1 burger til samme måltid?? I tillegg til tilbehør?

Folk er gale.

Jeg ga råd i en annen tråd om beregning til mange her for en tid siden, der TS helst ville ha minst mulig rester. Rådene mine ble sablet ned av flere som mente det ville bli ALT for lite mat, komplett med kaloriberegning. Men TS kom tilbake etter arrangementet og kunne melde at ganske riktig, hun hadde fått masse rester - akkurat som jeg tenkte.

:tommelopp:

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 11.41):

Oppdatering:

Tror du noen/alle ville gitt uttrykk for noe annet? 

Folk flest er medgjørlige og regnestykket i hodet "kan jeg ta den, blir det nok, har h*n fått forsynt seg?" når det er knapt med mat er jo ikke noe man sier eller viser frem til de andre. 

Jeg ville i alle fall fylt på med billig kjøtt som man raskt kan grille mer av, altså pølser/burgere. Gjerne pølser ala Gilde grillpølser, det trenger ikke å være dyrere 3-pk-pølser med smakstilsetning... Som noen nevnte tidligere - det blir ofte slik at alle, også voksne, gjerne tar en pølse når det er grilling/grillkveld. Når man i tillegg har tre barn til stede som plutselig kan ende opp med å spise tre pølser hver, så er det lite å ha 10 stk. Og man deler ikke opp pølser... 

Jeg lager gjerne middag til meg selv hvor planen er å spise opp absolutt alt, men inviterer jeg gjester er det "more is more" og "må ha litt ekstra, for sikkerhets skyld" som gjelder. Folk spiser jo gjerne mer enn nødvendig/mer enn normalt ved slike anledninger, fordi man sitter lengre, og folk koser seg i godt lag. 

Anonymkode: b4b8a...6e6

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...