Gå til innhold

Blir dette nok mat?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg inviterer sjeldent på middag, men i dag har jeg invitert på grilling. 11 stk totalt hvor 2 er under 4 år og 1 er 10 år. 

Jeg har 600 gram biff, 700 gram kyllingfilet,10 pølser, 1 kg marinert nakke, 6 tynne burgere, potetbåter, maiskrem, potetsalat, salat, maiskolber og grillet paprika med creme fraiche/fetaost.

Okei, når jeg leser det er det mer enn nok mat. Har vel mat resten av uka 🤣 Alle er storspiste vel og merke! 17 åringen i heimen spiser vel for 3 voksne.

Anonymkode: d2f06...57d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ler høyt! ;) JA! Du har nok mat! 

Om man lager buffèt er det en "norm" at man har 600 gram mat pr person, hvor ca 200 gram av disse er kjøttmat. Kjapt regnet kom jeg til at du har ca 400 gram kjøtt pr person, også kommer potetbåter, maiskrem, potetsalat, salat, maiskolber og ymse i tillegg ;)

Tror du kommer til å spise grillmat helt fram til helgen 😇

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har med andre ord 3 biffer, 3 kyllingfileter, 4 nakkekoteletter, 6 tynne burgere og 10 pølser. Nei, det er ikke på langt nær nok mat til 8 voksne, 1 10 åring og 2 småbarn. Minst det dobbelte! 

Anonymkode: dd719...ff3

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde ikke vært nok her i huset, men folk TRENGER ikke spise seg sprengmette på kjøtt. Del kjøttet i mindre porsjoner, og del pølsene i to. Så hentyder du at folk må dele på kotelettene, og alle får smake på flere ting.

Skrevet

Synes det hørtes litt lite ut? Hater å ha for lite mat, så hadde nok hatt noe mer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville hatt nok karbonadekaker til at alle kunne få seg en hamburger hver (pluss det andre). Ville også hatt flere koteletter. Når du skriver at de er storspiste, så tror jeg ikke at det holder dessverre. 

Anonymkode: 9d1cc...926

• Liker 3
Skrevet

Hvis de er storspiste kan det være knapt. Fyll på med ekstra pølser, de kan kjapt varmes hvis du ser der blir for lite. Eller fryses hvis det ikke er behov. Kanskje også et digg brød med smør. Enkel vomfyll. 

Men som noen nevnte, del opp kjøttet i biter. Hvertfall i to, eller kanskje tre biter. Virker som mange tror de må ha hele kjøttet og tar da gjerne både en kotelett en kylling og en burger. DET er mye mat 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er nok mat, hva om fem vil ha biff og du bare har tre biffer? Eller om fire vil ha kylling? Jeg ville i allefall brukt kyllingen til en kyllingsalat for eksempel -får mye mer mat ut av det, og pølsene ville vært kun til barna og om det ble noen til overs kunne de voksne fått en :P Biffen ville jeg nok doblet og servert med både salat og poteter av noe slag, gjerne hjemmelaget fløtepoteter da det metter og smaker himmelsk.. resten du lister opp er tilbehør ved siden av biffen egentlig.. 

Anonymkode: e3220...be3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man deler ikke opp i tre biff a 200g. Man deler i små «grillbiter». Samme med kyllingen. Verre med pølser og burgere, de er som de er. 

Anonymkode: f5a81...6c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du burde ikke hatt så mye forskjellig kjøtt. Nå er det litt av alt, men det blir kun 3 som får biff og 3 som får kylling. Da vil gjestene oppleve det som lite mat når de må velge mellom burger og pølse fordi alt kjøttet et tatt.

Anonymkode: 7891f...172

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du har med andre ord 3 biffer, 3 kyllingfileter, 4 nakkekoteletter, 6 tynne burgere og 10 pølser. Nei, det er ikke på langt nær nok mat til 8 voksne, 1 10 åring og 2 småbarn. Minst det dobbelte! 

Anonymkode: dd719...ff3

Du kutter veldig stort, til grillbuffet kan man kutte litt mindre. Vil heller si 4 biffer, 4 kyllingfileter, 5-6 nakkekoteletter, 6 tynne burgere og 10 pølser.

Det er i teorien nok i mengde, men ikke nok hvis noen ikke klarer å styre seg og tar en av hver, eller mange vil ha det samme.

Jeg hadde kuttet alt opp og laget spydd, da kan alt fordeles slik at det er en til hver. 

Anonymkode: 4bb6b...e56

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde kjøpt en stor flintsteik i tillegg.

Anonymkode: 550f8...6cd

AnonymBruker
Skrevet

Folk må slutte med å spise seg stappmette hele tiden, det er verken nødvendig eller sunt.

Anonymkode: a680c...8dc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Mer enn nok, mat :)

Endret av Freyja Valkyrie
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Man deler ikke opp i tre biff a 200g. Man deler i små «grillbiter». Samme med kyllingen. Verre med pølser og burgere, de er som de er. 

Anonymkode: f5a81...6c6

Nja. På biffen kan jeg gå med på det. Men det kan fort bli tørt. Ville hvertfall grillet det helt, så delt opp. Jeg tenker at det ikke gjør noe at man tydelig ser at det er delt opp for å dele på flere. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes også det ser lite ut. Det er jo ikke en pølse til hver en gang. Det er også vanskelig at det er så mye forskjellig, men ikke nok av noe at alle kan smake.. 

Anonymkode: 8dc0b...889

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Viktig når man har såpass mye forskjellig at man deler det opp i mindre biter etter det er grillet. At det ikke ligger tre store kyllingfileter på fatet, men heller mange kyllingskiver. På den måten kan alle smake på litt av alt, og det går også mindre kjøtt. Om det er store biter tar folk ofte mer enn de egentlig orker, fordi de vil smake på flere typer kjøtt. Så om du kutter opp alt av kjøtt (ikke pølser og burgere) så vil jeg tro det rekker fint. 

Om du vet at flere er gla i burgere ville jeg kanskje hatt noen flere av de, men du kjenner dine gjester best der. 

Anonymkode: 63afb...aae

Skrevet

Jeg hadde kjøpt mer. Beregne en burger til hver og mer biff.

Nypoteter er forresten veldig godt når de stekes i ovnen i båter. Hos oss og de som vi ofte har besøk av, går det mye potetbåter (med olje, salt, sesamfrø). Om deres gjester også er sånn, kjøp rikelig med poteter.

Skrevet

Jeg synes også det høres lite ut fordi det er så mye forskjellig. Ikke en burger til hver en gang. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altfor lite mat. Ville sørget for at alle fikk en av hver.

Anonymkode: d1e86...f25

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...