Gå til innhold

Dere som har hatt MA..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var på ultralyd i går (uke 10) og der var det ingen liv. Det var tvillinger som hadde dødd for et par dager siden.. Er virkelig helt knust.. Jeg skal til sykehuset i morgen, hva kan jeg forvente der? Hva skjer? Hvor lenge er man der? Kan noen være så snill og gi meg full info? Finner ikke så mye presist på nett...

Har et lite barn fra før, og det blir ikke lett å være så lenge borte (ammer) kan baby og samboer være med? Eller må jeg pumpe masse melk før jeg går? Tenker at det sikert ikke er et sted for et barn.. 

Skal også reise på ferie i 3 uker nå på fredag, bør jeg avlyse turen? 

Anonymkode: cfa9f...b2c

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opplevde ca. det samme. Første turen til sykehuset var bare for å ta en pille, og så reise hjem igjen. Den pillen stopper svangerskaper. Pillen heter Mifegyne eller noe sånt.

Jeg fikk deretter beskjed om å møte på sykehuset på morgenen to dager etterpå. Da pakket jeg en bag med klær, tannbørste PC osv. På sykehuset fikk jeg 4 piller som heter Cytotec som skulle opp i vagina. Disse skal støte ut fostrene. Jeg fikk også smertestillende og kvalmestillende. 

Jeg fikk reise hjem etter 6 timer, da var aborten over. Andre går det treigere med, og de må kanskje overnatte på sykehuset.

Min opplevelse var ganske grei. Det var ikke særlig vondt, bare trist når blodet fosset og "fosteret" kom ut. Du må ha et bekken i do som samler opp alt så de kan undersøke det som kommer ut.

Jeg blødde i 2 uker eter aborten. Den første uka var verst. Tror ikke du trenger å avlyse ferien, du er nok bedre innen da.

Det verste er nok det psykiske, men det letter også etter et par uker. Jeg vet hvordan du har det, så jeg føler med deg ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var på ultralyd i går (uke 10) og der var det ingen liv. Det var tvillinger som hadde dødd for et par dager siden.. Er virkelig helt knust.. Jeg skal til sykehuset i morgen, hva kan jeg forvente der? Hva skjer? Hvor lenge er man der? Kan noen være så snill og gi meg full info? Finner ikke så mye presist på nett...

Har et lite barn fra før, og det blir ikke lett å være så lenge borte (ammer) kan baby og samboer være med? Eller må jeg pumpe masse melk før jeg går? Tenker at det sikert ikke er et sted for et barn.. 

Skal også reise på ferie i 3 uker nå på fredag, bør jeg avlyse turen? 

Så trist lesing 🌹 

Det er veldig individuelt hvordan kroppen blir etter MA og aborten man må igjennom. En del er avhengig av om du får medisinsk abort med piller eller kirurgisk utskrapning, og om man skal gjennomføre medisinsk abort hjemme eller på sykehuset. 

Har vært igjennom 2 MA og opplevde det noe ulikt fra en gang til annen. Noen blør mye og lengre, andre blør lite og kortere perioder. 

Ville skrevet ned alt du lurer på og spurt på sykehuset når du er der, slik at du får svar som er korrekt basert på din situasjon og sykehus praksis. 

Personlig ville jeg ikke hatt barn med dersom du skal gjennomføre aborten på sykehuset. Ville pumpet. Og jeg ville ikke reist på ferie i 3 uker. Infeksjoner kan oppstå, det kan være rester, mye blødning etc, man skal ikke bade så lenge man blør etc. Men igjen her er mye avhengig av hvilken type abort og din kropp. Finnes ingen fasitsvar. Men spør sykehuset hva de anbefaler ang ferie også. 

Jeg blødde mye og kort en gang, mye og lenge den andre gangen. Måtte bruke bind og bytte ofte. Man skal ikke bruke tamponger.  Smerter var kun i forbindelse med selve abortdagen. Det er tøft mentalt - var mye trøtt og sliten, orket lite. Trengte ro. Hadde barn hjemme som krevde sitt. Her tok samboer store deler av arbeidet.  Var på kontroll etter 2 uker for å sjekke etter rester ene gangen pga mye blødninger og ikke særlig synkende hcg. Men var ingen rester, bare kroppen som brukte lang tid. 

Masse lykke til ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så trist. Jeg hadde en MA i julen som var. Mens jeg var på ferie. Jeg fikk kirurgisk utskrapning så var bare borte rundt 6 timer fra barnet mitt. Måtte finne et sykehus osv så var ikke så enkelt men det ordnet seg. De anbefalte kirurgisk utskrapning fordi piller kunne medføre ekstreme blødninger og de anbefalte meg ikke om å dra hjem om jeg skulle ha piller, pluss det ville bli smerter og ødelegge resten av ferien. Kom bare inn og de så på ultralyd at det ikke var liv og når fosteret hadde dødd, fikk en grundigere undersøkelse av fosteret med vaginal ultralyd etter det igjen. Og så ble jeg lagt i narkose og fosteret fjernet. Jeg kjente absolutt ingenting verken før eller etterpå. Eneste grunnen til at jeg merket MA var fordi blødningen hadde startet. Jeg har gjennomgått en SA naturlig tidligere og det var helt grusomt. Var som en liten fødsel men som varte i dagesvis.  Jeg ville absolutt bedt om kirurgisk fjerning hvis du har muligheten til det. Og angående ferie det må du vurdere selv men du må nok  være forsiktig i forhold til infeksjoner osv, jeg fikk antibiotika en ukes tid. Eneste problemet for meg var migreneanfall mest sannsynlig pga hormonendringer. 

Anonymkode: 085e1...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar dere ❤️ 

Og takk for tipset med å be om kirugisk, jeg trodde det bare var i krise tilfeller. Men da jeg spurte fikk jeg ja med en gang, men må vente et par dager. Er uansett lettere å tenke på å gå igjenom en narkose og ikke få med meg hva som skjer, en å måtte presse stakkarene ut selv 🥺

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uke 10 er tidlig og det er ikke sikkert at man vil se/merke når selve fostrene kommer ut 💔

Så trist å lese. Oppdaga på privat TUL i fjor sommer i uke 7 at jeg hadde hatt en MA - og fikk samtidig vite at det hadde vært to der.  Ble sendt på lokalsykehuset for å få piller, der fikk jeg veldig grundig oppfølging, og de ville ikke gi piller før helt sikker bekreftelse med hcg-blodprøver med 3 dagers mellomrom, så det ble noen dager ekstra å vente. Har hatt en MA tidligere og, og også da ble hjemme-abort med piller presentert som det eneste alternativet. Har heldigvis gått bra begge ganger, men som noen andre her også skrev - det er det psykiske som er mest vondt.

Fikk sykemelding for ferien som da gikk dukken. Mener å huske at det var badeforbud til blødningen var opphørt. Tenker at det kan jo hende det går helt fint å dra på ferie, men det vet man jo ikke på forhånd - så det er greiest å safe. Kommer jo litt an på hvor, hva slags ferie ++. 

Første gang jeg mista, var eldstebarnet 11 måneder. Pumpa og droppa amming ett døgn da, fordi det var umulig å få noe svar om abortmedisinene var forenlig med amming. Har senere fått vite at det ikke er noe i veien for å amme når man har tatt dem. Men nå blir vel ikke dette aktuelt for deg i og med at det blir kirurgisk, - jeg skled bare rett over i utlevering og selvterapi her nå, jeg 😅

Anonymkode: 4311b...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...