Gå til innhold

Kan jeg ha en vippe- og neglesalong hjemme?

Natt28

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å starte min egen vippe- og neglesalong hjemme hos min tante, men jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem. Er det lov å drive en liten bedrift hjemme hos seg selv i et rom hos min tante? Hvilke dokumenter trenger jeg? Jeg bor ikke med henne, men hun har sagt at jeg kan bruke et rom gratis. Jeg har sertifikat i vippe-extensions og manikyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Natt28 skrev (4 minutter siden):

Jeg har tenkt å starte min egen vippe- og neglesalong hjemme hos min tante, men jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem. Er det lov å drive en liten bedrift hjemme hos seg selv i et rom hos min tante? Hvilke dokumenter trenger jeg? Jeg bor ikke med henne, men hun har sagt at jeg kan bruke et rom gratis. Jeg har sertifikat i vippe-extensions og manikyr.

En leiekontrakt kan jo være greit å ha på plass, men så lenge du leier gratis, kan du heller ikke kreve så mye.

Har du et enkeltpersonsforetak? 

Anonymkode: a78ea...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Natt28 skrev (11 minutter siden):

Spørsmålet er hvilken boform din tante har. Er det tillatt å drive næring i hennes bolig? Neppe, boliger skal brukes til å bo ikke, ikke til ett renn av kunder. 

Anonymkode: dc30b...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge lokalene oppfyller hygienekravene, og du får godkjenning av kommunen, så kan du ha salong hjemme ja. 

Anonymkode: f2391...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan bare redegjøre for helseregelverket:
Det er forskrift om hygienekrav som er aktuell her. Hovedregelen er at frisører og hudpleiere kun har meldeplikt, mens tatovører og piercere har godkjenningsplikt, men det er noen nyanser i hva som ligger i begrepene. Ville umiddelbart tenkt at du bare trenger å melde fra, ikke trenger å søke godkjenning, men hvis du beveger deg inn i f.eks. microneedling og denslags kan det bli mer komplisert. Bare greit å dobbeltsjekke at du ikke gjør noe som utløser godkjenningsplikt (som er litt mer omstendelig).

Det er ikke noe forbud mot at denne typen virksomhet kan bedrives i eget (eller andres) hjem, men det forutsetter jo at du kan etterleve hygienekravene der. Og da kan din tante ende opp med å få kommunen på tilsyn, uten at det trenger å gjøre noe.

Anonymkode: 22a00...c97

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...