Natt28 Skrevet 25. juni 2024 #1 Del Skrevet 25. juni 2024 Jeg har tenkt å starte min egen vippe- og neglesalong hjemme hos min tante, men jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem. Er det lov å drive en liten bedrift hjemme hos seg selv i et rom hos min tante? Hvilke dokumenter trenger jeg? Jeg bor ikke med henne, men hun har sagt at jeg kan bruke et rom gratis. Jeg har sertifikat i vippe-extensions og manikyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #2 Del Skrevet 25. juni 2024 Ja, det kan du. Anonymkode: a78ea...14e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #3 Del Skrevet 25. juni 2024 Natt28 skrev (4 minutter siden): Jeg har tenkt å starte min egen vippe- og neglesalong hjemme hos min tante, men jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem. Er det lov å drive en liten bedrift hjemme hos seg selv i et rom hos min tante? Hvilke dokumenter trenger jeg? Jeg bor ikke med henne, men hun har sagt at jeg kan bruke et rom gratis. Jeg har sertifikat i vippe-extensions og manikyr. En leiekontrakt kan jo være greit å ha på plass, men så lenge du leier gratis, kan du heller ikke kreve så mye. Har du et enkeltpersonsforetak? Anonymkode: a78ea...14e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #4 Del Skrevet 25. juni 2024 Natt28 skrev (11 minutter siden): Jeg har tenkt å starte min egen vippe- og neglesalong hjemme hos min tante, men jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem. Er det lov å drive en liten bedrift hjemme hos seg selv i et rom hos min tante? Hvilke dokumenter trenger jeg? Jeg bor ikke med henne, men hun har sagt at jeg kan bruke et rom gratis. Jeg har sertifikat i vippe-extensions og manikyr. Spørsmålet er hvilken boform din tante har. Er det tillatt å drive næring i hennes bolig? Neppe, boliger skal brukes til å bo ikke, ikke til ett renn av kunder. Anonymkode: dc30b...129 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #5 Del Skrevet 25. juni 2024 Så lenge lokalene oppfyller hygienekravene, og du får godkjenning av kommunen, så kan du ha salong hjemme ja. Anonymkode: f2391...b6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #6 Del Skrevet 25. juni 2024 https://info.altinn.no/skjemaoversikt/kommunene/melding-av-lokaler-for-frisor--og-hudpleievirksomhet/ Anonymkode: a78ea...14e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2024 #7 Del Skrevet 25. juni 2024 Kan bare redegjøre for helseregelverket: Det er forskrift om hygienekrav som er aktuell her. Hovedregelen er at frisører og hudpleiere kun har meldeplikt, mens tatovører og piercere har godkjenningsplikt, men det er noen nyanser i hva som ligger i begrepene. Ville umiddelbart tenkt at du bare trenger å melde fra, ikke trenger å søke godkjenning, men hvis du beveger deg inn i f.eks. microneedling og denslags kan det bli mer komplisert. Bare greit å dobbeltsjekke at du ikke gjør noe som utløser godkjenningsplikt (som er litt mer omstendelig). Det er ikke noe forbud mot at denne typen virksomhet kan bedrives i eget (eller andres) hjem, men det forutsetter jo at du kan etterleve hygienekravene der. Og da kan din tante ende opp med å få kommunen på tilsyn, uten at det trenger å gjøre noe. Anonymkode: 22a00...c97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå