Gå til innhold

Kan jeg kjøre bilen med gul lampe som lyser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en Mazda 2, diesel. På lørdag startet en lampe å lyse, det er en oljelampe med en skiftenøkkel som lyser gult. I boka til bilen står det at det er olje i dieselen. 

Jeg snakket med en mekaniker på verksted i dag og spurte han, han sa at det neppe er farlig, han hadde ikke hørt om at biler som får det varselet får ødelagt motor, men han kunne ikke garantere noe sa han.

Jeg peilet olja og det er ikke for lite, det er nesten fullt. 

Noen her som har peiling og kan si noe om det er trygt eller utrygt å kjøre den sånn den er nå? 
Jeg har fått verkstedtime 9. juli - de hadde ikke kapasitet pga ferieavvikling nå. 

Hvis det er utrygt å kjøre slik så lar jeg bilen stå, men om det går greit å kjøre fordi det ikke er "farlig" med gul lampe så venter jeg til verkstedtimen. Evt. tar jeg kontakt med flere verksteder og sjekker med dem. Vil bare høre her også om det er noen som har greie på dette her. 

Anonymkode: 3f6de...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt generelt sett så er ikke gul lampe kjempefarlig, men uansett ikke noe jeg ville kjørt rundt med med mindre jeg var helt nødt. Du risikerer jo at noe ryker, og plutselig står du et sted med rød lampe - og da må du stoppe. Da er det ikke spørsmål om å kjøre fem meter til engang.

Anonymkode: aab4e...cec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Helt generelt sett så er ikke gul lampe kjempefarlig, men uansett ikke noe jeg ville kjørt rundt med med mindre jeg var helt nødt. Du risikerer jo at noe ryker, og plutselig står du et sted med rød lampe - og da må du stoppe. Da er det ikke spørsmål om å kjøre fem meter til engang.

Anonymkode: aab4e...cec

Det er det jeg er redd for også.

Har sendt forespørsel til flere verksteder nå så håper jeg får svar ganske kjapt fra en som kan ta inn bilen ganske kjapt. Det er endel andre ting som trengs å fikses på bilen også. 

Anonymkode: 3f6de...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Helt generelt sett så er ikke gul lampe kjempefarlig, men uansett ikke noe jeg ville kjørt rundt med med mindre jeg var helt nødt. Du risikerer jo at noe ryker, og plutselig står du et sted med rød lampe - og da må du stoppe. Da er det ikke spørsmål om å kjøre fem meter til engang.

Anonymkode: aab4e...cec

Vi har gult lys på tåkelys… veldig lite aktuelt at dette endrer seg til rødt…. Så null stress! Så greit å skille ting fra hverandre og ikke bli hysterisk….

Anonymkode: 9c272...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke dette sitatet: "I boka til bilen står det at det er olje i dieselen. "  Olje og diesel er på 2 forskjellige steder.. Ville sjekket med merkeverksted. Nevnte varsellampe/symbol skal man ikke ta lett på. 

Anonymkode: 9856f...016

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

skjønner ikke dette sitatet: "I boka til bilen står det at det er olje i dieselen. "  Olje og diesel er på 2 forskjellige steder.. Ville sjekket med merkeverksted. Nevnte varsellampe/symbol skal man ikke ta lett på. 

Anonymkode: 9856f...016

I håndboka for Mazda'n min så slo jeg opp på det symbolet og der sto det at når det lyser betyr det at det er olje i drivstoffet og at jeg bør sjekke det på verksted. 

 

Anonymkode: 3f6de...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ford jeg hadde har akkurat samme lampe, det er intervall for oljebytte, den er stilt inn på xx tusen kilometer uansett. Holdt på å få hetta første gangen den kom på. 

Anonymkode: 35623...192

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

I håndboka for Mazda'n min så slo jeg opp på det symbolet og der sto det at når det lyser betyr det at det er olje i drivstoffet og at jeg bør sjekke det på verksted. 

 

Anonymkode: 3f6de...1ab

Tror du må lese boken en gang til. 

Anonymkode: 8ff2a...f6c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror du må lese boken en gang til. 

Anonymkode: 8ff2a...f6c

Jeg fikk det kanskje til bakvendt? Det står drivstoff i olje. 

24085a0b470d35c1cbca27995af3c33a.png

 

Anonymkode: 3f6de...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden kan oljeskifting løse problemet? Hvis det er olje som brenner så snakker vi vel om at toppakning er i dassen. 

Hvis oljen er grei så tror jeg du kan kjøre trygg. Legg merke til ordet "tror".

Anonymkode: 43ecc...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk det kanskje til bakvendt? Det står drivstoff i olje. 

24085a0b470d35c1cbca27995af3c33a.png

 

Anonymkode: 3f6de...1ab

Merkelig, som noen spør, hvordan skal det løse det å skifte olje hvis det renner diesel inn i oljen? Minner om lampa jeg snakka om, den så helt lik ut og ga signal om tid for oljeskift. Noe denne og gjør, på en rar merkelig måte.. 

Anonymkode: 35623...192

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Merkelig, som noen spør, hvordan skal det løse det å skifte olje hvis det renner diesel inn i oljen? Minner om lampa jeg snakka om, den så helt lik ut og ga signal om tid for oljeskift. Noe denne og gjør, på en rar merkelig måte.. 

Anonymkode: 35623...192

Det vil alltid komme inn litt diesel i motoroljen ved start og kald motor.. Lampa lyser pga litt lavt oljetrykk fordi oljen er for tynn..eller at motoren er sliten.

Bytt olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukter det diesel av oljen? Drivstoff i oljen betyr vel gåen toppakning eller en defekt dyse. Røyker bilen mer enn normalt? 
 

Får du for mye diesel i oljen smører ikke oljen, eller du blåser noen pakninger. 

Anonymkode: 8ff2a...f6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bytt olje å se .

Vi har en lampe på ene bilen her. Problemet her er at det har med noe som alt er skiftet. Men pga få verksted har til å nulle ut på bilen vi har så kjører vi med lampa.

Men ut fra jeg tolker det du har skrevet hadde jeg skiftet olje og så fått noen til å lese av for å se

Anonymkode: 6cd3c...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Venter fortsatt på svar fra flere bilverksteder jeg har sendt melding til, siden ingen tar telefonen, så når jeg får time hos noen så skifter de sikkert olje. Jeg kan ikke skifte så må få noen til å gjøre det for meg. 

Lampen begynte å lyse på lørdag, og det høres logisk ut at oljen må skiftes.

Du skriver at motoren kan være sliten, mener du at det kan være at bilen er klar for å skrotes? Det er en 2011 modell så ikke helt ny, men ikke helt hønngammel heller. 

Hvis det er lavt oljetrykk eller sliten motor som er alternativene her, så håper jeg virkelig at det bare er lavt oljetrykk. Ellers er det kanskje på tide å se seg om etter ny bil? Den har gått 125 000 km, og det er vel ikke så fryktelig mye?

TomSawyer skrev (22 minutter siden):

Det vil alltid komme inn litt diesel i motoroljen ved start og kald motor.. Lampa lyser pga litt lavt oljetrykk fordi oljen er for tynn..eller at motoren er sliten.

Bytt olje.

Anonymkode: 3f6de...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

Venter fortsatt på svar fra flere bilverksteder jeg har sendt melding til, siden ingen tar telefonen, så når jeg får time hos noen så skifter de sikkert olje. Jeg kan ikke skifte så må få noen til å gjøre det for meg. 

Lampen begynte å lyse på lørdag, og det høres logisk ut at oljen må skiftes.

Du skriver at motoren kan være sliten, mener du at det kan være at bilen er klar for å skrotes? Det er en 2011 modell så ikke helt ny, men ikke helt hønngammel heller. 

Hvis det er lavt oljetrykk eller sliten motor som er alternativene her, så håper jeg virkelig at det bare er lavt oljetrykk. Ellers er det kanskje på tide å se seg om etter ny bil? Den har gått 125 000 km, og det er vel ikke så fryktelig mye?

Anonymkode: 3f6de...1ab

Trolig oljen bare..du kan bruke litt tjukkere olje og.. f.eks 5w-40 isteden for 5W-30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TomSawyer skrev (48 minutter siden):

Trolig oljen bare..du kan bruke litt tjukkere olje og.. f.eks 5w-40 isteden for 5W-30

Håper det er noen verksteder som ikke har tatt helt sommerferie så det går an å få hjelp til dette så fort som mulig. 

Det er noen flere ting som må fikses på den også, så dette med oljelampa var bare "prikken over i'en". 

Hvor langt tenker du kanskje at det går an å kjøre med den før det smeller i tilfelle? Helst bare til et verksted?

Anonymkode: 3f6de...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anjatapinjata skrev (3 timer siden):

Hvor lenge siden er det du byttet olje da?

Ca 1000

Neida.

Joda. :rødme:

Anonymkode: 3f6de...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ca 1000

Neida.

Joda. :rødme:

Anonymkode: 3f6de...1ab

Om det er tilfellet så går motoren tilslutt. Den bør byttes årlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...