Gå til innhold

Tenåring som går lei av eller glemmer hva hun ønsker seg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jente som skal opp i 10 til høsten.

Hun er enebarn og er hos faren og meg annenhver helg og ett døgn i uken.

Hun har nok blitt litt bortskjemt med at de voksne rundt henne gjør litt for mye, istedenfor at vi maser eller venter til hun gjør det selv.

Feks:

Hun maste mye på å få en katt for 3 år siden, og vi sa det var mye arbeid og at vi var redd for at det var vi som fikk ansvaret, siden hun var kun 12 år og for ung til å ha ansvaret alene.

Etter 6 måneder med intens mas om katt, ga faren etter og skaffet katt.

Det var stas det første året, men etter hvert husket hun ikke på å gi den mat eller å tømme doen, til tross for at det var hennes faste oppgaver.

Så ble katten påkjørt og måtte avlives i vår, og hun ønsket å bestemme hvordan gravsteinen til katten skulle se ut, men når vi ba henne om å lage en tegning av hvordan gravsteinen skulle være eller hva som skulle stå på den, så skjedde det ingenting og det endte med at faren bare laget et trekors til kattegraven, som hun var misfornøyd med.

Hun har heller ikke gått ned i hagen for å se på graven til katten, men har sagt at hun vil ha en porselenskatt som skal stå på graven, og at det er veldig viktig for henne.

Hun fikk beskjed om å lete på nettet og kikke i butikker etter kattefigur, men ingenting har skjedd, og det endte med at jeg kjøpte en kattefigur som hun ikke har spurt om å få se enda, selv om jeg sendte en melding/ bilde til henne da den ble kjøpt.

Hun var hos moren da, så det virker som hun hadde glemt hele kattefiguren når hun kom til oss to dager senere.

Nå ønsker hun gullfisker for det er så stilig å se på sier hun, men der har jeg og faren sagt blankt nei og minnet henne på hvor slapp hun var med katten, men hun mener hun tok ansvar for katten og sier hun sørger sånn over den.

Hun har et glødende engasjement når hun får en idé om hva hun ønsker seg, men når hun får beskjed at hun må delta selv for at denne ideen skal settes ut i praksis, så faller hun helt av lasset.

Hva gjør vi foreldre galt?

 

 

 

 

Anonymkode: 2ab81...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det foreldrene gjør galt:

1 - De gir etter selv om de først har sakt nei

2 - Når ungdommen selv ikke gidder å gjøre noe gjør foreldrene det. La heller tingen ligge, og la henne heller kjenne på det selv at ting mangler.

Anonymkode: 01cad...62d

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det foreldrene gjør galt:

1 - De gir etter selv om de først har sakt nei

2 - Når ungdommen selv ikke gidder å gjøre noe gjør foreldrene det. La heller tingen ligge, og la henne heller kjenne på det selv at ting mangler.

Anonymkode: 01cad...62d

Jeg er hennes bonusmor og er veldig opptatt av at hun skal ha det bra når hun er hos oss, og jeg er nok den som har mest på for å hjelpe henne når hun kommer med sine ønsker.

Har likevel erfart at hun klager på meg til moren, og så har jeg fått noen kommentarer fra moren på at jeg ikke er serviceinnstilt når det gjelder datteren. Når jeg tar det opp med jenta, sier hun at hun aldri har sagt noe til moren, men tror ikke moren lyver.

Kjenner jeg er litt lei nå av alle disse ønskene, og så hiver jeg meg rundt for å gjøre mitt beste, men så er det ikke noe respons å få fra jenta.

Ts

Anonymkode: 2ab81...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (3 minutter siden):

Dere gir etter for alt mulig rart. Det gjør dere galt. 
 

 

Ja jeg skjønner det nå men jeg har jo lyst at jenta skal ha det bra, og så har jeg ikke lyst at hun skal mislike meg.

Ts

Anonymkode: 2ab81...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi etter. Og ikke kjøp noe "bare fordi" hvis hun ikke har gitt beskjed hva hun ønsker seg. Da lar dere det bare ligge til hun kommer med noen konkret.

Anonymkode: 8f56e...f4f

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja jeg skjønner det nå men jeg har jo lyst at jenta skal ha det bra, og så har jeg ikke lyst at hun skal mislike meg.

Ts

Anonymkode: 2ab81...2eb

Tror du hun liker deg mer eller mindre om du kjøper en porselenskatt? 
 

Dere er blitt tivoliforeldre hun snurrer rundt lillefingeren. Det hun trenger er kjærlighet og rammer, og dere kjører på med ting, tang og fjas. Dere ber henne gjøre noe og i neste sekund gjør dere det for henne. Hun ender opp som en slapp ufyselig person, og det er deres feil. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja jeg skjønner det nå men jeg har jo lyst at jenta skal ha det bra, og så har jeg ikke lyst at hun skal mislike meg.

Ts

Anonymkode: 2ab81...2eb

Jeg tror ikke at jenta har det noe bedre av at du kjøper ting til henne hun ikke har bedt om og som hun kanskje ikke liker en gang.

Hvis hun har glemt det hun ønsket seg så var det kanskje ikke så viktig for henne. Da bør dere la det være til hun selv tar det opp.

Anonymkode: 8f56e...f4f

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke gi etter. Og ikke kjøp noe "bare fordi" hvis hun ikke har gitt beskjed hva hun ønsker seg. Da lar dere det bare ligge til hun kommer med noen konkret.

Anonymkode: 8f56e...f4f

Hun kommer med konkrete ønsker men sier ikke rett ut at hun vil at jeg skal hjelpe henne, men sier;" Jeg ønsker veldig gjerne en figur til graven", og så gir jeg henne en konkret oppgave som hun ikke gjør noe med.

Ts

Anonymkode: 2ab81...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hun kommer med konkrete ønsker men sier ikke rett ut at hun vil at jeg skal hjelpe henne, men sier;" Jeg ønsker veldig gjerne en figur til graven", og så gir jeg henne en konkret oppgave som hun ikke gjør noe med.

Ts

Anonymkode: 2ab81...2eb

Da lar du det ligge. 

Anonymkode: 8f56e...f4f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja jeg skjønner det nå men jeg har jo lyst at jenta skal ha det bra, og så har jeg ikke lyst at hun skal mislike meg.

Ts

Anonymkode: 2ab81...2eb

Du kan ikke "kjøpe" deg kjærlighet og respekt. 

Er selv bonusmamma og her behandler jeg bonusbarna nøyaktig som jeg ville behandlet mine egne. Jeg gir kjærlighet, mat, samtaler, sier ja og nei og irettesetter de om det trengs. 

Gjør de ikke pliktene sine, får de også høre det. Jeg er ikke redd for å dra ut nettilgang hvis ikke bonussønn har gått med søpla når han får beskjed. Vi har avtalt at hvis han ikke går innen fem min, så drar jeg ut nettet. Var hans forslag da jeg spurte hva han ville gjort hvis han hadde hatt unger og de ikke hørte ;) 

Jeg er der som en reserveforelder og det vet de. De kan alltid komme til meg hvis det er noe, har vært veldig opptatt av at vi kan prate om alt sammen. Begge to har fortalt meg ting de ikke forteller foreldrene sine og de vet at jeg ikke forteller noe videre. 

 

Anonymkode: 37892...224

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun kommer med konkrete ønsker men sier ikke rett ut at hun vil at jeg skal hjelpe henne, men sier;" Jeg ønsker veldig gjerne en figur til graven", og så gir jeg henne en konkret oppgave som hun ikke gjør noe med.

Ts

Anonymkode: 2ab81...2eb

Men la det ligge da, har hun glemt det, så glemmer du det. 

Anonymkode: 37892...224

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres ut som en fullstendig normal tenåring.

Helt normalt at tenåringer har et glødende engasjement en kort periode (til og med så kort som bare noen få minutter) før de snur om og mister all interesse for emnet. Også helt normalt at de har motstridende interesser og ikke klarer å bestemme seg for hva de ønsker.

Tenåringer er uferdige. De kjenner ikke selv enda og vet ikke hva de vil. De prøver seg frem for å finne ut av det. Gi dem friheten til å finne ut av seg selv.

Anonymkode: 5f470...0df

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da lar du det ligge. 

Anonymkode: 8f56e...f4f

Ja det må jeg nok gjøre, og hvis hun spør meg hvorfor jeg ikke har hjulpet henne, så må jeg bare være hard nok til å si;" du er 15 år og voksen nok til å ordne det selv".

Jeg vet moren hennes også ordner veldig mye for henne, så hun er nok godt vant

Ts

Anonymkode: 2ab81...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan ikke "kjøpe" deg kjærlighet og respekt. 

Er selv bonusmamma og her behandler jeg bonusbarna nøyaktig som jeg ville behandlet mine egne. Jeg gir kjærlighet, mat, samtaler, sier ja og nei og irettesetter de om det trengs. 

Gjør de ikke pliktene sine, får de også høre det. Jeg er ikke redd for å dra ut nettilgang hvis ikke bonussønn har gått med søpla når han får beskjed. Vi har avtalt at hvis han ikke går innen fem min, så drar jeg ut nettet. Var hans forslag da jeg spurte hva han ville gjort hvis han hadde hatt unger og de ikke hørte ;) 

Jeg er der som en reserveforelder og det vet de. De kan alltid komme til meg hvis det er noe, har vært veldig opptatt av at vi kan prate om alt sammen. Begge to har fortalt meg ting de ikke forteller foreldrene sine og de vet at jeg ikke forteller noe videre. 

 

Anonymkode: 37892...224

Når jeg leser hvordan du er til din bonussønn så er jeg helt enig, men hadde jeg vært så bestemt hadde jeg fått hennes far og mor på nakken.

Ts

Anonymkode: 2ab81...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstraservice får faren drive med. Hos oss er det ubetinget kjærlighet. Det er ikke slik at jeg kun elsker guttene mine hvis jeg rydder rommene deres, eller står klar til å rydde og vaske plassen deres etter at de har spist mat. Og de ordner seg også mat selv (unntatt felles middag).

Anonymkode: 5e2ca...48d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er hennes bonusmor og er veldig opptatt av at hun skal ha det bra når hun er hos oss, og jeg er nok den som har mest på for å hjelpe henne når hun kommer med sine ønsker.

Har likevel erfart at hun klager på meg til moren, og så har jeg fått noen kommentarer fra moren på at jeg ikke er serviceinnstilt når det gjelder datteren. Når jeg tar det opp med jenta, sier hun at hun aldri har sagt noe til moren, men tror ikke moren lyver.

Kjenner jeg er litt lei nå av alle disse ønskene, og så hiver jeg meg rundt for å gjøre mitt beste, men så er det ikke noe respons å få fra jenta.

Ts

Anonymkode: 2ab81...2eb

Veldig fint at du stiller opp, men du trenger ikke gjøre alle oppgavene for henne fordet. Det holder å være der, tilby å lage den stenen hun ønsker og bestille figuren hun vil ha på, osv. Hun må få kjenne på litt ansvar selv også. 

Anonymkode: 01cad...62d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det må jeg nok gjøre, og hvis hun spør meg hvorfor jeg ikke har hjulpet henne, så må jeg bare være hard nok til å si;" du er 15 år og voksen nok til å ordne det selv".

Jeg vet moren hennes også ordner veldig mye for henne, så hun er nok godt vant

Ts

Anonymkode: 2ab81...2eb

Du trenger ikke være hard. Du kan bare si "Jeg er klar til å hjelpe deg, jeg, men jeg venter på tilbakemelding fra deg på hva slags figur du ønsker jeg skal kjøpe." 

Anonymkode: 8f56e...f4f

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig fint at du stiller opp, men du trenger ikke gjøre alle oppgavene for henne fordet. Det holder å være der, tilby å lage den stenen hun ønsker og bestille figuren hun vil ha på, osv. Hun må få kjenne på litt ansvar selv også. 

Anonymkode: 01cad...62d

Men hun klarer ikke en gang å fortelle oss hvordan stenen på kattegraven skal være, eller hvordan kattefiguren skal se ut, og når det drøyer ut i måned etter måned så blir det til at jeg gjør det selv.

Hun klarer ikke å ta det ansvaret fordi hun glemmer det hele tiden, fordi det er så masse annet som tar plass i hodet hennes. Det er mer spennende å gå på Normal med venninnene.

Ts

Anonymkode: 2ab81...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men hun klarer ikke en gang å fortelle oss hvordan stenen på kattegraven skal være, eller hvordan kattefiguren skal se ut, og når det drøyer ut i måned etter måned så blir det til at jeg gjør det selv.

Hun klarer ikke å ta det ansvaret fordi hun glemmer det hele tiden, fordi det er så masse annet som tar plass i hodet hennes. Det er mer spennende å gå på Normal med venninnene.

Ts

Anonymkode: 2ab81...2eb

Men da er det jo ikke så viktig for henne lenger. Hvorfor i alle dager bruker du fortsatt tid på noe hun er ferdig med?

Slutt å gjør ting selv for henne. La henne ta ansvar selv. Det er helt greit at hun glemmer det eller mister interessen, la henne få lov til å gjøre det.

Anonymkode: 8f56e...f4f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...