Gå til innhold

Er du deg bevisst opprinnelsen til begrepet Tradewife - og følger du slike på TikTok?


Gjest Solanum

Anbefalte innlegg

Gjest Solanum

Tonje Brenna gikk nylig ut mot trenden "tradwife", når hun neppe er seg bevisst at begrepet er beheftet med nynazisme.

Jeg mener det er uheldig, da en debattes ikke kan tas på skikkelig måte når vi ikke bruker de riktige begrepa. Da kan debatten spore av. Og helt vanlige norske husmødre settes i bås med damer som har en høyreekstrem agenda. 

Jeg er også betenkt over at Arbeiderpartiet ikke bruker denne trenden (er det virkelig det i Norge?) til å se nærmere på hva som får kvinner til å lengte tilbake til kjøkkenbenken? 

Dette er to tema, og vi kan godt diskutere begge, og annet som har med saken å gjøre. 

Jeg legger ved en god tekst som jeg anbefaler å alle som vil være med å diskutere å lese. 

 

"«Tradwife»-feberen herjer. Jeg kaller det husflidsfascisme." 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/8q6bzQ/tradwife-feberen-herjer-jeg-kaller-det-husflidsfascisme

Endret av Solanum
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om kvinner deltar i arbeidslivet, får vi en større økonomi. Mer produksjon, mer inntekter. Det er for oss ønskelig. Norsk politikk har støttet opp om dette i etterkrigstiden. 
Jeg synes i utgangspunktet at det er bra med høy deltagelse i arbeidslivet. 

Det er derimot også en kostnad med dette, en negativ konsekvens. Det er mange barn som betaler denne prisen, mange barn som trenger mer tid og nærhet med foreldre. Det er mange foreldre som ønsker mer tid og nærhet med sine barn. 
Det har ingenting med fascisme å gjøre. 

At noen av fascistene ønsker kvinner ut av arbeidslivet, betyr ikke at det er fascistisk å ta, eller ønske mer tid sammen med sine barn, og sin familie. 

At en eller annen kjent nynazist influenser i Svergie blogger om tid med sine barn og økologisk mat, betyr ikke det at andre som velger økologisk mat, eller velger å være hjemme med sine barn er nynazister. 

Dette er pisspreik. Det er ingen sammenheng. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (Akkurat nå):

Om kvinner deltar i arbeidslivet, får vi en større økonomi. Mer produksjon, mer inntekter. Det er for oss ønskelig. Norsk politikk har støttet opp om dette i etterkrigstiden. 
Jeg synes i utgangspunktet at det er bra med høy deltagelse i arbeidslivet. 

Det er derimot også en kostnad med dette, en negativ konsekvens. Det er mange barn som betaler denne prisen, mange barn som trenger mer tid og nærhet med foreldre. Det er mange foreldre som ønsker mer tid og nærhet med sine barn. 
Det har ingenting med fascisme å gjøre. 

At noen av fascistene ønsker kvinner ut av arbeidslivet, betyr ikke at det er fascistisk å ta, eller ønske mer tid sammen med sine barn, og sin familie. 

At en eller annen kjent nynazist influenser i Svergie blogger om tid med sine barn og økologisk mat, betyr ikke det at andre som velger økologisk mat, eller velger å være hjemme med sine barn er nynazister. 

Dette er pisspreik. Det er ingen sammenheng. 

Men hvorfor skal det være KVINNER som er hjemmeværende? Far er like viktig som mor, skriker hele Norge. Far skal ha 50 prosent permisjon, 50 prosent samvær, 50 prosent ditt og datt. Men mor skal gå gravid, føde, amme og så være hjemme ulønnet og tape inntekter/pensjon/være avhengig av mannen økonomisk. Det er en fascistisk tankegang. Enten er foreldrene like viktige for barnet, eller er de ikke like viktige. Men da kan far ikke kreve fødselspermisjon, 50/50-fordeling og lignende. Da har han erklært at mor er viktigst, og må agere ut fra det. Enkelte menn vil ha i pose og sekk - masse rettigheter, men veldig få plikter.

Når det gjelder "husmoropplegget", så er det rikmannsnykker. I fattigere land har folk ofte ikke råd til at mor skal være hjemmeværende latsabb, der må begge jobbe. Jeg har selv kommet fra en familie med gamle foreldre, der begge jobbet. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Rosalilje84 said:

Men hvorfor skal det være KVINNER som er hjemmeværende?

Jeg sier ikke at verken kvinner eller menn skal være hjemme. Jeg var selv svært tidlig tilbake i jobb etter yngste var født. Det var før de siste nye permisjonsreglene. 
Det passet sånn for oss. Det var en stilling jeg ville ha, en arbeidsgiver som hadde skrikende behov. En barnehageplass som var tilgjengelig. 
Jeg sier bare at de fleste som tar utvider permisjon ikke er nynazister, eller har fascistisk tankegods som motivasjon, om de er kvinner eller menn. 

Jeg tror de ferreste er politisk motivert når det gjelder hvor lenge de er i permisjon, om man er tidlig tilbake i jobb, eller seint tilbake i jobb. Mitt inntrykk er at folk velger ut i fra egne ønsker og vehov, og også hva som er bra praktisk i forhold til kabalen i hjemmet, og familie økonomi. 

Det har jeg gjort med mine, og det har de jeg kjenner gjort med sine. Har aldri hørt noen legge politisk ideologi til grunn for slike valg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (1 time siden):

Jeg sier ikke at verken kvinner eller menn skal være hjemme. Jeg var selv svært tidlig tilbake i jobb etter yngste var født. Det var før de siste nye permisjonsreglene. 
Det passet sånn for oss. Det var en stilling jeg ville ha, en arbeidsgiver som hadde skrikende behov. En barnehageplass som var tilgjengelig. 
Jeg sier bare at de fleste som tar utvider permisjon ikke er nynazister, eller har fascistisk tankegods som motivasjon, om de er kvinner eller menn. 

Jeg tror de ferreste er politisk motivert når det gjelder hvor lenge de er i permisjon, om man er tidlig tilbake i jobb, eller seint tilbake i jobb. Mitt inntrykk er at folk velger ut i fra egne ønsker og vehov, og også hva som er bra praktisk i forhold til kabalen i hjemmet, og familie økonomi. 

Det har jeg gjort med mine, og det har de jeg kjenner gjort med sine. Har aldri hørt noen legge politisk ideologi til grunn for slike valg. 

Problemet er at i disse diskusjonene er det alltid folk som trekker frem biologi, sosiologi, kultur, bla bla bla for å argumentere hvorfor KVINNER bør være hjemme. HusMØDRE, tradWIVES og så videre. Det er ALDRI snakk om at far ikke bør gå glipp av den verdifulle første tiden med sitt barn. Er det ikke viktig for far å ha tid med barnet sitt? Er det bare mor det er viktig for?

Endret av Rosalilje84
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Rosalilje84 said:

Det er alltid snakk om at far ikke bør gå glipp av den verdifulle første tiden med sitt barn.

Antar du mente aldri…, men det er nå en bagatell… en eventuell tastefeil…

Jeg synes det er snakk om fars rettigheter, deling av permisjon, fedrekvoten etc.

Her hos oss, er permisjonsregelverk lagt opp til at både mor og far kan være hjemme med barnet i permisjonstiden. 

Jeg synest det er jevnt over aksept for at folk innretter seg som de selv ønsker. Vi møtte ingen motstand fra noen når vi valgte å være hjemme utover normalen, eller når vi valgte mindre permisjon enn normalen. Når vi valgte meg, eller han. Samfunnet både arbeidsgiver, nav, familie, venner, kollegaer, hadde full aksept for at vi ordnet oss, som vi ville. De brydde seg katten.

Det samme vil jeg si om andre vi kjenner, ingen bryr seg. Folk får gjøre som de selv vil. Kjenner folk hvor har ordnet at far tok besten all permisjon, hvor mor tok alt, hvor barna har vært i barnehagen fra 6 mnd, og hvor barna har vært hjemme til 24 måneder. 
 

Er det egentlig en problemstilling? Folk gjør som de vil, det som passer dem selv best og samfunnet aksepterer det. 

Det er jo en kjensgjerning at det oftest er kvinner som tar seg den ekstratiden med barna. Både når de er nyfødte, og også for eksempel større barn blir syke. Har en venninne nå som får omsorgslønn fra kommunen for å følge opp en alvorlig syk tenåring. Det ble hun som tok den, og ikke mannen. Tror nok det oftes blir sånn. 
Det betyr dog ikke at samfunnet ikke legger opp til at folk kan velge.

Synest det er bra ordninger på plass jeg, synest det er aksept for likestilling når det gjelder dette. 

Er å lage til dritt om man skal tillegge folk forkastelige politiske ideologier for å velge å være hjemme med barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madame Butterfly skrev (11 minutter siden):

Antar du mente aldri…, men det er nå en bagatell… en eventuell tastefeil…

Jeg synes det er snakk om fars rettigheter, deling av permisjon, fedrekvoten etc.

Her hos oss, er permisjonsregelverk lagt opp til at både mor og far kan være hjemme med barnet i permisjonstiden. 

Jeg synest det er jevnt over aksept for at folk innretter seg som de selv ønsker. Vi møtte ingen motstand fra noen når vi valgte å være hjemme utover normalen, eller når vi valgte mindre permisjon enn normalen. Når vi valgte meg, eller han. Samfunnet både arbeidsgiver, nav, familie, venner, kollegaer, hadde full aksept for at vi ordnet oss, som vi ville. De brydde seg katten.

Det samme vil jeg si om andre vi kjenner, ingen bryr seg. Folk får gjøre som de selv vil. Kjenner folk hvor har ordnet at far tok besten all permisjon, hvor mor tok alt, hvor barna har vært i barnehagen fra 6 mnd, og hvor barna har vært hjemme til 24 måneder. 
 

Er det egentlig en problemstilling? Folk gjør som de vil, det som passer dem selv best og samfunnet aksepterer det. 

Det er jo en kjensgjerning at det oftest er kvinner som tar seg den ekstratiden med barna. Både når de er nyfødte, og også for eksempel større barn blir syke. Har en venninne nå som får omsorgslønn fra kommunen for å følge opp en alvorlig syk tenåring. Det ble hun som tok den, og ikke mannen. Tror nok det oftes blir sånn. 
Det betyr dog ikke at samfunnet ikke legger opp til at folk kan velge.

Synest det er bra ordninger på plass jeg, synest det er aksept for likestilling når det gjelder dette. 

Er å lage til dritt om man skal tillegge folk forkastelige politiske ideologier for å velge å være hjemme med barna. 

Det blir oftest sånn fordi samfunnet, og særlig menn, forventer at kvinner tar den tyngste, kjedeligste, mest skitne, UBETALTE jobben. Å være hjemme med barn gir verken verdier, lønn, karrierevekst eller pensjonspoeng - kun tap på alle disse områdene. Samtidig må jo noen ta den jobben for at man skal skape verdier, få høyere lønn, ha karriere osv. Det er veldig deilig for mange menn at de har ei snill konemor hjemme som tar unna alt det ulønna arbeidet, slik at mannen kan skape verdier, bygge karriere osv. Det vises blant annet i statistikken over følgende:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/fedrekvoten-hindrer-amming-_-flere-kvinner-tar-ulonnet-permisjon-1.15907661

https://www.aftenposten.no/norge/i/lEvp7/fedre-utnytter-pappaperm

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/_-flere-misbruker-pappapermen-1.11770452

Mange fedre ønsker ikke å være hjemme med barna fordi det er slitsomt og kjedelig, men messer samtidig om at barna blir skadet med to fulltidsarbeidende foreldre, og at det er såååå verdifullt for KVINNER å være hjemme med barn fordi "denne fantastiske tiden får du ikke tilbake". Samtidig vil de ikke ha denne fantastiske tiden selv. Altså, lyver de til alle rundt seg. Det er mye mindre slitsomt å sitte i 8 timer på et kontor enn å løpe etter en hyperaktiv ettåring mens man samtidig gjør husarbeid og lager middag.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om begrepet har opprinnelse i nazisme, så betyr vel ikke det at alle som kaller seg for tradwives er nynazister. Man må nesten klare å skille litt etter hvem som bruker det og hvordan. Selv om det jo kunne vært nyttig å ha forskjellige begreper. Men når noen først har tatt et begrep til seg, så er det vanskelig å ta det fra dem. 

Jeg har alltid tenkt på tradwives som en ytre høyre-greie, erkekonservativ, men ikke nødvendigvis nazistisk - selv om det ikke er spesielt sjokkerende at noen nazister også er det.

På sosiale medier lukter det litt mer av "se hvor rik mann jeg har, jeg slipper å jobbe og kan bare gå rundt og være perfekt kone". Og så er det jo også for oppmerksomhet, klikk og kommentarer, og penger. Disse influenserne lever jo ikke et tradisjonelt hjemmeværende hustruliv fra 50-tallet, de bruker ikke hele dagen på å bake boller og gå på neglesalongen. De bruker hele dagen på å iscenesette og filme seg selv mens de baker boller og går på neglesalongen. Det går sikkert masse timer og boller i søpla og tid på sminke og lys og klipping, kanskje de til og med har med en betalt fotograf med på turen til neglesalongen, og går opp og ned samme gate nok ganger til at de får det perfekte klippet. Dette er ikke en kvinne som bare skjøter hus og hjem, hun har jo fulltidsjobb som influenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Rosalilje84 said:

Mange fedre ønsker ikke å være hjemme med barna fordi det er slitsomt og kjedelig, men messer samtidig om at barna blir skadet med to fulltidsarbeidende foreldre, og at det er såååå verdifullt for KVINNER å være hjemme med barn fordi "denne fantastiske tiden får du ikke tilbake". Samtidig vil de ikke ha denne fantastiske tiden selv. Altså, lyver de til alle rundt seg.

Har aldri møtt noen sånne menn. Kjenner egentlig ikke kvinner som ikke er i jobb heller, bortsett fra de som har helseutfordringer.

Det er alltids noen som har tatt ulønnet permisjon bår barna var små, og redusert stilling en stund. Ingen har kallet seg tradwife av den grunn. 

Er dette egentlig en aktuell problemstilling? Er det så mange kvinner ute av arbeidslivet for å lovprise livet fra 50-tallet? 
Bortsett fra en eller annen influenser, som blogger som en fulltidsjobb? Som da ikke faktisk ikke er ute av arbeidslivet, kan visst være nokså lukrativt å blogge. Høres ut som et litt konstruert problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solanum skrev (På 25.6.2024 den 11.06):

Er du deg bevisst opprinnelsen til begrepet Tradewife - og følger du slike på TikTok?

Jeg tror vi skal være forsiktige med å avskrive en tilsynelatende mangefassetert gruppe med argumenter av typen "Hitler likte også hunder så...". Det finnes helt sikkert ekstreme elementer her, men ut fra hva jeg kan se er ikke det gyldig grunnlag for å avskrive alle som slutter seg til idealene om å leve mer tradisjonelt. Den engelske artikkelen på wikipedia fremstår her noe mer nøktern.

Vi bør nok også være bevisste på at det er en del som ønsker å svartmale enkelte kvinners valg om å prioritere vekk lønnet arbeid til fordel for barn og familie, slik vi ser i enkelte tråder her inne der slike kvinner omtales som "nek", "parasitter" osv. Kanskje bør vi ikke uten videre bygge opp under et slikt debattklima med å tilføye "fascist". 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solanum
herzeleid skrev (48 minutter siden):

Jeg tror vi skal være forsiktige med å avskrive en tilsynelatende mangefassetert gruppe med argumenter av typen "Hitler likte også hunder så...". Det finnes helt sikkert ekstreme elementer her, men ut fra hva jeg kan se er ikke det gyldig grunnlag for å avskrive alle som slutter seg til idealene om å leve mer tradisjonelt. Den engelske artikkelen på wikipedia fremstår her noe mer nøktern.

Vi bør nok også være bevisste på at det er en del som ønsker å svartmale enkelte kvinners valg om å prioritere vekk lønnet arbeid til fordel for barn og familie, slik vi ser i enkelte tråder her inne der slike kvinner omtales som "nek", "parasitter" osv. Kanskje bør vi ikke uten videre bygge opp under et slikt debattklima med å tilføye "fascist". 

For ordens skyld, jeg er feminist. 

Først og fremst vil jeg si at å hekte arbeiderklassens kvinners slit på et amerikansk uttrykk, med også noe tvilsomt innhold, er dypt urettferdig. 

Disse ønsker seg heller ikke tilbake til et tradisjonelt liv. Men de vil ha 6-timersdag og nærhet til et godt fødetilbud (blant mye annet). 

Arbeiderkvinner som ønsker å leve tradisjonelt, som i å la seg forsørge av en mann og si fra seg alle rettigheter, er enten stokk dumme eller fascister. Det mener jeg faktisk. 

Vi burde ha et nytt begrep. Power Wife, In Control Wife, In Harmony Wife, idk, men en arbeiderkvinne som gis en god balanse mellom jobben som omsorgsarbeider på sykehjemmet og bollebakende småbarnsmor. Og når hashtaggen har gjort sitt kan hun kalle seg Arbeiderkvinne med stolthet. 

Det er Arbeiderpartiet med Tonje Brenna som har forkludra debatten. Hun mer enn noen andre burde vite hvor farlige ord kan være. Eller er det nettopp det hun vet? Når hun kommer trekkende med en hashtag på tiktok tramper hun på hardt arbeidene kvinnfolk. 

Men kvinner må få drømme. De må få se kvinner bake boller på tiktok uten at det betyr annet enn at hun bare liker å se på. Slik som kvinner som leser grov bondage i smug uten at hun ønsker at ektemannen skal binde og piske henne hver gang de har sex. 

 

Endret av Solanum
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cuntzilla skrev (På 26.6.2024 den 11.46):

Om begrepet har opprinnelse i nazisme, så betyr vel ikke det at alle som kaller seg for tradwives er nynazister

Nei, men begrepet brukes at høyreekstreme for å spre sitt budskap. Begrepet "tradwife" sier mer enn at kvinner er hjemmeværende i periode. Med "trad" henvises det til "tradisjonalisme" som innebærer langt mer enn hjemmeværende husmødre. Det henviser også til underdanige kvinner som gjør alt for å tilfredstille manne og "kjenne sin plass" samt egenskaper ved tradisjonelle verdier. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (1 time siden):

Nei, men begrepet brukes at høyreekstreme for å spre sitt budskap. Begrepet "tradwife" sier mer enn at kvinner er hjemmeværende i periode. Med "trad" henvises det til "tradisjonalisme" som innebærer langt mer enn hjemmeværende husmødre. Det henviser også til underdanige kvinner som gjør alt for å tilfredstille manne og "kjenne sin plass" samt egenskaper ved tradisjonelle verdier. 

Ja, jeg vet hva tradwife er, så usikker på hvorfor du siterer meg for å mansplaine. 

Jeg mener ikke tradwife bare er å være hjemmeværende for en periode, det var jo til og med min mor som er radikal venstrevridd feminist, fordi det passet seg sånn av diverse årsaker.

Tradwife ser jeg som sagt på som erkekonservativt. Og det er ofte helt på linje med verdiene til høyre-ekstreme og nazister det altså. Men man trenger ikke være fascist eller ønske utryddelse av alle jøder fordi man liker å være underdanig mannen. 

Endret av Cuntzilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cuntzilla skrev (1 time siden):

Ja, jeg vet hva tradwife er, så usikker på hvorfor du siterer meg for å mansplaine. 

Det er fordi jeg gjorde den vanlige feilen å ta de første setningen ut av sin kontekst uten å lese resten av innlegg, og beklager det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (1 time siden):

Det er fordi jeg gjorde den vanlige feilen å ta de første setningen ut av sin kontekst uten å lese resten av innlegg, og beklager det. 

Null problem, hyggelig av deg å beklage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cuntzilla skrev (Akkurat nå):

Null problem, hyggelig av deg å beklage :)

Jeg er vant til å debattere menn til høyre for partiet Høyre, så da sier den første setningen i innlegget det meste. Grunnen til at jeg var så opptatt av det, er at jeg har sett at "tradwife" begrepet bruker av høyreekstreme for å spre tankegodset sitt. De bruker de mest normale tingene blant deres tanker og pusher det for å normalisere det ytre høyre. Er derfor viktig å skille mellom tradwives of helt vanlige uskyldige hjemmeværende mødre. 

Jeg bare om unnskyldning fordi jeg selv blir utsatt for det hele tiden, og vet hvor irriterende det er!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...