Gå til innhold

Kvalme etter jeg drikker melk men reagerer ikke på sjokolade, ost osv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan det være melken jeg drikker som blir hovedproblemet? Må legge til at jeg sjelden drikker melk, blir av og til når jeg ser oboy innerst i skapet.

Anonymkode: e790f...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tåler ikke melk lenger. Jeg som elsket melk. Plutselig så oppsto det mye smerter i magen. Jeg kuttet ut alt av melkeprodukter. For så å prøve forsiktig igjen. Så jeg tåler alt annet utenom rein melk. Kan ha det i matlaging og slik. Men å drikke det. Nei da er jeg nede for telling. Så jeg har kutte det ut.

Anonymkode: c42c3...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du har mild laktoseintoleranse. Du kan prøve laktosefri melk 

Anonymkode: f18ac...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulost er laktosefritt, så kan være det er selve laktosen du reagerer på. 

Anonymkode: 88b4c...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er en forskjell, men jeg har funnet ut at jeg ikke tåler vanlig lett melk (den rosa) og hel melk (den røde). Men jeg kan fint drikke ekstra lett melk (den grønne) uten mage problemer 🤷🏼‍♀️

Det samme er at jeg ikke tåler pepsi max, men kan fint drikke cola u/sukker uten å få luft i magen 😅

Anonymkode: 37dfe...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. :) 

Er veldig rart for jeg spiser det meste av ost altså alt fra store mengder feta ost og parmesan til norvegia fyldig og gresk yoghurt. Vi lager supper med mengder av fløte og melk og jeg reagerer ikke men det virker som om det er melken som jeg drikker som er problemet... Skal sies at det er sjelden jeg drikke rein melk, tar et glass kulturmelk av og til men merker ikke noe da men det er disse glassene med oboy som tar knekken på systemet. 

Anonymkode: e790f...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kan det være melken jeg drikker som blir hovedproblemet? Må legge til at jeg sjelden drikker melk, blir av og til når jeg ser oboy innerst i skapet.

Anonymkode: e790f...e57

Det er ikke noe i only pulveret du reagerer på da?

Anonymkode: 51067...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Takk for alle svar. :) 

Er veldig rart for jeg spiser det meste av ost altså alt fra store mengder feta ost og parmesan til norvegia fyldig og gresk yoghurt. Vi lager supper med mengder av fløte og melk og jeg reagerer ikke men det virker som om det er melken som jeg drikker som er problemet... Skal sies at det er sjelden jeg drikke rein melk, tar et glass kulturmelk av og til men merker ikke noe da men det er disse glassene med oboy som tar knekken på systemet. 

Anonymkode: e790f...e57

Du reagerer altså ikke på varmebehandlede melkeprodukter, eller syrnede melkeprodukter, eller melkeprodukter som knapt har laktose i seg, men du reagerer på tilnærmet ubehandlet melk med masse laktose. Brunost er omtrent eneste osten som har relativt høyt laktoseinnholde, de fleste andre oster er enten laktosefri eller har lavt innhold av laktose.

Det er relativt vanlig for mange med mild laktoseintoleranse, og ut i fra hva du sier er det helt tydelig hva du reagerer på.

Anonymkode: 62233...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke noe i only pulveret du reagerer på da?

Anonymkode: 51067...3d5

Nei, jeg baker en del til tilstelninger og slikt og da bruker jeg ofte oboy i glasur og kaker og reagerer ikke på det da. 

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du reagerer altså ikke på varmebehandlede melkeprodukter, eller syrnede melkeprodukter, eller melkeprodukter som knapt har laktose i seg, men du reagerer på tilnærmet ubehandlet melk med masse laktose. Brunost er omtrent eneste osten som har relativt høyt laktoseinnholde, de fleste andre oster er enten laktosefri eller har lavt innhold av laktose.

Det er relativt vanlig for mange med mild laktoseintoleranse, og ut i fra hva du sier er det helt tydelig hva du reagerer på.

Anonymkode: 62233...f98

Veldig godt mulig du har rett. Når jeg var yngre så fikk jeg faktisk ofte diare når vi drakk melk men da tenkte jeg alltid at det var fordi når vi først drakk så var det store mengder, tenårene og rett etter skolen så var det sjokolademelk og ostesmørbrød. :D 

Får ikke diare lenger men blir kvalm når jeg drikker det glasset med melk, blir og uggen de to gangene i året jeg spiser grøt.

Takk for tanker og info alle sammen. 

Anonymkode: e790f...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for alle svar. :) 

Er veldig rart for jeg spiser det meste av ost altså alt fra store mengder feta ost og parmesan til norvegia fyldig og gresk yoghurt. Vi lager supper med mengder av fløte og melk og jeg reagerer ikke men det virker som om det er melken som jeg drikker som er problemet... Skal sies at det er sjelden jeg drikke rein melk, tar et glass kulturmelk av og til men merker ikke noe da men det er disse glassene med oboy som tar knekken på systemet. 

Anonymkode: e790f...e57

Så du kan drikke melk bare det ikke er oboy i? Da er det jo oboy du reagerer på, og ikke melken. Oboy inneholder soya, så kan være soya du reagerer på. 

Anonymkode: 88b4c...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så du kan drikke melk bare det ikke er oboy i? Da er det jo oboy du reagerer på, og ikke melken. Oboy inneholder soya, så kan være soya du reagerer på. 

Anonymkode: 88b4c...25f

Nei, vanlig melk drikker jeg aldri uten oboy for jeg liker ikke smaken av melk, men av og til får jeg lyst på et glass melk med oboy og da blir jeg uggen og kvalm.

Er sikker på at oboy ikke er problemet for som sagt så bruker jeg det mye i diverse oppskrifter som jeg ofte lager. Dessuten så er ikke soya et problem da hadde jeg reagerte på mye annet ogvdet er kun etter jeg har drukket melk jeg får den følelsen av kvalme, reagerer ikke på brunost da men jeg spiser ikke store mengder av det.

Anonymkode: e790f...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, vanlig melk drikker jeg aldri uten oboy for jeg liker ikke smaken av melk, men av og til får jeg lyst på et glass melk med oboy og da blir jeg uggen og kvalm.

Er sikker på at oboy ikke er problemet for som sagt så bruker jeg det mye i diverse oppskrifter som jeg ofte lager. Dessuten så er ikke soya et problem da hadde jeg reagerte på mye annet ogvdet er kun etter jeg har drukket melk jeg får den følelsen av kvalme, reagerer ikke på brunost da men jeg spiser ikke store mengder av det.

Anonymkode: e790f...e57

Da er det litt sånn "la vær å drikke det" 🤷‍♀️

Anonymkode: 88b4c...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du reagerer altså ikke på varmebehandlede melkeprodukter, eller syrnede melkeprodukter, eller melkeprodukter som knapt har laktose i seg, men du reagerer på tilnærmet ubehandlet melk med masse laktose. Brunost er omtrent eneste osten som har relativt høyt laktoseinnholde, de fleste andre oster er enten laktosefri eller har lavt innhold av laktose.

Det er relativt vanlig for mange med mild laktoseintoleranse, og ut i fra hva du sier er det helt tydelig hva du reagerer på.

Anonymkode: 62233...f98

Dette. Jeg er selv laktoseintolerant og kan bekrefte/slenge meg på dette. 

Anonymkode: 72b16...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Takk for alle svar. :) 

Er veldig rart for jeg spiser det meste av ost altså alt fra store mengder feta ost og parmesan til norvegia fyldig og gresk yoghurt. Vi lager supper med mengder av fløte og melk og jeg reagerer ikke men det virker som om det er melken som jeg drikker som er problemet... Skal sies at det er sjelden jeg drikke rein melk, tar et glass kulturmelk av og til men merker ikke noe da men det er disse glassene med oboy som tar knekken på systemet. 

Anonymkode: e790f...e57

Jeg kjenner en med laktoseintoleranse som reagerer når han drikker melk/yoghurt, men tåler ost, melk i mat m.m. Som andre skriver over her. Du kan høre med legen om å teste for laktoseintoleranse?

Endret av Sniff76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...