Gå til innhold

Flytte til Drammen eller Tønsberg

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det tar en drøy time med tog fra Tønsberg til Oslo. Ikke all verden mtp konserter. Folk som bor i Tbg pendler til Oslo til jobb. 

Anonymkode: cff28...d6e

Jeg har kolleger som pendler til Oslo fra Tønsberg, så jeg vet det går an. Men at man kan dra på konserter og at man faktisk drar på konserter er to forskjellige ting. Bor du i Oslo, så kan du dra på noe lavterskel flere ganger i uka, bor du i Tønsberg så blir det fort til at det blir hotellweekend, og da blir terskelen som oftest for høy. Jeg er ikke uenig i at det er mulig, men flytter du 20 min ut av en by, så slutter veldig mange å bruke tilbudene inne i byen. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Spennende observasjon. Hvilken by ville du vurdert? Oslo er ikke aktuelt og vil vil på den siden av Oslofjorden. Det er et veldig vanskelig valg. 

Ts

Anonymkode: 3471f...e41

Står i en litt lik situasjon selv, kommer i så fall flyttende langveis fra. Grublet fort over alt fra Tønsberg til Sarpsborg egentlig, men jeg (vi) ender nok på Oslo. Ja, vi ser også negative ting med Oslo, men vi tenker at dersom vi skal dra til Østlandet, så har vi lyst til å ha et liv med mye innhold, altså konserter, eventer, kanskje reise litt oftere, museumer, utstillinger ++ 

Men har inntrykk av at mange barnefamilier stryker Oslo av lista, eventuelt så gjør eiendomsprisene det for mange. Jeg syntes absolutt Tønsberg er koselig om sommeren, Sandefjord syntes jeg er dødt. Men jeg hadde nok endt på andre siden av fjorden om jeg ikke skulle bo i Oslo. Var i Moss i fjor sommer, det er jo en by på riktig spor, og man pendler ganske raskt inn til Oslo. I tillegg er Jeløya vakker og nesten midt i byen. I tillegg er det mildt om vinteren, masse båtliv og kort til Sverige om man vil det. Og litt teit sikkert - men jeg liker å ha solnedgang over vannet. Syntes også Son er sjarmerende, og da bor du på en måte i Oslo. Nesodden er også en miks i mellom Oslo og bøgda, uten at man kommer på innlandet med de bikkjekalde vinterne. 

Endret av Kinksten
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Kinksten said:

Jeg har kolleger som pendler til Oslo fra Tønsberg, så jeg vet det går an. Men at man kan dra på konserter og at man faktisk drar på konserter er to forskjellige ting. Bor du i Oslo, så kan du dra på noe lavterskel flere ganger i uka, bor du i Tønsberg så blir det fort til at det blir hotellweekend, og da blir terskelen som oftest for høy. Jeg er ikke uenig i at det er mulig, men flytter du 20 min ut av en by, så slutter veldig mange å bruke tilbudene inne i byen. 

Står i en litt lik situasjon selv, kommer i så fall flyttende langveis fra. Grublet fort over alt fra Tønsberg til Sarpsborg egentlig, men jeg (vi) ender nok på Oslo. Ja, vi ser også negative ting med Oslo, men vi tenker at dersom vi skal dra til Østlandet, så har vi lyst til å ha et liv med mye innhold, altså konserter, eventer, kanskje reise litt oftere, museumer, utstillinger ++ 

Men har inntrykk av at mange barnefamilier stryker Oslo av lista, eventuelt så gjør eiendomsprisene det for mange. Jeg syntes absolutt Tønsberg er koselig om sommeren, Sandefjord syntes jeg er dødt. Men jeg hadde nok endt på andre siden av fjorden om jeg ikke skulle bo i Oslo. Var i Moss i fjor sommer, det er jo en by på riktig spor, og man pendler ganske raskt inn til Oslo. I tillegg er Jeløya vakker og nesten midt i byen. I tillegg er det mildt om vinteren, masse båtliv og kort til Sverige om man vil det. Og litt teit sikkert - men jeg liker å ha solnedgang over vannet. Syntes også Son er sjarmerende, og da bor du på en måte i Oslo. Nesodden er også en miks i mellom Oslo og bøgda, uten at man kommer på innlandet med de bikkjekalde vinterne. 

Prisen har veldig stor innvirkning på hvorfor det ikke blir Oslo. Vi har ikke råd til de kriteriene vi ønsker. Dessuten har vi bodd i Oslo i rundt 10 år. Før barn, så vi har liksom "gjort det", selv om jeg noen ganger savner løkkalivet. Har jeg ikke lyst tilbå bo i liten leilighet med barn. Det var også et annet liv 😊

Enig med at Nesodden virker fin. Perfekt med båten rett over. Men det er for langt å kunne dra på feks fjelltur. Den veien til odden med bil er for lang og kronglete. Også enig med solsiden. Men igjen, for langt til fjell. Vi leier gjerne hytte noen ganger i løpet av vinteren for å få gått på ski og lignende. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Kinksten skrev (6 timer siden):

Hvor ofte går man egentlig på konsert? Ikke akkurat hver helg, og i hvert fall ikke flere ganger i uka. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Prisen har veldig stor innvirkning på hvorfor det ikke blir Oslo. Vi har ikke råd til de kriteriene vi ønsker. Dessuten har vi bodd i Oslo i rundt 10 år. Før barn, så vi har liksom "gjort det", selv om jeg noen ganger savner løkkalivet. Har jeg ikke lyst tilbå bo i liten leilighet med barn. Det var også et annet liv 😊

Enig med at Nesodden virker fin. Perfekt med båten rett over. Men det er for langt å kunne dra på feks fjelltur. Den veien til odden med bil er for lang og kronglete. Også enig med solsiden. Men igjen, for langt til fjell. Vi leier gjerne hytte noen ganger i løpet av vinteren for å få gått på ski og lignende. 

Ts

Jeg bor midt i indrefileten av turområder i Norge, og hater og gå på tur 😅 Gi meg pils i havna any day of the week i stede. Men ut i fra kriteriene dine, hva med Hamar? Hørt mye bra om plassen og utviklingen fra folk som jeg kjenner der, var der på besøk i fjor sommer, og det var blitt en veldig fin by! Passe stor, en time til Oslo med tog, greie priser, båtliv på Mjøsa, kort til Gardermoen etc. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor ofte går man egentlig på konsert? Ikke akkurat hver helg, og i hvert fall ikke flere ganger i uka. 

Om jeg flytter til Oslo nå, så skal jeg benytte f.eks StandUp tilbudene skikkelig mye. Så det er litt hva man gjør det til. Mye gøy man kan gjøre i Oslo om man vil den typen ting. 

AnonymBruker
Skrevet
Kinksten skrev (3 timer siden):

Jeg bor midt i indrefileten av turområder i Norge, og hater og gå på tur 😅 Gi meg pils i havna any day of the week i stede. Men ut i fra kriteriene dine, hva med Hamar? Hørt mye bra om plassen og utviklingen fra folk som jeg kjenner der, var der på besøk i fjor sommer, og det var blitt en veldig fin by! Passe stor, en time til Oslo med tog, greie priser, båtliv på Mjøsa, kort til Gardermoen etc. 

Om jeg flytter til Oslo nå, så skal jeg benytte f.eks StandUp tilbudene skikkelig mye. Så det er litt hva man gjør det til. Mye gøy man kan gjøre i Oslo om man vil den typen ting. 

Jeg vet det, jeg har bodd i Oslo halve livet. Bor man der så har man alt i umiddelbar tilgjengelighet, åpenbart. Men man tilspasser seg, og siden du nevnte konserter, så bare påpekte jeg at dèt ikke burde være et argument for å ikke kunne bo i Tønsberg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg vet det, jeg har bodd i Oslo halve livet. Bor man der så har man alt i umiddelbar tilgjengelighet, åpenbart. Men man tilspasser seg, og siden du nevnte konserter, så bare påpekte jeg at dèt ikke burde være et argument for å ikke kunne bo i Tønsberg. 

Absolutt mulig! Men realiteten i, ja jeg vil si så ofte som i 99% av tilfellene, er at når man flytter til en plass, så blir man der man bor. Noen få kan flytte til hvor som helst og deltar som før. De aller aller fleste de faller inn i rytmen til det stedet de flytter til. Jeg har aldri bodd i Oslo, men bodd litt rundt om kring i verden, og sånn i grove trekk så blir de som flytter ut av Oslo enten veldig turfolk, veldig gubbete eller veldig A4 småbarnsfamilie. Kanskje litt spissformulert, men ikke så mye syntes jeg. Oslo er pulsen i Norge på så veldig mye. Tilflyttingen til Oslo er enorm. Hadde boligbyggingen hengt med slik at boligprisene var 20-25% lavere, så hadde nok tilflyttingen vært desto større. 

• Liker 1
Skrevet

Det er masse konserter i Drammen også med Union scene midt i sentrum i tillegg til Drammens teater som har både teater, Stand up og konserter.

Union Scene - Forsiden

På Union scene har de og noe som heter barnelørdag hvor de har noe for barn lørdager teater/konserter/show/sirkus og det er alltid en mulighet for å delta på noe i etterkant.

Union Scene for Barn - Priser og åpningstider | BarnasNorge.no

Vi har et eget teaterkompani, Brageteateret og alle klassene i kommunen drar regelmessig på forestillinger i regi av den kulturelle skolesekken, men det er og egne produksjoner man kan gå på for både voksne og barn. Riksteateret besøker og Drammens teater flere ganger i året med kvalitet på høyt nivå.

Det er flere store herregårder i byen som tilbyr oaser med flotte parkanlegg. Finest er nok Gulskogen gård som er et naturlig utfluktsted i sentrum, her finner du en lindealle og en hagelabyrint og masse frittgående påfugler og ender. Barnehagene og skolene i nærheten bruker parken masse. En søndag hvert år har de egen dag og da skjer det masse i parken, boder, utedørsarrangement med salg, ansiktmaling, kaninløp og kjøring m hest og kjerre.

Gulskogen gård | Drammen kommune

Det samme har Marienlyst, hageanlegget som omkranser Marienlyst lystgård og museet, her er det masse arrangement. En åpen hagedag med egne arrangementer, foredrag,  julemarked inne og ute med salg fra boder og opplevelser. På dette museet har de noe som heter Barnas kunstklubb som er søndager 6/7 ganger i året hvor barna kan komme og lage noe med utgangspunkt i utstillingen.

Litt lengre oppe i åsen finner du Austad gård med fine friluftsområder og store åpne friarealer nedenfor til hundelufting, ballspill, geocathing og aking om vinteren. Disse herregårdene er mulig å besøke og de er åpen og tilgjengelige i perioder, ute hele tiden.

I Drammen park på Bragernes finner du en stor lekepark donert av bankene i byen i forbindelse med byjubileet. her er det masse flott å leke på og det er og et område for de litt større barna, med zipline og en skatepark.

https://www.barnasnorge.no/aktiviteter/lekeparken-drammen-park

I en av byens slalåmbakker er det et helårsanlegg med klatrepark om sommeren. Skiheisen går i helgene og noen ukedager i sommersesongen slik at bakken kan brukes til sykling og til utflukter opp i bymarka.

https://www.barnasnorge.no/aktiviteter/drammen-aktivitetspark

Drammen er en fantastisk by for barnefamilier.

Klatreverket har to haller i byen, det er Rush trampolinepark og eget lekeland. Så er det Drammensbadet med ute og innebad, det har jeg visst nevnt før🤣

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Kinksten skrev (28 minutter siden):

Absolutt mulig! Men realiteten i, ja jeg vil si så ofte som i 99% av tilfellene, er at når man flytter til en plass, så blir man der man bor. Noen få kan flytte til hvor som helst og deltar som før. De aller aller fleste de faller inn i rytmen til det stedet de flytter til. Jeg har aldri bodd i Oslo, men bodd litt rundt om kring i verden, og sånn i grove trekk så blir de som flytter ut av Oslo enten veldig turfolk, veldig gubbete eller veldig A4 småbarnsfamilie. Kanskje litt spissformulert, men ikke så mye syntes jeg. Oslo er pulsen i Norge på så veldig mye. Tilflyttingen til Oslo er enorm. Hadde boligbyggingen hengt med slik at boligprisene var 20-25% lavere, så hadde nok tilflyttingen vært desto større. 

Joda, generelt sett så er det sant. Men poenget mitt var det at konserter er ikke noe man gjør regelmessig, og for folk flest så er det ikke noe problem å ta toget i 1 time for å dra på konsert. Å gidde å ta toget 1 time ukentlig for å dra på Latter osv, det blir noe helt annet. Men igjen, konsert er noe helt annet, og å velge bort Tønsberg pga det blir bare evldig feil.

Deft blir ekstremt generaliserende og ikke så veldig riktig. Oslo er fulle av turfolk og bruker marka regelemessig. Har nok mye med personlige preferanser å gjøre. Også er det det at vi mennesker forandrer oss, og det er jo relativt vanlig å bli mer A4 når man har fått familie - uavhengig om man blir boende i Oslo eller ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ekspert eller satt meg veldig inn i det, men innbiller meg at Drammen har mer mangfold av innbyggere på godt og vondt . Tønsberg er nok mer snobbete på en måte, kanskje er det også mer «satt» kriterier for å passe inn, og ikke så åpent og inkluderende. Bare inntrykk jeg har - ikke noe jeg vet så kan ta feil

Anonymkode: 429ef...336

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke ekspert eller satt meg veldig inn i det, men innbiller meg at Drammen har mer mangfold av innbyggere på godt og vondt . Tønsberg er nok mer snobbete på en måte, kanskje er det også mer «satt» kriterier for å passe inn, og ikke så åpent og inkluderende. Bare inntrykk jeg har - ikke noe jeg vet så kan ta feil

Veldig enig.

Tønsberg er nok en by der det er veldig mye mer likt og småborgerlig. Deilig om sommeren og litt stille om vinteren.

Drammen er mer som et mini-Oslo det er mer innflytting, mer ulike mennesker og alt det som det betyr.

Anonymkode: e128f...803

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Veldig enig.

Tønsberg er nok en by der det er veldig mye mer likt og småborgerlig. Deilig om sommeren og litt stille om vinteren.

Drammen er mer som et mini-Oslo det er mer innflytting, mer ulike mennesker og alt det som det betyr.

Hvordan i all verden kan dere uttale dere når dere aldri har bodd i Tønsberg? 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvordan i all verden kan dere uttale dere når dere aldri har bodd i Tønsberg? 

Hvis du leser tråder her så uttaler folk seg hele tiden om byer de aldri har bodd i, de gir da et inntrykk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du leser tråder her så uttaler folk seg hele tiden om byer de aldri har bodd i, de gir da et inntrykk.

Det er greit å ha meninger om byer man aldri har bodd i forhold til "der likte jeg meg ikke, det var ikke et fint sted" osv. 
Men å komme med bastante påstander om hvordan folk er osv, når man aldri har bodd der? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er greit å ha meninger om byer man aldri har bodd i forhold til "der likte jeg meg ikke, det var ikke et fint sted" osv. 
Men å komme med bastante påstander om hvordan folk er osv, når man aldri har bodd der? 

Har jobbet i Tønsberg , syns folk var hyggelige men syns folk var ganske lukkede og ikke så åpne. Var mye usynlige normer og regler og inn og utgrupper som man typisk ser i mindre byer. Var bare det jeg mente

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Har jobbet i Tønsberg , syns folk var hyggelige men syns folk var ganske lukkede og ikke så åpne. Var mye usynlige normer og regler og inn og utgrupper som man typisk ser i mindre byer. Var bare det jeg mente

Og dette gjør folk snobbete? Klikker er generelt vanlig overalt. 

• Nyttig 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Og dette gjør folk snobbete? Klikker er generelt vanlig overalt. 

Jeg har vært mye i Sandefjord tidligere siden jeg hadde kjæreste derfra. Og i følge hans søster så kom man aldri helt inn i miljøet der om en ikke hadde slekt tre generasjoner tilbake. men der var det litt snobbete altså.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Joda, generelt sett så er det sant. Men poenget mitt var det at konserter er ikke noe man gjør regelmessig, og for folk flest så er det ikke noe problem å ta toget i 1 time for å dra på konsert. Å gidde å ta toget 1 time ukentlig for å dra på Latter osv, det blir noe helt annet. Men igjen, konsert er noe helt annet, og å velge bort Tønsberg pga det blir bare evldig feil.

Deft blir ekstremt generaliserende og ikke så veldig riktig. Oslo er fulle av turfolk og bruker marka regelemessig. Har nok mye med personlige preferanser å gjøre. Også er det det at vi mennesker forandrer oss, og det er jo relativt vanlig å bli mer A4 når man har fått familie - uavhengig om man blir boende i Oslo eller ikke. 

Blir fort mindre konserter når man må betale togbillett og 2k i hotell for å dra på en konsert. Men jeg tror en konklusjon kan være at man bare flytte til den byen som tilbyr mest av det man ønsker. Søker man A4 tilværelsen så er det jo mer skoler, kollektiv, pendletid, fritidstilbud for barn, nærhet til turområder, mye hus for pengene, god parkering etc som blir kriteriene. Jeg er 43 med samboer og vi er frivillig barnløse, og da hadde føles det veldig lite attraktivt å flytte til noe annet enn Oslo egentlig. Det er mye med både Tønsberg, Moss, Sarpsborg, Hamar etc som gjør at jeg syntes de byene har gode ting ved seg, men det meste sirkler rundt hva de med barn skal gjøre, så ikke så attraktivt for meg. Så jeg er jo litt farget av det da. Men det er jo sånn at det meste som ikke er helt A4 er det lettere å leve ut i Oslo. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 10.43):

Vi skal flytte og vurderer Drammen eller Tønsberg. Åpen for andre forslag, men har etter mye titting landet litt på de byene. 

Tønsberg frister veldig. Det ser fint og koselig ut. Gode muligheter for båt. Men hvordan er det på vinteren? Helt dødt? Og dårlige snøforhold regner jeg med. 

Drammen virker ok med tanke på nærhet til Oslo. Litt større by med flere spisesteder og "muligheter" en Tønsberg. Men det ser litt "dump" og skyggete ut. Høye sider og en elv. Ser på en måte litt kjipt ut, men ikke sikkert at det er det. Mmulighet for ok båtliv der også. 

Drammen er en utrolig flott by, og det er en stor region for arbeidsmarked. Tønsberg er litt utpå landet. Hadde sikkert hatt det hyggelig der også, men mindre by og mye mindre region i forhold til jobb. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kinksten skrev (22 timer siden):

Blir fort mindre konserter når man må betale togbillett og 2k i hotell for å dra på en konsert. Men jeg tror en konklusjon kan være at man bare flytte til den byen som tilbyr mest av det man ønsker. Søker man A4 tilværelsen så er det jo mer skoler, kollektiv, pendletid, fritidstilbud for barn, nærhet til turområder, mye hus for pengene, god parkering etc som blir kriteriene. Jeg er 43 med samboer og vi er frivillig barnløse, og da hadde føles det veldig lite attraktivt å flytte til noe annet enn Oslo egentlig. Det er mye med både Tønsberg, Moss, Sarpsborg, Hamar etc som gjør at jeg syntes de byene har gode ting ved seg, men det meste sirkler rundt hva de med barn skal gjøre, så ikke så attraktivt for meg. Så jeg er jo litt farget av det da. Men det er jo sånn at det meste som ikke er helt A4 er det lettere å leve ut i Oslo. 

Det som er fint, er at man har råd til både togbillett og 2k i hotell fordi man bor så mye billigere i Tønsberg ;) 
Man trenger uansett ikke ta inn på hotell, for man rekker ofte greit siste toget hjem. Jeg er forøvrig selv i 40 årene, uten barn, og vet at det er attraktivt nok å bo i Vestfold. 

Stavernfestivalen
Slottsfjellfestivalen
Fjordfesten
By the Pond
Tønsbergmessa/Messafestivalen
Kurbadhagen m både humor og konserter/arrangementer hele sommeren

Når det en sjelden gang kommer artister jeg ønsker å se som spiller i Oslo, så er det virkelig ikke noe problem å ta seg en dagstur eller èn natt på hotell. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 6/25/2024 at 8:58 PM, fru Alving said:

Jeg kan godt komme med tips, men det er mange fine boområder.  Spørs om dere vil ha gangavstand til sentrum eller om dere ønsker å bo litt mer unna, for eksempel på Konnerud. De som bor der oppe har tre barneskoler å velge i og der er er det nesten kun eneboliger og rekkehus, egentlig en del av byen som er ganske homogen med typisk familiekultur og idrettsfokus. På Konnerud er det fredelig og mange ressurssterke mennesker og noen mener det er litt klikkete. Bor du der må du være forberedt på å kjøre opp og ned bakkene og at vinteren varer litt lenger, til gjengjeld kan du spenne på deg skia nesten utenfor døra mange steder siden marka ligger rundt bebyggelsen. Konnerud er et paradis for friluftsinteresserte og er den delen av Drammen det er flest etnisk norske.

Nede i byen, der jeg bor, er det som andre har sagt mye åser. Bragernesåsen er solsiden, mens vi som bor på andre siden og har sol frem til 20.30 der jeg bor. Her jeg bor kan jeg gå til stasjonen på under 15 minutter, vi har flott utsikt og bor fredelig i et etablert villastrøk. De fineste områdene i Drammen er etter min mening Marienlyst/Nybyen, Danvik,Smithestrøm, Øren og Bragernes. Underlia er og fint, der har du sol og utsikt til tusen. 

Liker du marka så er det badevann på begge sider henholdsvis Landfalltjern og Blektjern, det er begge steder anlagt strand og badebrygge. Det er og mange fine hytter i marka og Bragernesåsen har et nett av spaserstier, der finner du blant annet Hamborgstrømpaviljongen som har en spennende tarzanløype for barna og du kan gå langs åsen bort til Åspaviljongen da har du flott utsikt over byen og går på en spennende vei med steinur nedenfor og over, bare hold ungene godt i hånden.

Noen av mine favorittsteder i byen er restauranten Frukt og Grønt som har rimelig gourmetmat i Tollbugata og isbaren Darios på Grønland, det beste stedet i Drammen😅

Nå har jeg planlagt 1,5 dager i Drammen 😁😂 tarzanløypa tror jeg blir for langt unna. Så det utgår i denne omgang. Men har lagt til bystranda også. 

Frukt og grønt så supergøy ut, den skal testes. 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...